تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

موضوع مغلق

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 03-05-2005
غلاباوي
GUST

رد اخير للاخ aawbish على موضوع سؤال صريح

الاخ الفاضل Admin XP اعتذر عن فتح الموضوع مرة اخري فقط للرد على الاخ aawbish .. وليس هناك اي نوع من التجريح في شخص او سيرة قداسة البابا ...

هذا الرد فقط ويمكنك اغلاق الموضوع بعد ذلك ...

وتقبل تحياتى

بداياً اشكر الاخ aawbish على اسلوبة الهادي الواعي الرزين الذي خلا ولله الحمد من اي عبارات تجريح او ذم او شتم ... واتمنى ان يكون كذلك دوما .... اما بعد ..

كلامك منطقي جدا وتحليلك اكثر من رائع واستهلالك بأيات من الانجيل كان له رد فعل رائع ...على المتلقي بالطبع ....

ولكن لتعلم يا عزيزي .. اعرف ان هناك ظلم واضهاد .. وهذا ليس بيدي وليس بيد غيري وانت تعلم جيدا ذلك *******************
بسم الله الرحمن الرحيم
( وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَّوَدَّةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ قَالُوَاْ إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ وَإِذَا سَمِعُواْ مَا أُنزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُواْ مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ ) صدق الله العظيم ... واعرف ايضا انه رجل زاهد في الحياة .. .. ولكن سكوتة دة في الوقت دة انا شايف انه غلط ... طالما ليكم حقوق يبقي هو اولي الناس بالماطلبة بيها .. وتعريف الناس كلها انكم بالفعل مضطهدين .عشان الكل يفوق من الاحلام الوردية والمشاكل اللى بتقطع في النسيج الوطنى وبين المصريين وبعض ....محدش فينا يزعل لو خدتوا حقوقكم .. بس لما تطلبوا بيها الاول بأسمكم وخير من يمثلكم هو البابا ... ووقتها هتبقي احراج لاي حكومة موجودة ,,, وغصب عن الكل هتاخدوا حقوقكم تالت ومتللت .... ولا انا غلطان ...

اما غير كدة يبقي اسمح لي بقي .. انت فاهم انا اقصد اية ... والبابا مش اقل من اللى كانوا بيثبتوا على رايهم لما بترموا في حجرات التعذيب او يلقوا للاسود تقطع فيهم .... وكل دة عشان كلمة حق ......

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة aawbish
ياأخى انظر الى نفسك واحصى خطاياك امام الله وشوف نفسك اولا كام خطية زنى انت عملتها
وكام خطية شتيمة وسب فى خلق الله ، وكام مرة انت اشتهيت أمرأة أخيك أو جارك ، وغيره وغيره انت تعلم خطاياك اكثر منى ، طهر نفسك أولا ياأخى قبل ان تدين قديسين انت مش قدهم أمثال البابا شنوده لان البابا مختار
من الله وادانتك .للبابا هى ادانه لله عز وجل .
ياريت يا عزيزي بما انك لسة جديد في المنتدي لان ليك عدد 2 مشاركات بس .. تتصفح المنتدي كويس وتشوف واحد زي ya weeka ولا knowjesus knowlove ولا pharo بيقولوا اية وبيشتموا ازاي المسلمين .... ولا سب المسلمين ورسولهم مش خطيئة ؟؟؟

آخر تعديل بواسطة Admn_XP ، 03-05-2005 الساعة 07:45 PM
قديم 03-05-2005
NEW_MAN NEW_MAN غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
NEW_MAN is on a distinguished road
http://www.copts.net/forum/showpost....97&postcount=1

إقتباس:
عايز اسأل سؤال واحد وبسيط جدا جدا زي بساطة 1 + 1 = 3

ايه رأيك انها صح ، وقالها محمد نبي الاسلام تحب تعرف قلها امتى والا تقول انت من نفسك
قديم 03-05-2005
غلاباوي
GUST

..... مش هعلق عليك يا NEW MAN يا ايها العضو الذهبي والعقل الصدء ...

بخصوص انى محمدي فانا افخر بذلك والحمد لله .. وبخصوص البابا شنودة .. لم ولن اتعرض له بسباب او ذم في شخصة .. ولكن انت تريد ان تدير الدفة للخلاص والهروب من السؤال الموضوع ....

اما بخصوص السباب ...... فعذرا .. ( لا يوجد مسيحي حقيقي شتام ) ودة من على لسان احد اصدقائك هنا .... وطبعا ... هثبت لك انى محمدي واخلاقي اخلاق محمدية ومش هشتمك ولا هسبك .. وهقولك بس ربنا يهديك ويسامحك يا نيو مان

------------------------------------
وعندما تصف الأستاذ نيومان بأنه "صدئ العقل" أليست هذه شيمة يا محمدى؟ لك أسوة فى رسولك
يا أستاذ نيومان آسف لأغلاق الموضوع لمساسه بقداسة البابا.
لك أن تفتح موضوع آخر معه وأن كنت أجده غير مجدى التحاور مع أمثاله .. فهو بين قاب قوسين على طرده

آخر تعديل بواسطة Admn_XP ، 03-05-2005 الساعة 07:43 PM
موضوع مغلق

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة