عرض مشاركة مفردة
قديم 14-03-2011
zzaghlul zzaghlul غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
zzaghlul is on a distinguished road
مشاركة: عتاب من مسلم الى مسيحى

يا عزيزي انت باين عليك انسان محترم وانا متفق مع ما تقول .. المشكلة ان الاسلام والقران لا يتفقا معك في رايك فينا بل لعننا لكن مش دي القضية انا مستعد اتعامل معاك حسب كلامك وضميرك ...ايضا المسيحي اللي بيقول انه اصل البلد لا يقصد ان انتا مش مصري واصل البلد ايضا حتي بعد ان اسلم جدودك من زمان مهما كان السبب ...لكننا ساعات بنقول كده ردا علي كثير من المصريين المسلمين اللي فاكرين ان الجنسية المصرية عار عليهم وانه بيعتبر نفسه عربي زي النبي العربي يبقي ده شرف عظيم ليه متناسي ان احنا المسيحيين بنتبع السيد المسيح اللي هو يهودي واسرائيلي ولم نتلزق فيهم لاننا كمصريين نفتخر بمصريتنا ولا نتبرا منها ..فارجو ان تكون فهمت ان حكاية احنا اصل البلد وخلافه لا تعدو ان تكون ردا علي المسلمين الجهلة باصلهم وكارهي جنسيتهم باعتبار الاسلام اصبح جنسيتهم مع العروبة ...متفقين اخي العزيز؟

مسألة السلاسل انا ما بقولش لو واحد او واحدة اسلموا برغبتهم وبدون غصب او اكراه او خداع او ترغيب بمال او غيره يبقي اتجرجر بسلاسل انا باقصد الايات القرانية اللي بتنص علي هذا وما اكثرها تلك الايات اللي بتحض علي قتلنا وعلي محاربة الاخر حتي يسلم سواء بمزاجه او بالقوة او حتي القتل ... هذا هو دينك بلا رتوش وعندما اذكر لك هذا انا لا اقصد اهانة لرسولك او لدينك بل هو تقرير للحقيقة ومن كتابكم فلا تلومني ... فانا ساتعامل معك بنية حسنة وكاخ لي لكن لو سالتني عما اعتقده في دينك فتوقع مني الحق حسب مفهومي وايماني ....فلنبتعد عن هذا النقاش طالما انتا تتعامل معي بعدالة ومساواة وبدون تقية والا فلا تلوم الا نفسك اذا غيرت رأك وشفت نفسك الاعلون وخير امة اخرجت للناس والذي منه ...وكما علمنا ربنا والهنا ومخلصنا يسوع المسيح له كل المجد ان نفعل بالاخر ما نحب ان يفعل بنا يعني اعاملك كما اود ان تعاملني انتا قارن هذا بما يقوله دينك وهو العكس تماما فهو ان واحدة بواحدة والبادي اظلم وبكدة العالم يبقي غابة زي ما هو حاصل فعلا في كل الدول الاسلامية .... علي اي حال اهلا بك اخ كريم ومحترم في منتداك ولعلنا نتعلم ثقافة قبول الاخر ونطلب لبلادنا ان تري جميع ابناءها متساوون ولا تفرق علي اساس الدين او خلافه وتكون مصر دولة مدنية لنتقدم جميعا وتصبح مصرنا عظيمة وتاخد مكانها الصحيح بين الامم. سلام.