عرض مشاركة مفردة
قديم 18-11-2011
maxpayne maxpayne غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2008
maxpayne is on a distinguished road
flower مشاركة: اللجوء الدينى للاقباط

أخواتي الاعزاء المباركين
سلام المسيح معكم جميعا
اشكركم كلكم علي حسن المتابعه و الاهتمام بالرد و اقدر كل شخص بذل من وقته للرد علي مشاركتي
بالنسبه للاستاذ مينا بالفعل انا حاولت ان لا امشي مظبوط و ان التف و اطلب فيزا للسياحه بدافع الدراسه لانك كما تعلم يجب ان تبرر لهم لماذا انت ذاهب اصلا للسياحه ؟ و كان السياحه بحاجه لاسباب و مبررات و خلافه و لكنني علي الرغم من اوراقي السليمه و اهدافي المحدده و الوقت البسيط الذي طلبت علي اساسه الفيزا فقد واجهت سياسه متعنته الهدف منها اصلا عدم مساعده اي شخص مصري مسيحي علي المضي قدما في التاشيره او الحصول عليها لاي سبب باي مده للسفر اصلا بغض النظر عن ما تقدمه من ادله او علمه انك ستعود ام لا انما هو ينفذ اجنده معينه و تعليمات واضحه محدده كما فهمت من الردود علي الشكاوي التي ارسلتها لكبار المسؤلين في الحكومه النيوزيلانديه باختصار السفارات مفتوحه فقط علشان تلم فلوس لا اكثر و لا اقل يعني عمليه نصب تقدر تقول و من يسافرون هم قله قليله جدا و غالبا من المسلمين او كما قلت من دول البترودولار الارهابيه حتي لا يتهمهم احد بانهم لا يقومون بوظيفتهم او انهم يعطلون البت في الاوراق لاسباب معينه ياراجل ده علشان تعرف مدي كذبهم كاتبين علي موقعهم انهم في البت في مشكلتي بيحاولوا يتحلوا بالموضوعيه و الحياديه و يقرئوا المشكله من وجهه نظر مرسلها و في واقع الامر هم ضربوا كل هذا بعرض الحائط و عملوا العكس تماما و هم يقرئوا مشكلتي كانوا متحيزين و متعصبين و يقرئوا الرساله من وجهه نظر الموظف الذي اعطاني الرفض و في الاخر قرارهم نهائي و لا يمكن الطعن فيه او شكوتهم و مهما بذلت من مجهود صوتك لن يصل لاي مسئول و الردود محفوظه و لن تحصل علي حقك او تعويض عن كل ما لحق بك من اضرار من هذه المساله

بالنسبه للاخ انج انا عارف اني مميز عنك بسني بس التميز ده مطلوب بره اكتر من هنا و انا عايز اوظف كل ميزه في في مكانها الصحيح علشان اقدر اربح من وزناتي كقول الكتاب و انت كما تري ان من احد اهم شروط الهجره السن الصغير و انا بصراحه صعبان علي حالي اضيع عمري هنا في هباء تذريه الريح عن وجه الارض و اكتشف اني لم احصل علي اي حياه كريمه مما كنت احلم بها لمجرد اني ماعرفتش اكافح و اعافر و اهاجر و اعيش في البلد اللي اختارها انا كانسان حر مش اللي اتولدت فيها غصب عني و لم يكن لي اي يد ان اولد و اعيش و اتربي في بلد منكوبه مشئومه متعصبه كبلدنا مصر انا مستوايا ممتاز في اللغه و دراستي كلها بالانجليزيه و قولتلك مشكلتي انه العمليه كلها اوراق مطلوب ورق يثبت كل حاجه حضرتك نفسك ورقه بالنسبه للدوله بتاعتنا لو ضاعت انت مالكش وجود بالنسبه لها و لا راي حضرتك ايه
الشغل النهارده هنا بقي مستحيل لاي شاب تروح للمسلم مش عايز يشغل الا مسلم زيه او يمارس تعصبه و تزمته تجاه المسيحي و المسيحي جبان هنا و في المهجر و علي فكره ( زي الاخ اللي اسمه بيرفهارت اللي عمال يفتي علشان قاعد بره طيب انا بقي باقولك لو انت مقتنع بالكلام اللي بتقوله تعالي خد مكاني هنا في مصر و سيب كل حاجه عندك و خليني انا اعيش مكانك في بلاد المهجر و اوعي ترجع تاني هناك وانا اخد مكانك هناك ووريني تطبيقك العملي لشعاراتك بتاعه المواطنه و رفضك للمسيحيين ترك البلد و اعاله المسيحين و الكلام اللي بتقوله ده )
بيشغل المسلم و يتملقه و ينافقه علشان يامن شره علي حساب المسيحي الشاب اللي هو اولي بالرعايه و الاهتمام منه و لنا في نجيب ساويرس اسوه حسنه اللي طلع بمنتهي البجاحه يقولك انا 90% من اللي بيشتغلوا عندي مسلمين و سكرتيرتي محجبه و اللي بيبعتلي طلب عليه باسم الاب و الابن و الروح القدس باركنه في مهزله اكتر من كده و بعدين هاعمل ايه في البلد يا استاذ انج عايزني اغلط و اتجوز و اجيب اولاد في البلد اللي مافيهاش امن و لا امان و لا باينلها رايحه في اي داهيه اليوم الجايين دول و لا اعيش كده و خلاص ايام و اقضيها لحد ما اتكل علي الله و اموت صدقني لو كان ينفع اعمل قرش و اتعلم حاجه من هنا لا كنت فكرت في سفر و لا هجره و لا دخلت هنا و اتكلمت و اشتكيت و رديت و هادفع نص عمري و اسافر علشان استمتع بنصه التاني و انا عايش هناك كبني ادم و مايجيش علي وقت و انا في رقبتي حمل و عائله و مسئوليه زي حضرتك و ابقي في حييص بيص مش عارف اروح و لا اجي و لما اسافر هايبقوا تقل علي مش هاعرف اتحرك منهم ( مع الاعتذار طبعا انا لا اقصد الاهانه و لكنه تشبيه تمثيلي مش اكتر ) اسف يا استاذ انج بس ارجوك لو عندك نصيحه لي افضل تتعلق بالسفر فلتتفضل علي بها اما ماعدا ذلك فاعتقد انه كلام لا معني له و لن يقدم او يؤخر و لا انت رايك ايه ؟

سلام المسيح معاكم جميعا اخواتي الاحباء و ارجو و اصلي للمسيح الهنا الصالح ان يعطينا بركه و نعمه و يحقق لكل منا رغبته و يساعدنا فيما نصبو اليه و يسير معنا في حياتنا حتي المنتهي و لا يتركنا دائما حتي يجمع رعيته كلها في الملكوت الذي سبق و اعده لكل المؤمنين به
اخوكم
ماكس بين
الرد مع إقتباس