تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 20-12-2004
محمد عثمان محمد عثمان غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
محمد عثمان is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Pharo Of Egypt
كنت بأكتب الرد فى نفس الوقت أنت وضعت ردك .. لذلك أنا عدلت مداخلتى .. معلهش .. نقول من تانى

أخ فارو اذا كان بننا حوار ونقاش لماذا لا نكون عمليين ونتدارس الامر سويا على الاقل نتقابل فى اى مكان تحدده ونبحث هذا الامر سويا فكر وانا هاكون سعيد بموافقتك
الرد مع إقتباس
قديم 21-12-2004
sammy sammy غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
sammy is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة محمد عثمان
أخ فارو اذا كان بننا حوار ونقاش لماذا لا نكون عمليين ونتدارس الامر سويا على الاقل نتقابل فى اى مكان تحدده ونبحث هذا الامر سويا فكر وانا هاكون سعيد بموافقتك
Dear Mouhamed Othman
Pharo of Egypt lives here In the United States, if you meant waht you said welcome you here in any place you like, at least you and him will be safe under the United State's protection, just in case you get convinced.
we are waiting for your reply.
قديم 21-12-2004
الصورة الرمزية لـ مار مينا
مار مينا مار مينا غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Nov 2004
مار مينا is on a distinguished road
إقتباس:
معلش يا حبيب يا عادلى ، تعيش وتاخد غيرها
اتمنى ان قفاك ما يكونش ورمان خالص أوى جداً ، عشان تتحمل باقى الاقلام اللى جاية
بسم الله الرحمن الرحيم

لهذه الدرجه التطاول على وزير الداخليه وعلى حكومة مصر انتم ايها الاخوة المسيحيون تعيشون بسلام فى مصر بيننا وفى حمايتنا اسال اى مسيحى جاره من من المسلميين اكيد انت من خارج مصر كل شيء متوقع منكم الان انتم من حرفتم الانجيل ليس ببعيد عليكم الان ان تقلبوا الحقائق الى زور وبهتان احمد الله ان اخوانك المسيحيين الذين يعيشون فى مصر يعيشون تحت حمايه وخير دين الاسلام وتتجرأ على الحكومة والوزير ، هذا الانسان يريدها نار ولن تحرق الا امثاله من يحرسكم ويحرس كنائسكم ؟؟؟؟؟؟ فقط سؤااااااااااااال أيها المعتدلون من المسيحيين0[/

QUOTE]
يا اخ محمد :: بلاش كذب لاني متاكد ان الوزير اللي انت عامل انك بتدافع عنه بتقول انت عليه اكتر من كده لانه هو واتباعه يسلمون علي قفا الاخوان المسلمين كل يوم في المعتقلات وبيضربوهم بالجزمه؟؟!!! عارف ليه مش علشان هم ناس مؤمنين اقصد الاخوان لكن لانهم يريدون السلطه اما امثالك ممن تعودوا علي شرب الاكاذيب في المناهج الدراسية والجوامع كل يوم لا اتوقع منك اكثر من الكلمتين دول ( ظل الاسلام حمايه الاسلام في خير الاسلام في سماحه الاسلام ) لا وتقولي مين اللي بيحرسوا الكنائس؟؟؟
لا هسالك انا سؤال :: مين اللي كان بيفجر الكنائس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اليس المسلمون اللي بينفذوا الدين الاسلامي والشريعه التي تمنع بناء وترميم الكنائس
مين اللي كان متعاهد مع الاخوان ضد الناصريين والمسيحيين ؟؟ اليس الشرطه والسادات والان من اللي بيطلع الاخوان من السجون ويطلعوهم في التلفزيون في برنامج رب اشرح لي صدري مثلا
روح اقرا التاريخ وابقي تعال اتكلم
ثم تحريف ايه يا ابني هو علشان محمد ملوش اصل عاوز يقحم نفسه بالعافيه وسط الانبياء
واذا لم يوجد له اصل يفتري ويكذب علي الكتاب المقدس اللي فضح امثاله الكاذبين وقال عليهم (( سياتي بعدي انبياء كذبه ))
تحياتي
(sml21)

آخر تعديل بواسطة مار مينا ، 21-12-2004 الساعة 02:11 AM
الرد مع إقتباس
قديم 22-12-2004
الصورة الرمزية لـ elasmar99
elasmar99 elasmar99 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2003
elasmar99 is on a distinguished road
الي إختشوا ماتوا

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة nanakoko
حقا الي إختشوا ماتوا, واحد من اتباع محمد يدعي انهم في مصر لحماية الاقباط . الان فهمت لماذا يقف امام كل كنيسة في مصرنا الحبيب واحد عسكري وواحد شاويش مدججين باحدث المدافع الامريكاني, البابا شنودة طلب من قائد قوات الازهر الشويش طنطاوي صواريخ مضادة للطيارت لانه سمع ان اليهود بدهم ضرب كنيسة ميت ابو الكوم بالطيران, والإخوة العربان زعلانين من ناظر العزبة لانه يدافع عن الاقباط كالاسد المغوار وسايب إخواته العربان في فلس=طين وحدهم تحت رحمة الطاغوث اليهودي واحد امين شرطة من مغاوير جيش الدفاع عن الاقباط رفض الدفاع عن الاخوة في الوطن لانه من اخوان المسلمين ودينه يحرم عليه حماية الكفار تم طرده من الخدمة ومن يومها وهو يدافع عن جامع السيدة زنب ضد هجمات الاقباط.
الرد مع إقتباس
قديم 23-12-2004
الصورة الرمزية لـ ABDELMESSIH67
ABDELMESSIH67 ABDELMESSIH67 غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
ABDELMESSIH67 is on a distinguished road
أقتباس :
--------------------------------------------------------
انتم ايها الاخوة المسيحيون تعيشون بسلام فى مصر بيننا وفى حمايتنا اسال اى مسيحى جاره من من المسلميين اكيد انت من خارج مصر كل شيء متوقع منكم الان انتم من حرفتم الانجيل ليس ببعيد عليكم
--------------------------------------------------------

أجابة سؤالك بسيطة جدا

نحن نعيش في حماية الرب المخلص و ليس في حمايتكم
كيف يكون حاميها حراميها و اسأل ما حدث في الكشح و تاريخكم
الطويل على مدار قرون و حتى الآن في هدم الكنائس و عدم اعطاء
تصاريح ببناءها .

ثم الذي يعيش خارج مصر كان أساسا موجود بيننا و رحل من أضطهادكم
له و شبع من كثرة التمييز و الأهانات و البلطجة الاسلامية .

ولك السلام و التحية
عبد المسيح
فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ يَكُونُ مَذْبَحٌ لِلرَّبِّ فِي وَسَطِ أَرْضِ مِصْرَ وَعَمُودٌ لِلرَّبِّ عِنْدَ تُخُمِهَا. فَيَكُونُ عَلاَمَةً وَشَهَادَةً لِرَبِّ الْجُنُودِ فِي أَرْضِ مِصْرَ. لأَنَّهُمْ يَصْرُخُونَ إِلَى الرَّبِّ بِسَبَبِ الْمُضَايِقِينَ فَيُرْسِلُ لَهُمْ مُخَلِّصاً وَمُحَامِياً وَيُنْقِذُهُمْ. فَيُعْرَفُ الرَّبُّ فِي مِصْرَ وَيَعْرِفُ الْمِصْريُّونَ الرَّبَّ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ وَيُقَدِّمُونَ ذَبِيحَةً وتقدمه وَيَنْذُرُونَ لِلرَّبِّ نَذْراً وَيُوفُونَ بِهِ. وَيَضْرِبُ الرَّبُّ مِصْرَ ضَارِباً فَشَافِياً فَيَرْجِعُونَ إِلَى الرَّبِّ فَيَسْتَجِيبُ لَهُمْ وَيَشْفِيهِمْ. «فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ تَكُونُ سِكَّةٌ مِنْ مِصْرَ إِلَى أَشُّورَ فَيَجِيءُ الآشوريون إِلَى مِصْرَ وَالْمِصْرِيُّونَ إِلَى أَشُّورَ وَيَعْبُدُ الْمِصْرِيُّونَ مَعَ الآشوريين. فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ يَكُونُ إِسْرَائِيلُ ثُلْثاً لِمِصْرَ وَلأَشُّورَ بَرَكَةً فِي الأَرْضِ بِهَا يُبَارِكُ رَبُّ الْجُنُودِ قَائِلاً: مُبَارَكٌ شَعْبِي مِصْرُ وَعَمَلُ يَدَيَّ أَشُّورُ وَمِيرَاثِي إِسْرَائِيلُ».
www.copts.net

آخر تعديل بواسطة ABDELMESSIH67 ، 23-12-2004 الساعة 07:04 AM
الرد مع إقتباس
قديم 23-12-2004
الصورة الرمزية لـ Pharo Of Egypt
Pharo Of Egypt Pharo Of Egypt غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
Pharo Of Egypt is on a distinguished road
أنا آسف على تأخر الرد لأنشغالى فى منتدى الأديان
الأخ محمد عثمان:
إقتباس:
أخ فارو اذا كان بننا حوار ونقاش لماذا لا نكون عمليين ونتدارس الامر سويا
طيب يا أستاذ محمد عثمان ما احنا بنتحاور هنا .. بس أنت تروح تقرأ اللنك اللى أنت أقترحته وأنا قرأته .. وياريت ترد على الأسئلة اللى أنا سألتها لك .. دى أسئلة بسيط .. وأى شخص بيعرف يفك الخط يستطيع أن ير عليها .. أنا وباقى الأخوة فى أنتظار ردك .. لأقناعنا .. لكى ما ندخل فى دين اللات أفواجا أفواجا

إقتباس:
على الاقل نتقابل فى اى مكان تحدده ونبحث هذا الامر سويا فكر وانا هاكون سعيد بموافقتك
آه وما ماله سا أسناذ محمد .. أنا أتشرف .. بس أنت عايز تقابلنى فين؟ قول أنت على المكان .. بس بلاش لاظوغلى وحياتك .. البراغيت كتيرة والتكييف عطلان هناك .. شوف وقولنا .. يمكن ناس تانى تحب تيجى

بس عندى سؤال بسيط (بالأضافة على أسئلة تحريف الأنجيل اللى أنت لسه مارديتش عليهم)
ليه أنت بتزعل لما حد يسب سلسفيل اللى خلفوا حبيب العادلى؟ هو أنتوا قرايب ولا حاجة؟
لو أنت من الأخوة المؤمنين .. مش المفروض أنك تزعل .. مش كده؟
الرد مع إقتباس
قديم 23-12-2004
Emmanuel Rafla MD Emmanuel Rafla MD غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
Emmanuel Rafla MD is on a distinguished road
إقتباس:
معلش يا حبيب يا عادلى ، تعيش وتاخد غيرها
اتمنى ان قفاك ما يكونش ورمان خالص أوى جداً ، عشان تتحمل باقى الاقلام اللى جاية
بسم الله الرحمن الرحيم

لهذه الدرجه التطاول على وزير الداخليه وعلى حكومة مصر انتم ايها الاخوة المسيحيون تعيشون بسلام فى مصر بيننا وفى حمايتنا اسال اى مسيحى جاره من من المسلميين اكيد انت من خارج مصر كل شيء متوقع منكم الان انتم من حرفتم الانجيل ليس ببعيد عليكم الان ان تقلبوا الحقائق الى زور وبهتان احمد الله ان اخوانك المسيحيين الذين يعيشون فى مصر يعيشون تحت حمايه وخير دين الاسلام وتتجرأ على الحكومة والوزير ، هذا الانسان يريدها نار ولن تحرق الا امثاله من يحرسكم ويحرس كنائسكم ؟؟؟؟؟؟ فقط سؤااااااااااااال أيها المعتدلون من المسيحيين0[/QUOTE]
Sir,
I am one of those who fled Egypt. Iwas called names, beaten up and almost was killed by el gammah eleslamia simply for one crime I was Christianand my name is Emmanuel. the second issue why we need protection should not the law and the constition assure living in peace and freedom and equality to all are right not a from the 1st class moslems to the 2nd class christians. Currently I am an Amrican citizen and I have all rights that any american has. THAT IS WHAT IS CALLED CIVILIZATION NOT ISLMIZATION. Why we are called COPTS? Simply because we are the real Egyptains that this word mean . It does not mean Christians. So, if you are not a COPT you are not Egyptian. Does this make since?
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة