عرض مشاركة مفردة
قديم 19-08-2009
مؤمن بالحب مؤمن بالحب غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Aug 2009
مؤمن بالحب is on a distinguished road
مشاركة: محاولة لأزالة وحل جزء من مشكلة الأحتقان الطائفى اذا صدقت النوايا

الحكاية مالهاش علاقة بالدين الموضوع ومافية ان المسيحيات شكلهم احلى من المسلمات لان المسيحين اختلطوا بالرومان واليونان والفرنسيين والانجليز فتلاقى بناتهم ( شكلهم حلو ) اما المسلمين اختلطوا بالعرب والفرس عشان كدا بناتهم شكلهم عادى لكن الدين خلاص مبقاش يفرق مع الجانبين فانا ممكن اتجوز واحدة مسيحية واوصلها كل يوم حد للكنيسة وهى تصحينى كل يوم جمعة عشان اروح اصلى ( فالاحتقان الدينى دا مش اكتر من مصالح وناس بتستفاد منة ) فا انا لو هستفاد من الخلاف الطائفى اية اللى يخلينى اعمل على انهاءة لكن المشكلة ان ناس قليلة هى اللى بستفاد لكن الاغلبية بنتضر فتخيل لو حصلت حرب اهلية بين المسلمين والمسيحيين مش هيعدى 5 سنين الا والمسيحين حصلهم زى ما حصل لليهود فى مصر لان 60 مليون مسلم امام 15 مليون مسيحى تعنى كارثة بالنسبة للمسيحيين لو فى اى شارع فى بيت مسيحى فى مائة بيت مسلم ( وانا شخصيا نادم جدا على ان اليهود خرجو من مصر ومش عايز يحصل دا مع المسيحيين لان المسيحيين جابو عباقرة امثال نجيب محفوظ ومجدى يعقوب وبطرس غالى ) واليهود لما خرجوا من مصر راحوا اسرائيل وخلوها قوة مفزعة وراحوا هوليود وجعلوا منها مدينة اسطورية بعد ما كانت مصر بفضل حسن ومرقص وكوهين بلد عظيمة خرج كوهين وخايف جدا على مرقص ليخرج هو كمان هتبقى مصيبة
الرد مع إقتباس