عرض مشاركة مفردة
قديم 20-07-2006
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
ع :انا كنت بقول ان في ملك طاغيه في ايران والشعب ازاحه
لكن انا عارف ان السنه والشيعه لا يجتمعوا في مكان
وانا عارف ان الشيعه لو حكمونا هيعملوا فينا اكتر من اسرائيل او الدروز او البوز دول الشيعه وحشين جدا والله وخصوصا بالنسبه للسنين انا مش بقوم باي دور كجاسوس بل كمواطن

م: عايز اسالك وتجاوب بصراحه ايه وضع الاخوان والدعوه معاهم ماشيه ازاي وبيعملوا ايه ؟

ع: الاخوان مش بتوع عنف !! واذا ثبت ان واحد من دول بتوف اخوان اتبرا منه علي صفحات الجرائد يا باشا
انا عن نفسي قلت في جامع النور يا فرعون ايه فرعنك قال ملقتش حد يلمني نقلولكم الكلام ده غلط
واقول لسيادتك انا قاعد اهه واحنا قاعدي مع بعضنا ورسمنا التشكيله وخط سيرنا وبلغنا لكل المندوبين في المحافظات وباذن الله كله ملتزم

م: ايه اساس التزامهم ؟
ع: من خلال عهد ... والي مش هيلتزم ميبقاش من الاخوان وفي اخوان بعدوا وقالوا عايزين ناكل عيش ملناش دعوه

م: وما هو القسم ؟
ع: اعاهد الله ان اكون مخلص في تبليغ الدعوه للناس وان اطيع واسمع من غير معصيه

م: والتنظيم الدولي يا عمر ؟
ع: في كل اوربا اخوان وبيتظاهروا في المناسبات مع اجتماعات ومؤتمرات وكل واحد منهم بره بيدفع مرتب شهر في السنه وفي بيدفعوا اكتر زي همت غالب ويوسف ندا
وكل ده من الاخوان الي ملين اوربا وانجلترا وفرنسا وايطاليا تحديدا

م: لكن في حد بيدفعلكم حصيله معينه هو مين ؟
ع: ابدا والله يا باشا لا ملك ولا رئيس احنا فلوسنا من خالص فلوسنا والله الذي لا اله غيره السعوديه مبتدينا فلوس السعوديه بتكرهنا

م: والله وايه رايك بقي في سالم غانم ؟
ع : هو اصله واخد جواز سفير من السعوديه يعني فهو طبعا بيشتغل للسعوديه

م: وبن باز بتاع السعوديه ؟
ع: لا معرفوش ولا اختلت بيه من قبل وحتي لما حجيت مشفتهوش وهو دلواتي زي منتوا بتقولوا بيعمل فتاوي للسعوديه مبتغجبش

م: مين الي بيستدعي الاخوان في المحافظات ؟
ع: لبيلتقوا معانا احنا السته : كنت باستدعبهم لاجتماع دوري كل شهر او شهرين والاجتماع في مقر الدعوه

م: وعلاقه الشريف بالجماعات الاسلاميه ؟
ع: الشريف بتاع بلاستيك يا باشا ... لما الخوان خرجوا من السجون شغلهم عنده والاخوان
خدموه فنجحولوا المؤسسه بشغلهم

م: طيب ولقمه ؟
ع: عبد العظيم لقمه ده تاجر زي يوسف ندا وهو الي اشتري جروبي والناس الكبار دول
ما تنتظرش منهم اشتراك في المسائل دي
دول ابعد ما يكون عمن الاخوان واي شبهات

م: والحاج سعودي لسه بيدعم؟
ع: دعم ايه ... يعني احنا لو اشترينا منه عربيه ونصف نقل يكرمنا شويه والله انا ما شفته وما تلموا كل الدول
لموهم وخلوهم في موكب الحكم ومسانده الحكم

م: وليه بتهاجم المعاهده يا عمر ؟
ع: المعاهده دي اقراها المجلس ومسجله من هيئه الام المتحده كنظام دولي يبقي لازم تتنفذ

م: طيب منتي قبلت السادات مع عصمان احمد عثمان وشرحلك الكلام ده ؟
ع: ايوه حصل وانا خرجت عن ايه منا والله لو قال لي بلاش تتكلم في المعاهده كنت نفذت لكني فهمت من كلامه انه موافق

م: طيب يا عمر عايز حاجه ؟
ع: هو طلب لو فيه تقل شويه امنا بقي بطر اغسل الطبق بتاع العدس كل مره وعايز اتنين شباب من الاخوان يكونوا معايا
م: اي حاجه تاني ؟
ع: عايز اكلم البيت واقولهم يبعتولي في السجن شويه حجات

م: كام النمره يا عم عمر ؟
ع: ايوه مين بيتكلم....... ايوه يا فاطمه تعرفي تكتبي ...... ابعتولي هدوم جلبيتين
كستور تقال وكلسون وفانلتين وشرابين صوف و50 جنتيه من مكتب ....(....) تبعتوهم للعقيد ..(.....)
وتبعتولي كل جمعه فرخه محمره يا حته لحمه محمره سمينه كده ... الحمد لله ... الصحه كويسه .... نجمده ونشكره انتم كويسين سلموا عليهم كلهم
سلام عليكم
الرد مع إقتباس