عرض مشاركة مفردة
قديم 18-05-2009
الصورة الرمزية لـ just_jo
just_jo just_jo غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Oct 2003
just_jo is on a distinguished road
مشاركة: برنامج يشغل صورة صينى !

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة وطنى مخلص مشاهدة مشاركة
ما هى انواع وسائط نقل الصورة من الموبايل الى الكمبيوتر

انا اسمع ان هناك موبايلات تسجل على كارت ميمورى و يتنقل كارت الميمورى متحرك من الموبايل الى قارئ كارت موجود بالكمبيوتر
و ان هناك موبايلات تسجل على فلاشة و تتنقل الى ال usb الخاص بالكمبيوتر

و ان هناك موبايلات تسجل فى ذاكرة الجهاز الثابتة فقط و لكنها تدعم كابل usb يتم توصيله الى usb الكمبيوتر

فهل هناك وسائط اخرى ؟؟؟
و ما هى افضل وسائل النقل تلك و اكثرها عملية
باشمندس وطنى

كل اسلوب من الاساليب التى ذكرتها ليست مخصوص لموبيل من نوع واحد و لا تنفع مع كل الانواع.....

فمثلا الصينى و النوكيا الحديث جدا " اخر موديلات تقليد الIphone" المشابهين لكمبيوتر الجيب PDA

يستخدم وصلة usb و ذاكرة ميكرو تحمل من 256 ميجا كرت ذاكرة بييجى مع العدة الى 2 جيجا او لو العدة تسمح 4 جيجا

و بنفس وصلة الUsb يشحن بيها البطارية اوتوماتيك " وعند التوصيل بالكمبيوتر تختار من قائمة ما يلى :

تختار يستخدم كرت الذاكر للموبيل كفلاشة على الكمبيوتر

تختار يستخدم الموبيل عن طريق الوصلة usb ككاميرا ويب على الوندز

و لا يمكنك التعامل مع ذاكرة الجهاز التى تضم نظام التشغيل فقط

حيث انها تحمى نظام التشغيل من الفيروسات و بها ذاكرة صغيرة جداً فائضة عن الحد مش فاكر اد اية حاجة حجمها بالكيلو بيت

تمكنك من وضع صور للمتصلين بيك على هذة الذاكرة البسيطة عند الاتصال بيك لان شاشة الموبيل معمولة عشان التليفون يستعمل ايضا كتلفزيون فمليانة حبشتكنات ::::: و بسبب حجمها الصغير بنتحايل عليها و نضع صورة واحدة لمجموعة اشخاص او للمهمين فقط

وقد اكتشفنا انا و صديق خبايا الموبيل من اهمها تغيير الصوت عند الرغبة فى المكالمة

يعنى ممكن تقدر تغير صوتك :"لصوت ولد صغير او سيدة او شيخ الخ." من الOptions

و هى خاصية لازم تفعلها لانها غير مفعلة

و الموبيل الصينى ايضا يقوم بتسجيل المكالمات من الاوبشنز لو حبيت بدون محد يحس خالص

اما حكاية الذاكرة الكرت و استخدام الReader

اللى تقدر تقرا من علية و تكتب دا فى موديلات النوكيا كلها بس القديم و عشان كدة الحكاية مش

اساليب

الحكاية انواع الموديل لان كل موديل و لة طريقة

و هنا انا عاوز اسأل تيتو

متبقاش تنسى يا تيتو تجيب ليا كل التفاصيل عن اية الموبيلات الصينى اللى عجبتك و اسعارها

حاكم انا ناوى ارمى العدة القديمة جداً اللى عندى و اشترى صينى anycool

بس عيب الصينى للاسف الكاميرا يكتبلك انها 3 ميجا بيكسل و هى 2 ميجا

و كمان تصويرها وحش بالليل

آخر تعديل بواسطة just_jo ، 18-05-2009 الساعة 05:38 PM
الرد مع إقتباس