عرض مشاركة مفردة
قديم 16-09-2005
الصورة الرمزية لـ elasmar99
elasmar99 elasmar99 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2003
elasmar99 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة zzaghlul
ماشي انتصرنا او لم ننتصر مش مهم المهم ان السادات بدهائه استخدم موقف محدود جدا مثل بداية الحرب وحقق السلام اللي مازال مستمر حتي الان ولو انه سلام بارد خسر فيه المصريين بالذات اكثر بكثير من خسارة اسرائيل بدلا من استثمار هذا السلام والتقدم اختاروا سلاما باردا

السؤال هو مين اللي جرنا لهذا المأزق؟ اقصد الحرب؟ مش خيبة القيادة الغبية ومش حاقول ناصر لانها خيبة اسلامية عربية من زمان مرورا بالحرب العالمية التانية و48 وحرب 67 كان ممكن بلادنا الان بقت زي اليابان بدلا من الوكسة التقيلة اللي احنا فيها دلوقت

انا قلت هنا قبلا ان احد اخوالي كان بيحارب في 73 وكان في الجيش الثالث رجع حافي ولولا ان ربنا كان معاه كان مات من الاقوات الاسرائيلية او البدو اللي كانوا بيبيعوا العساكر المصرية للعدو
بالمناسبة لما رجع كان بقاله ثلاتة ايام لم يأكل غير الحشرات والاعشاب ولانه كان قوات خاصة
استطاع الرجوع بعد قيادة وحدته ما ادمرت ومش رجع حافي فقط ده رجع عريان الا من جلابية
فلاح مصري ادهاله بعد عبوره القناة متجها غربا وانا شفته ساعة وصوله لبيت جدي بالقاهرة بعد ان كنا يأسنا من نجاته ويشهد الله انني كنت شاهد لهذا الكلام وانا لم انقله عن اي حد بخلاف ما حكاه خالي لنا والذي انا ذكرته هنا ومن بعدها ادركنا ان مصر اتهزمت تاني ولولا ذكاء السادات في هذه النقطة واعترافه بانه لا يستطيع محاربة امريكا وموافقته علي وقف اطلاق النار لدخلت اسرائيل القاهرة واحتلت مصر وهما كانوا احتلوا كل بلاد جنوب منطقة القناة من تحت الاسماعيلية ومرورا بالسويس ربنا ستر المرة دي لعل الاغبياء يبطلوا عنطزة لان المرة الجاية مش عا ينفع الندم

مصر لم تنل السلام المنشود كما يعتقد البعض, معاهدة السلام مع إسرائيل كان لها فائدة واحدة فقط وهي الحصول على المعونة الامريكية, وبترول سيناء عوضنا فقط عن انقطاع المساعدات العربية بعد كمب دافد. ومقاطعة العرب لمصر وبناء كوادر إرهابية من تنظيم الإخوان لضرب مصر و إقتصادها كان من نتائج كمب دافد. خسائر الصناعة السياحية وحدها من جراء الاعمال الإرهابية يذيد عن اضعاف المساعدات الامربكية من كمب دافد حتي اليوم. ومع عودة قطاع غزة الى احضان مصر تم تدمير ماتبقي من مكاسب كمب دافيد.

آخر تعديل بواسطة elasmar99 ، 16-09-2005 الساعة 12:25 AM
الرد مع إقتباس