تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

موضوع مغلق

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 30-09-2006
الصورة الرمزية لـ kotomoto
kotomoto kotomoto غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Oct 2004
kotomoto is on a distinguished road
طب اقرا بس الرد بعد التعديل, و خدنى على أد عقلى الصغير و حطلى اللينكات, معلش يا أخى, استحمل واحد غبى, مش انت برضه عمال تكبلنا آيات من الصبح, ورينا بقى هتعمل بيها إزاى؟؟
قديم 30-09-2006
bemoi bemoi غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Feb 2006
bemoi is on a distinguished road
أولاً: السؤال كان عن الأسرار بالترتيب و ها هى
ثانياً: اسمى "بموا" تفتكر هأبقى من انهى طايفة يعنى؟؟ تسمع عن الأنبا بموا؟
ثالثاً: مش محتاج أثبت انى مسيحى أكتر من كدة. المسيح عارف اللى فى قلبى و هيحاسبنى لو كنت غلطان.
رابعاً: عن اللينكات: مش هتفيد بحاجة أن لو وضعتها هتقعدوا تحطوا تبريرات للى كتبتوه و ده مش الهدف من موضوعى.

عايز تتناقش تناقش عن الموضوع
"المنتدى و ما يحمل من صورة عن المسيحية لغير المسيحيون" برجاء قراءة ردودى السابقة.
قديم 30-09-2006
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة bemoi
أولاً: السؤال كان عن الأسرار بالترتيب و ها هى
ثانياً: اسمى "بموا" تفتكر هأبقى من انهى طايفة يعنى؟؟ تسمع عن الأنبا بموا؟
ثالثاً: مش محتاج أثبت انى مسيحى أكتر من كدة. المسيح عارف اللى فى قلبى و هيحاسبنى لو كنت غلطان.
رابعاً: عن اللينكات: مش هتفيد بحاجة أن لو وضعتها هتقعدوا تحطوا تبريرات للى كتبتوه و ده مش الهدف من موضوعى.

عايز تتناقش تناقش عن الموضوع
"المنتدى و ما يحمل من صورة عن المسيحية لغير المسيحيون" برجاء قراءة ردودى السابقة.
يا عم الشيخ,
أولا:
انت بتقول ان انت تعرف الأنبا بموا, و بعدين تقول انك مش أرثوذوكسى, يعنى انت ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ( لاحظ التناقضات اللى انت بتقع فيها )

ثانيا:
انت ما فهمتش اللى انا قولته عن الأسرار, و ده كمان مطب وقعت فيه

ثالثا:
ماحدش هيحطلك تبريرات, لاننا مش هنناقش اللى فهيا, احنا بس او أنا بس عاوز اشوف اللينكات ديه, يا عم خدنى على أد عقلى, زعلان ليه؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 30-09-2006
bemoi bemoi غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة kotomoto
يا عم الشيخ,
أولا:
انت بتقول ان انت تعرف الأنبا بموا, و بعدين تقول انك مش أرثوذوكسى, يعنى انت ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ( لاحظ التناقضات اللى انت بتقع فيها )

ثانيا:
انت ما فهمتش اللى انا قولته عن الأسرار, و ده كمان مطب وقعت فيه

ثالثا:
ماحدش هيحطلك تبريرات, لاننا مش هنناقش اللى فهيا, احنا بس او أنا بس عاوز اشوف اللينكات ديه, يا عم خدنى على أد عقلى, زعلان ليه؟؟؟؟؟؟؟؟
مش هنخلص
يا ريت أعرف رأى باقى الناس

kotomoto أقرأ يا ريت اللى كتبته قبل كدة كويس. مش هأرد عليك. مش عشان مش عندى رد لكن "و اما المباحثات الغبية و السخيفة فاجتنبها. عالما أنها تولد خصومات"

kotomoto آسف فعلاً لكن مش هأقدر أرد عشان ده برة موضوعنا جداً لو تحب ممكن على البريد الشخصى.
قديم 30-09-2006
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة bemoi
مش هنخلص
يا ريت أعرف رأى باقى الناس

