عرض مشاركة مفردة
قديم 23-08-2006
amged_clara amged_clara غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
amged_clara is on a distinguished road
1-بما ان اتكلمت علي الاسراء والمعراج دة اولا تعالي نحكي القصة بالضبط
ان النبيظهر لة ملاك جبريل صح ودة ملاك الله يسبح الله دائما امامة كل وقت وهذا صحيح لما اخد محمد الي السماء الي الله وبدا يدخلوا الي مكان الله ماذا قال لة الملاك ادخل يامحمد فقال لة وانت فقال لة ان انا دخلت احترق اما انت اذا دخلت تخترق ما معني هذا الكلام في القراءن هل لو كان الملاك جبريل قد دخل هل كان هيحترق وكيف مع انة دائما امام الله وهذا مكتوب في القراءن يبا اذا لم يكن ملاك وفكر فيها كويس ولاتكن مرائيا او مفروض عليك شيء بل الرب خلق لنا العقل لكي نفكر بة ولا نسلم باي امر دي قصة الاسراء والمعراج الي انت بتتكلم عليها واسال شيوخ لان انا اقعدت مع احدهم ولم يرد عليا واقراء في القراءن والتفاسير وشوف بس بالعقل ولا تكون فرض انة دة ملاك يعني ملاك
2- يا ابني الاحاديث والقراءن تقول ان كلمت امي ليس جاهل اقراء ااتشكيل الي علي الكلمة وطلعها من المعجم امي يعني من الامموين ثانيا محمد كان يتلقي تعليمة من بحيرة ودة كان كان مسيحي واسلم ثم علم محمد كل شيء القراءة والكتابة ولمنة كان محمد عبد اجير فماذا يفعل بحيرة زوجة من بنت اختة خديجة التي كانت متزوجة من غني ومات فورثت عنة كل شيء وفقام بحيرة بزواج محمد منها وورث منها كل شيء حتي يصبح من اسياد الامة وتعلم جيدا
انت تقول الوحي لماذا محمد عندما ينزل الوحي علية كانت عينية تحمر وتنفصل ويحول ويرتعش كثيرا ويخرج ريم من فمة هل هذا من قوة الوحي لا اظن يبا انت لو قلت كدة يبا انت بتضحك علي نفسك صح حاول تقرا جيدا
اولا محمد نبي ماذا فعل انة عاش في الحياة محبا لها كان يتزوج اينما يشاء ويقول ايات عندما يريد ان يفعل شيء وكان يتزوج كل بنت صغيرة ام كبيرة كيف يكون لة رسالة وكان يفعل كل هذا يا راجل حرام عليك في دين ينص علي القتل في دين يكتب الفاظ بهذة الطريقة في دين يقول ان الله اطاع محمد فمد من قضيبة عندما اشتهب واحدة في الشط التاني يا راجل دة كلام يخش االعقل دو انت كراجل وكاعاقل متقبلوش
في دين يقول ان الجنة هتون فية حوريات تتزوج بها برحتك واشجار وخيل وكل كل تلذة عينيك لية يعني وربنا هيعقد يتفرج علينا هو ربنا خلقنا عشان كدة بس اية الفايدة ان ربنا خالق الانسان عشان نعيش بالدنيا بالطول والعرض وبردة في الاخرة بالطول والعرض ازاي حرام عليكم انتوا بتتكلموا حاجات كتير غلط اقراء وشوف واسمع لية بتموتة في المسحين واليهود او بتكرهوم مش احنا اهل الكتاب زي محمد مقال بس انتوا عندكم مشكلة ان القراءن يختلف في حاجات كتير وايات كتير اوي ان مرة تقولوا ان اقرب الناس لنا هما النصاري لان منهم فسسا ورهبانا ومرة تكفرونا طب اولوا راي واحد عشان نعرف بس انا هقولك حاجة في مثل دايما باخد انا بية بيقوا العين متحبش الي احسن منها وانتوا متاكدون ان احنا احسن منكم في كل شيء عشان كدة انتوا بتكرهونا واحنا عن نفسنا لا نكرة احد عارف لية لان المسيح في انجيلة قال احبوا اعدائكم باركوا لاعنيكم صلوا لاجل الذين يسيئون اليكم واتحداك لو طلعت اية بتقول ان نكرة حد في الانجيل دة الفرق بينا وبينكم بين تعاليمكم الهوجاء اي تعاليم الغابة تعاليم السيف تعاليم الاضهاد والضرب نعم انا اعترف انكم هكذا لانكم فعلا بلا عقل انت جهالة في الدنيا
انا هسال معلش اكتر من سؤال واسال وجوابلي عليهم وان ارد عليك
1- لية ربنا عطا النعم الكتير اوي لعيسى والمعجزات الي كان بيعملها وحياتة وقداستة ولم يعطيها لاخر الانبياء محمد مع انة لابد ان يكون اخر الانبياء هو اقوي واسمي نبي عند الله ويعطية اعملة اما حصل العكس عطي جميع الاعمال الي عيسي ابن مريم لماذا ؟
(بس ياريت متذكورش الاسراء والمعراج لاننا كلنا عارفين مسلمين ومسحين انها قصة وهمية )
2-اقرا قصة محمد واقرا قصة عيسي علي انهم انبياء مع انة غلط بس انا بقولك وربنا يسمحني اقرا قصة الاتنين علي انهم انبياء شوف الي صح فيهم والي قصتة ترضيك عند الله؟
3- هل كلام الله في اياتة ممكن يبعت اية يقول فيها قاتلوا بالسيف او قاتلوا احد او موتوا احد انت مقتنع الكلام دة ان ربنا يقول كدة مهما كان في كفار علي الارض يقول اقتلوا ازاي يا راجل دة في بلاد منعت الاعدام لانهم بيقولوا ازاي ناخد روح انسان وهذة الروح ربنا عطهالوا تيجي ازاي انتوا تيجوا بقا في القراءن تكتبوا ايات ان الله شدد علي القتال وشدد علي موت الكفار تيجي ازاي حرام عليك ؟
ممكن ترد عليا في اي وقت انا مستنيك وبرحتك بس الطلب الي انا بقولهولك قصة والدك انة كا قسيس عارفين انها هجص او مش صح لان مفيش قسيس بيكرة حد او بيكرة اولادة في حد لان دة مخالف لوصايا السيد المسيح رب المجد فعشان كدة يا ريت لاتذكرهذة القصة مرة اخري
والمرة الجية انا هكلم معاك علي السيد المسيح وكيف صلب وامات وقام من الاموات في اليوم الثالث لما تجاوب علي الاسئلة وتقرا الي انا كتبتة وعلي فكرة انا دارس الاسلام من فترة كبيرة وقعدت مع مشايخ كتير ماشي يا ريت تركز وانت بتقرا او وحاول انك تسمع لصوت ربنا جواك اوي ومتسبوش ولا تقول لا حرام عليا ولا لا احنا الصح الموضوع خدة براحة ولا تخاف من شيء ولا من اي حاجة واسمع صوت الله بداخلك واتركة ممكن يغير فيك اشياء ولا تخاف من الردة وشكرا
الرب يكون معاك دائما ويفتح بصيرتك
الرد مع إقتباس