تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 11-12-2005
Allat Allat غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Aug 2005
Allat is on a distinguished road
ادخل وانظر....السعودية واتفاقية الجات

ياسيد برعى
لقد نشرت أنت هذا الموضوع فى المنتدى العام ومنتدى حوارات الأديان فى نفس الوقت لذلك قمت بدمجه فى موضوع واحد ولسوء الحظ قمت بمسح مداخلاتك المتكررة مسحا نهائيا بدون قصد منى ولكن بكل أسف تم مسح الموضوع بأكمله لأنك أنت منشئ الموضوع وبالتالى يتم مسح كل المشاركات التالية تلقائيا ..
لذلك أرجو أن تقبل إعتذارى وأتمنى ألا تعيد نشر نفس الموضوع قى أكثر من منتدى

وفيما يلى بعض ما إستطعت إنقاذه من المشاركات ( مؤقتا حتى أتبين من باقى الإخوة الأدمنز إن كان هناك نسخة محفوظة منها فنستطيع إعادة الموضوع بأكمله أم لا )

#1 12-08-2005, 06:13 AM
boraee

--------------------------------------------------------------------------------

في الوقت الذي تسعى فيه دول العالم لكسب رضا الرأي العام الدولي والبعد عن التعصب والتطرف الديني والانفتاح ..للدخول في اتفاقية منظمة التجارة العالمية والاندماج مع كافة دول العالم ...تسعى المملكة وبكل قوة وتحدي لكافة الدول ..بأن تستمر على ما هي علية من تعصب بغيض واعمى ...لقد خرجت علينا الغرفة التجارية بالمنطقة الشرقية- المنطقة الشرقية هي اكثر مناطق المملكة حرية لما فيها من اجانب كثيرين معظمهم امريكيين واوربيين وكنديين - خرجت بتنبيه عام ينمع فيه استيراد اي شئ يحمل اي اشارة للمسيحية او حتى صور للكنائس الاثرية ....لا اعلم السبب ربما يكون انه في حالة استيراد هذه الاشياء سيدخل الكفر الي المملكة التي تسعى للانضمام للمنظمة !!!!!! ساداتي المملكة دولة دينية ....ليس لها علاقة اطلاقا بالحرية والمدنية والتطور والحضارة والدليل هذه الوثيقة ....نحن الىن في عام 2005 وهم مازالوا يعيشون في عام 571 م
واليكم الوثيقة
مراسلكم برعي
مع ارق الامنيات بسهرة سعيدة

ارجو نشر الموضوع في الصفحة الرئيسية للمنتدى بدون ذكر اسمي
معرض المرفقات

#2 12-08-2005, 06:23 AM
Zagal

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة boraee
تسعى المملكة وبكل قوة وتحدي لكافة الدول ..بأن تستمر على ما هي علية من تعصب بغيض واعمى ...لقد خرجت علينا الغرفة التجارية بالمنطقة الشرقية- المنطقة الشرقية هي اكثر مناطق المملكة حرية لما فيها من اجانب كثيرين معظمهم امريكيين واوربيين وكنديين - خرجت بتنبيه عام ينمع فيه استيراد اي شئ يحمل اي اشارة للمسيحية او حتى صور للكنائس الاثرية ....لا اعلم السبب

ارجو نشر الموضوع في الصفحة الرئيسية للمنتدى بدون ذكر اسمي

السبب :

الشيطان دائما يخاف من تذكر هزيمته بالقيامه والكنيسه التى تحيا بوجود الرب يسوع الذى قام وانتصر ويخاف من علامة الصليب التى انهزم امامها ...

ولو كان الاسلام من عند الله لما خافوا من احد لان الله هو ضابط الكل .. اليس "وانا له لحافظون " ...

#3 12-08-2005, 06:44 AM
boraee

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Zagal
السبب :

الشيطان دائما يخاف من تذكر هزيمته بالقيامه والكنيسه التى تحيا بوجود الرب يسوع الذى قام وانتصر ويخاف من علامة الصليب التى انهزم امامها ...

ولو كان الاسلام من عند الله لما خافوا من احد لان الله هو ضابط الكل .. اليس "وانا له لحافظون " ...

يعلم الله ان راية الصليب سترفع قريبا جدا في مملكة الشيطان .....عن قريب سيصبح وادي ظل الموت ....مكان مقدس لرب المجد رغم انف الجميع

#4 12-08-2005, 06:44 AM
knowjesus_knowlove

ده شئ مش جديد ياعم برعى فقد سبق وأن كتبت عنه هنا

http://www.copts.net/forum/showthrea...%E 6%E3%ED%E6

إقتباس:
هذا مجرد مثل على كراهية الشيطان وعبدته لرؤية الصليب...
وهذه ليست مجرد مصادفة ولكنها سياسة المسلم الوهابى السعودى فى منع أى منتجات يظهر عليها شكل الصليب من دخول السعودية وبالطبع إنتشر هذا الفكر الغبى إلى كل دول الخليج ..

ففى السعودية يمنع إستيراد سيارات ألفا روميو لأن ماركتها تحمل علامة الصليب وكذلك يمنع إستيراد المطاوى السويسرية المرسوم عليها الصليب الأحمر..
وأعتقد أنهم يمنعون سفارات الدول التى تحمل شكل الصليب من رفع أعلامها ...

وقد حاول نفس الجهلة تعديل تصميم برج العرب لنفس السبب وهو أنه يحمل شكل الصليب...

الجديد الذى أشكرك جدا عليه هو حصولك على هذه الوثيقة الرسمية التى تثبت ذلك والتى أرجو من الأدمنز أن يتم نشرها على الصفحة الأولى هنا بالفعل
الرد مع إقتباس
قديم 11-12-2005
Allat Allat غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Aug 2005
Allat is on a distinguished road
#5 12-08-2005, 06:48 AM
boraee

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة knowjesus_knowlove
ده شئ مش جديد ياعم برعى فقد سبق وأن كتبت عنه هنا

http://www.copts.net/forum/showthrea...%E 6%E3%ED%E6

الجديد الذى أشكرك جدا عليه هو حصولك على هذه الوثيقة الرسمية التى تثبت ذلك والتى أرجو من الأدمنز أن يتم نشرها على الصفحة الأولى هنا بالفعل

طبعا اعرف يا حبيب قلبي ...العين عمرها ما تعلى عن الحاجب ....بس اللي عاوز اقول لك عليه ...ان اي وثائق انا تحت امرك ....ياريت مش بس ينشروها لا يبعتوها للجان حقوق الانسان ومنظمة التجارة العالمية ...بس ربنا يستر وميمنعوش المنتدى من المملكة ....

#6 12-08-2005, 07:00 AM
smile

--------------------------------------------------------------------------------

إقتباس:
بس ربنا يستر وميمنعوش المنتدى من المملكة ....

لو منعوه قول لى وانا اديك بروكسى

#7 12-08-2005, 07:22 AM
knowjesus_knowlove

إقتباس:
طبعا اعرف يا حبيب قلبي ...العين عمرها ما تعلى عن الحاجب ....بس اللي عاوز اقول لك عليه ...ان اي وثائق انا تحت امرك ....ياريت مش بس ينشروها لا يبعتوها للجان حقوق الانسان ومنظمة التجارة العالمية ...بس ربنا يستر وميمنعوش المنتدى من المملكة ....

أكيد ياويكا سيقوم بالواجب وزيادة

#8 12-08-2005, 08:29 AM
boraee

حبيبي ...كل المواقع المغلقة في المملكة ....نحن بقوة الله نستطيع فتحها ...فصديقي اللي بعتلي الوثيقة دي ....عنده برنامج اسمه Jap ودة بيفتح اي شئ ...في مملكة الشيطان ....

إقتباس:
لو منعوه قول لى وانا اديك بروكسى

بس ياريت تبعت لي بريدك علشان اقدر اطلب منك لو احتجت ...شكرا
ياويكا لو عاوز اي حاجة زي دي من المملكة قول لي وانا تحت امرك

#9 12-08-2005, 11:33 PM
حماده

انتوا هتتقولولي علي المملكه المملكه دي يابرعي اكتر بلد تكره مصر مسلميها قبل مسيحيها صدقني
دي بنت مذهب *** كلهم عايشين ماقبل الهجره لسه عايشين في زمن السلاطين والملوك فاكرين ان البترول هيحميهم لكن هما ليهم فكرهم وهما حرين فيه لانها كلها مسلمين ومتعصبين جدا وكل التعصب من الجماعات الي عايشه فيها يزيد الناس هناك بيبعدوا عنهم والحكومه بتحاول تعتدل شويه بشويه
وااما نشوف انا ميهمنيش يابرعي الكلام ده مصر ام المساجد والكنايس وملناش دعوه بالسعوديه مملكه الخنازير مش لانهم مسلمين بل لانهم اغبياء ومخشب ومتخلفين ويفضلوا كده ومش عايزين يسيبو ايجيبت فيحالها خالص وهما الي بيدعموا كل جماعتها الاخوانيه وغيرها وبيحاووا يسيطوا علي الحكومه علشان تكون عنيفه علي المسيحين وعلي الغناء والفن وكل شيء ويكفي الي عملوه مع الرقص الشرقي بانهم خلوا الحكومه تمنعو ا من التلفزيون المصري واخيرا كسبنا جوله ان التلفزيون المصري ماسبيرووو وافق علي ازاعه الكليبات بحريه كامله
ربنا يستر
حماده ................ مصر

#10 12-09-2005, 12:37 AM
Mena0064

إقتباس:
حبيبي ...كل المواقع المغلقة في المملكة ....نحن بقوة الله نستطيع فتحها ...فصديقي اللي بعتلي الوثيقة دي ....عنده برنامج اسمه Jap ودة بيفتح اي شئ ...في مملكة الشيطان ....
بس ياريت تبعت لي بريدك علشان اقدر اطلب منك لو احتجت ...شكرا
ياويكا لو عاوز اي حاجة زي دي من المملكة قول لي وانا تحت امرك

من فضلك يا برعى، أى وثائق من دول عربية توضع أى نوع من أنواع إنتهاك الحريات و خصوصا الحرية الدينية من فضلك إنشرها هنا، الوثائق دى أهميتها كبيرة منها:
- فضح سياسة البلاد دى و مساعة اللوبى القبطى.
- إحراج الوفود العربية فى الخارج لما تتغنى بالمساواة و العدل.
- و شئ آخر مهم جدا جدا جدا هو إستخدامها فى حالات اللجوء الدينى لإثبات الإضطهاد و منع الحكومات الغربية من ترحيل المتنصرين لبلادهم.

أنا مش هقدر أقول أسماء لكن أؤكد ليك إن على معرفة بأعضاء هنا بيعملوا فى كل الجهات دى. فمن فضلك أنشر كل ما عنك الحاجات دى بتنقذ حياة ناس.

شكرا جزيلا

#11 12-09-2005, 10:12 AM
boraee

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mena0064
من فضلك يا برعى، أى وثائق من دول عربية توضع أى نوع من أنواع إنتهاك الحريات و خصوصا الحرية الدينية من فضلك إنشرها هنا، الوثائق دى أهميتها كبيرة منها:
- فضح سياسة البلاد دى و مساعة اللوبى القبطى.
- إحراج الوفود العربية فى الخارج لما تتغنى بالمساواة و العدل.
- و شئ آخر مهم جدا جدا جدا هو إستخدامها فى حالات اللجوء الدينى لإثبات الإضطهاد و منع الحكومات الغربية من ترحيل المتنصرين لبلادهم.

أنا مش هقدر أقول أسماء لكن أؤكد ليك إن على معرفة بأعضاء هنا بيعملوا فى كل الجهات دى. فمن فضلك أنشر كل ما عنك الحاجات دى بتنقذ حياة ناس.

شكرا جزيلا

يا حبيب قلبي انا عيوني ليك ...يعلم الله ان اول ماحاجة هتقع تحت ايدي ...هنشرها فوراً ....وانت ممكن تلاقي هبل زي دة في مواقع الحكومة السعودية ...انت فاهمني ....يعني مثلا موقع غرفة التجارة ...ممكن تلاقي كلام زي دة كتير ....وانا اول ماحاجة تقع تحت ايدي هنشرها فوراً

#12 12-09-2005, 03:20 PM
غلاباوي

ههههههههههههههههه والل العظيم هم يضحك وهم يبكي ..........

قبل ما تدوروا على نفسكم الاول ومشاكلكم رايحين عايزين تبلغوا هيئة حروق الانسان والمجتمع الدولي بالكلام دة ...... نرجع تانى لموضوع الخشبة اللى في عينك وشيلها قبل ما تشوف خشبة زميلك

وكنت فين يا خشب لما كنا نجااااااااارين

#13 12-09-2005, 03:24 PM
boraee

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي
ههههههههههههههههه والل العظيم هم يضحك وهم يبكي ..........

قبل ما تدوروا على نفسكم الاول ومشاكلكم رايحين عايزين تبلغوا هيئة حروق الانسان والمجتمع الدولي بالكلام دة ...... نرجع تانى لموضوع الخشبة اللى في عينك وشيلها قبل ما تشوف خشبة زميلك

وكنت فين يا خشب لما كنا نجااااااااارين

كويس والله انك بتعرف تضحك ...يعني انا فرحان بيك وبالناس اللي زيك ...بنفس الفكر ....ونفس المكابرة ....لا تريد ان تعترف ان هذا خطأ وغير انساني ......وبعدين اسمها حقوق الانسان ...اما حروق الانسان دي انت توقلها لحبة ذقون زيك كدة وانتم قاعدين بتحششوا وتشربوا بانجو في صحة محمد صلى اللات عليه وسلم طبعاً

#14 بالأمس, 12:12 AM
حماده

محنا كنا قلنا بلاااااااااااااااااش نخرج خارج مصر كل بلد فيها الي مكفيها
الا احنا عايزين نشوف الي في مصر رايحين للسعوديه دي بلد بنت وسخه
سلام

#15 بالأمس, 05:36 AM
boraee

يا حمادة ما انت عارف الظروف الزبالة اللي في مصر طيب هنعمل اية .؟؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 12-12-2005
الصورة الرمزية لـ boraee
boraee boraee غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
boraee is on a distinguished road
الله يكرمك

تعالى يارب بروحك المس اراضينا ....مصر عطشانة لروحك ياالهنا اروينا
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة