تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 24-12-2004
adel100 adel100 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
adel100 is on a distinguished road
انا تعبان صلولى

انا اسمى عادل
انا سعيد جدا جدا بانضمامى لهذا المنتدى الى الواحد ممكن يقول الى ميقدرش يقولة ويعرف الى مش ممكن يعرفة من اخبار و مبسوط كمان علشان اكيد هلاقى اخوة و اخوات ممكن نساعد و نساند بعض.
انا مهندس مدنى و انا معيد باحدى كليات الهندسة فى مصر.
انا اتعينت غصب عن الجامعة و الكلية؛ انا بتعرض لضغوت كثيرة قوى قوى فى الكلية (فى شغلى ودرستى) مش عوزنى اكمل ابحاثى و انا عاوز اعمل حاجات كتير و شغل كتير لكن الناس الكبار مش عاوزنى اشتغل حيث انى انا الوحيد المسيحى الموجود فى القسم منذ انشائة.
حاولت كتير اكمل دراستى فى الخارج و لكن دون جدوى.
ارجو من الجميع انكم تصلوا ليا قوى حيث ان الحرب شديدة.
الرب معكم.
الرد مع إقتباس
قديم 24-12-2004
bekhit bekhit غير متصل
Registered User

bekhit is on a distinguished road
undefined1
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة adel100
انا اسمى عادل
انا سعيد جدا جدا بانضمامى لهذا المنتدى الى الواحد ممكن يقول الى ميقدرش يقولة ويعرف الى مش ممكن يعرفة من اخبار و مبسوط كمان علشان اكيد هلاقى اخوة و اخوات ممكن نساعد و نساند بعض.
انا اتعينت غصب عن الجامعة و الكلية؛ انا بتعرض لضغوت كثيرة قوى قوى فى الكلية (فى شغلى ودرستى) مش عوزنى اكمل ابحاثى و انا عاوز اعمل حاجات كتير و شغل كتير لكن الناس الكبار مش عاوزنى اشتغل حيث انى انا الوحيد المسيحى الموجود فى القسم منذ انشائة.
الرب معكم.
الرد مع إقتباس
قديم 24-12-2004
الصورة الرمزية لـ مار مينا
مار مينا مار مينا غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Nov 2004
مار مينا is on a distinguished road
سلام المسيح الذي يفوق كل عقل يكون معك ويحفظك يا حبيب ابوك السماوي
اعلم ان كل الاشياء هي بارادة الله تعمل معا للخير للذين يحبونه
اعلم ان الذي حملك وسندك وقواك وحفظك منذ ان كنت رضيعا بل وحتي جنينا وطفلا قادر ان يحفظك الي التمام
اعلم ان كل شيء هو بارادته بل حتي شعر راسك محصي فلا تخاف
تمم دراستك واصبر وسلم للرب طريقك وهو يجري سلم له طريقك بثقة فيه انه يعمل وليس انه ممكن ان يعمل بل انه فعلا يعمل ويعمل اكثر كثيرا مما نطلب او نفتكر
وسيخضع اعدائك تحت قدميك سريعا جدا
ممكن ان تخصص مدة معينه تحددها مع اب اعترافك تصومها وتتشفع بالعذراء ام النور وبالبابا كيرلس الخبير في تلك الامور هو ومارمينا ...
وتذكر انك تعمل كل هذا لمجد اسم الهك القدوس
وصدقني سيخضعهم سريعا امين
واهلا بيك معانا
تحياتي
(sml21)
الرد مع إقتباس
قديم 24-12-2004
الصورة الرمزية لـ مار مينا
مار مينا مار مينا غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Nov 2004
مار مينا is on a distinguished road
وبنصلي............. لك..................... كلنا
(sml21)
الرد مع إقتباس
قديم 24-12-2004
NEW_MAN NEW_MAN غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
NEW_MAN is on a distinguished road
ربنا معاك يا عادل

حط دايما قدامك كلمة ربنا وانت ح تقدر تعمل كل حاجة

" استطيع كل شيء في المسيح الذي يقويني."
(فيليبي 4 : 13)

الكلمة دي قالها بولس لما كان في السجن
واحنا الحمد لله احسن وضعا من بولس كتير

"لان الله لم يعطنا روح الفشل بل روح القوة والمحبة والنصح8 فلا تخجل بشهادة ربنا ولا بي انا اسيره بل اشترك في احتمال المشقات لاجل الانجيل بحسب قوة الله9 الذي خلّصنا ودعانا دعوة مقدسة لا بمقتضى اعمالنا بل بمقتضى القصد والنعمة التي أعطيت لنا في المسيح يسوع قبل الازمنة الازلية
(تيموثاوس الثانية 1 : 7 - 9)

ربنا معاك ويباركك لمجد اسمه
فقط ، خليك مع ربنا ، وامشي معاه
وهو ح يتكفل بالباقي

الرد مع إقتباس
قديم 24-12-2004
Timothy Timothy غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
Timothy is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة adel100
انا اسمى عادل
الرب معكم.

