عرض مشاركة مفردة
قديم 01-06-2006
الصورة الرمزية لـ ابن مصري
ابن مصري ابن مصري غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2006
ابن مصري is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة msrawy
emadsami ياعم الحاج افهم بقى و ارحمنى انتم معتقدين ان المسلمين يعرفوا زكريا بتاعكوا دة و هذا غير صحيح و انا قولتلك انى سمعت اسمه فقط بيتكرر فى مواقعكم و لكن لا اعرف ما يقوله حتى استجبت انت لى و ارسلت فيديو علشان اشوفه و احكم بنفسى عليه و قبل ان ترسل لى شىء عنه سألت مسلمين فقهاء فى ديننا عن هذا الشخص و جدتهم ايضا لا يعرفونه و لا يعرفوا اى شىء عنه فكيف يناقشوا اذن و انتم معتقدين انه مشهور عندنا مثل الشعراوى او عمرو خالد كى نعرفه يا جماعة بجد ما فى حد عارفه منا فالكلام الذى يقوله خطير علشان كدة هو مستخبى عنا و لا نعرفه مثلكم و على العموم انا وعدتك بانى سأنشر احاديثه التى ارسلتها لى على كل المسلمين اللى اعرفهم علشان يرفهوا عن نفسهم شوية به احسن ما يجيبوا بربع جنيه لب يسليهم و الله العظيم يا حاج emadsami انت فاهم غلط خالص عنا فنحن لا ننكش فى دينكم و لا انجيلكم مثل ما تفعلون انتم معنا لاننا واثقين فى عقيدتنا و غير محتاجين للتأكد منها او مقارنتها بمسيحيتكم و حتى انا فعلا لا عرف ما هو شكل انجيلكم اصلا و لا اى نسخة منه معتمدة يمكننى ان اصدقها و انما انتم اجدكم حافظين ايات من القرأن و احاديث ملفقة لنا خاصة التى تجدوها تتمشى مع هواكم فى الاسائة لنا و هذا يدل على ضعف ايمانكم بعقيدتكم التى تدفعكم للنبش فى ديننا بهذا الشكل الغريب و تفسير اياته بما يريح قلبكم و اعصابكم و يطمنكم انكم ممكن تفلتوا من جهنم و للعلم ايضا نحن المسلمين مقصرين جدا معكم فنحن ندعوكم للاسلام بالحسنى و انتم تشتمونا و تسيؤا لنا و لرسولنا فيجب فى هذه الحاله تطبيق الجزية عليكم و ان لم تفعلوا نحاربكم كما كان يحدث ايام الفتوحات الاسلامية فكان القائد المسلم يبعث برسالة قصيرة للروم و الفرس و يقول لهم ندعوكم للاسلام اسلموا تسلموا و كانوا طبعا يأخذهم الغرور و الكبريأ مثلكم و يقولوا واحد عربى اتى من ورى البعير يطلب من اباطرة الارض وقتها ان يخضعوا له فطبعا انتم عارفين كان الرومان المساكين بيحصلهم اية بعد رفضهم لرسالته و ان عاجلا او اجلا انشاء الله هيحصلكم مثلهم و كل شىء بأوانه فإن الله سبحانه وتعالى اختار لنا الإسلام ديناً كما قال تعالى: { إن الدين عند الله الإسلام } [آل عمران: 19]، ولن يقبل الله تعالى من أحد ديناً سواه كما قال تعالى: { ومن يبتغ غير الإسلام ديناً فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين } [آل عمران: 85 ]، وقال النبي –صلى الله عليه وسلم-: « والذي نفسي بيده لا يسمع بي يهودي ولا نصراني ثم يموت ولم يؤمن بالذي أرسلت به إلا كان من أصحاب النار » رواه مسلم (153)، وجميع الأديان الموجودة في هذا العصر –سوى دين الإسلام- أديان باطلة لا تقرب إلى الله تعالى؛ بل إنها لا تزيد العبد إلا بعداً منه سبحانه وتعالى بحسب ما فيها من ضلال و الكلام دة مش تهريج و لا شعر زى ما بتقولوا اللهم بلغت اللهم فأشهد انا عملت اللى عليا تجاه ابناء وطنى المشركين حتى انقذهم من جهنم اللى مستنياهم و كتر الف خيرى لحد كدة معاكم و قبل ما اختم ابلغك بخبر سعيد انى عرفت اجيب ترجمة محترمة من النت لفيلم شفرة دافنشى و ركبت عليه تمام و مية مية و اصبح جاهز الان للأنطلاق من قاعدة مصراوى الفضائية هههههههههههه
شفت فيلم "غبى منه فيه"؟؟؟؟ هو انت تغيب تغيب علشان تهرب من الاسئلة و ترجع بكلام عبيط مافيهوش حاجة تقدم ولا تأخر وترجع تمثل تقول انا عملت اللى علية و اللهم اشهد ؟؟ (اما انت بتاع افلام صحيح ) ، يا عم احنا مالناش دعوة بأبونا زكريا، ده راجل وحش و هيدخل النار و كمان مش معروف خالص، و الشيوخ بتوعكم معملوش برامج مخصوص فى دريم و المحور و كل القنوات الفضائية علشان يسكتوه، ولا شيوخ الجوامع بيجيبوا سيرته فى كل خطبة جمعة، ولا عمرو اديب و خالد الجندى طلبوا يقتلوه ابداً ابدأ، وانا يا سيدى كافر و مشرك، و طلبت منك تنورنى بإسلامك و تقنعنى بيه و ترد على اسئلتى، بس انت بتعمل عبيط و تعمل نفسك مش شابف الاسئلة و لغاية دلوقت مدتنيش و لا ربع اجابة (زيك زى كل المسلمين)
يا أخى ده انت لو عندك ذرة احترام لالهك و دينك و رسولك كنت حاولت ترد باجابة مقنعة واحدة، و برضه هاقول يمكن الواد ما اخدش باله و ما شافش الاسئلة ؟؟؟ هاقوم اكتبلك ارقام المشاركات تانى، يمكن تحس على دمك انت او اى مسلم غيرك و تردوا، المشاركات هى ارقام (119 و 128)
الخط كبير اهو وواضح، مفيش حجة بئا ورد، المرة دى الكلام من القرأن و اوعى تقول كتب مشبوهة لأحسن اخواتك يدبحوك..

المرة دى بئا اوعى ترجع من غير اجابة على سؤال واحد على الاقل و بلاش تعمل اطرش فى الزفة
الرد مع إقتباس