الموضوع: لمن تنتمي
عرض مشاركة مفردة
قديم 22-03-2009
الصورة الرمزية لـ kotomoto
kotomoto kotomoto غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Oct 2004
kotomoto is on a distinguished road
مشاركة: لمن تنتمي

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة abu diak مشاهدة مشاركة
اعزائي لدي سؤال ارجو ان تجيبوه وهو
انت كمسيحي قبطي لمن انتمائك هل للدولة التي تعيش فيها ام لمصر ام للدول المسيحية
ولنفرض انه حصلت حرب بين ايطاليا متلا ومصر( وانت تعيش بمصر ) ففي اي جيش ستقاتل واذا كنت تعيش بامريكا واعلنت تلك الحرب على مصر فباي جيش ستكون
سلام,,

يا عزيزى أبو ديك

سؤالك ده بيدل على انك بتسأل من غير ما تبحث.
يعنى الأصول بتقول انك تعمل بحث الأول عن الأقباط و تاريخهم و حياتهم, و بعد كده لو ما لقيتش الإجابه تبقى تسألهم عليها

بس ما علينا, نخش فى الموضوع على طول

لو انت كنت قريت التاريخ من أيام زمان, فالمصرى ( القبطى ) لا ينتمى إلا إلى أرضه, لانه لا يعرف غيرها, وماجاش من حته تانيه
فشوف بنفسك الحروب ضد الفرس و الرومان و حتى ضد العرب, اللى ضحكوا عليكوا فى المدارس و قالولكوا ان الأقباط رحبوا بيهم, حاربوا أى حد يحتل البلد, ولولا الشديد القوى هو اللى خلى العرب محتلين مصر لحد انهارده
حتى بعد تمكن الإحتلال للعرب, المفروض ان أى حد يفضل عايش فى بلد و يتولد فيها لمدة كذا سنه, زى أمريكا أو جنوب أفريقيا, فكل انتمائه يكون للبلد اللى عاش فيها, يعنى مثلا الأمريكان بلدهم أمريكا, لكن هم أصلا من بريطانيا و أوروبا, رغم كده أى حرب بين الإتنين كل واحد بينتمى لبلده و بيدافع عنها
حتى بتوع جنوب أفريقيا, اللى المفروض كلهم زنوج هناك, فالبيض اللى اتولدوا هناك و عاشوا هناك فانتمائهم لوطنهم جنوب أفريقيا مش امريكا او بريطانيا
فالمفترض ان العرب المسلمين المهاجرين لمصر, و اللى عاشوا فى مصر, و اتجوزوا و خلفوا فيها يكون كل انتمائهم لوطنهم مصر, و ينسوا أصلهم الصحراوى البدوى, لكن للأسف ده مش بيحصل و عمالين ينعروا عن القوميه العربيه و المهلبيه, مش معنى كده ان انا مثلا ضد " التكتلات الاقتصاديه" زى الاتحاد الاوروبى مثلا
لكن رغم وجود الاتحاد الاوروبى ما سمعناش واحد بيقول ان طظ فى بلده و ابو بلده و اللى فى بلده علشان خاطر دين معين
مش عارف فاهم اللى بقوله ولا لا.
بس باختصار شديد, لو قريت التاريخ هتلاقى الاقباط كانوا ضد
1- الفرس
2- الرومان
3- العرب
4- الحروب المقدسه( ما تسمونهم بالصليبيين)
5- الفرنسيين ( الحمله الفرنسيه)
6- الإنجليز

مافيش غيركوا يا سلالة عمر ابن المتعاص هو اللى لا ينتمى لوطنه اللى ناهب أكلها و شربها و ملوث جوها و خارب بيت أهلها, و تقولولنا ان المسلم الباكستانى أقرب ليكوا من المسيحى المصرى
علشان كده دول الإسلام ما هى إلا دول خربه بلا استثناء و متخلفه على مدار التاريخ

لو عندك رد على ياريت تجاوبنى بالعقل مش بالعواطف و ثناء و فتحيه

بس خلاص
شكرا