تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 22-02-2007
gost gost غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
gost is on a distinguished road
ايه يا اخونا انا دخل جامع ولا ايه كده حرام عليكم كفايه القرف الذى نشوفه كل يوم جاين تكملوا علينا ارحمونا من السيره النتنه ديه يا رب ارحم يا رب ارحم عبيدك فى مصر
الرد مع إقتباس
قديم 22-02-2007
الصورة الرمزية لـ besoo
besoo besoo غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Aug 2006
besoo is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة AleXawy مشاهدة مشاركة

والنبي يا جماعة حد يتوصي بيها

بس كده يا باشا عينيا الاتنين
انت تأمر يا غالى

يستطيع الإنسان ترويض الوحوش المفترسة أما لسانه فلا يقدر أن يلجمه

أذكر لى كلامك الذى جعلتنى عليه اتكل . هذا الذى عزائى فى مذلتى , لأن قولك احيانى ( مز 118 )
الرد مع إقتباس
قديم 23-02-2007
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة the way مشاهدة مشاركة
ايوا كده يا عنتورة يا حبيبي ورينا وشك الحقيقي مش تقلي معتدل

و لو الاخوان قادمون فصدقني الاقباط باقون رغم انفك و انف المسلمون

وشه بااااااان من زمااااااان

http://www.copts.net/forum/showpost....&postcount=231

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 23-02-2007
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة knowjesus_knowlove مشاهدة مشاركة

وشه بااااااان من زمااااااان

http://www.copts.net/forum/showpost....&postcount=231

طيب وحياتك يا ك ك ما تشوف لنا جاب منين حكاية عضو معتدل دي ..

لنتعاون جميعا حتي تتغلب رسالة الحب و النور و الحياة علي ثقافة الكراهية و الظلم و الموت
الرد مع إقتباس
قديم 23-02-2007
AleXawy AleXawy غير متصل
Banned

تاريخ التّسجيل: Jun 2006
AleXawy is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الخواجه مشاهدة مشاركة
طيب وحياتك يا ك ك ما تشوف لنا جاب منين حكاية عضو معتدل دي ..

http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=14889
الرد مع إقتباس
قديم 23-02-2007
sara magdy
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elmafdy مشاهدة مشاركة
موضوعيه - , أما مداخله الاخت ساره مجدى فهى هجوميه مستفزه متجاوزه بلا أى مبرر و أعتقد أن كل ذى عينين سيرفض تلك المداخله التى اشعلت المنتدى بلا أى مبرر .

و هنا أود أن اخاطب الاخت ساره , أذا كنتى تريدين حوارا ناضجا منطقيا موضوعيا عقلانيه فأهلا بكى و أنا على اتم الاستعداد لمثل هذا الحوار دينيا كان أم عقائديا ام اجتماعيا أو حتى سياسيا , على الاقل لتصلحى تلك الصوره الغير لطيفه التى رأيتك عليها .

3المفدى

الأستاذ المفدى تقول أن مداخلتي إستفزازية و بها تهكم و أنا أريد أن أسالك و ماذا تسمي مداخلات زملائك من الأقباط لكن سجلت مداخلة سابقة في موضوع هيكل سليمان و أنظر كم التهكم الذي نالني و نال مداخلتي و أنظر إلي كم الشتائم و الإهانات التي توجه لنبينا و ديننا و علمائنا

و أعلم أني قد أكون مخطئة بعض الشئ فقط و لكن أرجو أن تلتمس لي العذر فمشاعر الحقد و الكراهية التي نجدها على هذا المنتدى أكبر من أن تحتمل و رغم هذا لا يمكني أن أتطاول على شخص سيدنا عيسى عليه السلام و لا على شخص السيدة مريم عليها السلام لان هذا يخالف عقيدتي . و أرجو أن تراجع مداخلات زملائك و أنظر إلي الكلمات التي يضعها زميلك kk أسفل رده ( هتلر صلى .......... ) هل هذا مراعاة لمشاعر أحد هل سب امهات المؤمنين من الادب .

ثانيا لماذا الهجوم على الاسلام لمذا كل المشاركات في منتدى حوار الاديان تتركز حول الاسلام لماذا لا تتحدثوا عن الملحدين و عباد البقر و عباد الشمس رغم اننا نعترف بوجود الاله شخصيا اود ان اسمع رأيكم في عباد البقر و الشمس و الذين يقولون بعدم وجود اله .

اما عن الحوار العقلاني فسأبده معك لانك من العقلاء

و عن مسألة الاخوان هناك شئ يجب ان نحدده اولا و هو ان هناك فرق كبير بين تايدك في بعض الامور و بين تأيدك في كل الامور و هناك فرق اخر بين ان تكون عضو في حزب او نادي او جماعة و بين ان تتعاطف معه فليس معنى انك تشجع النادي الاهلي في كرة القدم انك تشجعه في بقية الالعاب الاخرى و ليس معنى انك تشجعه في لعبة ما انك عضو فيه شتان بين هذا و ذاك .

و لعلمك انا من المعجبين بنضال جورج اسحاق و د. رفيق حبيب و ممن يحترمون جدا د. منى مكرم عبيد و لا يمنعني اختلاف ديني من اعجابي بنضالهم .

ارجو ان تكون مداخلتي هذه بداية طيبة للدخول في النقاش الجاد و العاقل

و قبل ان اختم كلامي : الشخص الذي يريد ان يتوصى الاخرين بي اشكرك على ادبك و لكن وجود العقلاء من امثال المفدى بالمنتدى كشف حقدكم و سوء ادبكم لذلك فالتفرحوا بتجريحكم لي فهذا لن يمنعني من احترام العقلاء و المحترمين و مرة اخرى انا اسفة اذا جرحت اي كلمة من كلماتي ( سوء قلتها عن عمد ام لا ) أي فرد في المنتدى حتى الذين تطاولوا علي .

و تحياتي للجميع .
الرد مع إقتباس
قديم 23-02-2007
الصورة الرمزية لـ besoo
besoo besoo غير متصل
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sara magdy مشاهدة مشاركة
الأستاذ المفدى تقول أن مداخلتي إستفزازية و بها تهكم و أنا أريد أن أسالك و ماذا تسمي مداخلات زملائك من الأقباط لكن سجلت مداخلة سابقة في موضوع هيكل سليمان و أنظر كم التهكم الذي نالني و نال مداخلتي و أنظر إلي كم الشتائم و الإهانات التي توجه لنبينا و ديننا و علمائنا
.

اطلب الاداره بوضع المشاركه المحزوفه للمدعوه ساره التى تطاولت فيها على قداسه البابا شنوده بقولها

إقتباس:
تصلبوا البابا
و وضع ردى الذى حزف ايضا و مستعد لتحمل كافه العواقب

أذكر لى كلامك الذى جعلتنى عليه اتكل . هذا الذى عزائى فى مذلتى , لأن قولك احيانى ( مز 118 )
الرد مع إقتباس
قديم 23-02-2007
sara magdy
GUST

أولا يا أستاذ بيسو أنا إعتذرت و يا ريت تقرأ مدخلتي الأخيرة كويس و يكفي أني أمتلكت شجاعة الإعتراف بالخطأ رغم إني مش اللي بدأت بالتطاول و السباب و كان ممكن أرد بطريقة ملتوية زي اللي كان بيرد بيها ك ك فكان ممكن أقول أن الصلب ده موجود عندكم و حجات كتيرة من النوع ده بس انا واجهت نفسي بشجاعة و أعتذرت في مدخلتي الأخيرة و أنا فعلا نفسي إدارة المنتدى تحط ردك اللي انت شتمتني فيه و رمتني بصفة بشعة معتقدش أنك تقبل أن حد يقولها على أختك .

و بعدين ليه الإزدواجية في المعاملة ليه لما أفقد أعصابي مرة من غيرقصد بسبب سفالتكم تفضلوا تهللوا و تحذفوا المشاركات و تمنعوا الأعضاء و لما أنتوا تغلطوا و تسبوا و تشتموا يبقى ده عادي فعلا أنتوا ناس غريبة بس حنقول إيه غير حسبنا الله و نعم الوكيل
الرد مع إقتباس
قديم 23-02-2007
The_Lonley_Wolf The_Lonley_Wolf غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
The_Lonley_Wolf is on a distinguished road
إقتباس:
أولا يا أستاذ بيسو أنا إعتذرت و يا ريت تقرأ مدخلتي الأخيرة كويس و يكفي أني أمتلكت شجاعة الإعتراف بالخطأ رغم إني مش اللي بدأت بالتطاول و السباب و كان ممكن أرد بطريقة ملتوية زي اللي كان بيرد بيها ك ك فكان ممكن أقول أن الصلب ده موجود عندكم و حجات كتيرة من النوع ده بس انا واجهت نفسي بشجاعة و أعتذرت في مدخلتي الأخيرة و أنا فعلا نفسي إدارة المنتدى تحط ردك اللي انت شتمتني فيه و رمتني بصفة بشعة معتقدش أنك تقبل أن حد يقولها على أختك .

و بعدين ليه الإزدواجية في المعاملة ليه لما أفقد أعصابي مرة من غيرقصد بسبب سفالتكم تفضلوا تهللوا و تحذفوا المشاركات و تمنعوا الأعضاء و لما أنتوا تغلطوا و تسبوا و تشتموا يبقى ده عادي فعلا أنتوا ناس غريبة بس حنقول إيه غير حسبنا الله و نعم الوكيل
بقى مش عارفة ليه المعاملة دى؟؟؟؟
كله سلف و دين

و احنا مش بنحبكم عشان نعاملكم كويس
الرد مع إقتباس
قديم 23-02-2007
gamerofnation gamerofnation غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Feb 2007
gamerofnation is on a distinguished road
-
في كتابكم المقدس(حبو اعدائكم)
وانت تقول نحن لا نحبك حتي نعاملك معاملة حسنة!
في كتابكم المقدس فيما معني الكلمات لاني لا اتذكر النص الان(من ضربك علي خدك الايمن فادر له خدك الايسر)
ولم يوجد احد ضربك علي خدك
وحتي اذا كان
فدينك يقول عامله بالحسني

آخر تعديل بواسطة الخواجه ، 24-02-2007 الساعة 12:12 AM
الرد مع إقتباس
قديم 23-02-2007
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة gamerofnation مشاهدة مشاركة
-

في كتابكم المقدس(حبو اعدائكم)
وانت تقول نحن لا نحبك حتي نعاملك معاملة حسنة!
في كتابكم المقدس فيما معني الكلمات لاني لا اتذكر النص الان(من ضربك علي خدك الايمن فادر له خدك الايسر)
ولم يوجد احد ضربك علي خدك
وحتي اذا كان
فدينك يقول عامله بالحسني
شايف الفرق بين الانجيل و القران
الانجيل يعلم التسامح و الادب

مش يقول ادبحوا الكفرة و ماتصاحبوهمش و مش عارف ايه زى القران

بس عموما انا لسه بكرهكم و غالبيتنا برضو على ماأعتقد

آخر تعديل بواسطة الخواجه ، 24-02-2007 الساعة 12:12 AM
الرد مع إقتباس
قديم 23-02-2007
sara magdy
GUST

طالما تعايمكم بتقول كده ليه ك ك و هوني و بيسو مبيعملوش بيها و بعدين مين قال أن دينا بيقول الكلام اللي انت بتقوله ده لو هو فعلا كان بيقول كده كان المفروض تكون دلوقتي في تعداد الموتى بس احنا دينا عمره ما أمرنا نقتلكم .

تاني حاجة مين سمحلك تتكلم بإسم كل الأقباط علشان تقول ان انتوا كلكم بتكرهونا انا عن نفسي ليا صحبات اقباط و علاقتنا ببعض طيبة و كويسة الدور الباقي على اللي عايزين يشعلوا الفتنة
الرد مع إقتباس
قديم 23-02-2007
Registered User

إقتباس:
طالما تعايمكم بتقول كده ليه ك ك و هوني و بيسو مبيعملوش بيها و بعدين مين قال أن دينا بيقول الكلام اللي انت بتقوله ده لو هو فعلا كان بيقول كده كان المفروض تكون دلوقتي في تعداد الموتى بس احنا دينا عمره ما أمرنا نقتلكم .

تاني حاجة مين سمحلك تتكلم بإسم كل الأقباط علشان تقول ان انتوا كلكم بتكرهونا انا عن نفسي ليا صحبات اقباط و علاقتنا ببعض طيبة و كويسة الدور الباقي على اللي عايزين يشعلوا الفتنة
ياستى هما أحرار اتخبطى فى راسك فاكرة نفسك ربنا هاتحسبيهم ولا ايه؟؟؟؟
اما عالم البجاحة فى دمها صحيح
مسلمة و ارهابية و جاية تحاسب فى البنى ادمين كانها ربنا

ثم قلنا ان نظام التقية و الكتمان ده مفضوح ماتقعديش تكدبى لاننا عارفين ان القران بيأمركم بدبحنا و اساءة معاملة الغير مسلمين

ثم انا مش بتكلم بأسم الأقباط شفتينى قلت انى بتكلم بأسمهم ولا هى تلافيق و خلاص؟؟؟ ثم لو فرضنا انى قلت انى بتكلم باسمهم برضو مش مسلمة تؤمن بتعاليم شيطانية هى اللى تيجى تحاسبنى
لانى اؤمن دائما ان أسفل الخلق هم من أمنوا "بدين" يامرهم بسفك الدماء و الارهاب
الرد مع إقتباس
قديم 23-02-2007
الصورة الرمزية لـ besoo
besoo besoo غير متصل
Gold User

إقتباس:
طالما تعايمكم بتقول كده ليه ك ك و هوني و بيسو مبيعملوش بيها
انا مبدئى عين بعين و سن بسن و البادى اظلم

إقتباس:
بعدين مين قال أن دينا بيقول الكلام اللي انت بتقوله ده لو هو فعلا كان بيقول كده كان المفروض تكون دلوقتي في تعداد الموتى بس احنا دينا عمره ما أمرنا نقتلكم .
قولك هذا يدل على انكى لم تقرأى القرأن طيله حياتك

فكثير من الايات عندكم تحض على مقاتلتنا

الرد مع إقتباس
قديم 23-02-2007
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة besoo مشاهدة مشاركة

انا مبدئى عين بعين و سن بسن و البادى اظلم

قولك هذا يدل على انكى لم تقرأى القرأن طيله حياتك

فكثير من الايات عندكم تحض على مقاتلتنا

يامعلم دى قارية و فاهمة
بس ده اسلوب اسمه التقية و الكتمان عندهم بيحثهم على انهم يكدبوا و يزيفوا مادام فى مصلحة الأسلام و المسلمين
عمرك شفت دين يحث اتباعه على الكدب؟!!!!!!!

آخر تعديل بواسطة The_Lonley_Wolf ، 23-02-2007 الساعة 09:29 PM
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة