عرض مشاركة مفردة
قديم 01-09-2007
steven steven غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
steven is on a distinguished road
انا مشترك في شركة TEData وخدمة العملاء ممتاذه - هما بس احيانا ميردوش بسرعه على التليفون - ويديلك رساله مسجله وموسيقى لغاية ما انت تطفش وتقفل السكه - لكن لو طولت بالك شويه وفضلت مستني لغاية ما حد يرد عليك هتلاقي استجابه للحل.
وبعدين لو اي حد عايز يعرف الشركه اللى مشترك فيها بتضحك عليه ولا لأ - يعمل هذا الاختبار من محرك الدوس
C:\Documents and settings\steven\tracert www.yahoo.com

سيحصل على معلومات مرقمه
السطر الثاني سيكون هكذا 2 54ms 43ms 39ms GZAR001 مثلا
الرقم 54 لو زاد عن 60 يبقى الشركه لم تعطيك السرعه التي انت متفق عليها.... وفي هذه الحاله لا بد ان تتصل بالشركه المزوده للخدمة وتقول لهم انا عملت الامر tracert والرقم كان اكتر من 60 مللي ثانيه وبكدا هيعرفوا انك فاهم بتعمل ايه - طبعا هيفضل يقولك شوف يمكن السلك مقطوع او قديم ... قله لا كل حاجه جديده عندنا ... احيانا المهندس بيكون رخم يقولك افصل التليفونات اللي في البيت كلها وخللي خط الـ ADSL بس اللي شغال (وعلى فكرة دا رأي صح بالذات لو فيه تليفون خربان عندك او صناعه رديئة ممكن يشوشر على اشارة النت - لذلك لاختبار السرعة الحقيقيه لا بد من فصل جميع تليفونات البيت ثم ملاحظة سرعة النت - إذا كانت السرعه ممتازه بدون تليفونات ... يبقى سعادتك تبدأ تشغل تليفون وتشوف السرعه قلت ولا لأ إذا كان هناك بطئ ملحوظ او مفيش نت خالص يعني الاشارة بتاعت النت قطعت يبقى امامك حلين - 1 إما انك تجيب فلتر لتنقية ارسال هذا التليفون وهذا الفلتر يباع في راديو شاك بمبلغ 28 جنيه - 2 إذا لم يصلح الحل 1 يبقي لازم تستغني عن هذا التليفون) طبعا هتقوله أحنا جربنا النت بدون تليفونات خالص لكن السرعه لاي صفحه بطيئة - طبعا سلك التليفون لا يجب وصله بالطرق العاديه يعني لما توصله بشريط لحام ده بيأثر على سرعة ال DSL لكن يجب استخدام الوصلات الجاهزة - كمان انصح بأن يكون خط النت واخد من السلك اللي جاي من الشارع مباشرة - يفضل ان تركب على كل جهاز تليفون راكب عندك في الشقه يجب تركيب فلتر حتى يمنع بعض الشوشرة التي تصدر من التليفون وهو ما يسبب بطئ الانترنت.بخصوص الاشتراكات - شركة TEData عامله عرض الان اللي يدفع ثلاثة شهور 3 * 95 سوف ياخذ شهر ذياده يعني الشهر هيكون بـ 71 جنيه وربع ولك مطلق الحريه في ال دون لود
شئ مهم احب اقوله مثلا لو إنسان بيعمل دون لود من رابيد شير ... هذا الموقع بيطلب فترة انتظار بين تحميل وتحميل (طبعا للي ذي حلاتنا اللي بيستخدموا الـ free دون لود) للتغلب علي فترة الانتظار اعمل ريستارت للروتر وانتظر شوية ثوان قبل تشغيله مرة اخرى - في هذه الحاله ستأخذ IP جديد وهتحمل مرة اخرى بدون انتظار.
ملحوظه أخيره : سرعة الدون لود في احسن حالاتها لا تزيد عن 30 كيلوبايت في الثانيه بشرط ان تكون بتنزل من موقع محترم مثل ميكروسوفت مثلا - لكن لو الموقع اللي انت بتنزل منه ردئ سوف يؤثر ذلك على سرعة الدون لون وتصبح الشركه المزوده للخدمة بريئة في هذه الحالة.
تحياتي
الرد مع إقتباس