عرض مشاركة مفردة
قديم 13-03-2007
h_h_h h_h_h غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2006
h_h_h is on a distinguished road
عزيزينا الأ سود أما المساواة التامه بين الكافر والمسلم فدة مش ممكن طبعا ولعلك إنت نفسك عارف إن النصرانيه دينك مش بتساوى المؤمن بالكافر وفى أنا جيلك الموضوعه لما الكنعانيه جت للمسيح قال ليها إيه ليس حسنا أن تأكل ال**** قبل أن يشبع العيال فردت عليه ولكن ال**** تأكل من فتات المائدة
أما المساواة بين المسلمين على إختلاف عروقهم فيكفى إن العبيد السابقين أمثال سلمان الفارسى وبلال الحبشى الأسود وصهيب الرومى الأصهب كانوا مع العرب من ساداتهم السابقين وفقرائهم أخوة مجتمعين فى الله وأما من هم غير المسلمين فلعلك تذكر قصه القبطى الذى ضربه إبن أمير مصر عمروا إبن العاص فذهب شاكيا إلى الخليفه فى المدينه فأنصفه وجاء بعمرو وإبنه من مصر ليضرب المصرى إبن عمرو فى مجتمع من كبار الصحابه ورجالات الدوله ثم يقول له الخليفه إدر الدرة وهى العصا قال له أدرها على صلعه عمرو فإنما ظلمك إبنه بسطوة أبيه وقال لعمرو متى إستعبدتم الناس وقد ولدتهم أمهاتهم أحرار ولما شاف يهودى بيتسول فرض ليه من بيت مال المسلمين نفققه تكفبه وقال ما أنصفناك إذ أكلنا شبيبتك ولم نعن شيبتك

أما حضارة العرب الى إنت مش معترف بيها فمن الصعوبه إنى أتصور إزاى إنتوا مش معترفين بيها رغم إن الدراسات المنصفه لدى الغربيين نفسهم أقرت بفضلها فى كافه العلوم والمجالات وكتب أطباء العرب والفلكيين وغيرهم كانت عماد الدراسات فى جامعات الغرب لقرون متواليه وتم طبع كتب زى قانون إبن سينا وكتب الرازىوالزهراوى وغيرهم عشرات المرات وعلم الجبر محتفظ باسمه العربى زى الصفر العربى وغيره كتير ,أما حضارتك وهمه جدودى عهلى أى حال فحكموا 3000 سنه وأهم الى سابوه قبور حتى لغتهم إندثرت وأما دخول الحمام وغيرها فدى عبادات خاصه بينا وممكن أفكرك مثلا التغطيس فى شرايعكم العماد بالميه مثلا دة مش أشبه بعبادة الوثنيين من عبدة المياه فى آسيا قديما كمان يا عزيزى البرلمان الأنجليزى نفسه ناقش فى القرن الماضى عقائد من عقائدكم الشاذة زى مسأله تحول القربان لدم المسيح وجسده وأقروا بكدة فعلا فى جلسه قانونيه؟؟؟ وكل المجامع المقدسه بتاعتكم كانت ليه ناس بتتجمع ما أشتات الأرض عشان يتناقشوا فى مسائل عقائدية ليه مش بتعتبر دة غريب
أما إن أنا شفت شق القمر أو غيره فلاء مش حصل بس أنا على يقين منه عشان كتابى المقدس أقر بكدة أما معجزات السيد المسيح فأنا مؤمن بيها عشان جت فى قرآنى مش فى إنجيلك الى أنا كافر بيه وغريب إنك بتستشهد بقرآنى على غير إعتقاد منك بيه
أما عبوديه المسيح فالينك الى انا جبته جايب أدله عليها من أنجيلك ويا ريت تورينى إزاى تجيب أدله ألوهيته من القرآن زى ما زعمت

العرب فى الجاهليه كانوا أصحاب حضارة بدويه قبليه ضعيفه جاهليه أنا بتكلم عن اجدادى العرب المسلمين والمسلمين بصفه عامة والإسلام حولهم من عبدة أحجار ورعاة غنم لبناة حضارة وساده أمم أما النصرانيه فدخلت علىلا أمه من بناه القبور وحولتهم لامه من بناه الاديرة زادتهم إنطواء وجهاله وأساطير

إسأل فى تاريخ ما تسميه كنيستك بالهراطقه هتلاقى طايفه منهم إسمها المريمانيه آمنت بألوهيه مريم البعذراء وليه لاء مش ام الإله لازم تكون إلهه وأما إن القرآن قال بتجسد الله فى بشر فلاء مش حصل أبدا

آخر تعديل بواسطة موسي الأسود ، 14-03-2007 الساعة 07:48 AM السبب: دمج 3 مشاركات
الرد مع إقتباس