تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 16-06-2004
الصورة الرمزية لـ amoni
amoni amoni غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Nov 2003
amoni is on a distinguished road
Es2al el madamat beto3 el rasol
mish kan 3ala ayomhom victoria secret models bas be el galbya bardo lol, Kanet el model min dol to2af 3ala bab el 7ara we te2ol be geneh we nos we ta3ala bos lol Wala kan be el derhem ba2a 3ala ayomhom,
قديم 15-12-2004
samuelrezk samuelrezk غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
samuelrezk is on a distinguished road
المظهر الخارجى

ماذا يستفيد الانسان من نظافة مظهره الخارجى وقلبه من الداخل كله حقد وغل وكالقبور المليئة العظام النتنة - الرب يهدى أولئك الذين كل ما يهمهم نظافة مظهرهم الخارجى ويغسلهم فعلا من عنده بماء الحياة
أخوكم / samuelrezk مجدى
الرد مع إقتباس
قديم 15-12-2004
john_602003 john_602003 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jul 2003
john_602003 is on a distinguished road
Maza Tataw2a3oo Min Nas El Din Beta3hom Bey2ool Lama Yesaloo Lazem Ye2afoo 3ala Khat Mosta2im Asl Rabena La Yanzor Lel Khat El Mo3waggggggggggg
الرد مع إقتباس
قديم 16-12-2004
essamazmy12 essamazmy12 غير متصل
Registered User

essamazmy12 is on a distinguished road
ياجماعه هو ده لرضه سبب علشان ترك دين واعتناق دين اخر ؟

صدقونى دول ناس هايفه وبتتلزق ومش لاقيه حاجه تعملها

مره ملابس داخليه نظيفه ومره واحد سمع الادان على القمر ومره لفظ الجلاله على ظلطه

بذمتكم فى هيافه اكتر من كده ؟

واسف لازعاجكم واتمنى لقياكم عن قريب

ولكم تحياتى

عصام
الرد مع إقتباس
قديم 16-12-2004
sailor2000 sailor2000 غير متصل
Registered User

sailor2000 is on a distinguished road
flower لنأخذها بالعقل

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة essamazmy12
ياجماعه هو ده لرضه سبب علشان ترك دين واعتناق دين اخر ؟

صدقونى دول ناس هايفه وبتتلزق ومش لاقيه حاجه تعملها

مره ملابس داخليه نظيفه ومره واحد سمع الادان على القمر ومره لفظ الجلاله على ظلطه

بذمتكم فى هيافه اكتر من كده ؟

واسف لازعاجكم واتمنى لقياكم عن قريب

ولكم تحياتى

عصام
نعم لايوجد مثل هذا ... نحن أدمنا المعجزات سواء مسلمون أو مسيحيون ...فهذا رأى الله وذاك خرج له المسيح فى ليلة ممطرة يدله على الطريق كانه بولس الرسول وراقصة خصها الرسول محمد بزيارة خاصة لهديها ... وفى النهاية أبحث عن الدولار أو الريال .....
الرد مع إقتباس
قديم 17-12-2004
ozon ozon غير متصل
Registered User

ozon is on a distinguished road
اشكركم ياجماعة من قلبى

انا عاوز اشكر كل مسيحى مخلص شارك فى المسخرة دى
لانة اثبت انكم فعلا اعداء ولن تكونوا اصحاب
الاسلام يابنى ادم قال من 1400 سنة انة ستكون هناك حرب بين المسلمين احنا يعنى وبينكم وانا كنت بقول لنفسى لسة بدرى لكن الحقيقة الوشوش بانت والنوايا واضحة والحقد والغل اللى فى القلوب واضح تماما
مافيش واحد منكم عاوز يناقش والحقيقة ان الروم لازم تتسمى الحرب على الاسلام مش نقاش الاديان
النقاش يعنى تفهمنى وافهمك مش تبقى خفة وعمال شتيمة
انا كمان ممكن اشتمك والعن سلسفيل جدودك لكن ان مسلم محترم وانتم شوية
عموما النظافة فعلا عنوان لكل مسلم لان انا بصى 5 مرات فى اليوموكل مرة لازم اتوضى ولو حصل ونزل منى او بول مثلا لازم استحمى علشان اية
علشان الاسلام علمنا انك لما بتصلى بتواجة المولى عز وجل يعنى ربنا سبحانة وتعالى وطبعا لو انت مسيحى يعنى مؤمن بوجود ربنا سبحانة وتعالى تقابلة وانت مش نظيف
اما حكاية الملابس الداخلية فهى تطور طبيعى للبشرية ولا يوجد اى محازير عليها بس طبعا انتم علشان حاقدين على رسولنا الكريم لازم تسبوا وتلعنوا دى اخلاقكم
ودى دينكم
اما انا فاقول يابتوع موقع الاقباط الامريكان والاقباط البريطانيين بيننا وبينكم حرب شرسة حتى تتلموا وتعودوا فئران من جديد ومصر لن تخضع لكم ولا الى بوش
الرد مع إقتباس
قديم 17-12-2004
Peace4All Peace4All غير متصل
Registered User

Peace4All is on a distinguished road
to ozon!!!

إقتباس:
المسخرة دى
this maskharah started in a muslim forum !!!
إقتباس:
الاسلام يابنى ادم قال من 1400 سنة انة ستكون هناك حرب بين المسلمين احنا يعنى وبينكم
mension your refrence Wala enta gy testakhef damak !!!
إقتباس:
مافيش واحد منكم عاوز يناقش
discuss what !!!!!!
did u say anything to discuss !! all what u say is just insults , and we dont onaswer insults
إقتباس:
تبقى خفة وعمال شتيمة
where is this shetema !!!
its point of view and any insult is being deleted as soon as it´s detected by moderators

إقتباس:
انا بصى 5 مرات
calm donw a little bit coz u r making spelling mistakes
but this is not our issue now
the importance of prayrs doesnt depend on the number of prayers
anyway in christianity we say [SEVEN TIMES A DAY I WILL PRAISE THEE ]

إقتباس:
علشان الاسلام علمنا انك لما بتصلى بتواجة المولى عز وجل يعنى ربنا سبحانة وتعالى وطبعا لو انت مسيحى يعنى مؤمن بوجود ربنا سبحانة وتعالى تقابلة وانت مش نظيف
6فَرَدَّ عَلَيْهِمْ قَائِلاً: «أَحْسَنَ إِشَعْيَاءُ إِذْ تَنَبَّأَ عَنْكُمْ أَيُّهَا الْمُرَاؤُونَ، كَمَا جَاءَ فِي الْكِتَابِ: هَذَا الشَّعْبُ يُكْرِمُنِي بِشَفَتَيْهِ، وَأَمَّا قَلْبُهُ فَبَعِيدٌ عَنِّي جِدّاً.

7إِنَّمَا بَاطِلاً يَعْبُدُونَنِي وَهُمْ يُعَلِّمُونَ تَعَالِيمَ لَيْسَتْ إِلاَّ وَصَايَا النَّاسِ !

8فَقَدْ أَهْمَلْتُمْ وَصِيَّةَ اللهِ وَتَمَسَّكْتُمْ بِتَقْلِيدِ النَّاسِ!»

9وَقَالَ لَهُمْ: «حَقّاً أَنَّكُمْ رَفَضْتُمْ وَصِيَّةَ اللهِ لِتُحَافِظُوا عَلَى تَقْلِيدِكُمْ أَنْتُمْ
sure cleanness is important even godless ppl take care of being clean but what we mean here is that its not logic that some one will leave his relegion and go to another because of cleanness !!!
in christianity we never teach ppl to use dust to clean themselves when there is no water
(tayamom(

إقتباس:
رسولنا الكريم لازم تسبوا وتلعنوا دى اخلاقكم
no body insulted him all what mensioned here is based on your own books which contains enough shamefull stories !!!!!!!!!
إقتباس:
اما انا فاقول يابتوع موقع الاقباط الامريكان والاقباط البريطانيين بيننا وبينكم حرب شرسة حتى تتلموا وتعودوا فئران من جديد
Dear rats r :
in afghanistan in caves -
in iraq in falluga -
in gulf countries where sins and all what against god is
made secretly
you cant be hypocrite with god

إقتباس:
لن تخضع لكم ولا الى بوش
you are really funny !
just look around you and u will see really that u are already
submitting to westen power
p.s. just think what will happen in world if muslims got the power of america .
الرد مع إقتباس
قديم 17-12-2004
nabilatt nabilatt غير متصل
Registered User

nabilatt is on a distinguished road
لو ان الملابس الداخلية تدخل الناس الجنة لكان كل الناس يلبسون الحرير
الرد مع إقتباس
قديم 17-12-2004
bahershawkey bahershawkey غير متصل
Registered User

bahershawkey is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ozon
انا عاوز اشكر كل مسيحى مخلص شارك فى المسخرة دى
لانة اثبت انكم فعلا اعداء ولن تكونوا اصحاب

+++اولا المسخرة بدات من الاسلام والمسلمين اللى فعلا بداو بالعداء واكيد لن نكون اصحاب

الاسلام يابنى ادم قال من 1400 سنة انة ستكون هناك حرب بين المسلمين احنا يعنى وبينكم وانا كنت بقول لنفسى لسة بدرى لكن الحقيقة الوشوش بانت والنوايا واضحة والحقد والغل اللى فى القلوب واضح تماما

+++الغل فى قلوب المسلمين قبل ما يكون فى قلوب المسيحيين يا راجل يا محترم هل من المعقول ان ترميم دورة مياه فى كنيسة يحتاج لتصاريح وموافقات من رئيس الجمهورية ومن الداخلية ومن المحافظة ومن مجلس المدينة وبعد كل ده تيجى امن الدولة وتلم العمال وكمان قسيس الكنيسة وعاوز صداقة ومحبة

مافيش واحد منكم عاوز يناقش والحقيقة ان الروم لازم تتسمى الحرب على الاسلام مش نقاش الاديان

+++مش مهم اسم الغرفة المهم انتم يا مسلمين تعرفوا تتناقشوا كويس ولما تحبوا تناقشوا بتجيبوا مسيحيين جهلة تضحكوا عليهم وتقولوا مناظرة وهيه الاسلام هو الحل وهو الصح

النقاش يعنى تفهمنى وافهمك مش تبقى خفة وعمال شتيمة

+++المسلمين مش عاوزين يفهموا دول عاوزين يفرضوا الاسلام بالعافية

انا كمان ممكن اشتمك والعن سلسفيل جدودك لكن ان مسلم محترم وانتم شوية

+++لا انت مش محترم ولا حاجة بس انت مدعى احترام

عموما النظافة فعلا عنوان لكل مسلم لان انا بصى 5 مرات فى اليوموكل مرة لازم اتوضى ولو حصل ونزل منى او بول مثلا لازم استحمى علشان اية

+++اذا كنت انت نضيف علشان بتصلى 5 مرات فاحنا بنصلى سبع مرات فى اليوم بس العملية مش بعدد مرات الصلاة العملية عندنا نضافة القلب من الداخل ونضافة اللسان لانه مثلا المسلم فى رمضان بيقول الله اما انى صايم بس بعد ما افطر ها اطلع دين امك تفتكر ده صيام وتنفع معاه صلاة ووضوء

اما حكاية الملابس الداخلية فهى تطور طبيعى للبشرية ولا يوجد اى محازير عليها بس طبعا انتم
علشان حاقدين على رسولنا الكريم لازم تسبوا وتلعنوا دى اخلاقكم

+++سيبك من قصة الملابس الداخلية وخليك فى رسولك الكريم لان الاحاديث دى من عندكم مش من دماغنا وقوللى ايه اهمية وفايدة الحديث عن عورة الرسول وما الى ذلك علشان تتكتب وتروى من جيل الى جيل حتى يومنا هذا

ودى دينكم
اما انا فاقول يابتوع موقع الاقباط الامريكان والاقباط البريطانيين بيننا وبينكم حرب شرسة حتى تتلموا وتعودوا فئران من جديد ومصر لن تخضع لكم ولا الى بوش
+++وبعدين بتقوللى حرب شرسة ونعود فئران احب اقولك ان الاسلام فرض بالسيف ومن يوم بدا وهو بالقوة والحروب وسيظل اما نحن فلم ولن نكون يوما فئران وبوش مالوش دعوة بموضوع الملابس الداخلية نهائى لانه ببساطة مابيعرفش عربى.
الرد مع إقتباس
قديم 17-12-2004
markmik markmik غير متصل
Registered User

markmik is on a distinguished road
13 نكته عن مح

سبب موافقه نسائه علي الزواج منه هو نظافه كلوته حتي لا يجهدوا من الغسيل
الرد مع إقتباس
قديم 17-12-2004
markmik markmik غير متصل
Registered User

markmik is on a distinguished road
mob

هههههههههههههههههههه انتدمك خفيف جدا يا عسل
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Pharo Of Egypt
قصة منقولة من أحد المنتديات أياها .. عنوانها لفت نظري ... عنوانها يثبت ما أؤمن به عن الأسلام وإله الأسلام والعقلية الأسلامية .. هي أن مجال العقيدة الأسلامية ما دون السرة وأعلي الركب .. الأسلام لا هم له إلا الفرج .. حقا اللات إله الفرج .. ومحمد رسول الفرج .. إقرأ وأستمتع

++++++++++++++++++++++++++++++++

أسلمت والسبب ملابس داخلية!!

فتاة أوكرانية نصرانية يتأخر إسلامها كثيرا وتتعذر دعوتها له على صديقتها
المسلمة وذلك بسبب الفكرة السيئة التي تكونت في ذهناه عن الإسلام نتيجة لدراستها في بلد يفترض انه مسلم وبين أناس يفترض أنهم مسلمون ولكنهم أساؤوا إلى الإسلام عندما حسبوا عليه لأنهم ببساطة لا يمثلون شيئا من خلق الإسلام وتسامحه وإنما بالعكس فأخلاقهم منفرة بغيضة تبعد عن الإسلام من حاول الاقتراب.

المهم عندما قرأت هذه القصة وقرأت موضوعا آخر يتحدث عن هذا الموضوع وكيف أن المسلم صورة إما محببة وإما منفرة لدينه تذكرت قصة غريبة معتها في هذا الخصوص وقد أحببت أن أذكرها لكم لأنها فعلا قصة عجيبة.

القصة هي أن شابا مسلما سافر ليكمل دراسته الجامعية في بلد غربي أعتقد أنه هولندا وقد سكن هذا الشاب مع أسرة من ذلك البلد كما كان شائعا لتهتم الأسرة بأموره ويكتسب منها لغة البلد، وقد كانت هذه الأسرة تستضيف الكثير من الشبان القادمين للدراسة وكان في البيت شبان غيره من مختلف الأعراق والديانات.

كان الشاب خلوقا مؤدبا ذا سيرة عطرة وسمعة حسنة ولم ير منه أهل البيت سوى الخير، وفي يوم من الأيام قالت له مدبرة المنزل الذي يسكنه : أريد أن أسألك سؤالا.. ولكنه شخصي جدا جدا ومع ذلك سأسأل إن تسمح لي فقد لفت انتباهي بشكل كبير.

قال الشاب: تفضلي واسألي.
قالت: ملابسك الداخلية عندما أغسلها.. تكون دوما نظيفة لا آثار بول ولا براز ولا غيره !!!
وكما تعلم فقد مر علي الكثير من الطلاب قبلك وكانوا جميعا يأتون بملابسهم الداخلية وسخة وملطخة بالبول أو البراز أو غيره ولم يمر علي أحد بنظافتك هذه!!!!!

تعجب الشاب وقال: طبعا ستكون ملابسي نظيفة فديني يأمرني بالنظافة ولا أستطيع تأدية صلاتي وشعائر ديني إلا وأنا على طهارة كاملة.

زاد عجب مدبرة المنزل وقالت: ما هذا الدين؟؟ إن دينا يحث على النظافة بهذا الشكل يستحق فعلا أن يتبع، ولا بد أنه دين صحيح.
وبالفعل فقد أسلمت المرأة وبسبب ماذا؟؟؟
ملابس داخلية!!!
أرأيتم أعزائي كم هو جميل ديننا؟؟
وكيف أننا نستطيع دعوة الناس إليه بدون أي كلمة بل بمجرد أن نكون مسلمون حقا،
ونطبق إسلامنا ونتحلى بخلقه ونلتزم بتعاليمه.

أتمنى أن أكون قد وفقت في إيصال الفكرة.

http://www.3rbna.com/vb/showthread.php?t=10161

الله يرحم التلات زلطات وبول البعير
الرد مع إقتباس
قديم 17-12-2004
hoda samir hoda samir غير متصل
Registered User

hoda samir is on a distinguished road
وزواج الرسول من 60 سيدة جزء من النظافة ولا شى اخر (قدوة عكسية)
الرد مع إقتباس
قديم 21-12-2004
farag agib farag agib غير متصل
Registered User

farag agib is on a distinguished road
هههه هما الهولنديين لسه موصلهمش اختراع الدراي كلين و بيغسلو علي اديهم
الرد مع إقتباس
قديم 22-12-2004
الصورة الرمزية لـ amoni
amoni amoni غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Nov 2003
amoni is on a distinguished road
اة طول النهار يا عينى الواحدة الهولندية من دول على الطشط تغني و هى بتغسل و تقول الطشط قالى يا حلوة يالى قومى استحمى بالهولندى هههههههههههههه

والمية تروى اعطشان و تطفى نار الجربان
قديم 22-12-2004
Emmanuel Rafla MD Emmanuel Rafla MD غير متصل
Registered User

Emmanuel Rafla MD is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Pharo Of Egypt
قصة منقولة من أحد المنتديات أياها .. عنوانها لفت نظري ... عنوانها يثبت ما أؤمن به عن الأسلام وإله الأسلام والعقلية الأسلامية .. هي أن مجال العقيدة الأسلامية ما دون السرة وأعلي الركب .. الأسلام لا هم له إلا الفرج .. حقا اللات إله الفرج .. ومحمد رسول الفرج .. إقرأ وأستمتع

++++++++++++++++++++++++++++++++

أسلمت والسبب ملابس داخلية!!

فتاة أوكرانية نصرانية يتأخر إسلامها كثيرا وتتعذر دعوتها له على صديقتها
المسلمة وذلك بسبب الفكرة السيئة التي تكونت في ذهناه عن الإسلام نتيجة لدراستها في بلد يفترض انه مسلم وبين أناس يفترض أنهم مسلمون ولكنهم أساؤوا إلى الإسلام عندما حسبوا عليه لأنهم ببساطة لا يمثلون شيئا من خلق الإسلام وتسامحه وإنما بالعكس فأخلاقهم منفرة بغيضة تبعد عن الإسلام من حاول الاقتراب.

المهم عندما قرأت هذه القصة وقرأت موضوعا آخر يتحدث عن هذا الموضوع وكيف أن المسلم صورة إما محببة وإما منفرة لدينه تذكرت قصة غريبة معتها في هذا الخصوص وقد أحببت أن أذكرها لكم لأنها فعلا قصة عجيبة.

القصة هي أن شابا مسلما سافر ليكمل دراسته الجامعية في بلد غربي أعتقد أنه هولندا وقد سكن هذا الشاب مع أسرة من ذلك البلد كما كان شائعا لتهتم الأسرة بأموره ويكتسب منها لغة البلد، وقد كانت هذه الأسرة تستضيف الكثير من الشبان القادمين للدراسة وكان في البيت شبان غيره من مختلف الأعراق والديانات.

كان الشاب خلوقا مؤدبا ذا سيرة عطرة وسمعة حسنة ولم ير منه أهل البيت سوى الخير، وفي يوم من الأيام قالت له مدبرة المنزل الذي يسكنه : أريد أن أسألك سؤالا.. ولكنه شخصي جدا جدا ومع ذلك سأسأل إن تسمح لي فقد لفت انتباهي بشكل كبير.

قال الشاب: تفضلي واسألي.
قالت: ملابسك الداخلية عندما أغسلها.. تكون دوما نظيفة لا آثار بول ولا براز ولا غيره !!!
وكما تعلم فقد مر علي الكثير من الطلاب قبلك وكانوا جميعا يأتون بملابسهم الداخلية وسخة وملطخة بالبول أو البراز أو غيره ولم يمر علي أحد بنظافتك هذه!!!!!

تعجب الشاب وقال: طبعا ستكون ملابسي نظيفة فديني يأمرني بالنظافة ولا أستطيع تأدية صلاتي وشعائر ديني إلا وأنا على طهارة كاملة.

زاد عجب مدبرة المنزل وقالت: ما هذا الدين؟؟ إن دينا يحث على النظافة بهذا الشكل يستحق فعلا أن يتبع، ولا بد أنه دين صحيح.
وبالفعل فقد أسلمت المرأة وبسبب ماذا؟؟؟
ملابس داخلية!!!
أرأيتم أعزائي كم هو جميل ديننا؟؟
وكيف أننا نستطيع دعوة الناس إليه بدون أي كلمة بل بمجرد أن نكون مسلمون حقا،
ونطبق إسلامنا ونتحلى بخلقه ونلتزم بتعاليمه.

أتمنى أن أكون قد وفقت في إيصال الفكرة.

http://www.3rbna.com/vb/showthread.php?t=10161

الله يرحم التلات زلطات وبول البعير
You are telling me that you do not urinate or drfecate.

if you are talking about cleanss let us compare the west vs the east and tell me who are cleaner.
If any person accept any relegion based on how the
underware looks like I have a major problem with thier IQ if you know what I mean.
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة