تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 08-12-2005
abigail abigail غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Nov 2005
abigail is on a distinguished road
puzzl اضطهاد أم إحتياج

احبائي :
كلنا بنفكر ونقول ان مصر فيها اضطهاد للمسحيين وفيه حاجات كتير مهضوم حقهم فيها لكن أنا نفسي نقف عن الحماس الثوري ونفكر إيه الهدف من وراء كل ده ؟؟؟ مش يمكن الله عايز يصحي الكنيسة اللي نامت عشان تسهر وتصلي ؟؟ مش يمكن هو لقي الناس مش مشغوله بيه لكن بذاتها وهمومها فسمح بالصعاب عشان الكنيسة (جسد المسيح ) تصحي ؟؟؟ ليه مفكرناش اننا يمكن نكون محتاجين توبه ؟؟ وليه متكنش كل الحاجات دي انذارات من الله لينا ؟؟ وليه متكنش دي سياسة الله عشان يصنع رجاله حقيقيين ليه (الالم ) زي ما عمل مع يوسف وابراهيم وغيرهم كتير ؟؟؟ وليه متكنش دي نهاية الايام وعصر الاستشهاد هيرجع من تاني ؟؟ ياتري يا كنيسه مستعده ولا لا
ايه رأيكم في كلامي
ياريت تشاركوني برأيكم

آخر تعديل بواسطة Allat ، 09-12-2005 الساعة 03:33 AM
الرد مع إقتباس
قديم 08-12-2005
mir_a mir_a غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
mir_a is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة abigail
احبائي :
كلنا بنفكر ونقول ان مصر فيها اضتهاد للمسحين وفيه حاجات كتير مهضوم حقهم فيها لكن أنا نفسي نقف عن الحماس الثوري ونفكر إيه الهدف من وراء كل ده ؟؟؟ مش يمكن الله عايز يصحي الكنيسة اللي نامت عشان تسهر وتصلي ؟؟ مش يمكن هو لقي الناس مش مشغوله بيه لكن بذاتها وهمومها فسمح بالصعاب عشان الكنيسة (جسد المسيح ) تصحي ؟؟؟ ليه مفكرناش اننا يمكن نكون محتاجين توبه ؟؟ وليه متكنش كل الحاجات دي انذارات من الله لينا ؟؟ وليه متكنش دي سياسة الله عشان يصنع رجاله حقيقيين ليه (الالم ) زي ما عمل مع يوسف وابراهيم وغيرهم كتير ؟؟؟ وليه متكنش دي نهاية الايام وعصر الاستشهاد هيرجع من تاني ؟؟ ياتري يا كنيسه مستعده ولا لا
ايه رأيكم في كلامي
ياريت تشاركوني برأيكم

كلامك مظبوط وفعلا احنا في نهاية الايام , بس هل معني كدا ان احنا نسكت ومنتكلمش ونطالب بحقوقنا , وعلي فكرة ان كنا احنا بنتكلم وبس ومش قادرين نعمل حاجة فدا في حد ذاتة مفيد للناس اللي للاسف بتتعامل ببساطة مع الاخر ( المسلم بهبل ) لدرجة ان اخوتنا بينضروا ( خصوصا البنات ) فأنا شايف من وجه نظري ان الكلام علي الاقل بيوعي الناس وبيعرفهم نوعية الشخص اللي احنا بندخلة في كل حياتنا منغير ما ناخد بالنا انه غير امين

