تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 25-10-2005
sad_candel
GUST

السيد اللطيف المفدى باشا
اسف جدا لارتفاع غضبك المفاجئ بعد ان عودتنا على السكون والهدوء والارتياح والمهلبيه والاشتراكيه المتفشيه فى المساكن الشعبيه
واحب:
رغم كل كلامك الجارح والخارج عن الحدود التى اتقبلها ان ارد على جنابك فيجوز ان يشفع لك عندى السحارة او ميزان التسوية او الترافرس او حتى السكستان البحرى

ولكنى سأرد عليك نصا بنص لعلك تتراجع وتحكم البراين ودعنا من المايند

إقتباس:
أتفق مع أخى غلاباوى فى انك من القلائل الذين ينجحون فى اضحاكى
ياعمنا عمت صباحا او مساءا وشكرا,
إقتباس:
صدقنى الكوميديا فى كلامك برقبة اللمبى و عادل امام و هنيدى مجتمعين
شهادة لا تضيف الى تاريخى فأنا باسخسخ اصحابى من الضحك وده امر عادى ولكنى التزم دوما الادب
إقتباس:
, فأنت فى كل سطر تضع لنا الجديد من مستودع الفكاهه لديك
لا ده مش مستودع ده كله فريش والله ولو فيه حاجه متخزنه او قديمه رجعها وخد الفرق
إقتباس:
, خد عندك مثلا
ياخد عدوك

إقتباس:
1- أرض اجدادنا ها نسيبهالكم , قال ايه الاسلام احتلها , و غيرها من الفكاهات الهزليه , التى اعتقد ان مكانها البعكوكه و ليس هذا المنتدى , و لكن هل لى ان تخبرنى يا فلتة عصرك و اوانك كيف ان مصر ارضكم , انا لم اسمع ان الرسول مصرى او انه ظهر من مصر , لم اسمع ايضا اننا نحن المسيحيين غرباء او دخلاء على مصر , فالتاريخ لا يحكى عن ان جيوش من المسيحيين دخلت مصر و استوطنتها و اجبرت اهلها على الدخول فى المسيحيه , كما انه لا يحكى عن ان المسيحيين فى مصر هم اهل قبائل أخرى رحلت هربا من الفقر و الصياعه لتستوطن مصر حيث الراحه و الخير الوفير .
بالذمة انت مصدق نفسك؟
انا راضى ضميرك والنبى ؟
انت مصدق؟
يعنى كلامك كله من عينة الحنجورى البطاطسى الذى لا يسمن ولا يغنى من جوع
يعنى ولاد الابالسه الى دارسولنا تاريخ فى المدارس دول كدابين
وانت وشويه الناضورجيه بتوعك طلعتم علينا فى غفوة _حلوة غفوة دى_ من الزمن ان العرب الاوباش زوروا التاريخ والجغرافيا وحساب المثلثات ،ياعم اهدى بس كده واشربلك واحد تفاحه يروق دمك
قال ايه المكوكس عظيم مصر ما سلمش مفاتيح مصر ومفاتيح بيتهم وميدان التحرير لجيوش عمرو وقالهم هدية قبطية من قبنورى للالومونيوم
وان كمان عمليات الرهبنة الفردية اولا وبعدها الجماعية هربا من الرومان وظلمهم بل وفرض ديانه لم يتعودها قساوسة مصر وتغيير مفاهييم عن الله الى عبادة الرسل او المجسمات
ياريت يعنى تقرأ بجد ،عشان انا نفسى تروح تقرأ وتفهمنى ،التاريخ غلط والا يمكن سيادة جناب حضرة اللواء المفدى مهندس اه على عينى وراس اهلى بس فى التاريخ استبحس على الاخر
بالنسبة لموضوع انى فلتة فأنا الحق يقال فلتة ،كل اصدقائى قالوا عنى انى اينشتين من غير الياء بس انا حاسس فى التاريخ قدامك انى عبقرى والله ،والنعمة الشريفة وحياة البنت بهانة عندى انا فى التاريخ انفع اكون قصادك باشمحضر ياعمنا

إقتباس:
2- أسألك سؤال اخر يا عزيزى , اذا افترضنا ان كلانا - المسيحيين و المسلمين - ليس له اصول مصريه و انه قد استوطن مصر فى عصور مختلفه , فلنبحث ماذا كان حال مصر فى كل عصر من تلك العصور , مشكلتك يا حنين ان التاريخ الذى تدرسه فى المدرسه او تراه فى وسائل الاعلام كاذب و منقوص كالعاده , فأنت جاهل بما كان فى مصر طوال 6 قرون كانت تحيا فيها فى المسيحيه و جاهل بمدى الحضاره القبطيه التى كانت فى مصر و التى بهرت غوغاء الجزيره العربيه و اغرتهم باحتلالها , بينما مصر بعد الاحتلال , اقصد مصر الاسلاميه فتاريخها المخزى يملأ الكتب و المراجع , من فاطميين لمماليك لعثمانيين , من تخلف لجهل , من قتل لسرقه , فمن فى رأيك احق بمصر , او على الاقل بتولى مقاليد الامور فيها ؟؟

تانى التاريخ
طب انا اسألك سؤال فى التاريخ ومن غير حنين ودياوله (كلمه معناها شيطان) انت تعرف ايه عن تاريخ بلدك ؟
بجد ؟
وعليا النعمة انا باتحداك انك تعرف مين البحترى او الحسن بن الهيثم او حتى الادريسى او الفارابى او الجاحظ او حتى مين البطالمة او .....
العرب زوروا التاريخ وانت عندك النسخة الاصليه مخبيها تحت بير السلم ،صح والا غلط
عليا النعمة انا نفسى واحد فيكوا ييجى يواجهنى بما يعرفه عن تاريخ بلده
هتقولى ايه ؟
وانت اساسا بح قراءة بح بجد
وبعدين ست قرون ؟ يارجل روح اعرف الاول المسيحية دخلت مصر امتى وبعدين اتكلم

إقتباس:
3- ها تخرجوا على جمال برضه , جمله هزليه اخرى , لأنه معروف للكل من هم مستعملى الجمال و من هم شاربى بولها و لم نسمع من قبل اننا نحن المسيحيين كنا بهذا التخلف .
الجمال بتسخر منها ومن بولها
امريكا سورى اسف جدا ماما امريكا بتستورد بول البعير والابل لاستخدامه فى الطب والدواء ولو مش عارف مش مصيبه ولا حاجه ما انت اصلا ادبى بس مش عارف طلعتلك منين الهندسة
وشاربى البول للاغنام يا وحش يا مردد العبارات بلا ادنى مراجعة هم قطيع من البشر السارقين للابل فحلت عليهم اولا شرب بولها ،والغرابه انهم كانوا مرضى وشفوا من مرضهم بسبب البول
واسال يا مهندس القرن عن البول بدل ترديد عبارات السخافة ،ولى سؤال عندك ؟ لو انت من منطقه شعبية كده زى حالاتى يعنى عمرك ما تبولت على تعويرة وانت صغير ؟ انا بقى تبولت على تعاوير كتير واسال غيرك تبول والا لا ؟
اعترف يا مفدى تبولت على تعويرتك قبل كده والا لا ؟
وبعدين انا اساسا ما سمعتش عن المسيحية اساسا ؟ تخلف ايه وتقدم ايه ؟
ياعم ارحمنا بقى ده انتم من تقدمكم قدمتم مفاتيح مصر والدنيا كلها لعمرو !!!!!!!!!

إقتباس:
4- اذا كان موضوع سيناء ده حارقك قوى , مش لازم سيناء يا سيدى , أنا موافق نروح أى حته و لو بره مصر خالص , و نبنى وطن لينا بطريقتنا احنا , و ها نشوف انتوا اللى عندكم كل خيرات مصر ها توصلوا لفين و احنا اللى ها نبتدى من الصفر ها نوصل لفين , و أعتقد انك متأكد اكتر منى من اللى ها يوصل له كل طرف فينا و هو ده سبب رعبك و كلامك الغير مهذب لأول مره .
انا برده باقول كده ،انتم تاخدوا جزيره فى المتوسط ، بحر وبراح ،بس للاسف لازم تردموا تحتيها بعمق البحر عشان تلاقوا حته تعيشوا عليها وانت بقى مهندس احسب كميات الحفر والردم ، عفوا الردم والردم ،وبعدين احنا من غيركم بجد هنبقى زفت وطين وقطران ،بزمتك هو فيه اسوء مما نحن فيه ،ياعم امشوا امشوا بجد وماتخافوش علينا مش هتكلنا العوا ، بس اوعوا تغرقوا هناك؟

إقتباس:
و فى النهايه انا لا ألومك يا عزيزى , هل تعرف لماذا , لأن تصبح ملام حقا اذا كنت تعرف كل تلك الحقائق و تفهمها و تعيها جيدا , و لكنك مع الاسف تمثل نموذج لما اسمه المفكر مصطفى جحا " محنة العقل فى الاسلام " , فأنت مغيب عقليا أمام حقائق واضحه وضوح الشمس , لا يهمك ماذا يقول التاريخ او العلم او المنطق أو حتى ما تراه عيناك , و لكن فقط كلام دينك هو الصحيح مهما احتوى على تخريف ينافى ما تراه عينيك و يقبله عقلك , مش أنتوا برضه اللى بتقولوا عن انفسكم انكم خير امه اخرجت للناس , رغم كل ما انتم فيه من تخلف و جهل و تغييب عن الحياه , كأن الامور عافيه كده , مش بالعقل و المنطق .
اسف , أستخدمت كلمة العقل كثيرا رغم ادراكى بما تسببه لكم من حساسيه , عموما خليكم كده خير امه اخرجت للناس
وياومونى ما يلومونى المفدى راح للى هواه

إقتباس:
ملحوظه أخيره : الحقيقه انا لا أعرف من هى نعيمه تلك التى تناديها , و لكنى لن اسخر منها , خاصة انك تناديها بلفظ " أما " و أنا لا احب ان اتعرض لعائلتك بأى صورة .
نعيمه يا راجل
نعيمة
مين ما يعرفش نعيمة
حسن ونعيمة
يالهوى حتى دى ماتعرفهاش؟

ام تعريض الاهل للنقاش هنا فهو شئ اتجنبه ،فلسنا من هؤلاء الصيع الذين يشتمون بعضهم البعض ،اعذرنى لن اجاريك فى هذا اتباعا لتوجيهات امى الله يرحمها ويرحم اى واحد ماتله ام
اسف للاطاله
ولكن فى كل ردى لم اجد ردا على تلك العظيمة التى حملتنى فى بطنها تسعه اشهر وعانت فيما عانت ،ثم اتى الزمن ان اعرضها لهذا
سامحك الله
وعذرك اعرفه ولكن ادبى يمنعنى
شكرا با باش مهندس
الرد مع إقتباس
قديم 25-10-2005
CrocodileTearz CrocodileTearz غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
CrocodileTearz is on a distinguished road
تقول يا من تدعى بعلمك عن التاريخ

[QUOTE=sad_candel][SIZE=3]بالذمة انت مصدق نفسك؟
انا راضى ضميرك والنبى ؟
انت مصدق؟
وانت وشويه الناضورجيه بتوعك طلعتم علينا فى غفوة _حلوة غفوة دى_ من الزمن ان العرب الاوباش زوروا التاريخ والجغرافيا وحساب المثلثات ،ياعم اهدى بس كده واشربلك واحد تفاحه يروق دمك
قال ايه المكوكس عظيم مصر ما سلمش مفاتيح مصر ومفاتيح بيتهم وميدان التحرير لجيوش عمرو وقالهم هدية قبطية من قبنورى للالومونيوم
وان كمان عمليات الرهبنة الفردية اولا وبعدها الجماعية هربا من الرومان وظلمهم بل وفرض ديانه لم يتعودها قساوسة مصر وتغيير مفاهييم عن الله الى عبادة الرسل او المجسمات
ياريت يعنى تقرأ بجد ،عشان انا نفسى تروح تقرأ وتفهمنى ،التاريخ غلط والا يمكن سيادة جناب حضرة اللواء المفدى مهندس اه على عينى وراس اهلى بس فى التاريخ استبحس على الاخر
بالنسبة لموضوع انى فلتة فأنا الحق يقال فلتة ،كل اصدقائى قالوا عنى انى اينشتين من غير الياء بس انا حاسس فى التاريخ قدامك انى عبقرى والله ،والنعمة الشريفة وحياة البنت بهانة عندى انا فى التاريخ انفع اكون قصادك باشمحضر ياعمنا

SIZE][/QUOTE[

و تقول ايضا
إقتباس:
من الزمن ان العرب الاوباش زوروا التاريخ
اولا اسم المقوقص

ثانيا لو انت عارف تاريخ بلدك اوى كدة

اكيد انت عارف ان قبل الغزو كان يوجد عزو رومانى يحكم مصر

كان الرومان بيعينوا بطريرك من عندهم و كان بطريرك الاقباط مستخبى فى الصحراء

فممكن ان نستنتج ان المقوقص الذى بعث بمارية القبطية لم يكن قبطيا

فبهذا يتضح جهلك بالتاريخ و تعرف كيف تزورون التاريخ عن جهل مقصود
الرد مع إقتباس
قديم 25-10-2005
pakhomy pakhomy غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jun 2005
pakhomy is on a distinguished road
[/QUOTE][/B]أخوتي الأحباء سلام الرب يسوع المسيح لجميعكم
لا داعي لكثرة اللف و الدوران حول أنفسنا لأن الحل الأمثل لكل هذه المشاكل بسيط و هو أن يتم فصل الدين عن الدولة و أن يعطي لكل إنسان مطلق الحرية في معتقداته الدينيه فكم من دول بها طوائف عديدة و لم نسمع أن بها مشاكل
و صدقوني لو تم تطبيق هذا الأمر في بلدنا الغالية مصر سيتغير الحال و ستنهتي المشاكل سريعا ًمادام مبدأ حسن النية موجود
ياريت جميعنا نصلي من أجل السلام في كل مكان
الرد مع إقتباس
قديم 25-10-2005
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
Mena0064 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sad_candel
وحياة جاه المصطفى يا شيخ لتبص فى توقيعك
قوم يا مصرى مصر دايما بتناديك
خد بنصرى نصرى ده دين واجب عليك
انا بقى المصرى ده
وقومت من يوم سيد بك درويش ما قال النشيد ده
وخلى بالك كلمه نصرى فى النشيد مالهاش اى علاقه بكلمه ******
ده تشابه اسماء بس
اما حقوق الملكيه الفكريه والحاجات دى لاغنيه امه نعيمه فانا اساسا سارق الاغنيه من مطرب تركى
اماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان يا للى امااااااااااااااااااااااااااااااان
فعلا من ساعة ما إنت قمت و البلد بقت زى الورد، أمال و كنت قعدت كانت مصر بقى شكلها إية؟

المصرى مش اللى معاة بطاقة شخصية، هل أنت مصرى أولا أم مسلم أولا يعنى ولائك يكون لمصر ولا للمدعوة "أمة الإسلام" (إلا هى دى كمان تقع فين؟) إسأل أى قبطى هذا السؤال و هو يقولك إنة مصرى أولا و لما جم الصليبيين القبط إنحازوا لأولاد بلدهم المسلمين ضد من هم على ديانتهم! شوف إنت المسلمين على الكفة التانية تسمعهم بيتكلموا عن فلسطين ولا العراق زى ما تكون بلدهم، فى نفس الوقت اللى بلدهم مولع فيها جاز الإضطهاد و الفساد و لا كأن فية حاجة.

أما عن التاريخ فروح يا أخ إقرأ الكتب القديمة أو أسهل منها الكتب الأجنبية، الناس كلها أصدقاء و أعداء متفقين على التاريخ الا العرب عندهم تاريخ تفصيل. هسألك سؤال بسيط: كم مرة درست تاريخ الفراعنة فى المدرسة؟ و كام مرة درست المدعو "الفتح" العربى؟
كام مرة بقى يا قوى الملاحظة درست التاريخ القبطى لمصر؟ فجأة و بقدرة قادر ستمائة سنة وقعوا من التاريخ! تفسر تجاهل الفترة دى بإية؟ يكونش عندها برد معدى كفا الله الشر؟

أما عن بول البعير، فأى أدوية دى اللى بيخش فيها بول البعير؟ إدينى إسم دواء واحد أو علة واحدة فيها وصفة بول بعير؟
ويا ترى المكان اللى بيجموا فية بول البعير للتصدير يبقى إسمة إية؟ مشخخة بعير بعنى؟
الرد مع إقتباس
قديم 26-10-2005
sad_candel
GUST

[QUOTE=CrocodileTearz]تقول يا من تدعى بعلمك عن التاريخ

إقتباس:
[SIZE=3]بالذمة انت مصدق نفسك؟
انا راضى ضميرك والنبى ؟
انت مصدق؟

SIZE][/QUOTE[

و تقول ايضا

اولا اسم المقوقص

ثانيا لو انت عارف تاريخ بلدك اوى كدة

اكيد انت عارف ان قبل الغزو كان يوجد عزو رومانى يحكم مصر

كان الرومان بيعينوا بطريرك من عندهم و كان بطريرك الاقباط مستخبى فى الصحراء

فممكن ان نستنتج ان المقوقص الذى بعث بمارية القبطية لم يكن قبطيا

فبهذا يتضح جهلك بالتاريخ و تعرف كيف تزورون التاريخ عن جهل مقصود
انا معاك والله ان اسمه المكوقس
يارب تفهم
اجيب منين ناس لمعناة الكلام يتلوه
اوه اوه اوه
الرد مع إقتباس
قديم 26-10-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:

يابنى اتهد شوية مش فادر امسك نفسي من الضحك .. بجد حرام عليك كدة
هههههههههههههههههههههههههههه
الرد مع إقتباس
قديم 26-10-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road
رد واجب

السيد الفاضل العلامه ساد كاندل
بدايه هامه جدا لابد من ذكرها انا لم اقصد اهانة والدتك رحمها الله , و لا افكر فى اهانة أى انسان او التعرض له كما تقول , و لكنى اقتبست من كلامك الذى قلته انت , مضيفا اليه شوية خفه يبدو انى لقطتها منك من طول عشرتنا و حواراتنا , و اكرر اننى لا اقصد اطلاقا ما يمس والدتك , و اعتذر اذا كنت قد فهمت من كلامى هذا المعنى . . . أما بعد

لقد كان ردك اكثر كوميديا من سابقه , تماما كما كان اكثر غلطا و صفاقه من سابقه , و لا أعرف لماذا تتزايد نبرة الاسلوب الغير مهذب فى حواراتك مؤخرا , يبدو أنك تعرضت للكثير من الهجوم و السخريه و الغلط فى شخصك الكريم داخل منتديات الموقع المختلفه و وجدت فى شخصى - الذى يحاول جاهدا ان يكون مهذبا مع الكل- ضالتك المنشوده , فأعجبك اسلوب الهجوم و الغلط و السخريه منى فى كل مداخلاتك مقتنعا انى لن أرد عليك .
عموما لى بعض الاسئله لك بحكم انك علامه فى التاريخ الذى اعترف انى غير متبحر فيه مثلك :

السؤال الاول - حينما دخل الاسلام مصر لاول مره بسيوفه و جيوشه , هل كان ذلك لأجل :
أ- أنقاذ المسيحيين المصريين من الرومان .
ب- نقل حضارتهم البدويه العريقه لمصر المتخلفه .
ج - مساعدة المصريين الفقراء بثرواتهم و الاغداق عليهم بالخير .

السؤال الثانى - طوال حوالى ستة قرون هي الفتره بين دخول المسيحيه مصر و الغزو الاسلامى , لم يكن فى مصر أى احداث يذكرها التاريخ , و ذلك بسبب :
أ - نام المصريين فى القرن الاول الميلادى و صحيوا لقوا نفسهم فى القرن السادس و خير اللهم ما اجعله خير جيوش عمرو بن العاص داخله عليهم , حاجه كده زى قصة أهل الكهف المذكوره فى القران .
ب - المصريين كانوا باس فى الدور ده .
ج - المصريين كانوا مسافرين فى الخليج بيكونوا نفسهم .

السؤال الثالث - من هم البشموريين ؟؟
أ- مخترعى البشمل الذى يوضع على المكرونه .
ب - مشجعى الفريق البشمورى مثل الاهلاويين و الزملكاويين.
ج - الذين يستخدمون البشمورى بتاع اللحام و الذى تطور اسمه الى الباشبورى مع الوقت .

السؤال الرابع - دخل العرب مصر بجيوشهم و رحبت بهم مصر و المقوقس رقع زغروده جابت حدود ليبيا , فهل ذلك يعنى :
أ- أن العرب اصبحوا هم المصريين و المصريون هم الاجانب تطبيقا لمقولة انا انت و انت انا , مين . . . .
ب- أن الغزاه اصبحوا هل اصحاب البلد , خاصة و ان السيد المقوقس رحب بهم قائلا " انتوا مش ضيوف , انتوا اصحاب بيت "
ج - أن المسيحيين الذين كانوا يقطنون فى مصر هم فى الحقيقه اغراب جم مستخبيين فى مراكب الرومان و لما جه المسلمين اللى جدهم زمان كان صاحب مصر زى ما هيبان فى اخر المسلسل طلعوا ورق الملكيه و رجعت لهم مصر.

السؤال الخامس - العلاج بالبيبى و الطرطره و لا مؤاخذه على الجروح , هى :
أ - اكتشاف اسلامى
ب - اكتشاف طبى للعالم ساد كاندل
ج - اكتشاف شخص يعانى من سلس البول و المسائل عنده سايبه على طول.

مازال للاسئله بقيه و لكن يكفى ذلك مؤقتا , مع تمنياتنا بالتوفيق و النجاح

ملحوظه اخيره : اجيبك على سؤالك , فى الحقيقه ان لم اسمع عن التبول على الجروح من قبل و بالتالى لم اتشرف بممارسة ذلك النوع المبتكر من العلاج ,و ان كان يبدو انه علاج ناجح بدليل ما وصلت اليه يا عزيزى .
فى النهايه لم يعجبنى رجل كباره ملو هدومه زيك و هو بيقول يا لهوى , خليت ايه للولايا يا راجل .

و لك كل تحياتى يا عزيزى

المفدى

الرد مع إقتباس
قديم 26-10-2005
sad_candel
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elmafdy
السيد الفاضل العلامه ساد كاندل
بدايه هامه جدا لابد من ذكرها انا لم اقصد اهانة والدتك رحمها الله , و لا افكر فى اهانة أى انسان او التعرض له كما تقول , و لكنى اقتبست من كلامك الذى قلته انت , مضيفا اليه شوية خفه يبدو انى لقطتها منك من طول عشرتنا و حواراتنا , و اكرر اننى لا اقصد اطلاقا ما يمس والدتك , و اعتذر اذا كنت قد فهمت من كلامى هذا المعنى . . . أما بعد

لقد كان ردك اكثر كوميديا من سابقه , تماما كما كان اكثر غلطا و صفاقه من سابقه , و لا أعرف لماذا تتزايد نبرة الاسلوب الغير مهذب فى حواراتك مؤخرا , يبدو أنك تعرضت للكثير من الهجوم و السخريه و الغلط فى شخصك الكريم داخل منتديات الموقع المختلفه و وجدت فى شخصى - الذى يحاول جاهدا ان يكون مهذبا مع الكل- ضالتك المنشوده , فأعجبك اسلوب الهجوم و الغلط و السخريه منى فى كل مداخلاتك مقتنعا انى لن أرد عليك .
عموما لى بعض الاسئله لك بحكم انك علامه فى التاريخ الذى اعترف انى غير متبحر فيه مثلك :

السؤال الاول - حينما دخل الاسلام مصر لاول مره بسيوفه و جيوشه , هل كان ذلك لأجل :

السؤال الثانى - طوال حوالى ستة قرون هي الفتره بين دخول المسيحيه مصر و الغزو الاسلامى , لم يكن فى مصر أى احداث يذكرها التاريخ , و ذلك بسبب :
أ - نام المصريين فى القرن الاول الميلادى و صحيوا لقوا نفسهم فى القرن السادس و خير اللهم ما اجعله خير جيوش عمرو بن العاص داخله عليهم , حاجه كده زى قصة أهل الكهف المذكوره فى القران .

ج - الذين يستخدمون البشمورى بتاع اللحام و الذى تطور اسمه الى الباشبورى مع الوقت .

السؤال الرابع - دخل العرب مصر بجيوشهم و رحبت بهم مصر و المقوقس رقع زغروده جابت حدود ليبيا , فهل ذلك يعنى :
أ- أن العرب اصبحوا هم المصريين و المصريون هم الاجانب تطبيقا لمقولة انا انت و انت انا , مين . . . .
ب- أن الغزاه اصبحوا هل اصحاب البلد , خاصة و ان السيد المقوقس رحب بهم قائلا " انتوا مش ضيوف , انتوا اصحاب بيت "
ج - أن المسيحيين الذين كانوا يقطنون فى مصر هم فى الحقيقه اغراب جم مستخبيين فى مراكب الرومان و لما جه المسلمين اللى جدهم زمان كان صاحب مصر زى ما هيبان فى اخر المسلسل طلعوا ورق الملكيه و رجعت لهم مصر.

أ - اكتشاف اسلامى

ملحوظه اخيره : اجيبك على سؤالك , فى الحقيقه ان لم اسمع عن التبول على الجروح من قبل و بالتالى لم اتشرف بممارسة ذلك النوع المبتكر من العلاج ,و ان كان يبدو انه علاج ناجح بدليل ما وصلت اليه يا عزيزى .
فى النهايه لم يعجبنى رجل كباره ملو هدومه زيك و هو بيقول يا لهوى , خليت ايه للولايا يا راجل .

و لك كل تحياتى يا عزيزى

المفدى
الغالى عليا وحياة عنيا
اظرف تعليق لك على الاطلاق
شفت لما بتقلع الكرافته وتتكلم من غير بريستيج الكلام بيطلع منك حلو ازاى ؟
سارد عليك جزئيا ولكن لاحقا
وما لفت نظرى هو موضوع الطرطرة التى تفضلت علينا بيه رغم ان خيرك سابق ومغرقنا
فالطرطرة ياعزيزى كما يقول الزمخشرى هى دليل التجنس بالجنسيه المصريه ،وتعنى انك ابن بلد مآصل، وانت لاتدرى عنها اى بوريا ،فعليه تسحب منك الجنسيه المصرية وتعطى لك جنسية الزمالك او المهندسين او مصر الجديده او الدقى او كفر عبده ان كنت من الاسكندريه، وهى جنسية يتمتع بها كل مرتادى النت فمعظم الشات تجدهم من تلك الاحياء الراقية وكأن بولاق والزاوية والحسينيه والالف مسكن محرم على الناس هناك دخول النت
الطرطرة يا استاذ
الطرطرة يا باشا
الطرطرة يا خلق هووووووووووووووووه،والنبى مصرى ازاى ده وعمره ما طرطر على تعويرة ،وقال ايه عاوز يعمل وطن قومى للاقباط على غرار وطن قومى للاكراد الى بقدرة قادر هيبقى وطن قومى للاستكراد
وللحديث بقية بس بعد الفطار لما افوقلك

آخر تعديل بواسطة sad_candel ، 26-10-2005 الساعة 11:21 AM
الرد مع إقتباس
قديم 26-10-2005
sad_candel
GUST

السيد الفاضل العلامه المفدى
إقتباس:
بدايه هامه جدا لابد من ذكرها انا لم اقصد اهانة والدتك رحمها الله , و لا افكر فى اهانة أى انسان او التعرض له كما تقول , و لكنى اقتبست من كلامك الذى قلته انت , مضيفا اليه شوية خفه يبدو انى لقطتها منك من طول عشرتنا و حواراتنا , و اكرر اننى لا اقصد اطلاقا ما يمس والدتك , و اعتذر اذا كنت قد فهمت من كلامى هذا المعنى
جميل جدا وامنيلت طيبه ان تدوم عليك نعمة الصحه وتبقى هندسه قسم ادبى
إقتباس:
. . . أما بعد
اه

إقتباس:
لقد كان ردك اكثر كوميديا من سابقه , تماما كما كان اكثر غلطا و صفاقه من سابقه , و لا أعرف لماذا تتزايد نبرة الاسلوب الغير مهذب فى حواراتك مؤخرا
وغلاوتك يا غالى انا لم اصل لمثل درجتك فى هجومى فلم اتهم احدا بالصفاقه وبالمناسبه ايه الصفاقه دى ؟ولم اقل لاحد ان اسلوبك غير مهذب على الاطلاق ولكنى انتظر المزيد من مثل تلك الكلمات على موقعكم العامر ،فلعمرى لم اكن باديا باهانه احد الا اذا كان سمجا-اعرف معناها بجد-ومشهور عنى الطيبه والوداعه واكثر من هذا الادب فلا اهن ولا امن على احد وقاك الله شر المن والهن

إقتباس:
, يبدو أنك تعرضت للكثير من الهجوم و السخريه و الغلط فى شخصك الكريم داخل منتديات الموقع المختلفه
صدقنى انا من صغر سنى باعرف اخد حقى وبطريقه مباشرة او غير مباشرة وعندما لايفهم من يحاورنى اننى لعنت كل له بلا اى كلمة خارجه اكون سعيدا فانا اعلم وقتها انى احاور شخص من درب شكمبة

إقتباس:
و وجدت فى شخصى - الذى يحاول جاهدا ان يكون مهذبا مع الكل- ضالتك المنشوده , فأعجبك اسلوب الهجوم و الغلط و السخريه منى فى كل مداخلاتك مقتنعا انى لن أرد عليك
ياسيدى انا لم اسخر منك اطلاقا حاشا وكلا فدينى يأمرنى بأن لايسخر قوم من قوم واحترم الجميع ولكن مشكلتى انى مرايه لمن امامى فإذا اخطأ اخطأت وإذا احسن احسنت ولكنى لست إمعا ، وارجو منك ان تبحث لى فى مداخلتى عن سب او قذف فكل عباراتى تحمل طبع السخرية والفكاهه ولكن كل مرة اتمنى ان لا تسئ لاحد ولكن ما ذنبى اذا كان كل من مر على كلماتى ظن انى اتكلم عنه،ومع هذا ادى راسك ابوسها اهو .
إقتباس:
المشكلة هى عبارة لحكيم هندى ترجمتها ببساطه هى ان كنت تعلم فانت ميت وان كنت لا تعلم فانت حى
افهمها وقولى رأيك فيها

إقتباس:
جاء الاسلام الى مصر لنشر لا اله الا الله ورفع لواء الحق على ربوع الفكر المتخلف من أثار التحول فى معنى عباده الله او الكفر به الى عباده الله وقد تم ما كان لامر المسلمين الاوئل وهاهو الاسلام يحتل الديانة الاولى عبادة والثانيه عددا ولقد وهب الاسلام لكل البلاد التى فتحها بعدا روحيا صادقا وخالصا ومتوافقا مع العقل بعيدا كل البعد عن شطحات البشر او الكفر بالله

إقتباس:
مشكلتك الوحيدة معى هى الغمز واللمز
والاقتراب من مناطق فى صلب عقيدتى يمنعنى دينى من ردها
كأمثله اوصاف الرسول والصحابه وامهات المؤمنين وعلى النقيض تجد المسلم الحق لا يكون اسلامه كاملا الا بالايمان بعيسى عليه السلام فلا يسبه ولا يصفه باوصاف لا تليق وكذلك التلاميذ فهم الحواريون لهم عندنا كل التقدير لانهم رجال امنوا بالمسيح ونصروه وكذلك الصديقه مريم
ودوما لا نجد ما نرد به
لاننا اذا رددنا فنحن كافرون اسلاميا لان ديننا يمنعنا
وكلامى هو ردا على سخريتك الغريبه من قصه اهل الكهف مع العلم وجود الاف القصص فى الكتاب المقدس والتى تستحيل والعقل ولكنك تؤمن بها
فانت تفرض عليا ان اقتنع بما تقتنع به فقط وغيره هو العار الفكرى
انها اعجوبه العجب
فكر فى هذا قليلا قبل ان ترد

إقتباس:
لا تعليق فهذا سؤال لامحل له من الاعراب

إقتباس:
اكيد مش انا
ياريت تفهم؟
ردا على جملة مين الحمار فيكم ؟

بتفكرنى بمسرحيات التليفزيون لما تعرض مسرحيه فيها الفاظ خارجه
فتقطع شتائم احدهم للاخر وتترك كلام الاخر يرد عليه بقوله( انا *** يا ابن ال***)
انت قلت المثل كمله
ام ان الادب عندك هو ادب تلميحى؟
اى اننى اعرف كل حاجه قليله الادب بس باستخدم نصفها فقط
ده كلام
ااقلع الكرافته ياراجل خليك فريش وسيب نفسك
هانت النك نيم التركواز قرب

إقتباس:
أ - اكتشاف اسلامى
حلوة بيبى دى !!!!!!!!!!!!!!!!!
بتفكرنى لما كنت نونو
صدقنى يا استاذ من لم يعرف الطرطرة فاكيد ايده ....................................كمل المثل لو مصرى بحق
بس انت اسال يا استاذ وهتعرف اكيد ان الطرطرة علاج واقى لامراض التعويره خصوصا من الكرة الشراب لما اظافر رجلك وانت بتشوط الكرة تيجى فى الاسفلت
عارف الكرة الشراب والا دى كمان من العجوزة او جاردن سيتى

إقتباس:
نجاح ايه ؟
فكرتنى بامتحان المساحه فى سنة تانيه فى نصف العام وكان اوبن بووك والدكتور المدحوس جاب مساله واحده فقط ، واتضح انه ليس لها حلا ولن ينفع معها اى كتاب ولا حتى على شكرى نفسه يعرف يحلها
ما تسهل الاسئله شويه يا استاذ

إقتباس:
مالها يالهوى
ويا خرابى
وكان يوم اسود
هى يالهوى للنساء فقط
والله عجيبه على فكر ده سلوك خاطئ من الشعب وفهم غير صحيح
يالهوى ياخويا

إقتباس:
و لك كل تحياتى يا عزيزى
عزيزك
عزيزك ايه بقى
هى معزتك دى نوعها ايه ؟
معزة بلاستك
سلام يا هندزة
الرد مع إقتباس
قديم 26-10-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
أعتقد أن الجميع هنا لاحظوا خروج الحاج الحزين ساد كاندل عن وقاره المعروف...
السبب هنا هو أن ال**** باور هو الذى يكتب فى هذا الموضوع من كومبيوتر الحاج كاندل ... وذلك لأن ال**** باور مطرود من المنتدى لذلك فهو لايستطيع الكتابة مرة أخرى فى المنتدى من كومبيوتره...
وبما أن الإثنان ****ين مخلدين وهم أصدقاء ويعيشون فى اليونان ... لذلك أعتقد أن ال**** الحزين كاندل قد أجبر على ذلك لسببين :
1- لأن ال**** باور أكبر سنا منه وهو ذو مركز حساس فى جنة محمد
2- لأن ال**** باور وعد كاندل بالتنازل له عن بعض من نصيبه من المؤمنين المسلمين

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 26-10-2005
sad_candel
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة knowjesus_knowlove
أعتقد أن الجميع هنا لاحظوا خروج الحاج الحزين ساد كاندل عن وقاره المعروف...
السبب هنا هو أن ال**** باور هو الذى يكتب فى هذا الموضوع من كومبيوتر الحاج كاندل ... وذلك لأن ال**** باور مطرود من المنتدى لذلك فهو لايستطيع الكتابة مرة أخرى فى المنتدى من كومبيوتره...
وبما أن الإثنان ****ين مخلدين وهم أصدقاء ويعيشون فى اليونان ... لذلك أعتقد أن ال**** الحزين كاندل قد أجبر على ذلك لسببين :
1- لأن ال**** باور أكبر سنا منه وهو ذو مركز حساس فى جنة محمد
2- لأن ال**** باور وعد كاندل بالتنازل له عن بعض من نصيبه من المؤمنين المسلمين
اجابه خاطئه
فساد كاندل يقيم بصورة دائمة فى المحروسه
وباور يقيم بصفة دائمة فى بلد الفلاسفه
ولايمكن لباور ان يتكلم من جهازى الا اذا كان عفريت بجد
الحل اسهل من كده بكتير يا ذكى
بس انت حاول واكيد هتوصل
ربنا يعينك
واحشنى يا عسفتكوس بجد
على فكرة انا عاوز اروح اسرائيل واشوف حائط المبكى بجد تقدر تقدملى ايه بدون ان تخسر اى شئ من وقتك ولا مالك؟
الرد مع إقتباس
قديم 26-10-2005
الصورة الرمزية لـ amoni
amoni amoni غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Nov 2003
amoni is on a distinguished road
تذهب الى اسرائيل علشان تشوف المبكى بس? طيب و الرسول مش ها يزعل انك ما عدتش على الاقصي? المعبر اتقفل تانى يا استاذ و على فكرة الIP adress بتاعك بيفضحك
و اسرائيل مرة واحدة
واحشتك نادية الجندى و خالتى بتسلم عليك

كما انك فى اليونان اعمل زى تمسلية العميل 1001 و نسميك موسى الحزين
قديم 26-10-2005
الصورة الرمزية لـ Safnat_Fa3nash007
Safnat_Fa3nash007 Safnat_Fa3nash007 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2005
Safnat_Fa3nash007 is on a distinguished road
+++

اتكلم ولا بلاششششششششششششش
اذا اتكلمت بتزعلوا من كلامي الحلو
واذا سكتت بتستفقدوني

حيرتني يا بابور يا هندسه في الجهل

" احترنا يا قرعه من وين بدنا انبوسك "

---------------

عايز تروح حائط المبكى ليه ؟؟؟
عايز تبكي
انا ممكن اخليك تبكي من غير ما اتروح على الحائط
ومن هنا كمان ههههههههههههه

اوعى تزعل من كلامي
قصدي اوعك اتعيط من كلامي
سلام

خلاص انا حجبلك الحائط لحد عندك قولت ايه ؟؟؟

لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه
"بإسم رب القوات"
(قداسة البابا شينوده الثالث )

آخر تعديل بواسطة Safnat_Fa3nash007 ، 26-10-2005 الساعة 03:16 PM السبب: +++
الرد مع إقتباس
قديم 26-10-2005
sad_candel
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة NasaGirl
تذهب الى اسرائيل علشان تشوف المبكى بس? طيب و الرسول مش ها يزعل انك ما عدتش على الاقصي? المعبر اتقفل تانى يا استاذ و على فكرة الIP adress بتاعك بيفضحك
و اسرائيل مرة واحدة
واحشتك نادية الجندى و خالتى بتسلم عليك

كما انك فى اليونان اعمل زى تمسلية العميل 1001 و نسميك موسى الحزين
تصدقى بالله
انتى طلعتى ميه ميه ؟
وجيبتى الاى بى بتاعى
ده انتى عكروته بجد وقوى بقى
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
اه منك ايها الخجل اين حمرتك ؟
يونان ايه ؟
ربنا يكون فى عونك بجد
عموما الاى بى بتاعى اوله 212 وده مالوش دعوه اطلاقا باليونان
ثانيا انا باستخدم ستيجانوس(برنامج تتويه وتشتيت وتغيير الاى بى)
ثالثا انا من سنه 98 وانا صايع نت
انسى ياحجه الاحلام وعيشى فى الواقع

قال اى بى قال
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هه
الرد مع إقتباس
قديم 26-10-2005
الصورة الرمزية لـ amoni
amoni amoni غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Nov 2003
amoni is on a distinguished road
فضحت نفسك يا صايع نت
طيب و اية اخبار باور بعد ما طرد اشر طردة
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة