عرض مشاركة مفردة
قديم 28-09-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة makakola
أختى الحبيبة Mrs 2ana 7or

فيه نقطه هنا إنت مش واخده بالك ليها
أنا ما بأتكلمش على الكنيسة، لو كان العيب فى شبابنا الأمر يبقى هين، فالبنت بنتنا والإبن إبننا، والإثنين مقدور عليهم

أنا بأتكلم عن مجتمع بينى أفكارا فى عقل الشاب والفتاه، سواء مسيحيون أم لا، فالفتاه ستخرج من الكنيسة للشارع الذى يمثل أغلب من به غير مسيحيون، ولو علمنا الشاب المسيحى (وأغلبهم كذلك) فهى ستتواجه بنظرات غير المسيحى وافكاره التى وضعها المجتمع فى عقله

أنا أتحدث عن وجودنا فى المجتمع بكامله وليس فى الكنيسة فقط

سلام المسيح معك

برده فاهماك يا ميكاكولا لكن لازم الاول نبدا بروحنا لو شباب مننا رايهم كده تبقى المصيبه مصيبتين لما شاب مسيحى محترم يروح الكنيسه وعامل قديس ومش ياخد باله من شيئ الا طول كم البنت وطول جيبيتها تبقى كارثه يعنى البنت تلاقيها من شباب الكنيسه اللى لازم يكونوا اول ناس تحميها من اى غريب ولا من الذئاب اللى منتظرين ليها على الواحده علشان يئذوها لازم نبدا باولادنا سواء شباب او بنات علشان بعدها يكون فى مقدرة ليهم على مواجهه باقى المجتمع
نحط فرض ما ...شباب واقفين مع بعض منهم المسيحى والمسلم عدت بنت مسيحيه وحنفرض انها مش مزوداها لكن عاديه جدا وعاكسها شباب مسلم وقالوا عنها كذا وكذا وفى نفس الوقت قام الشاب المسيحى الهمام بعمل نفس الشيئ هنا احنا نلوم مين اكتر؟؟؟ اظن نلوم اللى مننا لانه بدل ميعمل زيهم المفروض يلمهم عموما انا كل هدفى عدم التحامل على البنات وبس ولكن نكون اشمل وزى منعلم البنت تكون بسيطه ولكن انيقه فى المظهر نعلم الشاب يكون قلبه وعينه نضاف مش يقلد خيبه المسلمين وبس وبكده نكون حققنا معادله مهمه منها نخافظ على البنت ونحافظ على الشاب كمان

آخر تعديل بواسطة Mrs 2ana 7or ، 28-09-2005 الساعة 03:25 AM
الرد مع إقتباس