عرض مشاركة مفردة
قديم 12-05-2008
مصر وردة الروح مصر وردة الروح غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2008
مصر وردة الروح is on a distinguished road
مشاركة: حرام عليكم ما تولعوش فيها

دا كلام الاخ موسى الاسود

ابحث عن السبب في الجماعات الاسلامية و التي استحلت دمائنا و نسائنا بنصوص صريحة وواضحة من قرآن اله الاسلام الشيطاني و أحاديث رسوله الهالك .

ليه حضرتك فرضت اني مسلم؟

بدأنا في انعواج المنطق اصبح فخر وتعظيم للمسيح أن يكني باسم امه و أصبح اساءة للمسلم أن يكني محمد بلفظ ابن آمنة .

يا زميل كن منصفا ولا تكن بوجهين ... هذا معناه عدم أمانة .

عيب يا اخ موسى بلاش حكاية بوجهين دي احنا لسه بنقول عايزين نتحد و انت بتغلط فيا عموما باركوا لاعنيكم شكرا يا عم و انا عارف انك ما تقصدش لكن عموما انا هاوضح لك رأيي انا اقصد اننا نتحمل بعض و ما نقفش لبعض على الواحدة لما المسلم يقول للمسيحي عيسى ابن مريم يعتبر انه بيتكلم على شخص تاني و هو دا فعلا لان المسيحي لا يؤمن بعيسى القراني لانه مختلف تماما عن المسيح اللي جوا عقل المسيحي دا ابن ربنا و دا لا دا اتصلب و دا لا دا قال جاي بعدي انبياء كذبة و دا قال محمد هاييجي بعدي فهمت قصدي يا باشا؟

ابحث عن السبب من اعطي الفرصة للشعرواي أن يفرق الشمل
ابحث عن السبب من اتخرم في العرض وكان هدفه جعلنا ماسحي احذية
ابحث عن السبب في الجماعات الاسلامية و التي استحلت دمائنا و نسائنا بنصوص صريحة وواضحة من قرآن اله الاسلام الشيطاني و أحاديث رسوله الهالك .

تاني رجعنا لاختلاف وجهات النظر اللي هايضيعنا خلينا نتكلم فيما اشترك فيه المسلم و المسيحي اللي هو مصر و ارضها و خيرها اللي اتنهب بغض النظر عن مين اللي نهبه و بغض النظر عن اي خلافات تاريخية يعني حضرتك من وجهة نظرك ان الشعراوي فرق الشمل و المسلم من وجهة نظره ان البابا شنودة بيحاول ينصر المسلمين عموما انا مش اقصدي اعرف مين صح و مين غلط لاني زي ما قلت قبل كده كل واحد مريحاه دماغه خلينا نفكر ايه اللي هايصلحنا انا من وجهة نظري المتواضعة اننا مش هانتصلح الا لما ندور على المشترك بينا و لو كانت حاجة واحدة مش انتم يا مسلمين على راي عمرو خالد انه كان بيقول دور على حاجه مشتركة دايما بينك و بين اللي انت مختلف معاه لانك شايفها سبعة
من ناحيتك و هو شايفها تمانية من ناحيتة

تبرتم علي النعمة فلما تبكون و تولولون ..
هي دي برضه نعمة يا باشا؟ و بعدين انا باكلمك كمصري فقط و لا شيء غير ذلك فابلاش تبكون دي خليها نبكي و لا حضرتك مش مصري زينا؟
و بعدين احنا مش محتاجين لنعمهم احنا عندنا اللي يكفينا من موارد و قوة بشرية هائلة بيحسدنا عليها اخوانا البعده اللي مقطوع خلفهم و لو استغنوا عننا بلادهم هاتبقى خرابة لكن احنا مسروقين و احد

اسباب سرقتنا هي انشغالنا بديانات بعضنا و دا خلانا سيبنا حقنا

للأسف لا توجد اي دولة عربية تحب مصر أو تقبل شعبها
انا عارف كده لاننا احسن منهم كلنا بعاداتنا و تقاليدنا اللي هم بيحسدونا عليها لكن دلوقت اللي شغال عندهم و بيمسح جزمهم المصري لانه مسروق في بلده يا اخويا انا و الله عايز نلاقي حل بدل ما كل واحد عمال يفكر في دين غيره انت يا عم موسى مش وضحت للناس ان دينك صح؟ و فيه اخوه مسلمين عملوا زيك؟ طيب خلاص بقى كل واحد يروح في الحته اللي هو عايزها من غير ما يفكر في التاني و يا ريت الدين يبقى في القلب بس و لا مكان غير القلب

ولو أن كل واحد من الفريقين بدأ بإصلاح نفسه واعتمد على خالقه في إصلاح غيره لانتهت المشكلة
ولكننا نريد تغيير العالم كله وبدون أن نغيّر في أنفسنا شيئا
ربنا يخليك يا عم اية اللطف هو دا الكلام البناء اللي نفسي الكل يتكلم بيه مش هنا في المنتدى بس لكن في كل مصر مش المسلمين بيقولوا ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم طيب ما بيعملوش بيها ليه؟ و لا هم بس شاطرين يتكلموا و بعدين يعملوا عكس الاية و يروحوا يغيروا المسيحيين؟ طيب غير نفسك الاول و بعدين ربنا يحلها مع اي حد تاني
عموما شكرا ليكم لاتاحة الفرصة لي علشان اقول رأيي اللي كنت هاتسجن بسببه قبل كده
و احب افكر الاخ موسى اني و الله باتكلم من منطلق اني مصري و لا شيء غير ذلك و ارجو منه انه ما يشمش على ضهر ايده و يحطني في صف المسلمين و هو مش عارف اذا كان دا صح و لا لا و عموما انا لا شيخ و لا قسيس عشان ادخل في كلام ديني و اثباتات و غيره كل مجال له متخصصيه
a tot alleur mes freres christians et muslims
الرد مع إقتباس