تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 14-07-2005
3nter
GUST

للحق لا للاسلام

مدينة 6 أكتوبر : غضب شعبي من هدم المساجد و الزوايا

http://www.almesryoon.com/ShowDetail...ID=1735&Page=3

كتب ـ عمرو عياد (المصريون) : بتاريخ 13 - 7 - 2005
لم يكتفي جهاز مدينة 6 أكتوبر بتجاهل الأضرار المادية والمالية الواقعة على سكان المدينة بسبب النصب عليهم وتبديد حقوقهم في الوحدات السكنية التي تملكوها واغلاق مشروعاتهم التي هي مصدر رزقهم الوحيد بل قام مسئولو جهاز المدينة بهدم المصليات والزوايا التي أنشأها المواطنون بالجهود الذاتية لقضاء الفرائض الدينية حيث لا توجد مساجد قريبة من الوحدات السكنية التي اشتروها بأسعار فلكية وباعوا فيها كل ما يملكون.
قام الأهالي بتقديم شكوى جماعية موقعة من 100 أسرة ضد رئيس جهاز 6 أكتوبر للتضرر من تعسفه وقراراته العشوائية واعتداء جهازه على بيوت الله حيث كانت تلك المصليات التي دمرها رئيس جهاز المدينة عبارة عن أماكن خالية وممرات بين الوحدات السكنية وكانت مأوى لل**** الضالة ومليئة بالقاذورات.فقام الأهالي بتنظيفها وتصميمها كمصليات لكبار السن والمعوقين ولكن الكارثة أن جهاز المدينة أعتبرها عشوائيات مما يعد إهانة صارخة للمشاعر الدينية لسكان المدينة.
وقد أثارت الممارسات غير الإنسانية لرئيس جهاز مدينة 6 أكتوبر العديد من علامات الاستفهام خاصة وأنه يردد دائما أنه مسنود من قيادات وزارة الإسكان والمجتمعات العمرانية الجديدة.

آه لو كانت كنيسه
كنا عملنا مندبه
الرد مع إقتباس
قديم 14-07-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
yaweeka is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 3nter
مدينة 6 أكتوبر : غضب شعبي من هدم المساجد و الزوايا

http://www.almesryoon.com/ShowDetail...ID=1735&Page=3

كتب ـ عمرو عياد (المصريون) : بتاريخ 13 - 7 - 2005
لم يكتفي جهاز مدينة 6 أكتوبر بتجاهل الأضرار المادية والمالية الواقعة على سكان المدينة بسبب النصب عليهم وتبديد حقوقهم في الوحدات السكنية التي تملكوها واغلاق مشروعاتهم التي هي مصدر رزقهم الوحيد بل قام مسئولو جهاز المدينة بهدم المصليات والزوايا التي أنشأها المواطنون بالجهود الذاتية لقضاء الفرائض الدينية حيث لا توجد مساجد قريبة من الوحدات السكنية التي اشتروها بأسعار فلكية وباعوا فيها كل ما يملكون.
قام الأهالي بتقديم شكوى جماعية موقعة من 100 أسرة ضد رئيس جهاز 6 أكتوبر للتضرر من تعسفه وقراراته العشوائية واعتداء جهازه على بيوت الله حيث كانت تلك المصليات التي دمرها رئيس جهاز المدينة عبارة عن أماكن خالية وممرات بين الوحدات السكنية وكانت مأوى لل**** الضالة ومليئة بالقاذورات.فقام الأهالي بتنظيفها وتصميمها كمصليات لكبار السن والمعوقين ولكن الكارثة أن جهاز المدينة أعتبرها عشوائيات مما يعد إهانة صارخة للمشاعر الدينية لسكان المدينة.
وقد أثارت الممارسات غير الإنسانية لرئيس جهاز مدينة 6 أكتوبر العديد من علامات الاستفهام خاصة وأنه يردد دائما أنه مسنود من قيادات وزارة الإسكان والمجتمعات العمرانية الجديدة.

آه لو كانت كنيسه
كنا عملنا مندبه

زوايا ومصليات
و بين الوحدات السكنية
وكمان استولوا عليها من غير لا احم ولا دستور

لأ فعلا ما لهاش حق الحكومة الكافرة
كان لازم يسيبوها
ويركبوا علي كل واحدة 4 ميكروفونات فى 4 اتجاهات
وان كانت القاهرة هى بلد الألف مئذنة فلتكن 6 أكتوبر مدينة الألفين مئذنة

يعنى 800 الف مسجد ومصلي على مستوى الجمهورية مش كفاية
لازم مسجد ومصلى لكل مواطن
يا حرام
لأ يا رئيس الحى مالكش حق طبعا
المفروض توزع مصلى مجانا لكل من يشترى وحدة سكنية يا رجل
ده حتى الثعبان الاقرع ها يحبك لو عملت كدة
لأ لأ لأ ، انت كافر يا رئيس مجلس المدينة
انت واللى بيسندوك كمان

وتصدق يا مؤمن لبناء بيت من بيوت الله
وما ذهب مال من صدقة
وانا وانت

آخر تعديل بواسطة yaweeka ، 14-07-2005 الساعة 03:46 PM
الرد مع إقتباس
قديم 14-07-2005
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

Mena0064 is on a distinguished road
لا يا عنتر، السؤال الصح هو: إية اللى يحصل لو المسيحيين بنوا كنائس فى "الأماكن الخالية" ب"مجهوداتهم الذاتية"؟
إنت زعلال لإزالة زوايا بدون ترخيص ومش زعلان لهدم كنائس بقالها عقود تبحث عن ترخيص؟ و بعدين قوللى مين اللى هيقود الصلاة فى تلك الزوايا اللى بدون ترخيص؟ طبعا الحبايب إياهم اللى بيعتبروك كافر لأنك لا تكرة ال*****، يعنى فى الآخر الحكومة بتحميك إنت.
الرد مع إقتباس
قديم 14-07-2005
3nter
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mena0064
لا يا عنتر، السؤال الصح هو: إية اللى يحصل لو المسيحيين بنوا كنائس فى "الأماكن الخالية" ب"مجهوداتهم الذاتية"؟
إنت زعلال لإزالة زوايا بدون ترخيص ومش زعلان لهدم كنائس بقالها عقود تبحث عن ترخيص؟ و بعدين قوللى مين اللى هيقود الصلاة فى تلك الزوايا اللى بدون ترخيص؟ طبعا الحبايب إياهم اللى بيعتبروك كافر لأنك لا تكرة ال*****، يعنى فى الآخر الحكومة بتحميك إنت.
طبعا مع الحكومه ومعاك حق
وانا شخصيا ضد بناء الجوامع(ما اكثرها)
اللى عاوز يصلى فى اى مكان
مش محتاج جامع اوكنيسه
ربنا بيقبل الصلاه طالما انها من القلب
لكن الللى عاوز يتعالج محتاج سرير وادويه
والللى عاوز يتعلم محتاج كتب
وكراريس وفصول ومعامل الخ.........
والغرض من عرض الموضوع
هو انه لسه هناك ناس بتطبق القانون
بعيدا عن اى تعصب دينى
يعنى فى أمل
الرد مع إقتباس
قديم 14-07-2005
الصورة الرمزية لـ ezzzak
ezzzak ezzzak غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
ezzzak is on a distinguished road
lol

إقتباس:
طبعا مع الحكومه ومعاك حق
وانا شخصيا ضد بناء الجوامع(ما اكثرها)
اللى عاوز يصلى فى اى مكان
مش محتاج جامع اوكنيسه
ربنا بيقبل الصلاه طالما انها من القلب
لكن الللى عاوز يتعالج محتاج سرير وادويه
والللى عاوز يتعلم محتاج كتب
وكراريس وفصول ومعامل الخ.........
والغرض من عرض الموضوع
هو انه لسه هناك ناس بتطبق القانون
بعيدا عن اى تعصب دينى
يعنى فى أمل
لو سمحت الكلمه الملونه بالون الاخضر معناها ايه
معلش يمكن انت عشان مشيت من مصر في السبعينات
كانت الكلمه دي موجوده لكن انا سني كبير مش صغير الكلمه دي محدش يعرفها في مصر
واذا لقيت فهم نسبه قليله جدا
الرد مع إقتباس
قديم 14-07-2005
3nter
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ezzzak
لو سمحت الكلمه الملونه بالون الاخضر معناها ايه
معلش يمكن انت عشان مشيت من مصر في السبعينات
كانت الكلمه دي موجوده لكن انا سني كبير مش صغير الكلمه دي محدش يعرفها في مصر
واذا لقيت فهم نسبه قليله جدا

الاخضر معناه الحياه
معناه الحب السلام الصداقه
الامل موجود
بدليل انت وانا بنتحاور باسلوب متمدن
بعيد عن السب والقذف

حذارى من ان تفقد الامل
الرد مع إقتباس
قديم 14-07-2005
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

Mena0064 is on a distinguished road
إقتباس:

الاخضر معناه الحياه
معناه الحب السلام الصداقه
الامل موجود
بدليل انت وانا بنتحاور باسلوب متمدن
بعيد عن السب والقذف

حذارى من ان تفقد الامل
مرة تانية يثبت الحبيب عنتر إن الإنسان لا يجب الحكم علية حسب دينة.
بتفكرنى بموقف مضحك و أنا صغير فى المدرسة تشاكلت مع طالب مسلم و جاء أحد أصدقائى المسلمين يدافع عنى قائلا "مينا أينعم مسيحى لكنة كويس" طبعا أنا عملت زى المسيحى "الأليف" و عملت نفسى ما سمعتش الجملة دى.
بس إنت يا عنتر حاجة تانية أتمنى إنك تكون خلفت عشرين تلاتين عيل و علمتهم يفكروا زيك، و لو ما عندكش العدد ده إلى اليوم أقولك إية...حذارى من ان تفقد الامل.
الرد مع إقتباس
قديم 14-07-2005
3nter
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mena0064
مرة تانية يثبت الحبيب عنتر إن الإنسان لا يجب الحكم علية حسب دينة.
بتفكرنى بموقف مضحك و أنا صغير فى المدرسة تشاكلت مع طالب مسلم و جاء أحد أصدقائى المسلمين يدافع عنى قائلا "مينا أينعم مسيحى لكنة كويس" طبعا أنا عملت زى المسيحى "الأليف" و عملت نفسى ما سمعتش الجملة دى.
بس إنت يا عنتر حاجة تانية أتمنى إنك تكون خلفت عشرين تلاتين عيل و علمتهم يفكروا زيك، و لو ما عندكش العدد ده إلى اليوم أقولك إية...حذارى من ان تفقد الامل.
اخوك تمام بس الوليه قطعت الخلف
الرد مع إقتباس
قديم 14-07-2005
sammy sammy غير متصل
Gold User

sammy is on a distinguished road
والله ياعنتر ياأخويا مجرد وجودك واستمرارك هنا وتمتعك بحب واحترام الجميع (تقريبا) بيعطينى امل أنه فى يوم ما نصير أخوة حقيقين مسلمين ومسيحيين... أنا عارف ليه مايعملوكش رئيس وزراء فى مصر؟؟؟
قديم 14-07-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
يا أبو السماسم...

سعد زغلول كان رجل طيب زى المعلم عنتر كده ... علشان كده نال حب المصريين أقباط ومسلمين معتدلين (من النوع العنترى بينما كان المسلمون الحقيقيون يتهمونه بالكفر و الزندقة ...) ولذلك نجح فى جمعهم حوله للمطالبة بالإستقلال ... ثم نجح فى عمل دستور 1923 العلمانى العظيم الذى وصل به الأقباط لرئاسة الوزارة ... ولكن ما إن مات.. نجح ال**** فى تأليب الشعب وإثارة القلاقل لتغيير هذا الدستور فى 1936 ومن وقتها ساءت الأمور حتى قام إنقلاب العسكر الإخوانى فى 1952 ومن وقتها خربت مالطا...

قصدى من ده كله ... إن لو عمنا عنتر أصبح رئيسا للوزراء فسينصلح الحال طالما بقى على قيد الحياة... وسيعود كل شئ كما كان عندما يقابل ربه... فسبب الفساد هو عقيدة الشيطان التى تعمى عيون ال**** ... والمعلم عنتر ليس من ال**** ولكنه يصر على الإنتساب إليهم...

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 15-07-2005
3nter
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة knowjesus_knowlove
يا أبو السماسم...

سعد زغلول كان رجل طيب زى المعلم عنتر كده ... علشان كده نال حب المصريين أقباط ومسلمين معتدلين (من النوع العنترى بينما كان المسلمون الحقيقيون يتهمونه بالكفر و الزندقة ...) ولذلك نجح فى جمعهم حوله للمطالبة بالإستقلال ... ثم نجح فى عمل دستور 1923 العلمانى العظيم الذى وصل به الأقباط لرئاسة الوزارة ... ولكن ما إن مات.. نجح ال**** فى تأليب الشعب وإثارة القلاقل لتغيير هذا الدستور فى 1936 ومن وقتها ساءت الأمور حتى قام إنقلاب العسكر الإخوانى فى 1952 ومن وقتها خربت مالطا...

قصدى من ده كله ... إن لو عمنا عنتر أصبح رئيسا للوزراء فسينصلح الحال طالما بقى على قيد الحياة... وسيعود كل شئ كما كان عندما يقابل ربه... فسبب الفساد هو عقيدة الشيطان التى تعمى عيون ال**** ... والمعلم عنتر ليس من ال**** ولكنه يصر على الإنتساب إليهم...
اهـــــــلاً

انــــــت وصلــــــت

فين الروابط اللى معاك
ولا واحده ؟ حتى ولو ربطه فجل خليك جدع
الرد مع إقتباس
قديم 15-07-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road
عظمه على عظمه يا عنتر

العزيز عنتر
طب ما أنت زى الفل اهه و مواضيعك فى منتهى النضج و نتاخد اهتمام جماهيرى هايل اهه , امال ايه حكاية حد بيحلق لك و الكلام ده اللى كان فى المنتدى التانى ده .

عموما انا كتبت هنا علشان احييك جدا لأنه فعلا طول ما فيه ناس زيك يا عنتر يبقى فيه أمل , اكثر الله من امثالك , و لو أنى اشك .

ملحوظه أخيره : اعتذر لك بالنيابه عن صديقى الذى أعزه كثيرا K K اذا كان فى كلامه ما رأيت انه اهانه , و لكنى أريدك أن تفكر فى كلامه من زاويه أخرى , كم مسلم يفكر مثلك و كم مسلم يرى فى هدم الزوايا و المساجد- المبينه بدون وجه حق - كفر و فسق و يجب اقامة الحد فى من فعل ذلك , أعتقد انك تفهم قصدى , ناهيك عن موقف المسلمين اذا افترضنا حالات اخرى مثل ان تكون تلك التى تم بنائها كنيسه و ليست مسجد , او أن يكون رئيس المدينه و صاحب ذلك القرار مسيحى و ليس مسلم , و قس على ذلك امور اخرى كثيره .

اكرر مره اخرى تحيتى لك , اكثر الله من امثالك

و الرب يبارك و يهدى الجميع

المفدى
الرد مع إقتباس
قديم 15-07-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elmafdy

ملحوظه أخيره : اعتذر لك بالنيابه عن صديقى الذى أعزه كثيرا K K اذا كان فى كلامه ما رأيت انه اهانه , و لكنى أريدك أن تفكر فى كلامه من زاويه أخرى , كم مسلم يفكر مثلك و كم مسلم يرى فى هدم الزوايا و المساجد- المبينه بدون وجه حق - كفر و فسق و يجب اقامة الحد فى من فعل ذلك , أعتقد انك تفهم قصدى , ناهيك عن موقف المسلمين اذا افترضنا حالات اخرى مثل ان تكون تلك التى تم بنائها كنيسه و ليست مسجد , او أن يكون رئيس المدينه و صاحب ذلك القرار مسيحى و ليس مسلم , و قس على ذلك امور اخرى كثيره .

اكرر مره اخرى تحيتى لك , اكثر الله من امثالك

و الرب يبارك و يهدى الجميع

المفدى

اتفق معك يا مفدي .... ولكن لماذا ينبغي نسب كل شبيء يحدث للدين ........ تم هدم المنزل الفلانى لانة قديم جدا وهيقع وجالة قرار ازالة ..... وتبقي مصيبة لو اصحاب البيت مسيحين نفضل نصوت ونلطم ونندب .. ونقول بيهدوا في بيوت المسيحين .....
حادثة صغيرة واحد خبط واحد بالعربية ومات ..... وتبقي كارثة لو الميت مسيحي واللى خبطة مسلم ...... نفضل نقول دي جريمة قتل والمسلمين بيقتلونا ....... الخ ....

ياتري هل من اللازم اننا نفضل ننسب كل صغيرة وكبيرة للصراع الدينى دة ؟
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة