تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 01-12-2005
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Peace4All
مدام انا حر برجاء انك تهدى اعصابك...الجميع متفهم حضرتك متضيقة ليه... بس لو سمحتى بلاش غضبك يخليكى تخسرى سلامك الداخلى ...محدش عارف الصورة الكاملة ايه !!??
--------
ارجو من حضرتك و من العزيز انا حر انكم تتجاهلو الكتابة فى الموضوع ده ...الا بالمناسبة ...مين قائد رابطة الفكر اليومين دول...

عزيزى Peace4All ...

يا ريت نركز على قضيانا و الدفاع عن الأقباط و حقوقه المغتصبة ... و لا نفتعل خصومات جانبية ...
أما عن الدفاع عن المسلمين بصفة عامة و قضياهم فهذا نتركه الى المنافقين منا ... و ما أكثرهم ... لأن فاقد الشيىء لا يعطيه ...
بالنسبة الى غلباوى ... واضح انه فى علاقة ما بينه و بين ساويرس بصفة شخصية ... و علشان كده بيدافع عنه ...
فى نفس الوقت غلباوى مش صديق شخصى لى ... ليه أدافع عنه لما يغلط أو يستفزنى !!!!!
و ايضا أعتقد أن هذا المنتدى ليس منتدى تبشيرى ايضا ... أو على الأقل ليس فى المنتدى العام المكان المناسب للتبشير و لا المواضيع المطروحة تنفع فيها تبشير ... و أيضا أعتقد أننا لا ننفع فى التبشير لأن التبشير له ناسه ...

آخر تعديل بواسطة Allat ، 02-12-2005 الساعة 07:45 PM السبب: رجاء عدم إستخدام اللون الأحمر الخاص بالأدمنز فقط
الرد مع إقتباس
قديم 01-12-2005
saweres
GUST

غلاباوي ، مش قلتلك ما تتعبش نفسك
---
أنا حر عندك ح مش منتدى تبشيري ، كل اللي بيحصل اننا في بعض الأحيان بنرد على أسئلة
بالنسبة للثقة ، اذا كان نور العالم وملح الأرض ما يحاولوش يستعيدوا الثقة دي ، مين هيحاول؟!!
---
زجال ...
وما ذنبي أنا ان كان القتيل قد انتحر
ولك أن تخبرني بمن غلاباوي غدر؟!
----
اندرو خليك محضر خير يا جدع انت
----
عم فانوس انت عارف انا بحترمك قد ايه ، أرجوك تهدي نفسك الموضوع مش مستاهل ، واللي يرشك بالمية هنرشه بالنبالم
----
مدام أنا حر ، راجعي الموضوع اللي قال فيه غلاباوي كده ، هتلاقي كلامه كان مجرد رد فعل مش أكتر ، ده غير ان ايمانه يختلف عن ايماننا ،واختلاف ايمانه عن ايماننا لا يوجب التقليل من الاحترام لأي شخص .
وهقولك كلمة صغيرة ، لو كان المسيح عامل الناس بحسب فهمهم وخطاياهم ، كان أبادهم من الوجود ، الملحدين بيشتموا ربنا كل يوم ، هل ربنا بيعاملهم على حسب فهمهم؟؟ أبدا
كتير مننا بيشتم ربنا كل يوم بافعالنا ، وأسوأها اننا بنرفض نتمثل بيه ، فهل ربنا بيحاسبنا عليها أول بأول؟؟ ربنا من حنيته انه ما بيسبناش حتى وان سبناه بيهتم بينا وبيرعانا حتى وان شتمناه
أظن اننا لازم نتبع من أمرنا قائلا " تعلموا مني "
وحكاية الصداقة ، انا صديق لمعظمكم ، وربنا يبارك في الصداقة دي .
----
ملحوظة للكل ، يا ريت اللي بيكتب بالأحمر يغيره عشان ده لون خاص بالأدمن والمشرف لما يزعق
الرد مع إقتباس
قديم 01-12-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

elmafdy is on a distinguished road
شكر و أعتذار

أخى و صديقى العزيز غلاباوى

أشكرك لمحاولتك المساعده , و أرى انك بما فعلت قدرتنى كصديق و استجبت لطلبى لك فى مداخلتى السابقه , اشكرك مره أخرى و أرجو ان تتقبل أعتذارى بالنيابه عن أى شخص أساء اليك بدون أن تخطئ فى حقه .

و الرب يبارك و يهدى الجميع

المفدى
الرد مع إقتباس
قديم 01-12-2005
Mike1 Mike1 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Nov 2003
Mike1 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي
اعتقد انه أن الاوان لغلاباوي ان يتكلم .....

للأسف الشديد جدا لا أري امامي الا مهزلة ..... ومهزلة بكافة المقاييس ..
هل ترون ان عالمكم الحقيقي تجسدونة خير التجسيد حتى في منتداكم ؟!
مثل موقف اقباط المهجر في الخارج وكما يصور انهم خونة ومرتزقة وعملاء وهم يصورون اقباط

الداخل على انهم خانعين وجبناء ... وهذا ثائر وغاضب .. وهذا هادي ويؤمن بالحلول السلمية وهذا

يريد ان يجعلها بركة دماء اسلامية يسبح بها وهذا يود خلاص تلك الارواح من شيطان الاسلام وتعود

الي احضان يسوع ... وهذا يود ان يخرج من كل هذا ........................

هل ترون اروع صورة ممكنة لوحة مصورة اسمها ( شتات الاقباط )

عندك حق

حتى الموضوع ذاته .. والله اعلم ماذا كان في صدر كاتبة عندما وجه الموضوع لغلاباوي .. هل كان

فعلا يستنجد به كاخ في الوطنية يحاول بمساعدتة مساعدة فتاة يمكن ان يكون غرر بها بقصد او بدون

قصد ... ام انه مجرد مساعدة من شخص يعتقد انه ذو نفوذ وذلك من باب ( ان كان لك عند الكلـب

خدمة قلة يا سيدي ) فلا اريد ان اظلم احد والعلم عند الله بما في النفوس .. ولكن لمجرد ان هناك

سوف اترك لك الاختيار , اعتقد ان لك من الذكاء اكثر من الكافي لتصل الي حقيقه ما كان في صدري عندما كتبت الموضوع

ذلك لم يكن الا جزء من كل .... ومع ذلك يؤكد غلاباوي رغم عن كل هذا احترامة الشديد للجميع واحترامة اكثر للاشخاص المحترمين بالمنتدي والذين للاسف لا يتعدون عدد اصابع اليد ..

فاعذروني هذه المرة ... فقد تغيبت خصيصا امس واليوم بأكملة لاخرج لكم بكل شيء عن موضوع تلك الفتاة من اول شهادة ميلادها ... وحتى ادق التفاصيل عما حدث في هذا الموضوع في صورة دلائل وقرائن لا تقبل مجرد الشك او الطعن .. ولكن صدقوني بالرغم من اننى احسست بالاسي والحزن على تلك الفتاة رغم انها المخطئة بالكامل منذ البداية .... الا اننى لم اشعر بأي اسي وانا امزق تلك التقارير والمستندات بالكامل -والتى كنت ساضعها بالمنتدي ليعرف الجميع الحقيقة - قبل كتابة هذه السطور ....
وليرعي الله تلك الفتاة ويحفظها ...
اشكر لك تعبك واقدر مجهودك , اما عن هذه الفتاه وعائلتها التعيسه ف لهم الله

تحياتي
الرد مع إقتباس
قديم 01-12-2005
الصورة الرمزية لـ fanous2102
fanous2102 fanous2102 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
fanous2102 is on a distinguished road
لغلباوي
لماذا غضبت و انت وضعت قواعد اللعبه للتعامل معك
انت تهين ذكاء الاخرين ...فلماذا تغضب من معاملتك بنفس الطريقه
انا لم آغضب منك كل مافعلته اني كنت ارد بنفس ردودك
اسآل صاحبك و حبيبك ساويرس ماذا حدث بعد موضوع سنترال
المنيا و كان هناك آصرار مني علي التعامل معك بطريقه مختلفه
لكن آصرارك علي التعامل معنا بتعالي و اهانه ذكاؤنا دفعني
للتعامل معك بهذه الطريقه...و ان كنت تريد ان الجميع يتعامل معك
بآحترام فلتبدآ بنفسك و حاول ان تضع نفسك في موقفنا..
وشوف مدي التحول...حاول ان تفهم ان اغلبنا هنا صعايده
و دمهم حامي و آقل واحد فينا و اصغرنا بيحب مصر من قلبه
مش بطريقه مصر هي امي...حاول بخطوه من عندك و بلاش تعالي
لكن ان آصريت علي نفس المنهج فما تزعلش
قديم 01-12-2005
baby baby غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Nov 2005
baby is on a distinguished road
اولا : الموضوع الاصلى هو البنت ائلى اتخطفت وانتو سبتوه ومسكتو فى مواضيع تانية كتير فرعية شى كويش مش وحش دى وجهت نظرى لان ده معناه ان كلكوا عندكوا راى وناس ايجابيه بس ائلى مالقتلوش اجابة لما انتم ايجابين ليه معملتوش حاجة بمعنى انكو تجمعو معلومات عن البنت او تعرفوا القصة الحقيقية او ......الخ سلبيتكو فى العمل هى ائلى مخليانا ملناش كلمة كل واحد بيتكلم عن السلبيات لكن مبيعملش حاجة ابتدى ولو بنفسك وانت هتلاقى ان الكل بيتغير معاك .
ثانيا : مدام انا حر ممكن يكون كلامك صح بس ممكن اسلوبك يضيع حقك ده ائلى انا اتعلمته
ثالثا : الى كل من دافع عن غلباوى انا عرفه ان ده بقصد المحبة علشان قلوبنا مبتعرفش غيرها لكن غلباوى له لسان يدافع عن عشرة مش عن نفسه دافعو انتو عن حققكو وبس .
رابعا : الى استاذ غلبــــــــــــــــاوى طبعا يعملوها ويخيلو " انا بهزر " حضرتك ولعت الحريقة وقعدت تتفرح مش بس كده لا وعامل دور الحمل البرى " مزحة " علشان متزعلش وتتقمص
حضرتك جاتلك حالة ياس مفاجى لا مصدقش خابت ظنونك فينا والا اه كنت فاكرنا دايبين فى هواك لا استاذ احنا مش نصوم نصوم ونفطر على غلباوى زيك متزعلش يا غلياوى اولا الاختلاف ائلىانت شايفة ممكن يحصل ما بين الاخوات يعنى وانا بكتبلك دلوقتى الجيران عندى 2 اخوات بيتخنكو ده عادى وانت كبرت الموضوع وفلسفته " زى عادتك "
بس رجاء بلاش مسلسلات عربى تانى يا غلباوى علشان انا مبحبهاش
سلام ومحبة لقلوبكو
الرد مع إقتباس
قديم 01-12-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

knowjesus_knowlove is on a distinguished road
thu

إيه الحلاوة دى بس يابيبى....

لو كل الحكمة دى طالعة منك وإنتى لسة بيبى أمال لما تكبرى شوية حتعملى إيه ؟؟؟؟

خذوا الحكمة من أفواه البيبيهات

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

آخر تعديل بواسطة knowjesus_knowlove ، 01-12-2005 الساعة 12:10 PM
الرد مع إقتباس
قديم 01-12-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elmafdy
أخى و صديقى العزيز غلاباوى

أشكرك لمحاولتك المساعده , و أرى انك بما فعلت قدرتنى كصديق و استجبت لطلبى لك فى مداخلتى السابقه , اشكرك مره أخرى و أرجو ان تتقبل أعتذارى بالنيابه عن أى شخص أساء اليك بدون أن تخطئ فى حقه .

و الرب يبارك و يهدى الجميع

المفدى
شكرا يا عزيزي ...
الرد مع إقتباس
قديم 01-12-2005
Gold User

إقتباس:
فاعذروني هذه المرة ... فقد تغيبت خصيصا امس واليوم بأكملة لاخرج لكم بكل شيء عن موضوع تلك الفتاة من اول شهادة ميلادها ... وحتى ادق التفاصيل عما حدث في هذا الموضوع في صورة دلائل وقرائن لا تقبل مجرد الشك او الطعن .. ولكن صدقوني بالرغم من اننى احسست بالاسي والحزن على تلك الفتاة رغم انها المخطئة بالكامل منذ البداية .... الا اننى لم اشعر بأي اسي وانا امزق تلك التقارير والمستندات بالكامل -والتى كنت ساضعها بالمنتدي ليعرف الجميع الحقيقة - قبل كتابة هذه السطور ....
وليرعي الله تلك الفتاة ويحفظها ...

و من امتي التقارير و المستندات بتكون حقيقيه..و هانفترض
تعالو يا اخوتي نتناقش بهدوء هنا
1- اذا كان الزواج من المسيحيين مرغوب قوي كده ...لماذا يكون الزواج دائما من البنات
و الضحيه دايما بنت مش ولد
2- ماذا سيكون موقف الامن اذا اشتكي اب مسلم ان بنته هاتتزوج من مسيحي
او اي سيناريو من سيناريوهات البنات القبطيات التي تم الضحك عليهم
قصه حقيقه
لصديق لي ايام الجامعه ...حيث كان يعمل نقاشا في فتره الصيف عشان يعمل فلوس
و كان زي مابيقولوه ايده تتلف في حرير...و كان مشهور جدا في الاوساط الغنيه بتاعه
نادي الصيد..و نادي الجزيره لانه متعلم و انيق ...
المهم رجل اعمال مسلم له بنت في نفس المرحله السنيه و التعليميه سمع به
اتفق معه الرجل علي اعمال بياض الفيللا بتاعته في الغردقه...علي ان يقيم هناك وتتم الاعمال
علي وجه السرعه لاستعجال رجل الاعمال...و سمح له ان يقيم في الفيللا عشان يخلص بسرعه
المهم ..بنت رجل الا عمال ثذهب الي هناك ...و هناك قامت بملاطفه صديقي...و لم يتحمل
وجوده معها فآقام معها علاقه جنسيه....و في احدي المرات فؤجي بآبوها فوق دماغه
وكان مع بنته علي مرتبه علي الارض في نوبه نوم عميق...المهم ابوها اقتاده الي البوليس
و تم هناك عمل محضر مواقعه انثي بغير رغبتها ...و تم اقتياده الي لاظوغلي
عند قمل الدوله لارهابه..و شويه بالراحه مطالبينه بآعلان اسلامه للزواج من تلك الفتاه
شويه وعده بالفلوس شويه بتهديده...
كان دايما رده
المسيح ذنبه عشان انكره....انا عملت كده في نفسي و ده ثمره الانقياد و را الجنس و الشهوه
و مش هآصلح غلطتي بغلطه اكبر ورفض ان يعلن اسلامه
و فشلوا في اقناعه اوارهابه و هذا الشاب الوسيم...استلموه اهله عباره عن شبح او لسان متكلم
و كان كل قطعه من جسده ناطق بظلم و افتراء
ماخرجش غير لما هدد رجل الاعمال بنشر القصه في المحيط الجامعي خاصه...و ان الكل كان عارف انه ذاهب الي الغردقه و ان المحضر الاول كان في الغردقه....
و بالتالي فآن بنته ذهبت اليه بآرادتها...و كان الكل عارف المبلغ اللي كان متفق عليه و كان
الكل بيحسده...
عرفت ياسيد غلباوي كيف يكيل الامن بمكيالين...و كيف ان المحاضر و المستندات
ماهي الا دليل ادانه للامن ...و انت نفسك قلتها قبل كده زياره صغيره و تخلي اي حد يعترف انه هو اللي قتل نابوليون ...او شئ من هذا القبيل..
لكن قول لي ياسيد غلباوي ماهو رد فعل الامن عند زواج المسيحي من مسلمه
و الا عمرها ماحصلت....
الي ساويرس
ياساويرس ازاي الموضوع بسيط
انت نفسك قلت انك مريت بتجربه صعبه و لكن رجعت
لماذا تدين اختك هي كمان غلطت ...لكن للاسف لاختلاف الجسد
فالمسلمين مايفرقش معاهم حضرتك...لكن يفرق معاهم البنت لانهم بيعاملوها بعد طلاقها
كآنها مومس...و بكده في مخيلتهم المريضه جابوا شرف الاقباط الارض...
و ذلك لنظرتهم المتدنيه للمرآه ...لكن تفتكر عند ربنا خطاؤها يختلف عن خطآك
ياآخي ساويرس كن رحيم بمن هم تحت النير

آخر تعديل بواسطة Allat ، 02-12-2005 الساعة 07:40 PM السبب: تصحيح
الرد مع إقتباس
قديم 01-12-2005
Gold User

من فضلكم راجعوا ماقلته لكم في البرايفت عن رد غلاباوي
قديم 01-12-2005
Gold User

عشان ميكونش عندك فضول ياغلباوي ده كان رايي فيك
ممكن اقول رآيي في كلمتين
اعتقد ان حسن النيه ناحيه غلباوي تصرف غير ذكي
الثقه به بآنه ممكن يساعد حد من الاقباط مش هايحصل
و لو حصل هايكون في مقابل هاياخده اكتر مما يدفعه
لايمكن ابدا الثقه برابطي العنق او حاملي الرتب
* بناء علي تجربه شخصيه لايمكن الثقه بمسلم مهما بلغت صداقته
في اول مفترق طرق ستكون الخيانه هي اساس التعامل
فما بالكم مسلم و رتبه امنيه...لو...وجود غلباوي هنا مع اصراره علي
الوجود رغم استفزازي له اكتر من مره ده يدل علي انه يريد شئ من هنا
انه يتعامل معنا بصبر الصياد....انا لايمكن اثق بمسلم او ضابط
لانه ببسآطه شديده ليس هناك عنده خطوط حمراء كآنسان..و لادين يمنعه
عن فعل شئ خطا او حتي ضمير حي يؤنبه...و عنده من المبررات الدينيه ما يجعله
لايندم علي اي شر فعله او سيفعله بآي انسان...
و التاني ده كان ردي علي ماستفعله
اراهنك غلباوي هايجيب معلومات
حقيقيه و في نفس الوقت تحمل الكثير
من الكذب و الخداع...تجعل البعض يصدقه
و تتحول البنت الضحيه الي مرتع كل واحد هيعضها من ناحيه
لماذا نلوم الحمل بينما لانقاوم الذئب
بنحاسب الحمل علي وداعته
و لانقاتل الذئاب كما ينبغي

و بآقولها للمره المليون بتوع امن دولت مش هايتحركوا الا لو قبطي
اتخطفت اخته خطف حد من عائله الخاطف
و زي مايكون يكون...
قديم 02-12-2005
mir_a mir_a غير متصل
Registered User

mir_a is on a distinguished road
و بآقولها للمره المليون بتوع امن دولت مش هايتحركوا الا لو قبطي
اتخطفت اخته خطف حد من عائله الخاطف

كلامك مظبوط 100% لان احنا شعب يخاف مايختشيش , وعارف احنا بيقولوا علينا مثل
شعب صفارة تلمة وعصاية تفرقة

آخر تعديل بواسطة Allat ، 02-12-2005 الساعة 07:43 PM السبب: رجاء عدم إستخدام اللون الأحمر الخاص بالأدمنز فقط
الرد مع إقتباس
قديم 02-12-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
baby
إقتباس:
ثانيا : مدام انا حر ممكن يكون كلامك صح بس ممكن اسلوبك يضيع حقك ده ائلى انا اتعلمته
الاخت بيبى يمكن اسلوبى حاد معلش بس الصعايده كلهم كده ....بس اظن فى وقت بيكون اللين ودلع الستات مينفعش فيه بالمرة والتهريج والهزار انا استاذه فيه بس فى وقته ومكانه وعموما شكرا على النصيحه بس توضيح انا حقى باخده كويس اوى وبرضه باسلوبى اللى مزعل الكل منى ده لان الحق حق وانا مؤمنه ان اقصر طريق بين نقطتين هى الخط المستقيم واالف والدوران مش طريقتى ولا اعرف اعمله والاعور اقوله اعور فى عينه ولا يهمنى وعلى العموم ارجع واقول يا بخت من بكانى وبكى عليا ولا ضحكنى واتمسكنلى وضحك الكل عليا والكلام فى ناس معينه حتفهم قصدى فيه كويس اوى

آخر تعديل بواسطة Mrs 2ana 7or ، 02-12-2005 الساعة 07:19 PM
الرد مع إقتباس
قديم 02-12-2005
غلاباوي
GUST

ما تكلمت عنه يا سيد فانوس .. شيء خرافي كمن يتكلم عن التنين او العنقاء ..
انت تعرف جيدا ان في الشريعة الاسلامية محرم تماما زواج المسيحي من المسلمة .. اما العكس فهو مسموح ولكن على كراهية شديدة ... والاية في القرأن نوضح ذلك بأن العبدة المسلمة ستكون خيرا من السيدة المشركة او التى على غير دين الاسلام ....

فكونك تطلب في دولة 90 % من سكانها مسلمون ان تكسر تلك القاعدة او تبيح ما تم تحريمة بالفعل فذلك في حد ذات كلامي واهي لا يساوي وقت كتابتة ... وكما قلت لك اننى لدي كل الحق ان اتزوج مسيحية ولا اعتقد ان هناك ما يمنع في الدين المسيحي ان تتزوج المسيحية بالمسلم ... ولكنها الاعراف والتقاليد التى تمنع ذلك احيانا .... اما في حالة زواج المسيحي من مسلمة فذلك من رابع المستحيلات .. وقد يكون هناك حالات شاذة جدا جدا حدث فيها ذلك ولكن الامر لا يعدو اقل من 1 في المليون ..... فلا تحاول تغيير قاعدة فقهية اسلامية من اجل ان تناسبك او تشعر بالمساواه من خلالها ...

اما موضوع الكيل بمكيالين .. فاعترف وبكل صدق ان ذلك يحدث ولكن ليس كقاعدة عامة كما تتخيل او تتوهم .. ولكنه يحدث بصورة شاذة .. ولكنك تريد ايهام الجميع بأن امن الدولة رضي الله عنه ليس وراءة هم الا اسلمة المسيحين واختطاف بناتهم تمهيدا لاسلمتهم ... ونسيت ان 99 % من عمل امن الدولة يرتكز على الاسلاميين والتيارات الاسلامية المتطرفة ... وان وجدت انه في عام واحد قد تم اعتقال الف مسيحي فتاكد ان هناك ما يقرب من 100 الف مسلم تم اعتقالهم ايضا .. واعتقد ان المعتقل لا يفرق بين سجين مسلم وسجين مسيحي بالداخل .

اما موضوع البرايفت فورام .. ( privte forum ) فتاكد اننى لست فضوليا لاعرف ماذا يكتب فية عنى او ماذا يكتب فية عموما .. لاننى اعرف ان كل ما لا تستيطعون قولة بصورة واضحة وكل ما تخجلون من نشرة ( كالغسيل الوسخ ) لا يتم نشرة امام المسلمين حتى لا يشتموا فيكم .. يتم وضعه داخل البرايفت ... والدليل على نظرية المؤامرة التقليدية انه لو كان كل شيء على ما يرام ولا يوجد ما تخفونة عن المسلمين لما كان هناك ما يدعي بالبرايفت فورام .. ولكنى لست هنا لاناقش سياسة عقيمة او اسلوب استفزازاي .. فما ينطبق علي الجميع ينطبق علي ايضا ...

واعجب جدا عندما تتكلم معي على اننى رتبة في امن الدولة او في جهه امنية .. رغم انك تصر احيانا مثلك كمثل الباقيين اننى مجرد مدعي وكاذب وليس لي علاقة من قريب او بعيد بالامن ... ولكن ماذا اقول لك ..........

هل تعتقد يا عزيزي اننى مازلت مثابرا هنا لاننى كالصياد وانتظر فريستى على تمهل ؟!! غير عابئ بما القاه من استفزازات وسخرية واهانة في بعض الوقت .......

مع احترامي الشديد لوجهة نظرك الفاشلة تماما .. ارفضها وبشدة وذلك بسبب بسيط جدا ..
لو كان الامر كذلك كان سيكون غلاباوي بمثابة ورقة محترقة ... ويخرج غلاباوي ويدخل بعد ذلك بأسم جديد واسلوب جديد ويكمل المهمة وقد يتكرر الامر كثيرا جدا جدا جدا .. او حتى يتم نقل الامر لضابط اخر ليكمل الامر .. هذا لو صدقنا اسلوبك الفاشل للاسف في هذا الموضوع ...

اما قولك بان الضباط ليس لهم خطوط حمراء يتقيدون بها فلا دين يمنعة ولا ضمير يردعة .. فاسمح لي ان اقول لك ان هذا الضابط الذي تتكلم عنه ليس من كوكب اخر ويطلق اشعة الليزر من اصابعة .. بل هو انسان مصري اولا واخيرا .. وليس عيب في انه ينفذ اوامر رؤساءة حرفيا دون ان يكون له ادنى قدرة على التصرف بحريتة ... وبالطبع لن تفهم ما اعنية الا اذا كنت ضابط او حتى جندي في الجيش تجد نفسك تنفذ ما تؤمر به حتى لو كان لديك القناعة الكافية ان ما تفعلة خطأ بنسبة مليون في المائة .... لن اطيل في هذه النقطة حتى لا يتصور بعض ضعاف العقول اننى التمس العذر للضباط وذلك يؤكد اننى واحد منهم .. ولكن الضابط الذي تتكلم عنه قد يكون له زوجة واولاد واسرة وحياة كاملة وليس مجرد كائن سادي تم تجميعة من الجحيم ليؤدي مهمة قذرة ويجعل حياة البسطاء جحيما ...

اما موضوع الفتاة .. فقد اغلقتة للابد واي محاولة لاستفزازاي او دفعي للحديث عنه ستبوء بالفشل الزريع ...
الرد مع إقتباس
قديم 02-12-2005
الصورة الرمزية لـ مار مينا
مار مينا مار مينا غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Nov 2004
مار مينا is on a distinguished road
سلام المسيح معاكم
بص يا غلاباوي ......... من كلامك عن انكمتعاطف مع البنت المخطوفه وقولك لكن هيه غلطتها من الاول ده يؤكد انها الان غير راضيه علي ما هي فيه وتريد الرجوع لكن الامن مانعها ...........
...اما قولك عن البرايفت فانت عارف كويس اننا مبنخفش نكتب حاجه سواء حالات اسلمه او غيره .. بل ان اغلب المواضيع في البرايفت كانت موجوده في المنتدي العام ونقلت هناك لعدم التشتيت .....
.........واذا كان هناك اعتقالات للجماعات الاسلاميه فكما هو معروف لانهم ارهابيون ...ويهددون امن الحكومه اولا وبعد ذلك امن المواطنين .....اما اعتقال المسيحيين فلماذا ..؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تحياتي
(sml21)
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة