تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 06-11-2005
P i X e L
GUST

evil

انا لو منكوا اتعمد انجيلي عشان محدش منهم يبقى له دعوة بيا
هما هيـ...... علينا برة وجوه.....والله اللى حصل دة ربنا هينتقم منهم لان مظاهرة امريكا كانت اهم مظاهرة وكل الدنيا بصة عليها
....على راي روبي:كدة؟ محدش يدور على يا ويكا ....انتوا شخصيات مستهدفة وممنوع حد يكشف حاجة عن هويته
الرد مع إقتباس
قديم 06-11-2005
الصورة الرمزية لـ fanous2102
fanous2102 fanous2102 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
fanous2102 is on a distinguished road
ممكن كفايه كده وبلاش هزار في المواضيع دي
ويكا لك ملف هناك بآسم ياويكا....انت و كام واحد هنا
مطلوب معرفه هويتهم الحقيقيه
قديم 06-11-2005
الصورة الرمزية لـ كيرلس
كيرلس كيرلس غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
كيرلس is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة yaweeka
مش لازم يشتركوا يا عم من أجل شعبهم، كفاية عليهم مشاركتهم فى التظاهر من أجل حقوق الفلسطينيين

بس على الأقل يشجعوا الناس
يعنى لما تيجى توزع منشور خارج الكنيسة وتلاقى واحد كاهن أول ما يشوفه يقول للشعب "الرب يدافع عنكم وأنتم تصمتون" فى اشارة الى حثهم على الجلوس فى منازلهم وعدم القيام بأى شئ ، يبقى يستاهل الاعدام ضربا بالبُلغ ولا لأ؟

لما يقف كدة يكلمنا عن الأموال اللى جمعوها من معرض الكنيسة فى الوقت الذي يُحاصر فيه أهلنا وشعبنا يبقى عايز الضرب بالنعال ولا لأ؟

عموما انا قررت انى اشترى جزمة قديمة عشان لو شفت اى واحد فيهم فى اى مظاهرة من أجل الفلسطينيين ها اضربه بيها

أما البقية فأحيلهم الى نصيحة مجدى خليل حين قال:

هناك تجارب لرجال دين عالميين يمكن أن تدرسها كنيستنا القبطية وتستفيد منها مثل القس الامريكى مارتن لوثر كنج داعية الحقوق المدنية، وموقف الأسقف مكاريوس في قبرص ، والأسقف تيتو في جنوب أفريقيا، وموقف البابا يوحنا بولس من الشيوعية في بولندا، وموقف البطريرك صفير في لبنان،.. الخ.

ويكا انت صديق عزيز عليا وانا احبك واحب اتعلم واقراء جميع مشاركاتك.......
ولكن انت جرحتني وجرحت كل رجال الاكليروس في مصر والمهجر ازاي تقول ان ابونا عايز ضرب البلغه كلمه صاعبه جدا جدا ......
وانا مستني منك اعتذار لو سمحت عشان انت كمان قررته اكتر من مره وشكرا
قديم 06-11-2005
غلاباوي
GUST

رائع جدا .... ورغم ان العدد فعلا قليل للغاية مقارنه بتعداد الاقباط بالولايات المتحدة وكان يمكن التنسيق حتي لا تكون المظاهرة في وقت عمل ليتسنى لاكبر قدر ممكن من المشاركة .. ولكن كما قلتم العبرة ليست في العدد فقط .. بل المضمون والمحتوي .. ولكن الم يكن من الاجدر ان يشترك مايكل منير معهم كاحد الزعماء الاقباط .. اعتقد ان وجودة كان سيعطي للامر بعدا اخر اهم واقوي ..

نقطة اخري هي الاهم وهي الهدف من تلك المظاهرة وهي النتائج .. فالفريق قد يلعب 90 دقيقة في المبارة بصورة جيدة جدا ولكن في النهاية الفيصل هو الاهداف ..
فهل ما تم قولة من السفارة مجرد كلام لتهدئة المظاهرة .. وبعد ذلك يخرج بيان من الكنيسة المصرية ان هؤلاء من قاموا بالمظاهرة او المسيرة مجموعة من المرتزقة او المأجورين او العملاء .... الخ
اعتقد انمظاهرة كتلك التى حدثت قد وضعت القيادة المسيحية هنا في مأزق وان كان صغير ولكنه في وقت حرج ... ما بين تأييد تلك المظاهرة ومواجهة ردود الفعل العارمة .. او بشجب تلك المظاهرة مع اضعاف واسقاط اي مظاهرات او اصوات خارجية ..
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2005
P i X e L
GUST

ايه دة احنا معانا كهنة فى المنتدى؟؟؟ دة جد وللا هزار ياريت حد يرد عليا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
yaweeka is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة كيرلس

ويكا انت صديق عزيز عليا وانا احبك واحب اتعلم واقراء جميع مشاركاتك.......
ولكن انت جرحتني وجرحت كل رجال الاكليروس في مصر والمهجر ازاي تقول ان ابونا عايز ضرب البلغه كلمه صاعبه جدا جدا ......
وانا مستني منك اعتذار لو سمحت عشان انت كمان قررته اكتر من مره وشكرا
أتحدث هنا عن الكهنة والأساقفة الخانعين

أعتذر لمن؟
قال دانتى "ان قاع جهنم محجوز لاولئك الذين يقفون على الحياد عندما تتعرض القيم للخطر"
يعنى سيسحقهم ربنا فى قاع جهنم وسيقول لهم اذهبـــوا عنى يا ملاعين لأنى لا اعرفكم
لو لديهم ذرة ضمير لما وقفوا على الحياد
لو انهم يعملون بما يقولونه للناس لخرجوا عن بكرة أبيهم ينددون بإرهاب أهلهم فى الاسكندرية ومصر
انهم الكتبة والفريسيين فى عصرنا
لا يستحقوا فقط ضرب البُلغ بل يستحقوا الشوى فى قاع جهنم
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2005
hanysamir
GUST

إقتباس:

قال دانتى "ان قاع جهنم محجوز لاولئك الذين يقفون على الحياد عندما تتعرض القيم للخطر"
هل دانتى نبى من انبياء العهد القديم او رسول فى المسيحية عشان نعرف منه مين اللى هيروح الجحيم و مين لأ؟؟؟

إقتباس:

لو انهم يعملون بما يقولونه للناس لخرجوا عن بكرة أبيهم ينددون بإرهاب أهلهم فى الاسكندرية ومصر
وظيفة الكهنوت روحية و لو اكتفى الناس بالصوم و الصلاة زى ما الاساقفة وصوا شعبهم كان كفاية جدا و طبعا لأن اصبحنا نعتبر الصوم و الصلاة مسكنة و دروشة فمفيش حد سمع الكلام. .

إقتباس:

انهم الكتبة والفريسيين فى عصرنا
لا يستحقوا فقط ضرب البُلغ بل يستحقوا الشوى فى قاع جهنم
لا استطيع ان عبر عن مدى حزني بهذا الكلام الجارح و سبق و تكلمت معك و ادمن1 (الذى لم يرد بكلمة واحدة على ردى عليه حتى الان) بخصوص هذه النقطة.

سلام
.
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2005
غلاباوي
GUST

انا شخصيا مش هعلق عشان محدش يقول غلاباوي بيصطاد في المية العكرة ...
No Comment ..!
الرد مع إقتباس
قديم 08-11-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

[QUOTE=hanysamir]هل دانتى نبى من انبياء العهد القديم او رسول فى المسيحية عشان نعرف منه مين اللى هيروح الجحيم و مين لأ؟؟؟

لا طبعا ليس نبيا ولكن ما قاله هنا هو ما عناه الكتاب المقدس هنا:

http://www.arabicbible.com/bible/nt/mat/25.htm

34 ثم يقول الملك للذين عن يمينه تعالوا يا مباركي ابي رثوا الملكوت المعد لكم منذ تأسيس العالم .

35 لاني جعت فاطعمتموني .عطشت فسقيتموني .كنت غريبا فآويتموني .

36 عريانا فكسيتموني .مريضا فزرتموني .محبوسا فأتيتم اليّ .

37 فيجيبه الابرار حينئذ قائلين .يا رب متى رأيناك جائعا فاطعمناك .او عطشانا فسقيناك .

38 ومتى رأيناك غريبا فآويناك .او عريانا فكسوناك .

39 ومتى رأيناك مريضا او محبوسا فأتينا اليك .

40 فيجيب الملك ويقول لهم الحق اقول لكم بما انكم فعلتموه باحد اخوتي هؤلاء الاصاغر فبي فعلتم

41 ثم يقول ايضا للذين عن اليسار اذهبوا عني يا ملاعين الى النار الابدية المعدة لابليس وملائكته .

42 لاني جعت فلم تطعموني .عطشت فلم تسقوني .

43 كنت غريبا فلم تأووني .عريانا فلم تكسوني .مريضا ومحبوسا فلم تزوروني .

44 حينئذ يجيبونه هم ايضا قائلين يا رب متى رأيناك جائعا او عطشانا او غريبا او عريانا او مريضا او محبوسا ولم نخدمك .

45 فيجيبهم قائلا الحق اقول لكم بما انكم لم تفعلوه باحد هؤلاء الاصاغر فبي لم تفعلوا .

46 فيمضي هؤلاء الى عذاب ابدي والابرار الى حياة ابدية

إقتباس:
وظيفة الكهنوت روحية و لو اكتفى الناس بالصوم و الصلاة زى ما الاساقفة وصوا شعبهم كان كفاية جدا و طبعا لأن اصبحنا نعتبر الصوم و الصلاة مسكنة و دروشة فمفيش حد سمع الكلام.
طبعا وظيفة الكهنوت روحية ، لكنهم فرضوا أنفسهم كممثلين للشعب القبطى سواء فى مصر أو فى المهجر فأصبحوا عقبة فى طريق نوال الأقباط لحقوقهم ، واصبحت صفوفهم مخترقة بعملاء مباحث أمن الدولة والمخابرات المصرية
إقتباس:
لا استطيع ان عبر عن مدى حزني بهذا الكلام الجارح و سبق و تكلمت معك و ادمن1 (الذى لم يرد بكلمة واحدة على ردى عليه حتى الان) بخصوص هذه النقطة.
يا سيدى انا متحمل حساب هذا الكلام الجارح وأقولها مرة أخرى سيشوون فى نار جهنم.
من يقف ضد قضايا شعبه ويساهم فى إستعبادهم هو شخص جبان يستحق الضرب بأقذر جزمة قديمة ، إقرأوا التاريخ لتعرفوا مساوئ هؤلاء الذين سلمنا لهم مصير شعبنا ، ليسوا كلهم قديسين فمنهم الخائن والعميل ومنهم الجاهل ومنهم المتسلط ومنهم الحرامى
، يعنى ليسوا ملائكة وليسوا أفضل من الشعب فى شئ ، ان كان الشعب يذوق الأمرين فالسبب الأول لذلك هو صمت هؤلاء وسيطرتهم على العقلية القبطية وتحويلهم لمعظم الشعب القبطى الى مجموعة دراويش كل همها ان تسعى نحو الإضطهاد والمذلة بأرجلها.

"وتنهّد بنو اسرائيل من العبودية وصرخوا . فصعد صراخهم الى الله من اجل العبودية " خروج 23:2

اما كهنة البعل هؤلاء الذين يخدمون بعلا اسمه السفارة المصرية أو يقدمون ذبائح الولاء لمبارك فلا يرون ان للشعب حقا فى الصراخ من الأساس ، بل يريدون كتم أنفاسهم وصم آذانهم عن سماع أنين اهلهم بمصر

ان كانت السفارة هى الله فاعبدوه واذهبوا قدموا ذبيحتكم الى الهكم مبارك
وإن كان الرب هو الله فاعبدوه وحاموا عن الأرملة واليتيم وكل من هم فى ضيقة

آخر تعديل بواسطة yaweeka ، 08-11-2005 الساعة 12:19 AM
الرد مع إقتباس
قديم 08-11-2005
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
اييد كل كلمه كتبها الاخ ياويكا جمله و تفصيلا و ابعد من دالك لان ما كتبه قليل و اقل القليل و لا يتعدي الكلام و ادا كان هناك افعال فاني اول واحد يساند اي عمل لصالح شعبنا القبطي -
الرد مع إقتباس
قديم 08-11-2005
hanysamir
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الخواجه
اييد كل كلمه كتبها الاخ ياويكا جمله و تفصيلا و ابعد من دالك لان ما كتبه قليل و اقل القليل و لا يتعدي الكلام و ادا كان هناك افعال فاني اول واحد يساند اي عمل لصالح شعبنا القبطي -
حتى انت يا خواجة. عاوز ايه اكتر من كدة؟!.

على العموم اشوفكم على خير دايما!!

سلام
.
الرد مع إقتباس
قديم 08-11-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hanysamir
حتى انت يا خواجة. عاوز ايه اكتر من كدة؟!.

على العموم اشوفكم على خير دايما!!

سلام
.
هانى ، انت بتدافع عنهم على أى أساس؟ هل رأيت ما فعلوه؟
الرد مع إقتباس
قديم 08-11-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة fanous2102
ممكن كفايه كده وبلاش هزار في المواضيع دي
ويكا لك ملف هناك بآسم ياويكا....انت و كام واحد هنا
مطلوب معرفه هويتهم الحقيقيه
وممكن يكون ياويكا فى وسطهم وبيصلى معاهم فى رمضان
او يكون ياويكا مجموعة أشخاص مش شخص واحد
او يكون ياويكا ده واحد عجوز أوى
أو يكون بيستقبل مبارك فى المطار مع جوقة الحرامية
او مايكونش حاجة خالص اوى جدا وبيشتغلهم

اهو كله جايز ، المهم انه ب 7 ارواح

الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة