تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 31-05-2011
Zagal Zagal غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Feb 2004
Zagal is on a distinguished road
مشاركة: طلب مساعدة

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة bedo2 مشاهدة مشاركة

هى بقى ان شاء الله مقارنه ولا معجزة ولا ايه خير اللهم اجعله خير ، والله يقدس روحه لم يخبرك بشىء اخر ، اقسم بالله العظيم ان هذه الحيلة لن تنطلى على طفل صغير
كفاكم يا ***** تدليس بقى
هل لم تفلح كل حيلكم لكى تحجبوا نور الشمس فقررتم ان تعتمدوا على حيلة جديد اشهد لكم انها جديدة ولكنها لن تنطلى على المسلميين ايكم ان تصدقوا هذا الكلام .

اسع يا اخ bedo2

شكلك كده ولامؤاخذه مسلم...

مالذى يفرق معاك انها تبقى مسيحيه او حتى مسلمه ..!!!
ايه اللى مزعلك !!..

اللى عايز يسلم يروح يسلم ... وهو الخسران مش احنا
واللى عايز يبقى مسيحى .... يتنصر ... وهو ايضا الكسبان مش احنا ...

هذه هى حرية العباده ولا انا غلطان ؟؟؟.

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18"

( سيظل القران اعجاز لغوى فى نظر المسلمين الجهلاء فقط.
لان معظمهم لايستطيع الكتابه بدون اخطاء املائيه )

الرد مع إقتباس
قديم 01-06-2011
Rania Fawzi Rania Fawzi غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2011
Rania Fawzi is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة zzaghlul مشاهدة مشاركة
الاخت العزيزة رانيا
يا سيدتي العزيزة لا تلقي بالا الي اي تشكيك من اي انسان لا تضيعي وقتك التمين بردود لن تفرق لان اللي فاكر انك مسيحيية وبتعملي تمثيلية مش حايغير رايه وسوف يجد في كل رد منك دليل علي وجهة نظره وكذلك المسيحي اذا كان مصاب بمرض التشكيك مش حايصدق حتي لو شافك بتتعمدي ... والحقيقة انا لي علاقة مع كتيرين من "المنتصرين" علي الشيطان وللاسف اغلب مشاكلهم من المسيحيين بالميلاد اللي زيي واسف لان احنا كثيرا ما نكون عثرة للخوة المنتصرين زيك واكبر مثال مشهور جدا هي الاخت نجلاء الامام برغم شجاعتها الا ان اول من رفضوها وشككوا فيها وياما قالوا عليها عميلة الامن المصري هم المسيحيين وتقدري تسألي عليها احد الاخوة في البالتوك اللي قرر ما يجيبش سيرتها بل اتخانق معاها وعمل لها بان وربما يطردك لو جيبتي سرتها يعني العن من اللي بيعمله المسلمين وايضا تجربة شخصية شفتها بنفسي من اكتر من 10 سنوات عندما زارتنا اكتر شهرة بين المنتصرين ومن اي مسلم امن بشخص يسوع المسيح له المجد السيدة العظيمة ناهد متولي مش عارف لو انتي عارفة الاسامي دي والا لا ..الاخت ناهد زارت كنيستنا في وقتها وكانت حاتتكلم عن اختبارها بعد الكنيسة في جلسة ودية مع شعب الكنيسة ولاحظت ان اغلب شعب الكنيسة يتجنب الاحتكاك المباشر كانهم خايفين ان حد بيراقبهم وعايزين يؤكدوا للمراقبين انهم مالهمش دعوة بيها ..علي الاقل ده اللي انا حاسيته ووقتها زعلت جدا من هذا الموقف وانتقدته بسخرية بعد ان رحلت عن الكنيسة ..فيا عزيزتي رانيا ما تتضايقيش من حد هنا سواء قاصدين يشككوا او عايزين يعرفوا الحقيقة وانا لا واعظ ولا عيره لكن حا اقولك خلي عينك علي الرب يسوع وانتي لن تحتاجي لاي مساعدة من احد ....يسوع فقط اللي حايعرفك الايمان المسيحي ولا انتي محتاجة لتفسيرات او مشايخ "او قساوسة" لشرح المسيحية ... اطلبي منه وهو يجيبك .. ومتزعليش منا لو ظهرنا مقصرين وانتي هنا ممكن تفضفضي وتتكلمي معانا لكن انتبهي لنفسك اعملي اللي عليكي وربنا حا يعمل اللي عليه ويحافظ عليكي ... انا رجعت من السفر والحمد لله ونفسي اتكلم معاكي بالصوت لو الظروف تسمح لك .... انا ما اقدرش اتكلم الان مثلا لكن بعد 3 -4 ساعات ممكن او لو عرفتيني امتي بالضبط اقدر ارتب لهذا او طبعا لو شفتك في البالتوك حسب مواعيدك وبراحتك .... الي الاخوة في المنتدي بالراحة شوية علي اختنا رانيا بلاش نتسبب لها في عثرة وشكرا.
صح كلامك مليون بالمية اللي عاوز يصدق اني كنت مسلمة وبقيت مسيحية يصدق واللي مش عاوز براحته بس دة مش حيغير عقيدتي وايماني بالرب يسوع المسيح واسفة لاني ماااقدرش ادخل كتير النت لظروفي الخاصة بشكرك لانك فتحت عنيا على حقيقة مهمة
ان اللي الانسان حسب تربيته في الصدق والكذب وليباركك الرب
الرد مع إقتباس
قديم 01-06-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة jene مشاهدة مشاركة
وياتري تعاليم المسيح بتقول ان الصيام يبقي بالاكل بالزيت بس
اكيد في كل امور الحياة ايمان وصلاة وصيام وعمل
وكل حاجة تخصني
بس انا ذكرت الاكل على سبيل المثال ومش معناها اني
مهتمة بالحياة وسايبة باقي التعاليم انا بطبق كل امور المسيح
في حياتي بس بحذر شوية
محدش طلب مني معلومات شخصية
وقلت قصة ايماني بايجاز في رد من الردود
بشكر اهتمامك وردك
الرد مع إقتباس
قديم 01-06-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة شيرين بنت اسكندريه مشاهدة مشاركة
يا اختى ده من تأليفى انا بكتب شويه تاملات على قدى كل الا بكتبه بحسه وبعيش فى الكلمه الا بكتبهاااااا ربنااا يقويكى ويحافظ عليكى
لو حابه تقراى من التأملات ادخلى فى قسم تـاملات مسيحيه واقرى انا كاتبه شويه تاملات روحيه بيعزواااا
اكيد حابة ااقراها وافهم كل معانيها وحروفها
بس تتضبط كل اموري وصلي من اجلي
شكرا لتوجيهك شيرين
الرد مع إقتباس
قديم 01-06-2011
Registered User

السلام عليكم ،،

يظهر ان الاخت رانيا بتنسى كتير
كما ذكرتى سبب تحولك للنصرانية انها تلك المقارنه التى عقدتيها بين الاتنين :

لا مش بتنسى بس اللي عاوزة انساه حانساه وفعلا نسيت كل اللي يخص الاسلام والمسلمين يامسلم يامحترم
وكمان :

ورجعتى قلتى انها :

ورديت على حضرتك فى مداخلة تضرب بهذا الكلام عرض الحائط ، دا بالاضافة لكلام حضرتك اللى انت بتنقليه بتصرف من مواقع اخرى وهذه مداخلتى لو لم تريها :

بلاش تظلم وارجع للحديث القدسي اللي في نصه اني حرمت الظلم عليكم وجعلته محرما فيما بينكم
وبعدين اسماء الله الحسنى مفيهش ظلم فكفاياك ظلم وافتراء وبراحتك تصدق اني كنت مسلمة اهلا وسهلا متصدقش اشرب من البحر يمكن ترتوى

فاين ردك مش ده برضه رد على ما تدعين ان مقارنه ؟

ارجع انت وقارن ان القرآن قال المسيح متصلبش ولكن شبه لهم وان اللي اتصلب يهوذا احد اتباع المسيح لما مسح عرق المسيح عليه السلام وحط المنديل على وشه فالقى الله الشبه بينهم ورفع عيسى للسماء
وفي آية تانية قال اني متوفيك ورافعك الى طيب ازاي اقارن بين الايتين
ومذكرش قصة مريم لما فضلت تبكي عليه لغايت ما اظلمت عينيها لكن المسيح نزل بعد ثلاثة ايام وطمن امه عليه
طيب مش السنة ليها تلت مواقف من القرآن ياما موضحة ياما مبنية ومظهرة ياما انها بتأتي باحكام جديدة سكت عنها القرآن طيب لما القرآن كتاب سماوي لية السنة بتجيب حاجات سكت عنها القرآن وازاي ينقبل تشريع من بشر يغفله الله سكوتي وعدم موجهتك مش خوف ولا حيكون خوف متنساش اني خريجة آزهر وقسم فقه واصول ااقول اية اكتر من كدة
ياخوي والله العظيم تلاتة يمين مغلظ في الاسلام كنت مسلمة واتنصرت عاوز اية
والكلام اللى ذكرتيه :

من تقصدين بالكل الذين سيشهدون لك ؟
اسف يعنى قالوا للحرامى احلف

آه قصدت الناس اللي بيعرفوا عدائي للمسيحين والمسيحية يااخ
بس انا مش حرامية عشان احلف وفعلا انت بينطبق عليك المثل كلن يرى الناس بعين طبعه

هى بقى ان شاء الله مقارنه ولا معجزة ولا ايه خير اللهم اجعله خير ، والله يقدس روحه لم يخبرك بشىء اخر ، اقسم بالله العظيم ان هذه الحيلة لن تنطلى على طفل صغير
كفاكم يا ***** تدليس بقى
هل لم تفلح كل حيلكم لكى تحجبوا نور الشمس فقررتم ان تعتمدوا على حيلة جديد اشهد لكم انها جديدة ولكنها لن تنطلى على المسلميين ايكم ان تصدقوا هذا الكلام .

يااخي انت حر ولك مطلق الحرية تصدق او لا انا مش حرد على اي مداخلة ليك كفاية بقى عاوز اية عاوز توصل لاية اتكلم وقول اللي انت عاوزاه لكن متغلطش في حد

من فمك ادينك يا رانيا

نعم الله يهدى من يحب الى دينه الحنيف

بدون تعليق ومادام انت مسلم متمسك بدينك بتزعل لية على اللي مش مسلم وبتهاجمه بس اوعى تفتكرها شطارة منك دة غباء واكبر غباء وتخلف ولا انت ولا غيرك حيأثروا فيا او في ايماني بالرب يسوع المسيح اللي بتعمله او حب وخوف للدين لا ليك مصلحة شخصية بس اية معرفش

اخيرا اذا كان لك الشجاعه فانضمى لى فى اى موضوع بقسم حوارات الاديان وانا على استعداد تام للنقاش معك
شرط ان تتركى بقى موضوع التنصير ده وتظهرى على حقيقتك

الظاهر انك متعود تلعب مع العيال الصغيرة ويصدوقك وانت تصدق نفسك يااستاذ الدين بيقول اني ماسالكش اللي تخص الدين الاسلامي واكون جاهلة فيها بدليل ام عمارة لما قالت لمحمد لقد غلبك الرجال علينا فاجعل لنا يوم "
لكن غير كدة لا وانت تعرف فعلى اي اساس بتقول انضم واحاورك الظاهر عصبيتك نستك دينك فاصحى وفوق

بس يا خوفى ليحصل اللى فى بالى :

وتذهبين بلا رجعه

من اخلاقك وادبك وعلمك ودينك اللي بتعمل بيهم وبيه يارب اكون رديت شوية عشان تتأكد من اللي باقوله ولا عسكر ولا حرامية اهدى يااخ بيدو انت وكل مسلم وكفاية بقى وبطلب انك تكون فعلا حطيت في بطنك بطيخة صيفي اني كنت مسلمة سابقا مسيحية دلوقتي تصدق انهم رافضين يقبلوا الرد بيقولوا ان الكلمات ااقل من خمسين حرف فاضطريت اعمل لها كوبي وبست انقلها لوحدها
وترتاح ويهدأ بألك وياريت لو عندك ذرة كرامة متدخلش موضوعي تاني

[/b][/QUOTE]
الرد مع إقتباس
قديم 01-06-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة zagal مشاهدة مشاركة

اسع يا اخ bedo2

شكلك كده ولامؤاخذه مسلم...

مالذى يفرق معاك انها تبقى مسيحيه او حتى مسلمه ..!!!
ايه اللى مزعلك !!..

اللى عايز يسلم يروح يسلم ... وهو الخسران مش احنا
واللى عايز يبقى مسيحى .... يتنصر ... وهو ايضا الكسبان مش احنا ...

هذه هى حرية العباده ولا انا غلطان ؟؟؟.
صح كلامك ومليون بالمية
بس يارب يفهم نقول اية الاغبياء مليين الكون
بشكرك
الرد مع إقتباس
قديم 01-06-2011
الصورة الرمزية لـ المعلم يعقوب القبطى
المعلم يعقوب القبطى المعلم يعقوب القبطى غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Apr 2009
المعلم يعقوب القبطى is on a distinguished road

الكلام للأخ الفاضل بيدو لافض فوه فى النفاح مع التقدير لحماسه وعاطفيته فى الدفاع عما يدين ويعتقد
لا أعلم لماذا حضرت فى رأسى ملحمه "عبير وياسين"
وما ترتب على موقعتها التى شاب من هولها الولدان
تلك العبير الزانيه التى حملت سفاحا من المدعو ياسين فى علاقه نكاح عرفى برغم أن المدعو ياسين بطل الملحمه يعلم تمام العلم أن المدعوه عبير متزوجه من آخر مازالت على ذمته شرعا وقانونا

عبيروالتى صارت على يد الازهر آنسه عذراء من جديد طبقا لما ورد فى إشهاد إشهار إسلامها لم يمسسها بشر ولا نفخ فى فرجها جنينا

ومع أنها قالت بعضمه لسانها انها دخلت دين الإسلام ليس إلا رغبه فى الخلاص من زوجها الذى يسئ معاملتها

ومع ذلك
لم يحاول أحدا من المقتدين بالسلف الصالح أن يقيم عليها حد الزنا أو على الأقل يطالب بإقامته ولو على سبيل "حفظ ماء الوجه" للعقيده القائمون على حراستها
رغم أنهم آناء الليل وأطراف النهار يحدثونك عن شرع الله الذى يجب أن يسود وحدوده التى يجب أن ويطبق فى أرض المحروسه
ورغم أن" أكابر السلفجيه" قد أدلو بدلوهم فى الموضوع العبيرى الياسينى
وإمتلأ الأثير بتنظيراتهم الشرعيه

هل تعتقد يا أخ بيدوا بعد هذا الإستعراض السريع لواقعه معاصره طازجه أنه يقبل منك أى حديث فى أى مثاليات دينيه وأما أعيننا أكبر هيئه إسلاميه فى العالم
وقد حولت عبير الى آنسه بإذن الله وعلى بركه الله
ومشايخ سلفيه لم نسمع لهم صوتا فى الواقعه الزناويه العبيريه اليسينيه
أم أنه علينا أن نستحضر حل وحلال "الكذب والمعاريض" فى الجهاد ضد الكفار؟؟؟
( إشعياء 54 : 17 )
الرد مع إقتباس
قديم 01-06-2011
الصورة الرمزية لـ makakola
makakola makakola غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
makakola is on a distinguished road

الأستاذ بيدو

أنا شخصيا متأكد أن رانيا كانت مسلمة وأصبحت من أتباع المسيح، وأنها تستطيع مثلها مثل أى واحد منا أن تعترف أن محمد نبي كذاب مثله مثل مسيلمة الكذاب، وأن ما يقول أنه قرأن هو ليس من عند الله بل مجرد وحي شيطاني + مجموعة أساطير + شعر السابقون + مجموعة قصص مسروقة من التوراة + قصاصات من بعض الأناجيل المنحولة = القرأن

فهل هذا يريحك يا سيد بيدو؟
قديم 01-06-2011
David.Mark David.Mark غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jun 2011
David.Mark is on a distinguished road

أخت رانيا , انا عارف اللى انتى بتعانى منه
كل شىء صعب , بس اتأكدى تماماً ان الرب عارف انتى عملتى ايه وعارف انتى خسرتى ايه فدنيتك , بس اطمئنى واتأكدى ان الرب عمره مبيسيب ابنائه

انتى اللى هتعمليه دلوقتى هيكون كالآتى :-

- هتصلى وتقرى فالكتاب المقدس اكتر واكتر عشان تتعرفة اكتر على شخص الرب يسوع

- اوعى , اوعى تروحى كنيسة او اى مكان لو حسيتى ان فى خطر عليكى , خلى ايمانك فقلبك دلوقتى ,

- اياكى وانك تقولى لحد بيانات عنك , ولا اسمك ولا بلدك ولا اى معلومة

- تحاولى تقللى من احتكاكك بالمسلمين المتشددين , لانك مش هتستحملى وممكن تدخلى فدوامة بمشيئة الرب الكلام ده مش هيحصل , وفنفس الوقت تحاولى تخلى حياتك طبيعية بحيث لا يلاحظ احد التغيير . ( خليكى حكيمة )

واعلمى يا اختى ان ربنا مش هيسيبك , وبأذن الله ربنا هيستخدمك وهتجيبى ناس تانية للمسيح .
ومثل ما قالك الاخ zzaghlul ادخلى برنامج الـ Paltalk جميل جداً وهتستفيدى منه كتير , بس بلاش تدخلى الرومات الحوارية , واياكى مرة تانية تقولى معلومات لاى مخلوق حتى لو قالك انى اختك ولا اخوكى ,

وعلى فكرة يا رانيا , انا مؤمن عابر مثلك تماماً , وحتى الآن ايمانى بقلبى .

الربــ يباركك يا اخت رانيا وتذكرى انك لازم تكونى حكيـــــــمة

GBU
-
الرد مع إقتباس
قديم 01-06-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة makakola مشاهدة مشاركة
الأستاذ بيدو

أنا شخصيا متأكد أن رانيا كانت مسلمة وأصبحت من أتباع المسيح، وأنها تستطيع مثلها مثل أى واحد منا أن تعترف أن محمد نبي كذاب مثله مثل مسيلمة الكذاب، وأن ما يقول أنه قرأن هو ليس من عند الله بل مجرد وحي شيطاني + مجموعة أساطير + شعر السابقون + مجموعة قصص مسروقة من التوراة + قصاصات من بعض الأناجيل المنحولة = القرأن

فهل هذا يريحك يا سيد بيدو؟

محمد يا اخى عبارة عن ذكى يائس . حوله مجموعة من الاغبياء ومحبى الجاه والمال

(فتح اسلامى) كلمة تحمل كل معانى الارهاب والاجبار

احنا بغضض الحديث عن هذا الشخص " لان سيرته بتنرفزنى" بس بصفتى مسلم سابق اقدر اقولك ان الدلائل على ان الاسلام كذبة كبيرة يكتب فى كتب و كتب
الرد مع إقتباس
قديم 02-06-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة david.mark مشاهدة مشاركة
أخت رانيا , انا عارف اللى انتى بتعانى منه
كل شىء صعب , بس اتأكدى تماماً ان الرب عارف انتى عملتى ايه وعارف انتى خسرتى ايه فدنيتك , بس اطمئنى واتأكدى ان الرب عمره مبيسيب ابنائه