kotomoto أقرأ يا ريت اللى كتبته قبل كدة كويس. مش هأرد عليك. مش عشان مش عندى رد لكن "و اما المباحثات الغبية و السخيفة فاجتنبها. عالما أنها تولد خصومات"

kotomoto آسف فعلاً لكن مش هأقدر أرد عشان ده برة موضوعنا جداً لو تحب ممكن على البريد الشخصى.
أنا مش بكلم كذابين, لانهم اتباع الشيطان, لان الشيطان كداب و أبو الكداب
و بعدين ديه مش مناقشات غبيه, انت بتقول كلام, واحنا لازم ( أو انا على الأقل ) نتأكد من صحته
و رفضك القاطع انك تحط لينكات للمواضيع اللى انت بتقول انك وريتها ل " كبير الأساقفه " اللى انا ما سمعتش عنه من يوم ما اتولدت لحد انهارده هو دليل فاضح على كذبك
و بعدين هو " كبير الأساقفه" ده بيبقى قاعد فى الكاتدرائيه ليل نهار علشان حضرتك تدخل توريه شوية ورق؟؟؟

الكذب مالوش رجلين !

آخر تعديل بواسطة kotomoto ، 30-09-2006 الساعة 10:20 AM
قديم 30-09-2006
الصورة الرمزية لـ makakola
makakola makakola غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
makakola is on a distinguished road
خلاص كفاية يا جماعه هذا النقاش

أى مسيحى يقرأ الموضوع سيفهم وحده كل شئ، ولا داعى لإجباره على قول شئ لا يريده

أهلا بك يا bemoi وسطنا، أترك هذا الموضوع فأنت أبلغت (أحد كبار الأساقفة) ودعه يتصرف كما وعدك

إذا كنت تريد الحوار فى المنتدى فتفضل، وإن لم يعجبك المنتدى يمكنك عدم الدخول لأماكن لا تحبها

قديم 30-09-2006
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
موسي الأسود is on a distinguished road
احبائي واخوتي وزملائي اهلا بكم جميعا
الزميل طارح الموضوع

اريد ان اعلم اخي ما عقوبة الكذب في الاسلام و في المسيحية لنقرر ما عقوبة الكاذب صاحب التقية الحلال شرعا في الاسلام .

طبعا حيلة الزملاء في توجيه الاسئلة اليك فاشلة بسبب انتشار المواقع التي تقتبس منها اجابة الأسئلة الموجهة اليك .

ولكن بما انك ترعرعت في الوسط الكنسي و بين المدراس و الجمعيات التي ذكرتها سابقا وطلبت منا التحقق منها .
ولكنك مازلت متخبطا تماما كاكذوبة القس الذي اسلم والذي عينه البابا رئيسا لجمعية خلاص النفوس الارثوذكسية .

لذلك فسوف اوجه اليك سؤالا واحدا بما انك استاذ ومعلم بالكنيسة و قضيت سنة باحدي المعاهد كما ذكرت .
ماهو ختام الثيؤطكيات الواطس التي تقال في صباح يوم الاثنين من البصخة المقدسة .

السؤال سهل جدا و اي طفل سيجيب عليه لآنه يحفظه من نعومة اظفاره كقانون الايمان بالضبط .

منتظر اجابتك في ذلك لتكتب لنا النص .
وعندئذ سنواصل الحوار لنجيبك بين الفرق بين القس و الاسق وكبير الاساقفة ابو شرطة .

انا لي مقولة مشهورة في المنتدي اود ان اكررها هنا
حتي في كذبكم مفضوحين .

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
قديم 30-09-2006
MARK_9 MARK_9 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
MARK_9 is on a distinguished road
سلام المسيح يكون مع الجميع

أخى الحبيب بموا
أرجوا أنك ما تزعلش من أخواتك وتستحملهم وربنا هيعوضك على هذا
وأوجه كلامى للأخوة الأحباء الذين أشتركوا فى هذه المناقشة "أحنا ليه مش بنصدق ودايما بنشك فى الناس" أنا حاسس أن "بموا" مش كذاب
ولو كذاب "الأنبا بموا" هيخلص حقه منه
ومعلش يا "بموا" علشان تعرفهم أنك مسيحى والمحبة المسيحية ملية قلبك لأخوانك المسيحين والمسلمين قلهم رأيك بصراحة وباختصار وبرد مباشر فى الموضوع التالى:

"هل تعتقد أن الأسلام ديانة سماوية؟"

"هل تقبل الاهانات والبذاءات التى يشملها القرأن والعظات فى الجوامع والبرامج الاذاعية والTV الموجهة للديانة المسيحية والمسيحيين؟"

وتقبل محبتى لك سواء كنت مسيحى أو مسلم فنحن كلنا أولاد أدم وحواء
قديم 30-09-2006
bemoi bemoi غير متصل
Registered User

أنا اللى أعرفه يا جماعة ان الوحيد اللى من حقه يدخل ملكوت السموات هو من آمن بسيدنا و مخلصنا يسوع المسيح. اكتفى بهذا الرد طالباً من ادارة المنتدى الغاء هذا الموضوع لما أثار من جدال و نقاش خارج صلب الموضوع فحتى الآن لا أجد رداً واحداً على ما قلت.

المحبة لا تسقط أبداً

موسى الأسود: أنا طبعاً ما أعرفش ايه هو الثيؤطكيات الواطس و لا عمرى سمعت عنه و مش ده اللى هيقول لو كنت مسيحى و لا لأ. و عايز أقولك ان حضور القداس و حفظ الانجيل عن ظهر قلب مش ده اللى بيخلينا مسيحيون و انما العمل بكلمة الله هى اللى بتخلينا مسيحيين بجد. و لما بعلم الولاد فأنا بعيد عن كل ما هو لاهوتى كنسى و للتوضيح يعنى ممكن نتكلم فى مواضيع زى : المبادرة بالاستلطاف. الروح الرسولية. صلاة التقدمة المعاشة. الصلاة الشخصية. مراجعة الحياة. الاختلافات و قبول الآخر. المجتمعات فى حياتى. دوائر العلاقات. كيف أكون انسان مسيحى فعال فى مجتمعى.
هدف الكشافة (أحد أنشطتى): تكوين مواطن مسيحى صالح.
هدف نشاط أغصان الكرمة لسنة 2006: نكشف عن أساساتنا. فنبنى حجراً بحجر... سيصير البناء عظيماً
و اكتفى بأن أقول انى بأسيب الكلام اللى زى "ختام الثيؤطكيات الواطس" للى بيعرفوا فيه أحسن ما أفتى أنا.

Mark: بجد أشكرك فأنت أول رد عاقل أحصل عليه. فلم أجد سوى ردود الاساءة و التكذيب.أكيد أنا مش زعلان من حد. فأنا معرفش اللى فى قلوبهم عشان أزعل منهم. أنا بس مستغرب من ردود الأفعال.

أنا مش مسلم لكن احترم الاسلام؟ ليه؟ لأن ربنا هو اللى خلق المسلمين و كل بنى آدم فيهم روح اللـه حتى لو كانوا بيعبدوا تمثال بطوط و ده اللى بيميز الانسان عن الحيوان ان ربنا نفخ فى آدم فصار انساناً و انما الحيوان "كن, فكان" و احترم جميع الديانات و المعتقدات البشرية حتى لو كانت غريبة على البعض. ليه؟ لأن ربنا وحده هو اللى يقول مين فيهم صح و مين غلط. و مادام عايشين وسطينا و بيشوفوا نفس السما اللى احنا بنشوفها اذن فيستحقون كل الاحترام و التقدير لأن عين الرب عليهم. هو عارف كل واحد فيهم. عدد شعر راسهم عاددها. و عارف بداية و نهاية كل واحد. و هو الوحيد اللى يقدر يعرف قلوبنا فيها ايه.

و طبعاً لا أقبل الاهانات و الاساءات فكثير من الجهلة يستخدمون القرآن فقط لتبرير أعمال العنف التى يقومون بها (كما يفعل بعض الأعضاء الذين ردوا علىً لكن المرة دى من الانجيل للأسف) و لا أقبل ان يسئ أحد الى ديانتى لدرجة ان مفيش حاجة تستفزنى غير سب الأديان و اتذكر المرة الوحيدة التى تشاجرت فى الشارع كانت مع أحد الأشخاص اللى شافنا خارجين من الكنيسة فشتم. و بعد الكلام معه وجدته اليوم التالى منتظرنى فى نفس المكان ليعتذر لى. فروح الله وصلته و كلامى أثر فى نفسه.
و أعتقد ان الاهانات التى بتتقال فى الاذاعة و التلفزيون كلها من ناس فاضيين عايزين يعملوا ضجة. و أكيد الانجيل ما علمناش نرد الاهانة باهانة و انما نصلى بكل تواضع و خشوع من أجل ان يضع الله فى قلوبنا روحه القدوس لنحس بالسلام الداخلى لكى نتعامل مع المجتمع الخارجى بمحبة الآب اللى لوحدها كافية انها تصد عنا كل شر. و عايز أقول أن مش كل المسلمين كدة. كل واحد فينا ما يقدرش ينكر وجود واحد على الأقل مسلم فى حياته.

كل اللى كنت باطلبه مش انكم ما تقولوش رأيكم عن الاسلام انما تقولوا رأيكم بمحبة و اتزان. يعنى فعلاً انا قريت شتايم فى المنتدى ده من المسيحيين ما كنتش أتخيل أصلاً أنها موجودة.

يا جماعة غيروا على مسيحيتنا. احنا نور العالم. احنا اللى شايلين المسئولية الخطيرة دى فى مجتمعنا و لازم نبان بمظهر مشرف يليق بيسوع له كل المجد.

آمين ان يكون كلامى وصل.

آخر تعديل بواسطة bemoi ، 30-09-2006 الساعة 07:06 PM
قديم 30-09-2006
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
iwcab is on a distinguished road
يابموا ماتتعبش نفسك .. الإنترنيت هو تنفيس المسيحيين عن الكبت .. طبعاً كان مفروض نتعامل مع المسلمين بمسيحية وبلطف إلخ .. لكن فعلياً بيتم الإنتقام من المسلمين هنا على ما يفعلوه فى العالم الواقعى

حكاية إحترامك للإسلام دى غلط .. لأن الإسلام هرطقة مميتة تقتل الناس وتهلكهم فيجب عليك كراهيته
قديم 30-09-2006
the way the way غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Jul 2004
the way is on a distinguished road
الاخ بموي مصمم يكذب

يا حبيبي كل ما بتكتب كل ما بتتكشف اكتر
قديم 30-09-2006
MARK_9 MARK_9 غير متصل
Registered User

أنت لم ترد أجابة واضحة

أسف أخى الحبيب "بموا"
أنا بحب المسلمين لكن لا أحترم الاسلام لأنه ليس ديانة سماوية
لو بتحترم حاجة لاتحترمك وتهزاء من دينك أذا أنت غير صادق مع نفسك
أرجوا أن يكون ردك واضح لا يحتمل لبث أو تأويل
سلام المسيح يكون معك (بغض النظر عن ديانتك)
قديم 30-09-2006
الصورة الرمزية لـ para`o
para`o para`o غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2004
para`o is on a distinguished road
t16

عزيزى بموا سواء كنت مسلما دارس للمسيحية أو مسيحيا على فكرة كتابة اسمك غلط بالأنجليزى bemoi و دى بتتنطق بى موى و المفروض لو كنت تقصد بموا كنت كتبته كده pimowa مثلا على العموم أدخل فى الموضوع اللى مزعلك مش من حقك تقول أن أحنا فاهمين المسيحية غلط ذى ما أحنا مش من حقنا نقول كده عليك
عمر المسيحية ما كانت سلبية أو جبن او نفاق بتقال للمسلمين علشان يرضوا علينا و الحب لازم يكون من مركز قوة لكن حكاية موائد رمضان و الكلام الفاضى ده مش حب و لا يحزنون ده نفاق إجتماعى و كذب و ضحك على الدقون
أما بشأن كبير الأساقفة أحنا معندناش كبير أساقفة غير البابا شنودة و عامة كبير أساقفة و لا حتى صغير أساقفة هو مش من حقة أنه يتدخل فى السياسية أو يحجر على رأيى و كمان مش من حق أى حد حتى لو كان كاهن او شيخ انه يمنع حرية التعبير و عدم رضاه عن الكثير من المكتوب على هذا المنتدى نقابله بعدم رضانا عن ترك حقنا و عن الدعاية التليفزيونية المريضة عن الوحدة الوطنية و ياريت لو أنت فعلا بتشوف "كبير الأساقفة" ده قولوا أن أحنا أتخنقنا من النفاق السياسى و قول الحق من اهم تعاليم المسيحية لأن الكتاب يقول "مبرئ المذنب و مذنب البرئ كلاهما مكرهة عند الرب" و ده ميمنعش انى أحب كل الناس و أحترم كل الناس حتى اللى بيتطهضدونى خلاص يا قمر
و لو أنى فى الحقيقة شاكك فى أنك تعرف هذا الكبير الأساقفة و الخبر اللى كتبته بيشبه لى بالأخبار اللى بتكتبها النبأ "الصحيفة الصفراء" على المانشتات الرئيسية ليها
و فى الختام سلام لكبير الأساقفة او حتى كبير الشيوخ
و ياريت تحط اللينكات اللى انت عرضتها عليه علشان نبقى عارفين انت بتتكلم على أيه بالضبط و هات أمثلة علشان نعرف المدى لمسموح بيه و الغير مسموح بهheart

قديم 30-09-2006
reda1 reda1 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2006
reda1 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة MARK_9
أسف أخى الحبيب "بموا"
أنا بحب المسلمين لكن لا أحترم الاسلام لأنه ليس ديانة سماوية
لو بتحترم حاجة لاتحترمك وتهزاء من دينك أذا أنت غير صادق مع نفسك
أرجوا أن يكون ردك واضح لا يحتمل لبث أو تأويل
سلام المسيح يكون معك (بغض النظر عن ديانتك)
ههههههه الاسلام مش ديانة سماوية عندك ما يثبت ذلك و لا انت مش فالح الا فى الكلام على الفاضى انا شخصيا اعترف انه كان فى ديانة مسيحية و احترمها و ناسها كانوا موحدين بالله و لكنها لم تعد موجودة الان فالموجود الان مجموعة مشركين و انجيل محرف و يدعون انهم مسيحين و تابعين للمسيح و هذا غير صحيح لانهم يشركوا بالله و هذا ضد رساله المسيح للبشر
فإن الله سبحانه وتعالى اختار لنا الإسلام ديناً كما قال تعالى: { إن الدين عند الله الإسلام } [آل عمران: 19]، ولن يقبل الله تعالى من أحد ديناً سواه كما قال تعالى: { ومن يبتغ غير الإسلام ديناً فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين } [آل عمران: 85 ]، وقال النبي –صلى الله عليه وسلم-: « والذي نفسي بيده لا يسمع بي يهودي ولا نصراني ثم يموت ولم يؤمن بالذي أرسلت به إلا كان من أصحاب النار » رواه مسلم (153)، وجميع الأديان الموجودة في هذا العصر –سوى دين الإسلام- أديان باطلة لا تقرب إلى الله تعالى؛ بل إنها لا تزيد العبد إلا بعداً منه سبحانه وتعالى بحسب ما فيها من ضلال.

آخر تعديل بواسطة reda1 ، 30-09-2006 الساعة 11:30 PM
قديم 30-09-2006
MARK_9 MARK_9 غير متصل
Registered User

الدليل أهه يا أحى الحبيب
أفتح اللنك ده وأسمع حلقتين لأبونا زكريا بيوضح بالمستندات مين اللى كتب القرأن وربنا ينور لك عنيك
أنتم صعبانين على قوى وبحبكم كتير
http://www.amcoptic.com/
موضوع مغلق

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة