عرض مشاركة مفردة
قديم 22-09-2006
ماهر عونى ماهر عونى غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
ماهر عونى is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة reyad
كذب انا لم اقل ان العلمانيين وللمحدين الوثنين واليهود اكثر منا ومنكم وانما قلت اكثر منكم انتم فلماذا تكذب على لساني وان كنت رجل هات وضع اقتباس ما قلته انهم اكثر منا ومنكم

COLOR][/SIZE][/B]
فى البدايه احب ااكد عليك انى نبهتك كتير لان تحترم نفسك وتختار الفاظك وتبتعد عن اسلوب الاهانه , لكن طالما انك مصر على هذا الاسلوب فلا تلومنى فى اى كلام جارح هرد بيه عليك .

انا كذاب؟؟؟
طيب ده الكلام اللى انت كتبته وبتقولى لو راجل اقتبسه لك :

إقتباس:
.

يعني عدد سكان العالم 6 مليار منهم مليار مسلم وتقريبا 2.5 مليار مسيحي ويهودي والباقي مش بتوع ربنا
يعنى لما يبقى عدد سكان العالم 6 مليار , وطبعا الرقم ده قديم اوى بيتداول بقاله اكثر من 10 سنين , المهم هنفترض انهم ما زالوا 6 مليار, وهنفترض ان المسلمين مليار واحد فقط لا غير , يبقى الباقى 5 مليار , يبقى لما تكونوا انتم واليهود 2.5 مليار وهو رقم ايضا مشكوك فى صحته , يبقى اللى باقى 2.5 مليار وثنى وملحد وكافر , مش يبقى معنى الكلام ده انهم اكثر منكم وخصوصا ان اليهود يشاركونكم رقم ال 2.5؟؟
ها؟؟؟؟؟ انا كداب برضوووووووو؟؟؟

[QUOTE=reyad][B][SIZE="5"]"
اسمع يا شاطر سيبك من اللف والدروان واذا كنت لا تجيد النقاش ابقى تنحى جانبا وبلاش الكلام الفارغ الي قاعد بتكتبة والذي يستحى الاطفال من وضعه وابقى حاول تفتح مخك معي شويه .

بقولك اذا دخل الاسلام الف ارتد عن الاسلام 10000 واكبر دليل على هذا اعدادكم واعدادنا وتشهد بصحة هذا الكلام .

انت تقول زى ما انت عاوز , كلامك ده تروح تبله وتشرب ميته , ولا تكونش شغال فى موسوعه جينز للارقام القياسيه واحنا مش عارفين؟؟؟
الواقع شىء وما تقوله انت شىء اخر .
الواقع ان الناس بتدخل كل يوم فى الاسلام منذ ظهوره والى الان , ومساله الاعداد دى هى فقط دليل على ان الاسلام لم ينتشر بالسيف , لانه وفى ظل قوه الدوله الاسلاميه وقتها لو ارادوا اقتحام العالم كله لاجباره على الاسلام لفعلوا , الا انهم اكتفوا بنشر الدين فقط فى البلاد اللتى فتحوها , وتركوا لعظمه الاسلام وسماحته مهمه انتشاره بعد ذلك كما حدث فى اندونيسا وماليزيا ونيجيريا وغيرها , وخروج فرد من الاسلام يقابله 10 اخرين يدخلون فيه .
يعنى انا بقولك انه دخل الاسلام من المشاهير فى الفتره الاخيره فقط فيليب تروسيه واربعه من لاعبى منتخب فرنسا هم باتريك فييرا , ونيكولاس انيلكا , وفرانك ريبيرى , وتيرى هنرى , ولن اذكر لك المشاهير اللذين اسلموا فى الزمن البعيد شويه , كاسيوس كلاى( محمد على كلاى ),وميشيل شلهوب ( عمر الشريف),وكات استيفنز ( يوسف اسلام ), ومايك تايسون ( مالك عبد الرحمن), وشقيق مايكل جاكسون , ويقولون ان مايكل نفسه اسلم ,فهل تستطيع انت ان تذكر لى خمسه فقط مثل الخمسه الفرنسيين من مشاهير المسلمين تركوا الاسلام ودخلوا المسيحيه؟؟
ولن اقول لك عشره اضعافهم كما قلت انت , يعنى مش عاوز 50 , انا عاوز خمسه بس.
عندما تاتينى باسماء خمسه مشاهير يعرفهم كل العالم تركوا الاسلام ودخلوا المسيحيه فى الاعوام الثلاثه الاخيره , حينها يكون كلامك سليم تماما واخلع لك القبعه , اما الان فكلامك مجرد كلام فارغ لا دليل عليه.
ما زلت اؤكد ان الاعداد لا تعد دليلا على صحه دين من عدمه , ولكنى فقط ارد عليك لاثبت لك ان كل ما تقوله كلام فارغ لا دليل عليه.

إقتباس:

ثانيا لم يوجد احد بالعالم يعرف ما هو الاسلام لولا عمليات القتل والذبح والتدمير وضرب الكنائس والعمليات الارهابيه التي تقومون بها باسم محمد والهه والتي جعلت جميع محطات العالم تتكلم عنكم لما عرف عندكم احد لانكم اصلا لا تساوا شيئا بالقيمة العديده يعني انتم نقطة في بحر لهذا تلجأون الي القتل والذبح والتدمير لتقولوا للعالم يوجد اسلام على الارض .

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ايه يا استاذ العبقريه الفكريه دى ؟؟؟
يا ترى دى عبقريه فكريه ولا كذب وتدليس وادعاء باطل؟؟؟
بقه العالم كله مفيهوش حد يسمع عن الاسلام ولا يعرفه؟؟
52 دوله اسلاميه , و72 دوله يعيش بها مسلمون كفرنسا مثلا اللتى اصبح ثلث سكانها مسلمون , او الصين اللتى بها 150 مليون مسلم ومش هقول كام فى الدانيمارك او هولندا او بريطانيا او السويد او امريكا , وجاى تقول محدش فى العالم يعرف ماهو الاسلام؟؟؟
اه يا كذاب

إقتباس:

ثالثا عندما تريد ان تثبت ان الكتاب المقدس من قرانك محرف يبقى عليك بالاول اثبات صحة معلومات قرانك لكي تجعل الناس تصدق هذا الكتاب بتاع ابن امنه فاذا ادعى قرانك التحريف وقرانك نفسه يشهد بوجود التوارة والانجيل ايام رسولك ورسولك نفسه استشهد به ولم يطعن بمحتوياتة عليك الاتيان بتلك النسخ واثبات التحريف لكي نصدق كلام قرانك بتاع ابن امنه والا فبل كلام قرانك واشرب ميته ولا تقوللي الانجيل محرف .
قرانى لا يحتاج اثبات بانه كتاب الهى منزل , ولا ينكر هذا الا اصحاب العقول الصغيره , وقولتلك اقرا كتير واعرف واتعلم قبل ما تتحاور , فعدم معرفتك بالاسلام ليست دليلا على عدم صحه الاسلام, فانت لا تعرف الا ما اراد المسيطرون عليك وعلى افكارك ان تعرفه منقوصا كى يدخلون الى عقلك الصغير ان الاسلام ليس دين وليس الهى.
جهلك بديننا ليس دليلا او عيبا فيه وانما هو عيبك انت ومشكلتك انت, وهجومك عليه ايضا لا يضيرنا فى شىء , فهجومكم عليه هو ما يدعو الناس لمحاوله التعرف عليه , وتكون النتيجه كما ذكرت لك , هذه الاعداد من المشاهير دخلت الاسلام , فما بالك بمن لا يعرف عنهم احد شىء وليسوا بمشاهير؟؟
يعنى بالنسبه والتناسب كده : لو كان المشاهير فى كل العالم 100الف,واسلم منهم خمسه , يبقى نسبه المسلمين فيهم 1- 20000 واحد الى عشرين الف, واذا قمنا بقسمه ال6 مليار على 20000 يبقى المجموع يساوى 300000, 300000الف , وهذا فى زمن قصير لا يتعدى عامين او ثلاثه , وهذا مجرد مثال.
وبعدين ازاى بتدعى ان رسولى لم يطعن بمحتويات الكتاب المقدس؟؟ انت عقلك راح فين؟؟ امال كلمته الشهيره واللى كتبتها انت ( لا تصدقوا اهل الكتاب ولا تكذبوهم ) دى معناها ايه؟؟؟
مش معناها ان كتابكم فيه اللى يتصدق وفيه اللى ميتصدقش؟؟ فيه الحقيقى وفيه المزيف؟؟ فلا نكذبكم حتى وان كان صحيحا فلا نخرج عن ايماننا بالكتب السماويه , ولا نصدقكم حتى وان كان كاذبا فلا نؤمن بكلام كاذب مدسوس على كتاب سماوى وبه تعاليم سماويه .
نحن لا نقول ان كتابكم ليس سماويا , ولكن نقول انه تم دس بعضا من تخاريف البشر فيه.

إقتباس:

والا اضع لك مليون دليل من علماء الاسلام على تحريف القران فهل سوف تصدق كلامهم واثباتاتهم ؟؟؟
اه والنبى , هاتلى المليون دليل دول من علماء الاسلام .
بس يا ترى هتجيبلى دلائل قالها علماء الاسلام كالشيخ الشعراوى والامام الغزالى والشيخ عبد الحليم محمود او ابن تيميه مثلا , ولا هتجيبلى من كتابات سيد القمنى ونصر ابو زيد ورشاد خليفه ووفاء سلطان مثلا؟؟؟
الرد مع إقتباس