عرض مشاركة مفردة
قديم 05-05-2006
The_Lonley_Wolf The_Lonley_Wolf غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
The_Lonley_Wolf is on a distinguished road
انا عاوز اوضح حاجة انى فى كل رد بكتبه خصوصا بما يخص القضايا السخنة ببقى منفعل لأن ده طبعى لكن مش بشتم أو بقل ادبى و اللى يلاقينى بشتم يجيب الشتيمة و يخزق بيها عينى

إقتباس:
بالراحة يا حبيبى ماتبقاش متسرع وهجومى فى ردودك
مش متسرع و لا هجومى كنت بس مستغرب من رده

إقتباس:
وعلى فكرة انا صوتت بالموافقة على قرار قداسة البابا حتى من قبل قراءة الموضوع لأننى مقتنع تماما بقرار قداسة البابا لأن أى قرار بيقرره بيبقى قرار سمائى بعد صوم وصلاة طويلة من أجل أتخاذ قرار يفيدنا ولا يضرنا
أه مش عن أقتناع مباشر يعنى انما بما ان البابا مقتنع فأنت بالتبعية مقتنع ... نظرية حلوة برضو

إقتباس:
وكلنا يعلم أيضا انه لو لم يتخذ هذا القرار من البداية كنت سترى كثير من الشباب الذى بلا عمل او دخله قليل سيتجه الى اسرائيل بحجة زيارة القدس ومن بعدها لن ترى وجهه ثانيا سيفعل اى شىء للأقامة والعمل هناك وانت تعلم ان كلمة أى شىء هذه تحتوى على معانى كثيرة
بقى بالذمة ياراجل البابا شنودة حرم الناس من التناول عشان يشوف وش الشباب و مايروحوش اسرائيل؟؟ بقى ده كلام يقنع واحد عنده تخلف عقلى؟؟؟
ثم بالاولى بقى يطلع قرار بالمرة يحرم اللى بيروحوا اوروبا و أميركا لان كل دى اماكن بمقاييسك و مقاييس جلالته مليئة فسق و فجور

إقتباس:
هذا بخلاف ان من بالداخل من المسلمين سيتهموننا بالعمالة والجاسوسية لصالح اسرائيل
يعنى الموضوع خوف من المسلمين بقى ماتقول كده من الصبح
ماهو ده اللى خايف منه البابا برضو

إقتباس:
أظن ان قداسة البابا أختار من البداية ولم يرد حتى الان للدفاع عن نفسه أو عن هذا القرار السمائى من زمان
طبعا هايدافع يقول ايه؟؟ ماهو المشكلة ان مفيش دفاع أصلا .... بس حلوة القرار السمائى دى :
ياولاد انا بابا يسوع بقولكم ماتروحوش القدس عشان المسلمين يفضلوا راضيين عنكم و مايقولوش عليكم خونة
و كمان عشان الشباب مايخشش اسرائيل اللى هى مكان وحش أوى كله خمرة و سجاير و ستات قليلة ادب
خليكم فى مصر ياولادى اللى هى عبارة عن دير كبير كله تقوى وورع

إقتباس:
وفى النهاية احب أشكرك على فتح هذا الموضوع (وإن كنت ألومك أيضا لآتهام البابا زورا بالنفاق للنظام)
العفو و ماتخافش ياسيدى ربنا هايعرف شغله معايا لو انا غلطان مش انت مقتنع بكده ولا دى كمان مقتنع بيها عشان البابا مقتنع بيها برضو؟؟

من مجمل الردود كده بتاعة الناس اللى وافقت على فكرة البابا واضح انهم صوتوا من باب "مادام البابا قال نشرب السم يبقى نبلبعه" و مش مهم هو صح ولا غلط
أى عملا بمبدأ "الخليفة دائما على حق" الأسلامى اللى بسببه تلاقى المسلمين دايما متخلفين و ياخدوا الحاجة على انها امر واجب النفاذ بلا جدال و لا نقاش والا وقعوا فى المحظور ووصموا بالكفر و الالحاد
الرد مع إقتباس