تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 06-11-2003
الصورة الرمزية لـ Pharo Of Egypt
Pharo Of Egypt Pharo Of Egypt غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
Pharo Of Egypt is on a distinguished road
لأ لأ لأ أنت كده هاتهذي ... إيه القئ و القرف إللي بتتكلم عليه؟؟؟ دي سفسطائية زيادة علي اللزوم .. لا تودي ولا تجيب ... شوف يا سيدي .. أحنا بنتعامل مع مسلمين .. واللي بيفهمه المسلم هو شئ واحد .. هو أنك تفتح البكابورت إللي هو القرآن والفاسير والأحاديث في حالة الرد لما المسلم يتطاول في كلامه .. خلاص فهمت؟؟

بلاش حكاية القئ دي .. وبلاش قرف

وبعدين أنسى موضوع "الأرضية المشتركة" علشان أنا كنت محتاج شوية فلوس وبعدين بعتها .. مبسوط؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 09-11-2003
pavnoti pavnoti غير متصل
Registered User

pavnoti is on a distinguished road
المنتدي هو منبر ومتنفس للاقباط
بكل انفعالتهم التي احيانا تتعدي المفروض لكن العذر انها رد فعل لاحداث تتعدي ايضا المفروض

لاتحملوا انفسكم والاخرين اكتر من اللازم لكن يجب ان نعطي لقسم حوار الاديان الفرصه للحوار
ايضا يجب ان نتقبل النصيحه وحتي النقد بدون حساسيه وقد حدث معي ان تدخلت في حوار ووصلني PMمن المشرف وعندما راجعت ماكتبت وجدت ان معه كل الحق ووجدت ان حواره مبذول فيه مجهود كبير حرام ان اضيعه

انا لم اذكر اسم المشرف مراعاه للحساسيات
ياريت كلنا نتفق علي اعطاء الحريه المعقوله للمنتدي العام ونترك المنتديات المتخصصه حرمتها
ولكم جميعا احترامي ومحبتي في المسيح يسوع
الرد مع إقتباس
قديم 10-11-2003
New_ManII New_ManII غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
New_ManII is on a distinguished road
إقتباس:
كاتب الرسالة الأصلية : pavnoti
المنتدي هو منبر ومتنفس للاقباط
بكل انفعالتهم التي احيانا تتعدي المفروض لكن العذر انها رد فعل لاحداث تتعدي ايضا المفروض
الاخوة الاحباء
اود ان اشارككم بنظرة بسيطة الي تعليم الكتاب المقدس *الصعبة* في هذا الموضوع -موضوع رد الفعل-
ذكر المسيح موقفين:
الاول: اذا ذهبت لتقدم قربانك و تذكرت انك اغضبت اخوك فاذهب و صالحه اولا ثم عُد لتقديم القربان.
هذا في حالة كونك مخطئ و الغلط راكبك من فوق لتحت, لازم تروح تعتذر.
الثاني: اذا اخطأ اليك اخوك, تعمل اية؟
هو عنده انه لو اخطئ انه يذهب لك و يصالحك. طب و انت؟ تقعد ساكت كده مستنيه يجي و يعتذر؟ هل هذا ما علمنا اياه المسيح؟
15 وان اخطأ اليك اخوك فاذهب وعاتبه بينك وبينه وحدكما. ان سمع منك فقد ربحت اخاك.
طب انا روحت بيني و بينه و مسمعش الكلام, اعمل ايه؟
16 وان لم يسمع فخذ معك ايضا واحدا او اثنين لكي تقوم كل كلمة على فم شاهدين او ثلاثة.
طب و بعدين, لميت عليه الناس و برضو مسمعش الكلام, اعمل ايه؟
17 وان لم يسمع منهم فقل للكنيسة. وان لم يسمع من الكنيسة فليكن عندك كالوثني والعشار.
ليكن عندك كالوثني والعشار!! يعني ممكن اشتمه او اضربه او امسح بيه الارض؟ مش هوه كافر و مشرك؟؟ لا, لان المسيح علمنا ايضا ان نحب اعدائنا و نصالح كل الناس.

لاحظ يا عزيزي, ان كل هذا و انت *مش غلطان*. انت مفروض تروح مرة و اتنين و تلاتة علشان تصالح اخوك اللي غلط فيك.
الرد مع إقتباس
قديم 10-11-2003
pavnoti pavnoti غير متصل
Registered User

pavnoti is on a distinguished road
أخي نيو مان 2

بالنسبه لموضوع رد الفعل انا اقصد احداث اخوتنا في مصر زي خطف البنات و و
بالنسبه لعلاقات الاعضاء فانا تكلمت من منطلق المحبه ولم اقول رأي لانه هيزعل كتيرين
كل ما قصدت هو اعطاء منتدي حوار الاديان حرمته واعطاء المناخ المناسب لاصحاب المعرفه والموهبه مثللك بدون مجامله
الرب معك ويبارك خدمتك وحتي لايزعل احد يكون هناك شويه حريه مقننه في المنتدي العام وذللك لاني حريص علي استمرار كل الاعضاء لحاجه الكنيسه لهم
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة