عرض مشاركة مفردة
قديم 10-07-2006
Al Kindy Al Kindy غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
Al Kindy is on a distinguished road
و ماذا فى ذلك ؟
أنا قلت لك : أنت مسلم لذلك لم تفهم هذا الأمر جيدا

و لم أقل : أنت مسلم لا تفهم شيئا

هل الفرق واضح؟

نقول كمان : فيما يخص العقيدة المسيحية ، لا نتوقع من المسلم أن يفهم مثل المسيحى كما أن المسيحى لا يفهم العقيدة المسيحية مثل المسلم ، يعنى مش شتيمة و لا تكفير و لا حاجة أبدا
إذا كان عند حضرتك رأى آخر فى هذا الكلام اتفضل اطرحه

ابعدينى فى حوارك معى عن التلاعب بالافاظ...مش ظريفة منى انى اقولك بما انك قبطية لذلك لم تفهمى الامر جيدا ..و على فكرة فى مسلمين كتير بيفهموا فالمسيحية اكتر من الاقباط و فى اقباط اكثر مبيفهموش حاجة فالمسيحية.

و شكرا على وصفنا بأننا ببغاوات مسلمين سلوكا مستوانا متدنى دون أن تقل أى رأى فى الموضوع الذى طرحته يعنى داخل تنتقد أسلوبنا مش تناقش
لاحظ إن أنا لم أوجه نقدا لأسلوبك و لم أصفك بما يسيئك ، أنت وضعت مقالا لكاتب ما و طلبت التعليق عليه فعلقنا و الآن تريد الحجر على تعليقاتنا لأنها لا تتفق مع رأيك و تقول أننا جهلاء

الحقيقة انا اضطررت ان اضع هذة العبارة ردا على سلوكيات انا ارفع من ان ارد عليها لكنى فقط اردت ان اضعها داخل اطارها الصحيح.و ان كان تعليقى صحيح على كثيرين من مدعى المسيحية.و الى على راسة بطحة بيحسس عليها.انتى على راسك بطحة؟؟...... اذا الكلام دة مش موجة ليكى

ببساطة شديدة

ـ ما رأيك فيما ينادى به ماكس ميشيل من الطلاق و زواج الأساقفة و غيره ؟ مع الأخذ فى الاعتبار انك مصمم إنك مسيحى ( يعنى فاهم كويس الحاجات دى موقف المسيحية منها إيه)

حاولى اعادة قراءة المقال مرة خامسة لتفهمى قصد الكاتب من المقال فهو لم يتطرق لأشكاليات دينية و تفاسيرها لكنة سلط الضؤ على سياسات الكنيسةالمتناقضة و هى تطالب بحقوقها الانسانية ورفضها اعطاء نفس الحقوق للاخر..لذلك راي الشخصى فى هذة النقطة سيكون خارج عن الموضوع و هو لا يهم لأن لكل طائفة الحق فى وضع نظامها بما لا يتعارض مع الحقوق الاصلية للانسان و عدم تكفيرها لعقيدة الاخرين و احتكار الحق لها.

ـ ما تفسيرك للآيات التى وضعتها فى مداخلتى السابقة؟ طالما أننى ببغاء لا أفهم يا ريت تعطينا قليلا من علمك .

افتحى موضوع جديد لتفسير الكتاب المقدس و ابدأى بتفسير الايات التى وضعتها اولا.

اتفضل جاوب على السؤالين السهلين دول و ناقش و بين لنا رأيك بدل التجريح اللى مالوش لزوم
اما انت يا نكدي فعامل زي الحرامي الاهبل الي بيضرب الجرس ويجيري ويقف بعيد يقول انا اهه

عامة مش مشكلة يظهر ان سلوك هانى بالنسبة الك هو السلوك القبطى المحترم, كويس, تعلمى منة و شجعية على سلوكة القبطى . زى مابيقولوا كل اناء ينضح بما فية.
الرد مع إقتباس