عرض مشاركة مفردة
قديم 22-07-2007
الصورة الرمزية لـ just_jo
just_jo just_jo غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Oct 2003
just_jo is on a distinguished road
الموضوع منقول ,,
,لكن احب ان احنا نشارك ايضا لان بدون انترنت مفيش صوت هيتسمع بقوة فى زمن الحريات

إقتباس:

اخوتي واخواتي في المنتدى الاعضاء والزوار
اكتب لكم اليوم بخصوص موضوع ارى انه هام جدا لكل مصري لة علاقة بالانترنت الا وهو التسعيرة الجديدة للانترنت فائق السرعة ADSL حيث اري انها كارثة لكل المصرين ويمكن التأكد من ذلك عن طريق الحسبة التي قام باعدادها احد اصدقائي وهذا نص الموضوع
كنت مستنى أجيب لنفسى خط نت
256 وأشترك مع جارنا اللى تحتنا ويبقى كده 45 جنيه فى الشهر ,و 2 بس على خط نت وبدون مشاكل الشبكة
لكن يا فرحة ما تمت(خدها طارق كامل وطار)
الأستاذ الوزير باشا حدد التحميل شهرياً 2 جيجا,2 جيجا يا ناس
يعنى خلونا كده نحسبها بالعقل
سرعة التحميل 30 كيلو بايت,يعنى لو قعدت على النت 6 ساعات بس وحملت منهم 4 ساعات يومياً
هأحمل (4x60x60x30)=
432 ميجا
بالإضافة لإن التصفح بيتحسب من التحميل
يعنى أخلص الخط فى 3 أيام وأقعد ال27 يوم الباقيين أغنى ظلموه:an gry:

وبصوا بقى الطعامة واللذاذة بتاعة سيادته,اللى عايز باندويدث إضافى يدفع 8 جنيه للجيجا الواحدة يعنى أدفع على كده 117 جنيه بعد ما كان تمن الخط أساساً 95

قولولى أعمل ايه(أبعت فى بين الناس يعنى ولا ايه)

بالحسبة دي او باي حسبة تانية هنلاقي ان الموضوع خسران خسران وفية ظلم كبير للمصرين اللي بيستخدمو النت

طيب نعمل ايه وخصوصا ان تنفيذ القرار هيبدأ اول شهر سبتمبر يعني الشركات ربما تبدأ تنزل عروضها في شهر اغسطس
هل هنقف نتفرج وندفع الفلوس الزيادة دية ولا هنستغنى عن النت
اعتقد ان الخيارين اصعب من بعض علشان كدة انا فكرت في فكرة ربما نقدر بيها نحل المشكلة ولو مقدرناش نحلها يكفينا شرف المحاولة زي ما بيقولو
بس الفكرة دي محتاجة شوية تكاتف من كل واحد هيقرا الموضوع دة

الفكرة باختصار ان كل واحد فينا هيبعت ايميل لبعض المنظمات والوزارات والجرايد والصحفيين في مصر يكتب فية ان بيعترض على التسعيرة دي وشايف انها مبالغ فيها

^^طيب وانا لسة هدور على الايميلات دي^^
لأ ياسيدي مش هتدور انا جمعتلك شوية ايميلات حلوين اهم خدهم كوبي وبايست

رئاسة مجلس الوزراء

primemin@idsc.gov.eg

questions@cabinet.gov.eg

وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات

info@mcit.gov.eg

الجهاز القومي لتمظيم الاتصالات

info@tra.gov.eg

المعهد القومي للاتصالات
webmaster@nti.sci.eg

بوابة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات الصناعية

mofarouk@mcit.gov.eg

مركز المعلومات ودعم اتخاذ القرار

feedback@idsc.net.eg
صحفيين من الاهرام

مرسي عطا الله

attalla@ahram.org.eg

صلاح منتصر
salahmont@ahram.org.eg

ابراهيم نافع
inafie@ahram.org.eg

انيس منصور
anis@ahram.org.eg

سلامة احمد سلامة
salama@ahram.org.eg

بريد القراء جريدة الاهرام
barid@ahram.org.eg

صحفيين من جريدة الاخبار

أحمد رجب
a_ragab@akhbarelyom.org

جلال دويدار

galaldowidar@yahoo.com

إبراهيم سعده
ibrahimsaada@yahoo.com

صحفيين من جريدة الجمهورية

محمد أبو الحديد

abuelhaded@eltahrir.net

كفاية كدة ..مش كدة ولا اية
واللي عايز يزود مفيش مانع زيادة الخير خيرين

^^طيب هبعت اقول للناس دي اية^^
زي مقولتلك سجل اعتراضك وطالب بفتح كمية الدون لود او بقاء الخدمة زي ماهية او عبر انت بطريقتك
^^ياعم انا لسة هكتب الجواب بتاعك دة متكتبة انت وتبعتهولنا^^
طيب انا كتبت نموذج اهه ممكن تاخدة كوبي وتريح دماغك

السلام عليكم ورحة الله وبركاتة
الى كل من يهمة الامر
اتقدم انا المواطن المصري الحريص على تقدم بلدة ورقيها بابلاغ كل من يهمة الامر باعتراضي علي تسعيرة الانترنت الجديدة للانترنت فائق السرعة ADSL حيث انها تزيد العبئ على المواطن المصري نظراً لارتباطها بطاقة تحميل محددة ومحدودة وهي 2 جيجا بايت لكل شهر بما لا يسمح باستخدام الانترنت الاستخدام المتوسط الذي يسمح لنا بمتابعة العالم من حولنا واطالب بعدم وضع حد ادنى للتحميل كما هو الحال في اغلب دول العالم كما اطالب بمزيد من التدقيق والتريث قبل السماح مقدمة الخدمة باستغلال وابتزاز المواطن المصري ووضعه تحت الامر الواقع في الوقت الذي يعاني منة من الكثير .
واطالب كل من تقع عيناه على هذة الكلمات ان يصل باستغاثتنا الى جميع المسئولين واخص بالذكر
د/احمد نظيف رئيس الوزراء
د/طارق كامل وزير الاتصالات
او حتى ابراز الموضوع في وسائل الاعلام المختلفة عملا بمبدأ الديمقراطية وحرية التعبير عن الرأي
وفقنا الله واياكم في خدمة هذا الوطن العظيم

مواطن مصري

حلو كدة ياعم ملكش حجة دلوقتي
يبقى المطلوب من سعادتك اية دلوقتي
1-هتفتح ايميلك
2-هتاخد نص الرسالة كوبي
3-هتاخد العناوين كوبي مع ملاحظة الفصل بين العناوين بالطريقة الصحيحة (علشان كل مجهودنا دة ميضعش عالفاضي)
يعني مثلا في الهوتميل الفصل بيبقى بعلامة(;) الفاصلة المنقوطة
وكل واحد يتأكد من ايميلة في النقطة دي هتتعمل ازاي
يعني لو بريدك هوتميل هريحك اكترخد الايميلات كلها ورا بعضها اهيه
primemin@idsc.gov.eg;questions@cabinet.gov.eg;info @mcit.gov.eg;info@tra.gov.eg;webmaster@nti.sci.eg; mofarouk@mcit.gov.eg;feedback@idsc.net.eg;attalla@ ahram.org.eg;salahmont@ahram.org.eg;inafie@ahram.o rg.eg;anis@ahram.org.eg;salama@ahram.org.eg;barid@ ahram.org.eg;a_ragab@akhbarelyom.org;galaldowidar@ yahoo.com;ibrahimsaada@yahoo.com;abuelhaded@eltahr ir.net
بالله عليك هتاخد اكتر من 3 دقايق في العملية دي

ومتقولش مفيش فايدة لاننا هنا في المنتدى شوف كام واحد لوفرضنا ان الف واحد بعتو ايميلات لكل الناس دي يعني من هنا لغاية تطبيق القرار كل واحد من اللي هيستلمو الايميلات هيفتح الايميل بتاعة الصبح هيلاقي خمسين ستين رسالة بنفس المعنى
شوف بقى كمان
انا هنشر الموضوع دة في اكبر عدد من المنتديات وانت عارف المصريين بيحبو النت اد اية وهيتفاعلو ازاي

يعني ممكن نوصل لعدد الايميلات ل الاف

وممكن نضاعف كمان الاعداد دي عن طريق ان كل يوم وانا بشوف ايميلي ابعت الايميل تاني لانة هيبقى متسجل عندي في ال sent
يعني ثواني معدودة

انا اسف اني طولت عليكو بس الموضوع اعتقد انه مهم
يتبقى حاجة اخيرة ان كل واحد بعت الايميل يرد ويقول انه بعت علشان يشجع الناس التانية
وانا اول واحد بعت خلاص
مستنيكو تطمنوني وتقولو بعتنا

الرد مع إقتباس