عرض مشاركة مفردة
قديم 10-07-2006
nosha nosha غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
nosha is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Al Kindy
طيب شكرا يا ست نوشة
عفوا دة أقل واجب !
.
إقتباس:
[SIZE="4"]مع انك قراتى التعليقات الاخرى لكنك لم تقتبسى سوى ما وافق هواكى و تركتى غالبية التعليقات الاخرى و هى عكس رايك,
و هل المطلوب منى أن أقتبس جميع الآراء؟
طبيعى إن أنا أعبر عن رأيى فقط
هؤلاء الذين هم ضد رأيى تجدهم كالآتى:
ــ إما مسلمين ( زى حضرتك كدة): و دول أنا ماليش دعوة بيهم لأن المواضيع دى تخص العقيدة المسيحية و مش من حقهم إنهم يفتوا فيها زى ما أنا مش من حقى إنى أفتى فى العقيدة الإسلامية

ـ أو مسلمين عاملين نفسهم مسيحيين
ـ أو مسيحيين مش فاهمين حاجة : كل علاقتهم بالكنيسة إنهم اتعمدوا فيها و هم صغيرين و بعد كدة بقوا ما يروحوش الكنيسة غير لحضور إكليل أو جنازة أو غيره

ـ أو مسيحيين فاهمين و بيستعبطوا عشان ليهم مصلحة ( واحد عايز يطلق زوجته أو زوجة عايزة تنفصل عن زوجها و يتزوجوا تانى أو واحد متزوج نفسه يبقى أسقف أو بطريرك ، و غيرهم كتير ...)
هى دى الفئا ت اللى حضرتك عاوزنى آخذ بآرائها؟
إقتباس:
و لم اجد تعليق يقول على الكاتب المعروف انة كاذب او سافل اى لم يتفوة احد منهم حتى من الذين عارضوة بكلام بذىء....مش مهم اصل المسالة مسالة تربية و دة مش مجالنا.

الكاتب كاذب فعلا ، أنا لا أفترى عليه!
و أنا قلت " أكاذيب سافلة " و لم أقل عن الكاتب إنه سافل و أعتقد إنك موافق إن الكذب دة سلوك سافل و وضيع و لا حضرتك عندك رأى آخر فى الكذب؟ لو عندك ياريت تتفضل تقول
و شكرا على موضوع التربية دة رغم إن أنا ما شتمتش حضرتك

إقتباس:
و على فكرة انا اشاركة فى راية اذا انا من المسيحيين امثالة الكذابين السفلة ...تشكرات..
حضرتك غير مسيحى أساسا ، يعنى إنت ببساطة مش عارف حاجة ، مصمم تشتم نفسك ليه ؟ مش عارفة
إقتباس:
مع انك لو امعنتى القراءة ربما فهمتى المقصود من المقال...و لذلك ساحاول مساعدتك على الفهم بطريقة من المفروض انك تدعين فهمها:
دلوقتى نشوف مين اللى مش فاهم!

إقتباس:
1- هو ببساطة بيقول: 1 لا تدينوا لكي لا تدانوا . 2 لانكم بالدينونة التي بها تدينون تدانون . وبالكيل الذي به تكيلون
يكال لكم . 3 ولماذا تنظر القذى الذي في عين اخيك . واما الخشبة التي في عينك
فلا تفطن لها . 4 ام كيف تقول لأخيك دعني اخرج القذى من عينك وها الخشبة في عينك . 5 يا مرائي اخرج اولا الخشبة من عينك . وحينئذ تبصر جيدا ان تخرج
القذى من عين اخيك .متى1:7-5
طبعا حضرتك علشان مش فاهم حاجة فى المسيحية مش قادر تفرق بين التعاملات الشخصية و التعاملات العامة و خصوصا الكنسية

ببساطة من الجيد جدا إنى أتنازل عن حقوقى الأرضية لكن استحالة أتنازل عن أبديتى لأن المسيحية أساسا ديانة سماوية ـ مش زى غيرها ـ !

فيه فرق بين اللى حضرتك بتتكلم عليه دة و بين حاجة تانية إسمها " المعلمين الكذبة " و دول حاوريلك موقف الكتاب المقدس منهم دلوقتى حالا :

* من رسالة يهوذا :3 ـ اضطررت أن أكتب إليكم واعظا أن تجتهدوا لأجل الإيمان المسلم مرة للقديسين
4ـ لأنه دخل خلسة أناس قد كتبوا منذ القديم لهذه الدينونة ، فجار يحولون نعمة إلهنا إلى الدعارة و ينكرون السيد الوحيد : الله و ربنا يسوع المسيح
....

10ـ و لكن هؤلاء يفترون على ما لا يعلمون و أما ما يفهمونه بالطبيعة كالحيوانات غير الناطقة ففى ذلك يفسدون
11ـ ويل لهم لأنهم سلكوا طريق قايين و انصبوا إلى ضلالة بلعام لأجل أجرة و هلكوا فى مشاجرة قورح
.....
16ـ هؤلاء هم مدمنون متشكون سالكين بحسب شهواتهم و فمهم يتكلم بعظائم ، يحابون بالوجوه من أجل المنفعة

و معظم الرسالة تقريبا تتحدث عن المعلمين الكذبة ، و لم تخل رسالة ـ تقريبا ـ من التحذير من هؤلاء و لن أستطيع كتابتها كلها لكن يمكنك مراجعة هذه الشواهد:

*من رسالة يوحنا الرسول الثانية:7ـ 11
و أنتقى منها هذه العبارة "إن كان أحد يأتيكم و لا يجئ بهذا التعليم فلا تقبلوه فى البيت و لا تقولوا له سلام ، لأن من يسلم عليه يشترك فى أعماله الشريرة"

*من رسالة يوحنا الرسول الأولى : 2 : 18 ـ 27

* من رسالة بطرس الرسول الثانية : 2 : 1 ـ 22

*من رسالة بولس الرسول الثانية إلى تيموثاوس :4 : 1 ـ 5

*من رسالة بولس الرسول الثانية إلى أهل كورنثوس 11 :1 ـ 15

و هناك الكثير من الآيات و ربما عندما تقرأها تعرف أن الكذب كان أقل ما يمكننى أن أصف به من يعلم بتعاليم غريبة و بدع و هرطقات

إقتباس:
اخيرا تحياتى لك فانت مسيحية,, فقط تحتاجين قراءة و فهم النقطة الاولى.
و تحياتى لك فأنت مسلم لذلك لم تفهم الأمر جيدا .
الرد مع إقتباس