ألف مبروك التعيين يا عادل و الفضل فيه يرجع للرب لأن كل عطية صالحة هي من الرب. و كما أعطاك الرب هذه الهدية فهو أيضا يكمل عمله معك و يحميك من محاربيك. كثرة الحرب دليل على أن الرب سينصرك عليهم جميعا و يعظم إنتصارنا بـ"الذي أحبنا" أي الرب يسوع يا أخ عادل. لا تشغل بالك بمحاربات العدو يا عادل و لكن انشغل بسكون الرب في داخلك و أنه وحده كفيل بالتعامل معهم وإخراسهم. كتاب الله يقول: بالرجوع و السكون تخلصون، بالهدوء و الطمأنينة تكون قوتكم؛ و لذلك لتكن في هذه الروح الممتلئة طمأنينة و هدوء و ابتسامة لأنك تثق أن الأمر بيد صاحب الأمر الذي قال لنا في كتابه: "قولوا للصديق خير". لكن يتبقى علينا دور يا عادل و هو أننا كمسيحيين نسلك بزكاوة قلب و استقامة حياة حتى يخزى المعاندون المتربصون فلا يجدون شيئا يمسكونه علينا و لا يسعهم سوى أن يقولوا ما قاله بيلاطس الوثني البنطي بحق ربنا يسوع المسيح في المحاكمة: هذا الرجل لست أجد فيه علة البتة. لنسلك بلا لوم بحق نعمته الساكنة فينا و أثق أن هذه الأوقات ستعبر و تشاركنا بأخبار مفرحة أكثر. أصدقاؤك كثيرون و يشرفني أعرفك.

أخوك:

تيموثي
الرد مع إقتباس
قديم 24-12-2004
3nter
GUST

thu

آسف يا عادل عا اللى بيحصل ورغم انى مسلم لكن حاسس ب اللى انت فيه مع الاسف هناك ناس عنصريين كتير جدا
ربنا معاك

دعواتى لك بالتوفيق
الرد مع إقتباس
قديم 24-12-2004
عبد الرحمن ويصا عبد الرحمن ويصا غير متصل
Registered User

عبد الرحمن ويصا is on a distinguished road
star

بسم الله الرحمن الرحيم

اسئل الله ان يعينك على ما تقول انة يصعب عليك عملة وان كنت ارى انك تغالظ فى الكلام بعض الشىء وتختم كلامك بكلمة حرب هداك الله وايانا للحق واعطاك الله كل ما يحبة ويرضاة لك وللسيد عنتر لا تنسى وصية المسيح (لا تكذب ) وشكرا

اخيكم عبد الرحمن ويصا
الرد مع إقتباس
قديم 24-12-2004
Sheref Sheref غير متصل
Registered User

Sheref is on a distinguished road
Be Strong my brother

My Brother, Be strong, I know it is easy to say....Remember if God is with us who will be aginst us. It is your cross be man and hold it. I will pray for you and my family - we know how hard it is for COPTS in Egypt .
الرد مع إقتباس
قديم 24-12-2004
Sheref Sheref غير متصل
Registered User

Sheref is on a distinguished road
Mr A.Wessa- It is the freedem of the speach....

اسئل الله ان يعينك على ما تقول انة يصعب عليك عملة وان كنت ارى انك تغالظ فى الكلام بعض الشىء وتختم كلامك بكلمة حرب هداك الله وايانا للحق واعطاك الله كل ما يحبة ويرضاة لك وللسيد عنتر لا تنسى وصية المسيح (لا تكذب ) وشكرا

اخيكم عبد الرحمن ويصا[/COLOR][/SIZE][/FONT][/QUOTE]
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------I think the least you can do is to undersatnd Adel's suituation. I will till you what Adel mean by war. The war between the good and eavil. It is the eavil discrmination against Christians.... I do't know if you can read the names of the University professors, and count the Christian University professors. And then you will understand the what is discrimination war mean. It is not guns but can hearts more than guns. You have to be honest to yourself. It is not a realign preach….. it is a simple .
conversation about evil discriminations.

Sheref God Bless

آخر تعديل بواسطة Sheref ، 24-12-2004 الساعة 10:38 PM
الرد مع إقتباس
قديم 25-12-2004
eng_mena eng_mena غير متصل
Registered User

eng_mena is on a distinguished road
الرب يسوع معاك في كل وقت

سلام ونعمه ومحبه من القلب
انا مينا مهندس في السعوديه
انا مش عارف هو دا الوقت بتاع الحرب علي المهندسين...؟؟ انا كمان بمر بتجارب صعبه جدا جدا جدا فوق اي وصف واي احتمال وهنا وانا لوحدي ومع ناس كبار جدا فوق مما تتخيل يا اخي عادل ولكن انا بصلي لرب المجد يسوع انه يرحمنا
وبلنسبة لي لا اقدر ارجع مصر لاسباب خاصه ولا انا قادر اتحمل هنا .... انا اسف طولت عليك لكن لازم اخي عادل لازم نستحمل علشان احنا مش ناس عاديين احنا اولاد ملك عارف يعني ايه اولاد ملك انا عاوز اقول لك حاجه تخيل معايا ان اولاد رئيس جمهوريه نزلوا ومشوا بالشارع زي الناس العاديين سيجدو من يؤاذيهم ومن يضربهم ومن يحاول قتلهم وقليلين اللي يحبوهم ليه لانهم مجرد اولاد الرئيس احنا كده ياعادل مكروهين علشان احنا اولاد الملك واكيد الملك رب المجد يسوع لم يتركنا ابدا ابدا احب اطمنك بحاجه احنا منقوشين علي كفه متخفش وتشجع وتقوي ....وصلي من اجلي
ورب المجد يسوعيكون معاك
احوك مينا
الرد مع إقتباس
قديم 25-12-2004
mervat mervat غير متصل
Registered User

mervat is on a distinguished road
الأعزاء عادل ومينا،

سلام ونعمة ربنا يسوع المسيح فلتكن معكم،

أحنا لازم دايما نفتكر عمل ربنا في حياتنا ومن خلال خبراتنا السابقة نتأكد أنه لايتركنا ولاينسانا أكيد كل واحد منكم فاكر كويس ربنا اتمجد في حياته كام مرة من قبل. لازم ننشط ذاكرتنا ونتأكد انه لايتركنا ولايهملنا فشماله تحت رأسي ويمينه تعانقني. ربنا معاكم ونفرح بعمله في حياتكم وتبلغونا آخر التطورات في حياتكم.

أختكم
مرفت
الرد مع إقتباس
قديم 25-12-2004
Ashraf Louis Ashraf Louis غير متصل
Registered User

Ashraf Louis is on a distinguished road
الى العزيز العادل ،

لن ازيد فى الكلام فلست افضل مما سبقونى و ارجو ان تميز بين صديقك و عدوك و ثق فى الله فالله الذى حفظ يونان النبى و هو فى جوف الحوت الن يحفظك ؟ لا تخف
و تذكر دائما " تقوى و ليتشدد قلبك و انتظر الرب " و غدا انشاء الله نسمع عنك كل خير و نفرح معا بما صنعه الرب فقوة يمينه تظللك فأنت ابنه فقد قال " نقشتكم على كفى و حتى شعور رؤوسكم محصاه "
- فأذا كانوا يعتمدوا على بعضهم و على البشر فأنت معك الله نفسه و نصيحتى لك
" احفظ المزامير تحفظك " 0
الرد مع إقتباس
قديم 25-12-2004
الصورة الرمزية لـ Pharo Of Egypt
Pharo Of Egypt Pharo Of Egypt غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
Pharo Of Egypt is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة عبد الرحمن ويصا
وان كنت ارى انك تغالظ فى الكلام (لا تكذب )
واد يا عبدو .. أحترم نفسك بدل ما أخليك تعيط تانى زى البنات .. ألم يحلل رسولك حمادة أبن أمنة الكذب يا محمدى فى ثلاث؟
الرد مع إقتباس
قديم 26-12-2004
samueel samueel غير متصل
Registered User

samueel is on a distinguished road
ربنا معك يا عادل وربنا كفيل بتحقيق امالك وامانيك ببركة الميلاد المقدس وكل عام وانتم بخير بعيد الميلاد المجيد وبركة الميلاد العجيب ان تجدد حياتنا اجمع بالرب يسوع undefined
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة