عرض مشاركة مفردة
قديم 07-10-2003
الصقر المصري
GUST

انـــــــــــــــــــــــا أسف

انا اسف جداً علي التاخير يا اخوتي علي التاخير لاني فعلاً كنت مشغول في دراسه المعهد وكدا .
عاما انا بجدد دعوتي من جديد في نشر مقالات عن الحمايه وتفادي اختلااق الاجهزه والمواقع .
ودا اول مقال هكتبه .
بســــــــــــــــــــــــم الالـــــــــــــه القوي الذي أعبده بروحي .

....... ان الاختراق او ( Hack ) كما يظن بعض الناس انه شئ في غايه من السوء ولكن هو تماماً علي العكس , بمعني ان اي شئ في الدنيا ليه الحلو بتاعه و الوحش بتاعه . يعني زمان الهاك دا كان الي بيعرفه
هم الناس المبرمجين ( زمن الاسمبلي و لغه الاله ) او بمعني أدق هم المبرمجين المحترفين جداً .
وكان الاختراق ساعتها عباره عن اختراق انظمه التشغيل بغرض كشف الثغره الموجوده بالنظام والابلاغ عنها
لسدها . يعني كان الموضوع بينفع مش بيضر . ولـــــــــــكن للاسف في بعض الناس ظنوا انفسهم مبرمجين
ومستخدمين كمبيوتر وانتر نت انهم هاكرز كم يدعون وبدوا في التدمير و الخراب بدايه من اختراق الاجهزخه الشخصيه نهايه باختراق المواقع و السرفرات . وفي الحاله دي يبقوا اسمهم كراكرز يعني مخترقين بهدف التدمير . من الاخر وسخوا اسم الناس المبرمجين الشرفاء .
يتم الاختراق عن طريق اما البرامج او الاختراق اليدوي ( يعني متستخدمش برامج )
من امثله البرامج :
Sub7
NetBus
Optix
Hack Attak
وفي بعض البرامج كما تبدو في ظاهرها برامجشات ( محادثه ) بس هي اساسا ممكن تستعمله في الاختراق
زي ICQ , MSN Massenger , MIRC
وغيرها

والاختراق اليدوي مثل ان تستخدم .
اوامر التلنت ال بيجي مع الويندوز
اوامر نظام الدوس
والاختراق عن طريق الدوس( ودا اخطر اختراق موجود لغايه دلوقتي)
عن طريق الثغرات الموجود في المواقع المصممه بـــــFront Page او المصممه بالـــــــPHP .
كما يسمي فئ عالم الاختراق شئ اسمه الاختراق العشوائي .
الاختراق عن طريق اليوني كود ( الشفره الموحده )

(علي فكره الي ليه في الاختراق مش هيغلب لان التدمير مفيش اسهل منه )
اقصد من هذه العباره ان كل يوم في ثغرات الناس بتكتشفها وبتعملها وطرق الناس الي غاويه تدمير بتبتكرها .

اي اسئله يا شباب او اقتراحات ان في الخدمه .....

ارجو ان يكون الدرس اليوم خفيف ومحدش يستهيفه .
انا قصدت اصغره علشان الصفحه متكبرش ونحاول نمسك فكره فكره ونتكلم عنها بالتفصيل دون الاسهاب الممل
او الاختصار المخل .
وشكـــــــــــــــراً
للمراسله : enginner_shenyder@hotmail.com
الرد مع إقتباس