واهلا بيك ... ولك السلام
الرد مع إقتباس
قديم 09-12-2005
abigail abigail غير متصل
Registered User

abigail is on a distinguished road
انت كمان عندك حق لازم نتتكلم لكن لازم كمان يكون فيه وعي لمشيئة الله وعايزة اقولك لو كل المسيحيين عايشين حياة حقيقية للمسيح عمر ما حد هيقدر يضحك عليهم ولا يخدعهم لكن للأسف الأغلبيه عايش زي ما الكتاب المقدس بيقول (هذا الشعب يكرمني بشفتيه ولكن قلبه مبتعد عني ) فكر معايا لو فعلا فيه توبه حقيقية وفيه تغيير حقيقي في حياة الناس مش هيكون فيه مجال للعنف لكن بصراحه أنا شايفه إننا جزء من المشكله !!! أنت متعرفش قصة غاندي وازاي عمل اللي كان نفسه فيه هو وشعبه ايه رأيك احنا محتاجين قائد يدافع ولا قائد ينادي بالتوبه زي ما عمل يونان ونسيب الله يدافع ؟؟؟؟؟؟؟؟ فكر وقولي رأيك
الرد مع إقتباس
قديم 09-12-2005
غلاباوي
GUST

المشكلة كلها تنحصر في وجود القائد او القدوة اللى ممكن الجميع يمشي وراها ولما قولنا سلطة دينية وان البابا هو الزعيم الكل رفض دة بحجة انه زعيم دينى وليس سياسي
الرد مع إقتباس
قديم 24-04-2006
dalia nagy
GUST

puzzl اضطهاد المسيحيين فى مصر

انا خريجة ولم احصل على وظيفة بسبب الاضطهاد لانى مسيحية
الرد مع إقتباس
قديم 01-05-2006
dalia nagy
GUST

انا مسيحية وخريجة من سنتين ولى حق الاولوية فى التعيين كابناء عاملين ولكن لم استطيع لانى مسيحية فاين الحرية طبعا لا توجد السلطة والحكم والوظائف لهم فقط فاين حقوق المسيحيين دا غير المشاكل اللى بيتكلموا عنها الموظفين المسيحيين التى تقابلهم فى الوظائف وهذا غير ما نسمعه ونراه فى الشارع من تريقة واسماء قبيحة. احنا بنمشى خايفين معرضين لاى شىء لا يوجد اطمئنان لا تقدر البنت ان تتاخر عن البيت. البلد ملك لهم . حرام احنا نطالب بزيادة الهجرة وانا تكون للمسيحيين فقط لماذا تعطوهم الفرصة للخروج انتم عاوزينهم بعد كل الارهاب دا ليه. ونتمنى لو تفتح البلاد الاخرى الهجرة لمساعدتنا . ارجوكم كم من الشباب قاعد بدون اى شىء ولماذا لما نلجأ للسفارة للسفر بالخارج ترفض اليس احنا مسيحيين ولم توجد خطورة منافين المساعدة نحن نطالب بالتدخل حتى نستقل نطالب بالبعد عنهم او ان تاخذونا نطالب النجدة والتدخل
الرد مع إقتباس
قديم 01-05-2006
الذهبيالفم الذهبيالفم غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
الذهبيالفم is on a distinguished road
اختي العزيزة هذا هو الضيق الذي تكلم عنه رب المجد ، " في العالم سيكون لكم ضيق ولكن ثقوا انا قد غلبت العالم " وسيكون ليكي غلبة باسم ابن الله ، ولكن اقول لكي امرين بهما سوف تملكي الدنيا كلها ، امسكي في مسيحك اولاً ثانياً ابذلي كل ما في وسعك وسوف تجد رب المجد يعمل علي خيرنا و اكثر مما نطلب .
الرد مع إقتباس
قديم 01-05-2006
uran mohsen uran mohsen غير متصل
Registered User

uran mohsen is on a distinguished road
اعلم يا اختى انك تعانين و لكن اننا لا يسعنا الا ان نصب اللعنات على السلطة و الامن الذى دمر كل الروابط بين المسلمين و المسيحيين و انا كمسلم اتضامن معكى و لكن هذا ليس كافيا و يجب ان نبحث عن حلول عملية وشكرا
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2006
هاني بطرس هاني بطرس غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
هاني بطرس is on a distinguished road
معلش فنحن يعتبرنا العرب كفرة ممنوعين من دخول البلاد العربية فلقد كنت فى ليبيا وتم صفعى على وجهى لاننى مسيحى كافرومنعت من دخولى اسبانيا لاننى عربى ونحن بالنسبة للغرب الترمومتر وبالونة الاختبارالتىعندها يشعر الغرب بالخطر عندما سيستعمل العرب المتطرفين المسيحين مجالا للتنفيس عن غضبهم من الغرب المادى العلمانى ولايوجد على قولى افضل مما حدث فى العراق ف طارق عزيز لايوجد بديل لة فى وجود القوات الدولية والمسيحين فى عهد صدام اخذو حقوق وكان لايجرؤ احد علىالتحدث مع المسيحين بغير لاباقة فنحن بالنسبة للغرب ليس سوى كائن حى ربما يجد جمعية للرفق تضمن جراحة ولكم اللة فقط ايها المسيحين العرب فانتم كبش الفداءالقرن العشرين
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2006
اميل فيكتور فايز اميل فيكتور فايز غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Feb 2006
اميل فيكتور فايز is on a distinguished road
فى مصر الموضوع دة عادى انا لسة سايب شغلى بسب الموضوع دة........خدو من كدة كتير ربنا معانا دى مبقتش بلدنا.....يارب ارحمنا
الرد مع إقتباس
قديم 07-05-2006
حازم1234 حازم1234 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
حازم1234 is on a distinguished road
المحسوبية فى كل بلاد العالم هى مرض فيروسى ينتشر بالرياح زى انفلونزا الطيور تنتقل عن طريق الطيور المهاجرة يعنى بالريح والهواء المحسوبية وبالمصرى الكوسة منتشرة فى الدول المسحية والاسلامية ليس لها علاقة بالديانات هل امريكا واسرائيل وفرنسا ليس بها فساد المحسوبية بها الدين ماعلاقتة بهذارجال السياسة ليس لهم علاقة بالدين عملهم سياسى ليس دينى زى مافى اخت مسحية لاتجد عمل هناك ايضا الاف بل ملايين مثلها مسلمين بنفس قصتها اذا لانعلق ولايجب ان نضع هذا على ذاك سؤالى لللاخت هل لا توجد نفس قصتك مع مسلمات تعرفينهم جيدا وجيرانك بالحى----------------------------------
الرد مع إقتباس
قديم 24-06-2007
Registered User

اضطهاد الأقباط في مصر .

هذا الموضوع نفتحه لكي يكون سجل ، نُدون فيه كل حادثة اضطهاد حتي ولو كانت شخصية ، كل حادثة بالدلائل و الوثائق .
كل من لديه أي حادثة اضطهاد عامة كانت ام خاصة عليه ان يُدونها هنا لكي يكون هذا السجل ، كتاباً كاملاً نضعه أمام العالم كله ، لكي يروا اضطهاد الأقباط في مصر .
ولعل العالم يقف معنا في محنتنا ، فليس لنا سلاح ابيض ولا ناري ، ولا حتي انتفاضة حجرية ، بل نطلب من الله أن يتدخل سريعاً ، ولنا ثقة عظيمة فيه .

ولنبدأ بهذه الحادثة وهي اضطهاد ديني صرف ، موثق بالدليل وهو موضوع هدم أسوار دير الأنبا أنطونيوس في الفجر ، نُقدمه للعالم كله ، وللإخوتنا المسلمين الذين ينُكرون وجود اضطهاد ديني في مصر .

الرد مع إقتباس
قديم 24-06-2007
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
المنتدي كله عباره عن الموضوع ده

ولكنها فكره جميله

الرد مع إقتباس
قديم 24-06-2007
Registered User

ياريت نجمع هنا كل حادثة اضطهاد نكتبها ونرصدها بالدليل و البرهان .
الرد مع إقتباس
قديم 26-06-2007
Registered User

السادات يلغي قرار تعين البابا شنودة و مجلس الشعب يُصفق .

انظروا كيف يُصفق أعضاء مجلس الشعب تحت قبة البرلمان ، عندما الغي السادات قرار تعين البابا شنودة بطرك للأسكندرية .
لأخوتنا المسلمين الذين يدعون أن الأقباط غير مضطهدين دينياً في مصر .

الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة