الموضوع: الدوله القبطيه
عرض مشاركة مفردة
قديم 29-09-2005
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي
متزعلش منى يا خواجة بس التعليق الوحيد على موضوعك دة ,. المثل الشعبي القديم
( الجعان يحلم بسوق العيش )

مش لما نخلص من الدولة الاسلامية الوهابية ...الاول نبقي نفكر في الدولة القبطية
الاخ غلاباوي مرحبا بيك بعد غياب لو قراءة تعليقاتي و الموضوع كويس انا لم اقصد بناء دوله قبطيه ولكن - كان فيه مجادلات كثيره في المنتدي
و لسه للان فيه نقاش كبير عن دور المسيحيين في العمل السياسي او في العمل المدني او في سيطرة الكنيسه علي المسيحيين في العمل السياسي و العام
و الكنيسه تملي ارائها و تدفع المسيحيين الي اتخاد مواقف سياسيه معينه و نحن نحاول ان الكنيسه تقوم بدورها الروحي فقط
فكان هناك اراء تدعم موقف الكنسيه في كل شيئ فقررت فتح موضوع للاقباط عن الدوله المسيحيه لاري اراء الجميع
هل موافقين علي تدخل الكنيسه ام لا و هل للعلملنيين دور فيها و القوانين و كل شيئ بمعني

هل سيظهر بيننا من يطالب بتحكم الدين و الدين فقط ولاهناك لعمل العقل و الدور الانساني في هده الدوله
هل رجال الدين يريدون التحكم في حياة البشر في كل شيئ حتي الصغير فيها
و لكن ليس هناك منكم من فهم المقصود من الموضوع لاني وضعت اسمين محددين هم في موقف الدوله الدينيه
يمكن انا لم اعرض الموضوع بطريقه مباشره لمعرفة الهدف المباشر للموضوع لكن اعتقد لو كل واحد قراء الموضوع مره تانيه بس بهدواءسوف يلاحظ اني لم اقصد
الدوله القبطيه مباشرة ولكن الدوله الافتراضيه - ده من ناحيه و الاخري مادا ممكن نحن الاقباط ان نقدم لمصر مسيحيها و مسلميها النمودج المسيحي للدوله
دولة الحب و التسامح و الاخاء الاجتماعي و لكن اعتقد لاء لا اعتقد ولكن اخطات في عرض الموضوع بالطريقه الصحيحه
و بمعني المثل الشعبي ( الجعان يحلم بسوق العيش) لا طبعا انا لست خيالي ان واقعي و اعلم جيدا ان ليس له وجود للدوله القبطيه
نحن نحب مصر بكل من عليها بكل اولادها سواء اقباط و مسلميين و يهود او حتي ملحديين
صعيده او فلاحين اسكندرانيه منيفه او نوبيين - مصرنا هي وطنا قوميتنا مصر امتنا مصر بكل من عليها - و لكن نتطلع للافضل للجميع
الرد مع إقتباس