عرض مشاركة مفردة
قديم 14-03-2011
Adel Alanbary Adel Alanbary غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2011
Adel Alanbary is on a distinguished road
مشاركة: عتاب من مسلم الى مسيحى

أستاذى الفاضل
1.مقولة ان احنا اصحاب البلد الأصليين وأحنا بس الأقباط دى بسمعها من مسحيين كتير وانا مش معقول قصدت اللى انت فهمته لأنى لن انه عن خلق وآتى بمثله ولكن ماقصدته ان المسحيين والمسلميين اقباط اما اللى بيقول غير كده فمن (المحتمل) وهو لا يعلم يكون له اصول غير مصرية على اعتبار ان مصر وطأ ارضها جنسيات كتير زى امريكا واكيد تزاوجوا منها.

2.مسألة ايمانك او كفرك بسيدنا محمد او بأى نبى اخر او اى قضية مرجعه لك وحق اصيل لك "وقل الحق من ربكم فمن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر..."
3. مفيش حد يقبل انه يتجرجر بالسلاسل علشان يؤمن ولو قبل يبقى اصلا مش مؤمن وعديم الشخصية وانا لما بتكلم معاك دلوقتى مستحيل يكون هدفى انك تخرج من دينك وتيجى عندى وانا واثق واكيد مش ده هدفك امال ايه الهدف

4. الهدف هو اننا بنعامل الصينى وهو مش مسلم ولا مسيحى ولا يهودى ولكن بأحترمه
فأحنا مصريين (مسلم/مسيحى) اولى بذلك ولا يجب ان يجور احد على الآخر- لا تؤمن بسيدنا محمد (ص) ولكن لا تلعنه لأنى مش حقدر ارد نفس الشتيمة لأن ديينا لايسمح بذلك كما قال سيدنا محمد " الدين حسن الخلق- واحسنكم عند الله احسنكم اخلاقا -واثقل شئ فى الميزان حسن الخلق - انما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق"هواحنا عندما نجادل بعض بالتى هى احسن حنخسر ايه

5. لو دلوقتى احنا وبنتكلم على النت لو بنت مسيحية او العكس حبت جار ليها واسلمت او اتنصرت وقد حدث ويحدث وسوف يحدث دى تقدر تقول عليها انها اتجرجرت بالسلاسل خليك منطقى شوية فيه واحدة اتنصرت اسمها زينب وسافرت امريكا مقلناش ان اخوانا المسيحيين خطفوها احنا مش فى شيكاغو
والسلام عليكم
الرد مع إقتباس