انتى اللى هتعمليه دلوقتى هيكون كالآتى :-

- هتصلى وتقرى فالكتاب المقدس اكتر واكتر عشان تتعرفة اكتر على شخص الرب يسوع

- اوعى , اوعى تروحى كنيسة او اى مكان لو حسيتى ان فى خطر عليكى , خلى ايمانك فقلبك دلوقتى ,

- اياكى وانك تقولى لحد بيانات عنك , ولا اسمك ولا بلدك ولا اى معلومة

- تحاولى تقللى من احتكاكك بالمسلمين المتشددين , لانك مش هتستحملى وممكن تدخلى فدوامة بمشيئة الرب الكلام ده مش هيحصل , وفنفس الوقت تحاولى تخلى حياتك طبيعية بحيث لا يلاحظ احد التغيير . ( خليكى حكيمة )

واعلمى يا اختى ان ربنا مش هيسيبك , وبأذن الله ربنا هيستخدمك وهتجيبى ناس تانية للمسيح .
ومثل ما قالك الاخ zzaghlul ادخلى برنامج الـ paltalk جميل جداً وهتستفيدى منه كتير , بس بلاش تدخلى الرومات الحوارية , واياكى مرة تانية تقولى معلومات لاى مخلوق حتى لو قالك انى اختك ولا اخوكى ,

وعلى فكرة يا رانيا , انا مؤمن عابر مثلك تماماً , وحتى الآن ايمانى بقلبى .

الربــ يباركك يا اخت رانيا وتذكرى انك لازم تكونى حكيـــــــمة

gbu
-
بشكرك ديفيد على توجيهاتك واكيد انك مريت بنفس تجربتي
شئ مفيد بالنسبة ليا وحاعمل بكل حرف من حروفها
بشكر ذوقك واهتمامك وردك
الرد مع إقتباس
قديم 03-06-2011
Registered User

فيه فرق بسيط بيني وبينك نسيت اكتبه انت راجل
وممكن تهيم على وجهك في الارض محدش حيعرفك او
حيعرف يوصلك بعكس المرأة لو خرجت لمكان ومجرد
شكوا فيها ممكن يقتلوها بس انا ايماني بالرب يسوع المسيح
حيخلصني شكرا اخ ديفيد
الرد مع إقتباس
قديم 03-06-2011
Registered User

انا مش عارف اقولك ايه , بس انتى ممكن تسيبى البلد وتروحى اى بلد تانية تكون مسيحية
الرد مع إقتباس
قديم 03-06-2011
Registered User

بصى يا رانيا ,

ربنا قال " لا تخف , آمن فقط "

متخافيش ابداً من اى حاجة , لان يسوع معاكى وفقلبك

كمان ياريت تصلى كتيير , وتقرى فالكتاب المقدس
لان الصلاة انتى بتكلمى بيها الرب , والكتاب المقدس ده كلام الرب ليكى

واطمئنى يا رانيا
"طُوبَى لِلَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَرَوْا"
"طُوبَى لِلْمَسَاكِينِ بِالرُّوحِ، لأَنَّ لَهُمْ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ"

انتى هتشوفى مجد الرب فحياتك وهتعيشى اجمل حياة , ومش هتتقتلى من الارهابيين دول ولا حاجة
الرد مع إقتباس
قديم 03-06-2011
Registered User

" وَكُلُّ مَا تَطْلُبُونَهُ فِي الصَّلاَةِ مُؤْمِنِينَ تَنَالُونَهُ "
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة