الموضوع: ارجو الدخول
عرض مشاركة مفردة
قديم 19-03-2008
كيريالايسون كيريالايسون غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Oct 2007
كيريالايسون is on a distinguished road
مشاركة: ارجو الدخول

إقتباس:
يعني شفتو شي منتدى منكتب فيو نحن الاسلام شي عن سيدنا عيسى والله سيدنا عيسى مو راضي على الشي يلي عم تعملو بهل موقع لانو هو قال سياتي نبي من بعدي اسمه احمد بس شلتوها من الانجيل تبعكم طيب ليش
وياترى انت معاك الإنجيل اللى مكتوب فيه دا ولا بدون اثبات بس قالولك كده وياترى إلاهك عاجز للدرجه دى ان يحمى كلمته من التحريف يعنى مخلوق ضعيف زى الإنسان استطاع ان يجبر إلالالالالالالالالالالالالالاه عظيم قادر على كل شئ انه يغير كتبه تفتكر اى عقل يقبل دا ولاانت لغيت العقل وبتمشى ورا قالولى كدا انا اعرف ان الله قادر على كل شئ يعنى ممكن ياخد روح الإنسان قبل ان يمد ايده لكلامه علشان يغير حرف من كلامه مش يغير كتاب كامل من كلام الله القدوس القادر
إقتباس:
وليش كل هل شي حاقدين على الاسلام
مين كدب عليك وقال ان احنا حاقديين على الإسلام يا عزيزى احنا لنا حريه التفكير والمقارنه والبحث فمن يجيب عن الإسلام يستخدم الكتب الإسلاميه ومن يجيب على المسيحيه يفسرها من الكتب المسيحيه وعلى الإنسان الناضج فكريا وحر وليس مستعبد لأى شئ ان يقراء ويناقش باحترام ويظهر رأيه بدون كذب او نفاق وعليه اما ان يقنع او يقتنع او يرحل من المنتدى بدون اى اهانه حتى لا يهينك احد
إقتباس:
بعدين اذا الحضارة بدها تخليني اشوف واحد نايم مع مرتي واسكت متلكم لاء ما بدي الحضارة بدي ضل جاهل
من الواضح انك لم تقراء الشريعه المسيحيه من الأساس فالذى تتحدث عنه يا عزيزى ليس فى الديانه المسيحيه بل هى قد تكون موجوده فى الحياه العلمانيه التى نحت الديانه جانبا والأفراد يسيروا حسب قانون الدوله وليس حسب شريعه الله
إقتباس:
والحمد الله الذي انعم علينا نعمة الاسلام
ولما انت مقتنع بدينك داخل المنتدى ليه علشان تجر شكل بس احنا إلاهنا بيقولنا
واما انا فاقول لكم احبوا اعداءكم.باركوا لاعنيكم.احسنوا الى مبغضيكم.وصلّوا لاجل الذين يسيئون اليكم ويطردونكم.(مت44:5)
إقتباس:
والمنتدى تبعكم رح يضل 3 ايام التالت رح يضير مع السيرفر ان شالله
وكمان رب المجد يسوع بيقول
وعلموهم ان يحفظوا جميع ما اوصيتكم به.وها انا معكم كل الايام الى انقضاء الدهر.آمين (مت/20:28)
لا تخف البتة مما انت عتيد ان تتألم به.هوذا ابليس مزمع ان يلقي بعضا منكم في السجن لكي تجربوا ويكون لكم ضيق عشرة ايام.كن امينا الى الموت فسأعطيك اكليل الحياة.(رؤ/10:2)
فنحن يا عزيزى إلاهنا قادر وحى وموجود ومهما تألمنا من اجل اسمه فنحن واثقين ونعلم انه معنا ويحمينا وقد اعد لنا ملكوت السموات لنسبحه مع الملائكه والقديسين اللذين سبقونا والذى يتمجد رب المجد يسوع بالمعجزات اللتى تحدث حتى الأن حتى يعلمنا انه إلاه قادر علىكل شئ ومش محتاج انسان ان يقتل اخيه الإنسان من اجل اى شئ فالله قادر على كل شئ مش محتاج ليك يا ناصح إلا لوكان إلاهك الذى تؤمن بيه ضعيف لايستطيع عمل شئ بنفسه
فقال لهم يسوع لعدم ايمانكم.فالحق اقول لكم لو كان لكم ايمان مثل حبة خردل لكنتم تقولون لهذا الجبل انتقل من هنا الى هناك فينتقل ولا يكون شيء غير ممكن لديكم.(مت20:17)
ونحن يا عزيزى بإيمان اجدادنا نقلنا جبل المقطم تفتكر ممكن نخاف من حاجه واحنا ربنا بجلاله وقدرته معانا heart

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 20-03-2008 الساعة 12:45 AM السبب: تصحيح
الرد مع إقتباس