تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع
 
خيارات الموضوع طريقة العرض
  #1  
قديم 25-09-2005
saweres
GUST
 
المشاركات: n/a
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or
بجد نقول توووووووووور يقول احلبوه

...بص يا سيد iwcab من الاخر كده روح دور ليك على منتدى للترانيم وبس وهاتلك كاسيت بروحين كده وافضل شغل فيهم ليل ونهار بس متنساش تجيب بطاريات كفايه
وبعدين ليه يا سيد مش عارفه ايه اتعصبت اوى كده مش خايف عرق يطق ولا حاجه ؟ وبعدين هو انت اصلا بتقرا مداخلات الناس اللى بيتكلمك وتسالك ومن باب الاحترام ترد مظنش عارف ليه لانك مش حافظلك غير بوئين تكتبهم فى كل مداخله ليك هما هما لا اتغيروا ولا حيتغيروا وبجد سؤالى انت هنا بتعمل ايه؟؟؟ ماتروح بكل بساطه دور على دير واترهبن بس يا ريت متطلعش كتير من قلايتك علشان متكونش انت ذاتك عثرة لحد يا عم ولا حد يكون عثرة ليك بس على فكرة حتى فى الدير الرهبان بيعملوا ويتعبوا ويشتروا ويبيعوا مع ان ده مش فى الانجيل ولا حتروح تقول ليهم العمل حرام وغلط وانتم لو بتصلوا صح ربنا حيبعت ليكم اكلكم من غير متتعبوا روحكم ......... اللى زى حضرتك وجوده فى منتدى بيدافع عن الاقباط وحقوقهم غلطه منه فى حق روحه وحق الاعضاء الغلابه اللى شلتهم بجد..... ربنا يوفقك ونفرح بيك مترهبن كده بس افنكرنا فى صلواتك يا iwcab ومتنساش تدعى على ابو طرطور وليله راس السنه كل يوم وياريت انت بئى اللى تهدى كده وتبطل تتحمئ كتير علشان وحش على الضغط والسكر والمرارة
ايه ده ؟
مالها الرهبنة؟ فيها حاجة غلط؟؟
الرد مع إقتباس
  #2  
قديم 25-09-2005
saweres
GUST
 
المشاركات: n/a
فيه ناس يا خواجة يا اخويا بنتحايل عليهم يروحوا الكنيسة ونفوت عليهم ونعمل كل ما في وسعنا
وما بيرضوش ييجوا وفيه اللي بيشتمنا كمان
بنحاول لكن بيرفضوا
نعمل ايه؟؟
أيوة فيه تقصير في بعض الأحيان
يعني عندك كنيستي كمثال ، عدد المسيحيين ضخم ومفيش غير اتنين كهنة بس ، محتاجين كهنة كمان ، ربنا يبعت
فيه عندك حاجة اسمها ، خدمة حالات الارتداد ، دي تبع البطريركية ، ناس قلبها ميت ، بتجري على أي حد ارتد ويوعظوه وفعلا رجعوا ناس كتير
بالنسبة لي العمل السياسي ده يتلخص في كلمتين
مات الملك - عاش الملك
والتاريخ هيفضل يعيد نفسه
هتلاقي الملك الكامل ، اللي كان متسامح جدا مع الأقباط لدرجة انه سمح لـ 150 واحد وواحدة أسلموا انهم يرجعوا للمسيحية ورفض بقائهم في الاسلام طالما مش مقتنعين بيه
وهتلاقي واحد زي عبد الملك بن مروان ، اللي مكانش يجيله نفس يفطر ولا يستريح الا لما يدبحوا قدامه واحد قبطي
ويبقى الحال كما هو عليه
الشعب أصلا تعب من الجهل وبيصدق أي حاجة ، الاسلام هو الحل ، والحكم بشرع الله ... الخ الخ
ولو واحد بدقن قال الحكومة كافرة ، هتلاقي مليون واحد يقول لك الحكومة كافرة
أنا قلت قبل كده
عايز تغير مصر تبدأ بالشعب
وأسرع طريقة هي الاعلام المرئي ، عشان تغير فكر الشعب كله
الرد مع إقتباس
  #3  
قديم 25-09-2005
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: Dec 2004
المشاركات: 745
2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres
ايه ده ؟
مالها الرهبنة؟ فيها حاجة غلط؟؟
يا أبونا سويرس ممكن تشرح لنا قول المسيح " ما لله لله و ما لقيصر لقيصر "
الرد مع إقتباس
  #4  
قديم 25-09-2005
saweres
GUST
 
المشاركات: n/a
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 2ana 7or
يا أبونا سويرس ممكن تشرح لنا قول المسيح " ما لله لله و ما لقيصر لقيصر "
مش هيعجبك شرحي
وبعدين الآية معكوسة ، المسيح قدم قيصر على الله لأن السؤال كان على قيصر
القصة وبكل بساطة
ان الفريسيين كانوا عايزين يوقعوا المسيح في غلطة
فقعدوا يتشاوروا سوى عشان يدوروا على سؤال مخرجه الوحيد هو الوقوع في غلطة ، وما لقوش افضل من سؤال الجزية
والجزية زي ما كلنا عارفين هي اتاوة ، أو مبلغ من المال يدفعه الشعب المحتل كنوع من أنواع الذل والمهانة ، وكان اليهود يدفعون الجزية من قوتهم وقوت أولادهم ليتنعم بها قيصر وحاشيته الوثنين
المهم
قالوا للمسيح السؤال وبطريقة خبيثة جدا
يا معلم نعلم انك صادق و تعلم طريق الله بالحق و لا تبالي باحد لانك لا تنظر الى وجوه الناس.
يعني يا معلم ، عارفين انك حلو وكويس وتعرف طريق ربنا ، وما بيهمكش حد ، بتقول الحق ولو السيف على رقبتك ، وكان فيه رومان واقفين
المهم
المسيح عارف فكرهم وقصدهم طبعا
وقال ليهم ليه بتجربوني يا منافقين؟؟
ادوني دينار ، فادوله دينار ، قال لهم لمن الصورة والكتابة؟ قالوا له لقيصر
قال لهم
يعني انتم بتعترفوا بسلطان قيصر عليكم
اذا اعطوا لقيصر حقه ( الجزية ) وفي نفس الوقت اعطوا لله حقه ( كل ما طلبه في الشريعة )
يعني مش تقولوا قيصر وتسيبوا ربنا
ولا تقولوا ربنا وما تدوش قيصر حقه
طيب هنا سؤال
لماذا لم يصمت المسيح بدلا من تدخله في السياسة والسماح لليهود بدفع الجزية؟؟
ليه المسيح ما حررش الشعب اليهودي وقبل انه يكون ملك عليهم؟!!
ليه المسيح قال لبيلاطس البنطي ان سلطانه ( بيلاطس البنطي ) أُعطي له من فوق؟؟
الآية ليس معناها على الاطلاق فصل الدين عن السياسة
بل هي اتحاد الاتنين
السياسة من رؤية دينية
الرد مع إقتباس
  #5  
قديم 25-09-2005
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: Dec 2004
المشاركات: 745
2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres
مش هيعجبك شرحي
لماذا تفترض أن الأجابة لن تعجبنى؟! و هل لو أختلفت معى فى الرأى حزعل؟! .. لا بل على العكس تماما الأختلاف فى الرأى أثراء للفكر و يساعد فى الوصول الى الحقيقة و الوصول الى أفضل السبل لتحقيق ما هو فى مصلحة الشعب القبطى التى ننشدها جميعا.
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres

طيب هنا سؤال
لماذا لم يصمت المسيح بدلا من تدخله في السياسة والسماح لليهود بدفع الجزية؟؟
هل يستطيع أى شخص أن يدين المسيح له المجد بأى خطية؟! .. طبعا لا .. و لذلك فصل المسيح الدين عن السياسة .. لأن السياسة لا تعجب الكثيرين من الناس لما فيها أشياء قد تبدو خاطئة من وجهة نظر رجال الدين .. و لكن فى الحقيقة السياسة هى فن التعامل مع الأخرين بحيث أن تحصل على أكبر مكاسب ممكنة بأقل خسائر ممكنة و فيها مصالح لابد أن تدركها و تتعامل معها بعيدة كل البعد عن تعاليم الدين.

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres

ليه المسيح ما حررش الشعب اليهودي وقبل انه يكون ملك عليهم؟!!
لأنه المسيح .. جاء ليخلص العالم .. يصالح البشر مع الله .. لكى لا يهلك كل من يؤمن به .. نحن لسنا المسيح يا أخى .. لن نستطيع أن نكون مثله و لا حتى فى الخيال.

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres

ليه المسيح قال لبيلاطس البنطي ان سلطانه ( بيلاطس البنطي ) أُعطي له من فوق؟؟

لأنه سوف يأمر بجلده .. كيف لعبد أن يأمر بجلد ملك بدون أن يعطيه الملك هذا الحق.

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres

الآية ليس معناها على الاطلاق فصل الدين عن السياسة
بل هي اتحاد الاتنين
السياسة من رؤية دينية

لا أظن ذلك .. الآية وضحة ما لله لله و ما لقيصر لقيصر – أتحاد الدين والسياسة مع بعض ده كلام مسلمين الحياة عندهم دين و دولة .. لبن سمك تمرهندى يعنى.. و دينهم بيسمح بالتجوزات من أجل نصرته ..
لكن فى الحقيقة أن طرق الله غير طرق البشر و تفكير و تدبير الله غير تفكير و تدبير البشر .. بالرغم انه أعطانا الشرف أن ندعوه أبنا له.. ذلك كرم زائد منه نحن لا نستحقه .. كما اننا لسنا مثله و لن نستطيع أن نكون مهما حاولنا .. كلنا يا أخى خطاة .. حتى الأنبياء و القديسين أخطاؤ .. ليس مثله شيىء و من يستطيع أن يكون مثله ؟ لا أحد..
حاتسئلنى و تقول المسيح له كل المجد قال "أحمل صليبك و أتبعنى" أرد عليك و أقول السير فى طريق الدفاع عن الأهل و الأحباء و الشعب القبطى و المطالبة بالحقوق ليس طريقا مفروش بالورد .. أنه طريق خطر و وعر مملؤ بالأسلاك شائك و ألغام .. و انت تعلم ذلك جيدا .. نحن لا نطلب الشهوات والملذات وإثبات الذا ت ..
لكن ما أعظم من يبذل نفسه من أجل أحبائه
الرد مع إقتباس
  #6  
قديم 25-09-2005
saweres
GUST
 
المشاركات: n/a
انا لحد دلوقتي مش عارف ازاي انت فهمت ان هي فصل
الله الظاهر في الجسد بيقولك ، ادفع الجزية ( بصيغة الأمر ) لقيصر
----
لو جاء البابا شنودة دلوقتي وقال ، نحن نعترف بسلطان المسلمين علينا ، فنعطيهم الجزية كما أمر المسيح اليهود باعطاء الجزية لقيصر
هل هذا استخدام للآية في غير محله؟؟
أم تطبيق لكلام المسيح؟؟
وهل هذا تدخل في السياسة أم فصل؟؟
اذا كنت تعتبر أن لو قداسة البابا قال هكذا فهذا تدخل في السياسة
فبالأولى أن تعتبر أن ما قاله الله الظاهر في الجسد هو التحكم في السياسة بعينه
أليس هو ضابط الكل؟ أم أنه ضابط الكل في كل شيء ما عدا السياسة؟؟ هل نحدد عمل الله يا أنا حر؟
الرد مع إقتباس
  #7  
قديم 25-09-2005
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: Dec 2004
المشاركات: 745
2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres
انا لحد دلوقتي مش عارف ازاي انت فهمت ان هي فصل
الله الظاهر في الجسد بيقولك ، ادفع الجزية ( بصيغة الأمر ) لقيصر
----
لو جاء البابا شنودة دلوقتي وقال ، نحن نعترف بسلطان المسلمين علينا ، فنعطيهم الجزية كما أمر المسيح اليهود باعطاء الجزية لقيصر
هل هذا استخدام للآية في غير محله؟؟
أم تطبيق لكلام المسيح؟؟
وهل هذا تدخل في السياسة أم فصل؟؟
اذا كنت تعتبر أن لو قداسة البابا قال هكذا فهذا تدخل في السياسة
فبالأولى أن تعتبر أن ما قاله الله الظاهر في الجسد هو التحكم في السياسة بعينه
أليس هو ضابط الكل؟ أم أنه ضابط الكل في كل شيء ما عدا السياسة؟؟ هل نحدد عمل الله يا أنا حر؟
المسيح له كل المجد كان واضحا كل الوضوح .. و لم يأمر اليهود صراحة بدفع الجزية و انتهى .. بل قال بالمفهوم البلدى أن جاز التعبير .. ايه دخل ده فى ده .. الأمور الدينية و قوانينها تختلف عن قوانين الدنيوية و قوانينها .. كل شيىء فى العالم المادى لازم تدركه بالعقل و العكس صحيح ..
كيف تدرك الله و المعجزات بالعقل البشرى ؟!..
و كيف لا تدرك أختراع أو اكتشاف الا بالعقل البشرى؟! .. هذه لها قوانيها " أى العالم له قوانينه".. كما أن الله له قوانين أخرى تماما مختلفة و لا ندركها .. و عليه قوانين الله لابد أن تنفذها لأنها قوانين الهية ..
لكن قوانين قيصر مختلفة و ليست الهية و تحتمل الجدل و المناقشة و أنت تعلم يا أخى نحن فى عصر الحريات و الديمقراطية .. و بناء عليه لا يوجد قيصر حاليا يلبى طلبه مجرد أنه يأمر .. لابد أن يحاسب و أن يعطى الحقوق فى المقابل انت تقوم بالواجبات.
الرد مع إقتباس
  #8  
قديم 25-09-2005
saweres
GUST
 
المشاركات: n/a
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 2ana 7or
المسيح له كل المجد كان واضحا كل الوضوح .. و لم يأمر اليهود صراحة بدفع الجزية و انتهى .. بل قال بالمفهوم البلدى أن جاز التعبير .. ايه دخل ده فى ده ..
المشكلة ان المسيح ذكر قيصر والله في عبارة واحدة
يعني انت تدفع للاتنين سوا مع بعض
أنا مش شايف طريقة تانية للعبارة تتقال بيها
وبعدين تعالى نبص شوية على العهد القديم
ان الأمة اليهودية ملكها قبل عهد شاول كان الله
وكان نظام الحكم ثيؤقراطي الهي
وما اراد بني اسرائيل ملك كالوثنيين ، ربنا حذرهم وقال لهم
10- فكلم صموئيل الشعب الذين طلبوا منه ملكا بجميع كلام الرب.
11- و قال هذا يكون قضاء الملك الذي يملك عليكم ياخذ بنيكم و يجعلهم لنفسه لمراكبه و فرسانه فيركضون امام مراكبه.
12- و يجعل لنفسه رؤساء الوف و رؤساء خماسين فيحرثون حراثته و يحصدون حصاده و يعملون عدة حربه و ادوات مراكبه.
13- و ياخذ بناتكم عطارات و طباخات و خبازات.
14- و ياخذ حقولكم و كرومكم و زيتونكم اجودها و يعطيها لعبيده.
15- و يعشر زروعكم و كرومكم و يعطي لخصيانه و عبيده.
16- و ياخذ عبيدكم و جواريكم و شبانكم الحسان و حميركم و يستعملهم لشغله.
17- و يعشر غنمكم و انتم تكونون له عبيدا.
18- فتصرخون في ذلك اليوم من وجه ملككم الذي اخترتموه لانفسكم فلا يستجيب لكم الرب في ذلك اليوم.
19- فابى الشعب ان يسمعوا لصوت صموئيل و قالوا لا بل يكون علينا ملك.
20- فنكون نحن ايضا مثل سائر الشعوب و يقضي لنا ملكنا و يخرج امامنا و يحارب حروبنا.
21- فسمع صموئيل كل كلام الشعب و تكلم به في اذني الرب.
22- فقال الرب لصموئيل اسمع لصوتهم و ملك عليهم ملكا فقال صموئيل لرجال اسرائيل اذهبوا كل واحد الى مدينته
شايف المشكلة فين؟ أرادوا أن يكونوا كغيرهم ورفضوا ملك الله عليهم ، الله حذرهم ولم يسمعوا
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 2ana 7or

الأمور الدينية و قوانينها تختلف عن قوانين الدنيوية و قوانينها .. كل شيىء فى العالم المادى لازم تدركه بالعقل و العكس صحيح ..
كيف تدرك الله و المعجزات بالعقل البشرى ؟!..
و كيف لا تدرك أختراع أو اكتشاف الا بالعقل البشرى؟! .. هذه لها قوانيها " أى العالم له قوانينه".. كما أن الله له قوانين أخرى تماما مختلفة و لا ندركها .. و عليه قوانين الله لابد أن تنفذها لأنها قوانين الهية ..
لكن قوانين قيصر مختلفة و ليست الهية و تحتمل الجدل و المناقشة و أنت تعلم يا أخى نحن فى عصر الحريات و الديمقراطية .. و بناء عليه لا يوجد قيصر حاليا يلبى طلبه مجرد أنه يأمر .. لابد أن يحاسب و أن يعطى الحقوق فى المقابل انت تقوم بالواجبات.
المشكلة ان العالم بيتغير والله ثابت
القوانين البشرية بتتغير والقوانين الالهية ثابتة
يبقى أنظر لمن بعين من ؟
لو قسمت بين الله والسياسة كأني بقول لله ، مالكش دعوة بالسياسة دي سلطتي على الأرض وليست سلطتك انت
أنا كمسيحي لابد أن أنظر لكل شيء بمسيحيتي ، وكل شيء أوزنه بالكتاب المقدس ، أحسن يطلع تقيل ( دا 5 : 27 )
كل شيء يخضع لله الذي فيّ ، ما أحددش مسيحيتي في الكنيسة وفي خارج الكنيسة اعمل اللي انا عايزه ، كده غلط وينطبق على الكلام ده
قد اصابهم ما في المثل الصادق كـلب قد عاد الى قيئه و خنزيرة مغتسلة الى مراغة الحماة (2بط 2 : 22)
الرد مع إقتباس
  #9  
قديم 25-09-2005
saweres
GUST
 
المشاركات: n/a
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 2ana 7or
لماذا تفترض أن الأجابة لن تعجبنى؟! و هل لو أختلفت معى فى الرأى حزعل؟! .. لا بل على العكس تماما الأختلاف فى الرأى أثراء للفكر و يساعد فى الوصول الى الحقيقة و الوصول الى أفضل السبل لتحقيق ما هو فى مصلحة الشعب القبطى التى ننشدها جميعا.
وهي الاجابة لو ما عجبتكش هتزعل مني ليه؟؟ انت سالتني عن رأيي وقلته
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 2ana 7or
هل يستطيع أى شخص أن يدين المسيح له المجد بأى خطية؟! .. طبعا لا .. و لذلك فصل المسيح الدين عن السياسة .. لأن السياسة لا تعجب الكثيرين من الناس لما فيها أشياء قد تبدو خاطئة من وجهة نظر رجال الدين .. و لكن فى الحقيقة السياسة هى فن التعامل مع الأخرين بحيث أن تحصل على أكبر مكاسب ممكنة بأقل خسائر ممكنة و فيها مصالح لابد أن تدركها و تتعامل معها بعيدة كل البعد عن تعاليم الدين.
ده المسيح شجعنا على السياسة
ها انا ارسلكم كغنم في وسط ذئاب فكونوا حكماء كالحيات و بسطاء كالحمام (مت 10 : 16)
انجيل متى الاصحاح الخامس
25- كن مراضيا لخصمك سريعا ما دمت معه في الطريق لئلا يسلمك الخصم الى القاضي و يسلمك القاضي الى الشرطي فتلقى في السجن.
26- الحق اقول لك لا تخرج من هناك حتى توفي الفلس الاخير.

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 2ana 7or
لأنه المسيح .. جاء ليخلص العالم .. يصالح البشر مع الله .. لكى لا يهلك كل من يؤمن به .. نحن لسنا المسيح يا أخى .. لن نستطيع أن نكون مثله و لا حتى فى الخيال.
فكونوا انتم كاملين كما ان اباكم الذي في السماوات هو كامل ( مت 5 : 48 )
من قال انه ثابت فيه ينبغي انه كما سلك ذاك هكذا يسلك هو ايضا (1يو 2 : 6)
لانكم لهذا دعيتم فان المسيح ايضا تالم لاجلنا تاركا لنا مثالا لكي تتبعوا خطواته (1بط 2 : 21)
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 2ana 7or
لأنه سوف يأمر بجلده .. كيف لعبد أن يأمر بجلد ملك بدون أن يعطيه الملك هذا الحق.
يعني أيضا من يجلد ويعذب ويقتل أولاد الملك ، أخذ سلطانا من فوق

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 2ana 7or
لا أظن ذلك .. الآية وضحة ما لله لله و ما لقيصر لقيصر – أتحاد الدين والسياسة مع بعض ده كلام مسلمين الحياة عندهم دين و دولة .. لبن سمك تمرهندى يعنى.. و دينهم بيسمح بالتجوزات من أجل نصرته ..
لكن فى الحقيقة أن طرق الله غير طرق البشر و تفكير و تدبير الله غير تفكير و تدبير البشر .. بالرغم انه أعطانا الشرف أن ندعوه أبنا له.. ذلك كرم زائد منه نحن لا نستحقه .. كما اننا لسنا مثله و لن نستطيع أن نكون مهما حاولنا .. كلنا يا أخى خطاة .. حتى الأنبياء و القديسين أخطاؤ .. ليس مثله شيىء و من يستطيع أن يكون مثله ؟ لا أحد..
حاتسئلنى و تقول المسيح له كل المجد قال "أحمل صليبك و أتبعنى" أرد عليك و أقول السير فى طريق الدفاع عن الأهل و الأحباء و الشعب القبطى و المطالبة بالحقوق ليس طريقا مفروش بالورد .. أنه طريق خطر و وعر مملؤ بالأسلاك شائك و ألغام .. و انت تعلم ذلك جيدا .. نحن لا نطلب الشهوات والملذات وإثبات الذا ت ..
لكن ما أعظم من يبذل نفسه من أجل أحبائه
هي الآية واضحة
وكمان الكتاب بيؤمرنا بالصلاة لأجل الولاة والحكام
والأكتر بيقول ان ربنا اللي باعتهم
13- فاخضعوا لكل ترتيب بشري من اجل الرب ان كان للملك فكمن هو فوق الكل.
14- او للولاة فكمرسلين منه للانتقام من فاعلي الشر و للمدح لفاعلي الخير.
15- لان هكذا هي مشيئة الله ان تفعلوا الخير فتسكتوا جهالة الناس الاغبياء.
16- كاحرار و ليس كالذين الحرية عندهم سترة للشر بل كعبيد الله.
17- اكرموا الجميع احبوا الاخوة خافوا الله اكرموا الملك.
انت عايز ايه أكتر من كده؟
مفيش فصل خالص
خافوا الله اكرموا الملك
---
أما بالنسبة لباقي كلامك
فكلامك جميل ، وانا معاك لكن أنا كان كل هدفي ، عايز تعمل حاجة ، اعملها باسلوب مسيحي ، تصلي قبل كل عمل عشان ربنا يبارك العمل ، وكل طرقك تكون مسيحية ولا نخرج عن هذا بحجة ان المسلمين أو غيرهم بيستضعفوا الطرق دي

آخر تعديل بواسطة saweres ، 25-09-2005 الساعة 08:35 AM
الرد مع إقتباس
  #10  
قديم 25-09-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: Sep 2005
الإقامة: In Jesus heart
المشاركات: 2,142
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres
ايه ده ؟
مالها الرهبنة؟ فيها حاجة غلط؟؟

ايه هو اللى ايه ده ؟؟؟؟؟
هو حد كان قال ان الرهبنه غلط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الرد مع إقتباس
  #11  
قديم 25-09-2005
saweres
GUST
 
المشاركات: n/a
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or
ايه هو اللى ايه ده ؟؟؟؟؟
هو حد كان قال ان الرهبنه غلط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما انتي عمالة تقولي لكل واحد ماشي مع ربنا ( حتى ولو متطرف في رأيه ) انه يروح يترهبن
طيب ده كلام؟؟
الرد مع إقتباس
  #12  
قديم 26-09-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: Sep 2005
الإقامة: In Jesus heart
المشاركات: 2,142
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres
ما انتي عمالة تقولي لكل واحد ماشي مع ربنا ( حتى ولو متطرف في رأيه ) انه يروح يترهبن
طيب ده كلام؟؟

اما امرك عجيب يعنى هو لما اقوله كده انت تفهم انى بسبه مثلا ليه ؟؟؟؟ طب مش يمكن بطلب منه يعمل اللى لازم يعملع حسب مخه وتفكيرة ويروح بعيد عن الناس الوحشه اللى زينا !!
ولا تكونش انت اللى فاكر ان الرهبنه مسبه مثلا ؟؟؟؟ واشمعنى انا اللى كلمتى وقفت فى زورك مش فاهمه
اتمنى يا ساويرس تكون محايد وعقلانى وتسيب يوساب هو اللى يرد ويدافع عن موقفه مش لاوم تعمل فيها محامى عنه ولا هو معندوش لسان يعنى؟؟؟؟
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع


عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)
 
خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاح
كود [IMG] متاح
كود HTML غير متاح

الإنتقال السريع


جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 03:39 AM.


Powered by: vBulletin Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

تـعـريب » منتدي الاقباط