تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 27-03-2007
الصورة الرمزية لـ makakola
makakola makakola غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
makakola is on a distinguished road
lol الحكومة المصرية تعلن موافقة الشعب على التعديلات الدستورية

75,9% من المقترعين قالوا نعم للتعديلات
الحكومة المصرية تعلن موافقة الشعب على التعديلات الدستورية

القاهرة-وكالات

اعلنت اللجنة العليا للانتخابات في مصر الثلاثاء 27-3-2007 ان 75,9% من الذين شاركوا في الاستفتاء على التعديلات الدستورية المثيرة للجدل اكدوا تأييدهم لهذه التعديلات.

ونقلت وكالة انباء الشرق الاوسط عن رئيس اللجنة العليا للانتخابات وزير العدل ممدوح مرعي ان "نسبة الذين قالوا نعم (من الذين شاركوا) في الاستفتاء بلغت 75,9%".

وأضافت في بيان أن نسبة المشاركة في التصويت بلغت 1ر27 في المئة في حين قالت المنظمة المصرية لحقوق الانسان ان النسبة كانت بين ستة وتسعة في المئة.

وكانت الحكومة المصرية اعلنت فور انتهاء عمليات الاقتراع ان متوسط نسبة المشاركة في جميع محافظات البلاد تراوح بين 23% و27%.

وقال وزير الاعلام انس الفقي في مؤتمر صحافي ان "الاقبال كان ضعيفا في الساعات الاولى ثم ارتفعت نسب المشاركة بعد الظهر بعد انتهاء مواعيد العمل ومغادرة الناس لاماكن عملهم".

واوضح ان بعض اللجان لم "تغلق الصناديق في الساعة السابعة للسماح للناخبين الذين كانوا لا يزالون متواجدين داخلها بالاقتراع". واكد انه "وفق المؤشرات الاولية التي تجمعت لدى اللجنة العليا للانتخابات فإن متوسط نسبة المشاركة في مختلف محافظات مصر يراوح بين 23% و27%".

واكد الفقي انه كان ملحوظا بصفة خاصة "ارتفاع نسبة مشاركة المراة". واضاف ان نسب المشاركة تتراوح بين 15 و30% في معظم المحافظات باستثناء محافظتي الاسماعيلية وشمال سيناء حيث ارتفعت النسبة الى ما بين 55% و66%.

ولكن المنظمة المصرية لحقوق الإنسان قالت انه وفقا للمؤشرات الاولية فإن متوسط نسبة المشاركة تدور حول 5%. وقال المسؤول في المنظمة جاسر عبد الرازق ان "نسبة المشاركة كانت تدور حول 2 الى 3 بالمئة حتى الثانية بعد الظهر (12,00 ت غ) ولكنها ارتفعت في الساعات التالية التي سبقت اغلاق صناديق الاقتراع في الساعة السابعة مساء (17, 00 ت غ).

وتعد نسبة المشاركة في هذا الاستفتاء الذي دعت قوى واحزاب المعارضة مجتمعة الى مقاطعته, رهانا رئيسيا بالنسبة لنظام الرئيس حسني مبارك.

وتحتج المعارضة بصفة خاصة على تعديلات المادة 88 التي تلغي الاشراف القضائي الكامل على الانتخابات العامة والمادة 179 التي تتيح لاجهزة الامن اعتقال المشتبه بهم في قضايا ارهابية وتفتيش منازلهم ومراقبة مراسلاتهم والتنصت على هواتفهم كما تمنح رئيس الجمهورية حق احالة المتهمين في هذه القضايا الى محاكم عسكرية او استثنائية.

وقالت منظمة العفو الدولية الاسبوع الماضي ان هذه التعديلات تشكل "اخطر مساس بحقوق الانسان" منذ اعلان حالة الطوارئ في مصر قبل 26 عاما.

وانتقدت الولايات المتحدة هذه التعديلات التي وصفتها وزيرة الخارجية الاميركية كوندوليزا رايس بانها مخيبة للامال.

وسعت الحكومة الى حشد الناخبين للمشاركة في الاستفتاء وكذلك فعل رجال الاعمال الموالون للحزب الوطني الحاكم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

الغريب أنهم أعلنوا ذلك، ولماذا الإعلان والتعب وجميعنا يعرف ذلك بدون إعلان
قديم 27-03-2007
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road

الرد مع إقتباس
قديم 27-03-2007
boulos boulos غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2006
boulos is on a distinguished road
النتيجة معروفة مسبقا. الحكومة هاتعمل اللى هى عايزاه. أنا شوفت امبارح العاشرة مساء وكانت بتناقش الموضوع وفى التغطية الناس مش عارفة ايه اللى بيحصل وكمان الحزب الوطنى ديمومة الكراسى كان جايب شوية ناس مرتزقة عشان الهتافات والذى منه ولما المذيع سأل ايه هى التعديلات الدستورية كانت النتيجة صفر زى كده الكليب بتاع عساكر الأمن المركزى اللى كان بيتسأل هى حرب 1973 كانت سنة كام؟ ولما سأله المذيع طيب ازاى أنت موافق على التعديلات وأنت مش عارف اللى فيها كان الرد سيادتك أنا مع الشعب. ده بس فكرة مصغرة عما يجرى حولنا.
الرد مع إقتباس
قديم 27-03-2007
الصورة الرمزية لـ makakola
makakola makakola غير متصل
Moderator

makakola is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة boulos مشاهدة مشاركة
وفى التغطية الناس مش عارفة ايه اللى بيحصل

كلام رائع وصحيح

حسب الإحصائيات الحكومية سنجد التالى
20.5689% ممن لهم حق الإنتخاب قالوا نعم
6.5311% ممن لهم حق الإنتخاب قالوا لا
72.9% ممن لهم حق الإنتخاب لا يكترثون بالأمر

وحسب إحصائيات المنظمة المصرية لحقوق الإنسان
3.795% ممن لهم حق الإنتخاب قالوا نعم
1.205% ممن لهم حق الإنتخاب قالوا لا
95% ممن لهم حق الإنتخاب لا يكترثون بالأمر

وهذا معناه أن أغلب من له حق الإنتخاب لا يبالى بالأمر فعلا، وهذا مؤشر خطير جدا
قد يقول قائل أن السبب هو المنظمات المقاطعة للإستفتاء، لكن هذا غير صحيح فعدد من لهم حق الإنتخاب فى حدود 36 مليون مصرى، ومهما بلغت قوة هذه التيارت المعارضة وإن قلنا أن أعضائها يتجاوزون المليون وفى هذا مبالغة، سنجد أن الحقيقة أنهم لا يؤثرون فى النسبة التى لم تتوجه فعلا ومن تلقاء نفسها للإستفتاء

قديم 27-03-2007
sant1 sant1 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
sant1 is on a distinguished road
flower

انا عموما سعيد مبدئيا لان انا عارف الى كان هيحصل وهو الموافقة على التعديلات .
انا عارف ان فيها نقط تمس حقوق الناس ولكن فيها نقط تحافظ على البلد منها عدم قيام احزاب دينية .
وربنا يبارك مصر ويحافظ عليها من يد الاشرار
الرد مع إقتباس
قديم 27-03-2007
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
موسي الأسود is on a distinguished road
المثري في الموضوع انه عند ذهابي الي لجنة الاقتراع الموجود بها اسمي وجدت اسمي معلم وموقع عليه بانني اقترعت في هذه اللجنة وعندما تساءلت فقام رئيس اللجنة بالابتسام و اعطاني ورقة اقتراع .

هههههه
هذه هي الانتخابات المصرية .
زي القضاء المصري بالضبط نزيه جدا جدا جدا لأبعد الحدود
والدليل أهه .

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
قديم 27-03-2007
The_Lonley_Wolf The_Lonley_Wolf غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
The_Lonley_Wolf is on a distinguished road
انا مع الحكومة فى التزوير و شراء الاصوات ألخ
انا مع اى جهد نزيه او غير نزيه ضد وصول الاسلام او الاسلام المتنكر فى صورة ليبرالية للحكم

و اللى مش فاهمه بصراحة معارضة الامريكان و الأقباط لجهود النظام للحفاظ على الكرسى

يارب الاسلام يحكمها قريب عشان أتشفى فى المعارضين للنظام من الأقباط و الامريكان المعاتيه
و يبقوا يورونى شطارتهم كده فى الكلام ساعتها بقى
الرد مع إقتباس
قديم 27-03-2007
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
لو وصل الاسلامين للحكم مصر هتحتل في غضون شهر او بعد حصار تجويعي رهييب لتهييه ضربها واسرائيل سيكون لها دور كبير
الاسلاميين ممنوعين انهم يكونوا في حكم اي ارض علي الكوكب
نشكر ربنا ......الحرب علي الارهاب المحمدي
الرد مع إقتباس
قديم 27-03-2007
الصورة الرمزية لـ وطنى مخلص
وطنى مخلص وطنى مخلص غير متصل
Gold User

وطنى مخلص is on a distinguished road
جيد أن الحكومة كالعادة عملت تمثيلية لطيفة جدا حققت فيها ما تريد الا و هو الحق فى اصدار قانون لمكافحة الارهاب
و ان كنت اعرف انها لن تستخدمه الا اذا بدا الارهابيين يبعدون سيوفهم عن رقاب أهل البلاد الاصليين و يوجهونها الى رقاب رجال الحكومة التى اصطنعت هذا التطرف المحمدى الرهيب
اتمنى فقط ان يتسبب هذا فى انهيار الحلف بين النظام و اتباعه من الارهابيين المحمديين القتلة لأنهم اذا تحالفوا يتحالفون علينا و اذا اتفقوا يتفقون علينا و اذا تنازعوا تشتت جهودهم بين قتلنا و قتل بعضهم البعض فتكون نجاتنا
الرد مع إقتباس
قديم 27-03-2007
الذهبيالفم الذهبيالفم غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
الذهبيالفم is on a distinguished road
ياريت لو حد يجبلنا النصوص الجديدة و المُعدلة .
لأننا محتاجين نقرأها بهدؤ . في مادة مُضافة موضوعة مخصوص لخدمة قضية التوريث
الرد مع إقتباس
قديم 27-03-2007
sant1 sant1 غير متصل
Registered User

sant1 is on a distinguished road
flower

الطريقة الى ماشية بيها البلد مع انة نظام خاطىء جدا بس ياخسارة هو الى بيمشى مع المسلمين لانهم لو خدوا الحرية بيستخدموها خلط ولو اخدنا رائيهم فى الدستور هايشيلوا الدستور ويحضوا (القران) واتفرجوا بة من اضهاد وزل وهوان.
من الاخر انا موافق جدا على نظام الحكم وانشاء اللة ربنا يكون مع مصر ويحافظ عليها من يد الاشرار
الرد مع إقتباس
قديم 27-03-2007
el3omda85 el3omda85 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2006
el3omda85 is on a distinguished road
انا مع التعديلات الدستوريه من منطلق "نص العمي ولا العمي كله"
الرد مع إقتباس
قديم 28-03-2007
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

elmafdy is on a distinguished road
أعتقد أن ردود اخوتى فى المنتدى لخصت بمنتهى البلاغه و الصدق ما كنت انادى به دائما , نحن الاقباط المقيمين داخل مصر مازلنا نرى أن نار النظام الحالى افضل مليون مره من جنة الديمقراطيه التى ستأتى بأخوان الخراب الى كرسى القياده .

المفدى
الانفصال هو الحل
الرد مع إقتباس
قديم 28-03-2007
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة The_Lonley_Wolf مشاهدة مشاركة
انا مع الحكومة فى التزوير و شراء الاصوات ألخ
انا مع اى جهد نزيه او غير نزيه ضد وصول الاسلام او الاسلام المتنكر فى صورة ليبرالية للحكم

و اللى مش فاهمه بصراحة معارضة الامريكان و الأقباط لجهود النظام للحفاظ على الكرسى

يارب الاسلام يحكمها قريب عشان أتشفى فى المعارضين للنظام من الأقباط و الامريكان المعاتيه
و يبقوا يورونى شطارتهم كده فى الكلام ساعتها بقى

بالشفا انا بقيت من المعاتيه

الفكرة مش كده بالمرة الفكرة ان لما تطالب بحقك فى شيئ اوصل للمنتهى لان الطبيعى انك مش حتاخده كله

لما اعترض بعضنا على التعديلات اعترض من منطلق ان كابتن حسنى بيمهد الطريق لنننوس عين مامته وكده بقينا نسخة من النظام السورى البعثى ( بس اصدار احدث)
الفكرة ان بلاقى ناس بتقول وماله هو جمال وحش مهو واد طويل ووسيم وحليوة ومتعلم
طب ماشى بس يعنى مصر خلاص عدمت ناسها عشان نجيب ابن حسنى
طب منرجعها ملكيه ونجيب ولى العهد الرسمى الامير احمد فؤاد ونخلص ! على الاقل ناس ماصله مش رعااع ومسكوا الحكم على قفا ثورة يوليو

لما اعترض (المعاتيه) وانا منهم لما قالوا يا ناس يا عالم غيروا الماده 2 من الدستور العنصرى مكانوش غلط
واعتراض مرة والتانية والعاشرة والمليون مش حيخسر لكن على اقل تقدير الواحد يحس انه بيعمل اللى عليه...

النظام الحالى مش الجنه ونعيمها ولا حد قال اخوان الخراب يمسكوها كمان
افتراضك ده ان مصر بقت جبهتين فقط
حسنى وازلامه والاخوان فقط
استسلامنا للفكرة دى هو الانتصار الاكبر للاخوان لاننا كده لغينا الباقيين وكل من يطمح لتغير افضل لمصر
الاستسلام للوضع المزرى الحالى قمة الضعف وده بقى يا لونلى اللى المعاتيه اللى من عينتى كده رافضينه

ربنا معاك

آخر تعديل بواسطة Mrs 2ana 7or ، 28-03-2007 الساعة 08:38 AM
الرد مع إقتباس
قديم 28-03-2007
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
كلام سليم مدام انا حر
+++++++++++++++++
++++++++++++++++++++
+++++++++++++++++++++++
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة