تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 14-05-2008
El-Basha El-Basha غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
El-Basha is on a distinguished road
مشاركة: حرام عليكم ما تولعوش فيها

إقتباس:
الى الاخ الباشا انا مش مخبي ديانتي علشان خايف منك و لا حاجة انا بس حبيت الحوار ما يكونش في الدين زي مانا وضحت قبل كده انا حبيت الكلام يكون بين مصريين و بس من غير ما عرف ديانتك و لا انت تعرف ديانتي و هو دا اللي اتمناه في المعاملات
الأخ مصر وردة الروح

وأنا قلتلك أنها نقطه فرعيه ... أنا عن نفسي لا أهتم لا بشكل أو لون أو دين أي شخص محاور وأنا كنت أتمني لو أنك لم تذكر بند الديانه لأنه ليس شرط الحوار هنا .......... أنا حسيت أنك بتقلل من ذكاء من يتحاور معك أو بالعربي ...... بتستنصح علينا أو ماشابه لسمح الله.... لكن حضرتك وضحتك أسبابك بصراحه تشكر عليها ... ما علينا نقطه فرعيه وعدت بسلام

إقتباس:
بعدين انت بتقول وسيلتك غير نبيلة بالمرة ليه بس هو انا دخلت عليكم شايل كيس جوافة و بعدين بتفتحوه لقيتم فيه قنبلة و لا مؤاخذة؟
هوه فين ياعم الجوافه وله البرتقال أللي بتقول عليه ... المره الجيه متنسناش في البطيخ و الشمام...... معليش القافيه تحكم

أستاذ ورده ... أنت بتنط ليه بين السطور ... أنا بأقولك أن هدفك نبيل وكل أقباط مصر والمهجر بيطالبوا بيه من زمان "الدين لله والوطن للجميع".... لكن الطريقه والوسيله والأسباب غلط ....الفرق كبير ... أنت عايز تستخدم أسلوب المسكنات من نوعيه أن أحنا كلنا بنعاني بس ده.... نص الحقيقه المسيحين بيعانوا من فساد الحكومه + أضطهاد ديني من معظم المسلمين ... أنت تقول أن
إقتباس:
ان فيه ناس مش كويسة و بتسعى لقتل المسيحيين لكن انت تنكر ان فيه ناس مالهاش اي عداوة معاكم؟ و كمان بيحبوكم و هم اكتر من اللي بيكرهوكم و الله كل حاجة مش كويسة بتحصل ليكم من اي واحد مسلم دا بيبقى جاهل و ربنا هايحاسبه حسب العقيدة الاسلامية
وأنا بأقولك أن كلامك بدون أي دليل ... مين من المسلمين وشيوخ الأزهر المتعلمين قال أن ذبح الأقباط في الكشح أو الأسكندريه مثلا أرهاب ديني ليس في الأسلام ... طبعا لو كان حد عنده الجراءه يقول كده.... كان أغلبيه المسلمين أللي "بتقول عليهم بيحبونا ومعتدلين" كانوا كفروا هذا الشيخ و أحلوا دمه .....هل هذا صحيح أم لا في أنتظار رائيك وبرضه الكلام بصفه عامه وليس محدد بحادثه واحده لكنه ... القاسم المشترك في كل الحوادث التي تحدث ضد الأقباط

أول العلاج يا عزيزي هو تشخيص المرض ... ماندفنش راسنا في الرمل ذي النعامه في مواجه الخطر....أنت أعتبرت أن الحكومه الفاسده هيه المشكله فقط.....

وأنا بأقول لحضرتك أن علاج الدمل لا زم من فتح الجرح وتطهيره كويس " بمحاكمه منفذي ومنظمي وممولي الفتنه الطائفيه ضد أهل البلد الأصلين الأقباط ..." لعلاج المشكله لا تطالب الضحيه تستحمل تضحيات أكتر .علشان القاضي يتأكد قبل ما يحكم بالعدل ..... فده ليس علاج بل مسكنات لمشكله أكبر ....ولو حضرتك فكرت في العامل المشترك بين العراق, لبنان, فلسطين ,الجزائر ... حتلاقي السبب واحد هو الهوس الأسلامي بين السنه والشيعه في العراق ولبنان.... والهوس السلفي السني في الجزائر و فلسطين حماس ....

أنت بتقول خلينا عملين و أبداء بنفسك ..... يا أستاذ ورده الروح... بتقولوا العيب في الحكومه ...مارائيك أنت ... أنا بأطلب منك بصفتك ... الشخصيه كفرد يحب الخير لمصر و تدعوا بالأتحاد ضد الطغيان والفساد بين المسيحين والمسلمين ... ما هو رائيك الشخصي في هذه القضيه ... قضيه الغلبانه بهية السيسي ......القبض علي بهية السيسي شقيقة شادية السيسي بنفس التهمة ..... http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=28374
إقتباس:

و انا رأيي ان مصر في اسوأ حال لها على مر التاريخ
أتفق معك بنسبه 100% ...متفقين علي النتائج ونختلف علي الأسباب
إقتباس:
و احب ااكد ليكم اني و الله باكلمكم لخير مصر و بس و لا يهمني دينكم ايه و ربنا يشهد على كلامي
وأنا معك و أوافقك علي هذا الأتجاه العملي

لك كل أحترام سعدت بالحوار معك .....

آخر تعديل بواسطة El-Basha ، 14-05-2008 الساعة 04:16 AM
الرد مع إقتباس
قديم 14-05-2008
shootafar shootafar غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Mar 2007
shootafar is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة مصر وردة الروح مشاهدة مشاركة
لله يا مصر

لله يا مصر يا وردة الروح
نحلم نيجي يوم عطر الحب يفوح

انا قلت ابدأ كلامي بالقصيدة الجزائرية دي اللي انا اقتبستها و خليتها على مصر لانها الصراحة عجبتني اوي .
تقول انك اقتبست!!!!!!!!!!!!!!!!!!
كان تعليقى ان من عنده مشاعر تجاه بلده لكانت كلماته اصدق.

إقتباس:

و انا هنا احب اقول للمسيحيين حاجة: انتم اكيد بتحبوا مصر اكتر من المسلمين حسب اعتقادكم و نفسكم تاخدوا حريتكم كاملة في مصر صح؟ و بتقولوا ان المسلمين احتلوا مصر و لازم يخرجوا طيب انا هاسألكم سؤال ايه ذنب المسلمين الحاليين في مصر من ذنب اجدادهم اللي احتلوا مصر حسب اعتقادكم؟
لا ذنب لهم فيما فعله اجدادهم و لا احد يحاكمهم على هذا و لكن جريمة المسلمين الحاليين هو ما يفعلونه تجاه المسيحيين الحاليين اما بالنسبة لمحاكمة مسلمى القرون الماضية فوقتها لم يأت بعد
إقتباس:
و كمان احب اوجه سؤال للمسلمين ايه ذنب المسيحي اللي مش عايز يسلم؟ ياخي هو حر هو اللي هايتحاسب مش انت و كمان هو ادامه كل حاجة يختار اللي هو عايزه و اظن هو ليه عقل زيك تمام
كلام جميل ده على اساس ان المسلم بيدعوا المسيحى بكل حرية للاسلام، يا ريت كمان المسيحى يدعوا المسلم للمسيحية بكل حرية
و للكل حق الاختيار
إقتباس:
انا بس احب اوضح شوية نقط في كلامي و هي دي الخلاصة
طول عمرنا عايشين مع بعض سواء اجداد المسلمين غلطوا او لا حسب رأي المسيحيين او حسب رأي المسلمين انهم مصريين اجدادهم الفراعنة المهم اننا دلوقت بنحب بعض حتى لو بالظاهر مش انتم يا مسلمين بتقولوا انكم ليكم الظاهر و ان كان نبيكم محمد كان بيعامل المنافقين على انهم مسلمين لان دا هو الظاهر منهم و كمان اظن من المسيحيين انهم عمرهم ما يبادلوا حد بيعاملهم حلو بغير كده و انا متأكد من الكلام دا كويس و طبعا الكلام دا بعيد عن رأي المتشددين من الجانبين
اى محبة بالظاهر ابتسم فى وجهك و لما تمشى اقول عليك ابن كذا و كذا اهذا هو حب الآخر فى الاسلام شئ جميل يعنى الحب عندكم مرائية اشكرك على توضيح ذلك الحب الذى نراه من اخواننا المصريين الذين يتبعون محمد ابن امنه.
إقتباس:
تالت حاجة بقى و دي هي اللي هاتولع فعلا في مصر و هي الاساءة للرموز الدينية و احب اوضح حاجة هنا للمسيحيين ان لما مثلا المسلمين بيقولوا المسيح ابن مريم كده مش بيشتموه و لا حاجه دا بالنسبة ليهم تعظيم ليه و مش دا مجال الشرح ليه لكن لما المسيحيين بيقولوا محمد ابن امنة دي اساءة للمسلمين انا بس عايز اوصل حاجة للاتنين ان الواحد يعرف ان دي اساءة لما يعرف قصد و نية التاني بيقولها ليه ؟و كمان عايز الناس تاخد الموضوع ببساطة المسيحيين ما يزعلوش من المسيح ابن مريم لانهم بيقولوا و معتقدين ان شخصية المسيح الاسلامية مش هي المسيحية حسب الاعتقاد و كمان المسلمين ما يزعلوش لما المسيحيين يقولوا محمد ابن امنة لانه فعلا ابن امنة و لا دا غلط و لا امنة كانت ست مش كويسة في نظر المسلمين؟ دا قصدي اننا ما نقفش لبعض على الواحدة لاننا بنحب بعض و دا رأيي الخاص
و ما هى مظاهر هذا الحب ؟
اضطهاد،قتل،اهانة!!!!
الحب الاسلامى حب من الظاهر فقط
إقتباس:

احنا المصريين بناة الاهرام قاهري الهكسوس و الرومان قاهري اسرائيل دايما ان شاء الله
و هل اذا استقر بمصر يهود او رجع الذين رحلوا عنها منهم هل ستقبلهم و تحبهم ايضا
يا قاهر اسرائيل؟
السنا فى معاهدة سلام معهم؟ هل نقدوا معاهدتنا معهم ام ما تقول هو عنصرية لا يقدر اى مسلم على اخفائها؟
إقتباس:
لازم نقهر الجهل و الفقر و المرض و ييجي اليوم اللي الناس تقول فيه مشكلة في ارتفاع سعر الايس كريم مش ماحناش لاقيين العيش
عندنا موارد و عقول و ناس محترمة كتير و زي ما واحد مسيحي قالي قبل كده لو بس الناس تشيل موضوع الدين دا من دماغهم و يخلوه في قلبهم بس مصر تبقى جنة
ادعوا معايا مسلمين و مسيحيين كل حسب طريقته يا رب ادحض المتشددين حتى لو كانوا على ديانتي يا رب رجع خير مصر لولادها مش للي خانوها و لما ندعي بقلب صافي انا متأكد ان ربنا هايستجيب
عشتي يا مصر جميلة و حرة و ان شاء الله لازم ييجي يوم عطر الحب يفوح
A TOT ALLIEUR MES FRERES CHRISTIANS ET MUSLIMS
اخيرا اسألك اين قلت انك كاذب .. اانت مصرى ام عربى اين ولاؤك حتى تغضب لكلمتى ان اللسان العربى لسان كاذب، واضيف الآن بعد ان وضحت لنا ان حب المسلم لغير المسلم هو من الظاهر ان المسلم كاذب و لا مصداقية لحب المسلم لشخص او لبلد مثل مصر.
الرد مع إقتباس
قديم 15-05-2008
مصر وردة الروح مصر وردة الروح غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2008
مصر وردة الروح is on a distinguished road

يا زميل زجل لم يشتمك ولم يسبك كما تدعي بل وصف تقيتك التي تتكلم بها في الموضوع
دا كلام الاخ موسى
طيب لو افترضت معاك ان دي تقية انا هاعملها ليه على النت؟ مانا ممكن اقول اللي انا عايزه مثلا اني اشتم و لا اقول اي كلام هو حد هايعرف يجبني
و لاخر مرة احب اعرفك اني و الله مانا عايز اتكلم في حاجة الا اللي تجيب الخير لمصر بدون الدخول في
حوارات دينية و يا ريت تصدقني لاني مش هاعرف اثبتلك غير انك يا اما تصدق او لا

مين من المسلمين وشيوخ الأزهر المتعلمين قال أن ذبح الأقباط في الكشح أو الأسكندريه مثلا أرهاب ديني ليس في الأسلام ... طبعا لو كان حد عنده الجراءه يقول كده.... كان أغلبيه المسلمين أللي "بتقول عليهم بيحبونا ومعتدلين" كانوا كفروا هذا الشيخ و أحلوا دمه .....هل هذا صحيح أم لا في أنتظار
دا كلام الاخ الباشا
بص يا سيدي بجد لو انت سألك اي شيخ ازهري هايقولك ان هو مش موافق على اي عنف ضد المسيحيين من اي شكل من اشكال العنف لكن انا باعيب على شيوخ الازهر انهم بيخافوا يقولوا رأيهم بصراحة اذا كان الرأي دا هايزعل الحكومة ارجو ان كلامي يكون وصلك لاني جربت دا كتير مع ناس و شيوخ ازهريين و متعلمين
كمان بقى يا باشا بمناسبة مين السبب في الحريقة اللي ممكن تحصل في مصر غير الحكومة انا باقول من رأيي انهم الجماعات السلفية و اعتقد انكم عارفين الفرق بين الجماعات السلفية المتطرفة بزعامة الحويني في مصر و باقي المسلمين يعني الحويني دا لاني من نفس بلده و حضرت له خطب كذا مرة علشان اعرف بيقول ايه الراجل دا بيشتم في كل الناس يعني لو قال الشمس بتطلع من الغرب و الناس كلها قالت لأ من الشرق هو هايقول عليهم مجانين و هو بس اللي عاقل عموما انا مش عايز اصلا افتكر كلامه بس اللي هاقوله ليكم عنه حاجه واحدة هي دي المهمة في موضوعنا ان الراجل دا كان راجل من اسرة عادية جدا مستواها المادي تحت المتوسط يعني بالعربي كده يا دوب عايشين و فجأة و بدون سابق انذار راح السعودية قعد لا يزيد على الخمس سنوات رجع بقى عامل ايه؟
عنده الان برج في كفر الشيخ و متجوز اربعة عنده تلات عربيات طيب دول بقى منين؟
انا سألت ناس ازاهرة هم اللي حفظوه القرأن و بالرغم من كده بيشتم فيهم دلوقت قالولي انه اتجه للوهابيه و السعودية هي اللي بتموله علشان ينشرها في مصر و لعلمكم بقى الوهابية دي لو انتشرت في مصر و الله لا هايفضل مسيحي و لا مسلم هانبص نلاقي الاهرام اتهدت و النيل جف و القاهرة بقت صحراء جرداءزالت الهوية المصرية نهائيا و دا مش علشان الاسلام ينتشر لا دا علشان السعودة تنتشر بعاداتها القذرة اللي يقرف منها ال*** و نبص نلاقينا سعوديين لكن بدون بترول و ييجوا هم يتخذوا بناتنا جواري سواء المسلمين او المسيحيين لانهم و الله بيكرهونا كمصريين و انا مسلم و عايش هناك و عارف هم عايزين ايه لكن انتم لو فيه واحد فيكم رد على التساؤل اللي انا طرحته و ازاي هانحل مشكلة المغتربين المصريين هناك لما يرجعوا كنت هاكملكم كلامي بان ممكن الايه تنقلب عليكم و ناخد احنا بترولهم لانهم عاملين زي المجانين عايزين وصي عليهم بجد انا مقتنع بالكلام دا جدا لاني عايش معاهم وشايف
اما بالنسبة لقضية السيسي انا بجد ما قريتش الرابط لكن تأكد يا باشا انها لو مظلومة ان شاء الله ربنا هاياخد لها حقها سواء في الدنيا او في الاخرة او في الاتنين معا

اى محبة بالظاهر ابتسم فى وجهك و لما تمشى اقول عليك ابن كذا و كذا اهذا هو حب الآخر فى الاسلام شئ جميل يعنى الحب عندكم مرائية اشكرك على توضيح ذلك الحب الذى نراه من اخواننا المصريين الذين يتبعون محمد ابن امنه.

دا كلام الاخ شوتافار
يا سيدي انا باقول على افتراض دا لكن انا بجد باحب اصدقائي كلهم سواء المسيجي منهم او المسلم و باقول كده من منطلقي الشخصي و انا ما دخلتش في قلب كل المسلمين

السنا فى معاهدة سلام معهم؟ هل نقدوا معاهدتنا معهم ام ما تقول هو عنصرية لا يقدر اى مسلم على اخفائها؟
الموضوع دا يطول شرحه لكن انا هاققولك رأيي فيه باختصار اسرائيل لو لقت اي فرصة انها تحتل مصر مش هاتتراجع و هم فعلا ناقدين المعاهدة معانا مش كل يوم نسمع عن جواسيس ليهم في مصر؟ مش كذا مرة نسمع عن قتل للجنود المصريين على الحدود؟ و لو هم فعلا جادين في الاتفاقية يشيلوا عبارة اسرائيل الكبرى من النيل الى الفرات
كمان بقى فيه حاجه انا حسيتها في كلام ناس كتير في المنتدى و هي انهم حابين اسرائيل اكتر من المسلمين المصريين و دا مجرد احساس ممكن يكون صح و ممكن يكون غلط فاياريت حد يقولي اذا كان غلط و لا صح

اخيرا اسألك اين قلت انك كاذب .. اانت مصرى ام عربى اين ولاؤك حتى تغضب لكلمتى ان اللسان العربى لسان كاذب، واضيف الآن بعد ان وضحت لنا ان حب المسلم لغير المسلم هو من الظاهر ان المسلم كاذب و لا مصداقية لحب المسلم لشخص او لبلد مثل مصر.
انا مصري ناطق بالعربية زيك بالظبط سواء كان دا بمزاجي او حصل غصب عني و انا اسف اذا كنت فرضت انك تقصدني باكذب و الله يعلم ان كنت انا كاذب ام لا اما بقى حب مصر فانا متأكد ان المسلمين و المسيحيين المصريين بيحبوها زي بعض و بيتنافسوا على حبها بغض النظر عن الحويني و امثاله ممن يصفون الوطن بانه مجرد تراب في نظرهم ربنا يعمي نظرهم

اخر حاجة بقى طلبين
الاول هو ان الناس ترد عليا في المشكلة اللي انا عرضتها و نقترح ليها حلول لانها من وجهة نظري المتواضعة اول خطوة على الطريق الصح بدون الدخول في امور دينية ابوس ايديكم
التاني هو ان يا ريت حد يديني اي افادة بشأن تعلم اللغة القبطية لاني فتحت منتدى تعلم اللغة القبطية لكن ما لاقيتش فيه حاجة
اما بالنسبة للباشا فان شاء الله لو قدر لينا و شفنا بعض هابقى اجيبله كل الفواكه اللي هو عايزها و بيحبها بس يديني موقع تعلم اللغة القبطية
عموما شكرا ليكم و انا اسف على تأخر الرد نظرا لانشغالي
a tot alleur mes freres christians et muslims
الرد مع إقتباس
قديم 15-05-2008
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

موسي الأسود is on a distinguished road

إقتباس:
طيب لو افترضت معاك ان دي تقية انا هاعملها ليه على النت؟ مانا ممكن اقول اللي انا عايزه مثلا اني اشتم و لا اقول اي كلام هو حد هايعرف يجبني
و لاخر مرة احب اعرفك اني و الله مانا عايز اتكلم في حاجة الا اللي تجيب الخير لمصر بدون الدخول في
حوارات دينية و يا ريت تصدقني لاني مش هاعرف اثبتلك غير انك يا اما تصدق او لا
يا زميل مشكلتك الحقيقية انك انسان بسيط جدا لا تبحث عن السبب .
سبق قبل ذلك ان الباشا أخبرك ان لو انت دكتور عاوز تعالج دمل في الجسد فلابد أن تظهره و تنظفه و تطهره و تأخد المضاد اللازم له .. لا ان نغطيه ونداريه عن أعين الناس و ننتظر الفرج من عند ربنا و ندعي ونقول يارب الدمل يخف ..

يا زميل ما وصلت اليه مصر الآن هو بفعل الجماعات الاسلامية و الاخزان المسلمون و ايات صريحة من القرآن تحلل اموال و نساء المسيحيين و قوانين دولة تنفي حقوق المواطنة علينا وتمنعنا من أداء صلواتنا وطقوسنا بل و تغلق كنائسنا و تضعها تحت الحراسة وقوانين تبرء المذنب و القاتل كما حدث في قضية الكشح كل القتله في هذه القضية لم تثبت عليهم الادانة و أخدوا البراءة .

قاتل الاسكندرية الذي اقتحم الكنيسة و قتل عم نصحي طلع متخلف عقلي !!
قاتل الزقازيق .. متخلف عقلي .
قاتل العسكري عماد لم يستدل عليه الي الآن و ان استدل عليه سيكون متخلف عقلي .
أحداث العياط و المنيا و غيرها الي الآن لم يبت فيها و الدولة بتداري علي الفتنة و تشجع عليها .

أنا واثق انك انسان شريف ونبيل لكن كم عدد أمثالك في الدولة الوهابية المصرية
ليس لنا الا أن ندعو لك و نقول ربنا يكتر من امثالك

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
قديم 15-05-2008
Moderator

إقتباس:
مين من المسلمين وشيوخ الأزهر المتعلمين قال أن ذبح الأقباط في الكشح أو الأسكندريه مثلا أرهاب ديني ليس في الأسلام ... طبعا لو كان حد عنده الجراءه يقول كده.... كان أغلبيه المسلمين أللي "بتقول عليهم بيحبونا ومعتدلين" كانوا كفروا هذا الشيخ و أحلوا دمه .....هل هذا صحيح أم لا في أنتظار
دا كلام الاخ الباشا
بص يا سيدي بجد لو انت سألك اي شيخ ازهري هايقولك ان هو مش موافق على اي عنف ضد المسيحيين من اي شكل من اشكال العنف لكن انا باعيب على شيوخ الازهر انهم بيخافوا يقولوا رأيهم بصراحة اذا كان الرأي دا هايزعل الحكومة ارجو ان كلامي يكون وصلك لاني جربت دا كتير مع ناس و شيوخ ازهريين و متعلمين
كمان بقى يا باشا بمناسبة مين السبب في الحريقة اللي ممكن تحصل في مصر غير الحكومة انا باقول من رأيي انهم الجماعات السلفية
الأخ ورده الروح
أتفق معاك في النقطه دي كمان ذي ماقلك الأستاذ موسي أن أخوان الخراب و الجماعات الأسلميه السلفية بتستعرض عضلاتها علي الأقباط الغلابه .... وده أللي بيخليني أقولك ذي الأستاذ موسي أنك شخص طيب ولايوجد مثلك كثير .... ولذلك للأسف أغلبيه المسلمين ساعه الجد والمحك الأصلي تجدهم في حاله صمت ... قول الحق يا أستاذي الفاضل لا يحتاج دعوه من أحد ...

خوف الله المفروض عند الشيوخ دول أكبر من الخوف من الحكومه .... أنا مقدر أنك بتعيب علي شيوخ الازهر لكن للأسف أنا وأخواتي بندفع الثمن من أهلنا وأعرضنا و خطف بناتنا
إقتباس:
اما بالنسبة لقضية السيسي انا بجد ما قريتش الرابط لكن تأكد يا باشا انها لو مظلومة ان شاء الله ربنا هاياخد لها حقها سواء في الدنيا او في الاخرة او في الاتنين معا
عتابي عليك أنك لم تفكر في أن تقراء هذه القضيه
قضيه الغلبانه بهية السيسي ......القبض علي بهية السيسي شقيقة شادية السيسي بنفس التهمة ..... http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=28374
التي لن تأخذ من وقتك أكثر من دقيقاتان والتي تمثل ملخص معانات شركاء في الوطن ....برغم أن دعوتك جميله لكن لا تعطي رائ واضح وصريح وهذه هي مشكلتنا مع المسلمين الذين تقول أنهم غير موافقين علي أعمال الوهابيه السلفيه في مصر

إقتباس:
اما بالنسبة للباشا فان شاء الله لو قدر لينا و شفنا بعض هابقى اجيبله كل الفواكه اللي هو عايزها و بيحبها بس يديني موقع تعلم اللغة القبطية
حاضر يا سيدي الفاضل طلباتك أوامر ... لما نتقابل يا سيدي أنت عليك الفاكهه وأنا عليا المشاريب ....

أخوتنا في المنتدي عندهم قسم مخصص لتعلم اللغه القبطيه
منتدى تعليم اللغة القبطية coptic language
http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=12

الأستاذ الكبير مكاكولا عنده كمان موقع خطير لتعلم اللغه القبطيه
برامج لتعلم اللغة القبطية
http://shababchristian.com/shabab/in...p?showforum=49

كلمات عامية اصلها قبطى
http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=18494
بعض الكلمات والتعبيرات المستخدمة إلى الأن باللغة القبطية
http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=27358

أنت طريقه كلامك بتفكرني بأخ عزيز علينا مسلم معتدل في كلامه ذي حضرتك ... وأنا شخصيا أكن له أحترام و محبه أسمه ماجد منيب....

وده أللي بيخليني أقولك ذي الأستاذ موسي ... أنك شخص طيب ولايوجد مثلك كثير ليس لنا الا أن ندعو لكم و نقول ربنا يكتر من امثالكم .... لخير مصر
الرد مع إقتباس
قديم 15-05-2008
مصر وردة الروح مصر وردة الروح غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2008
مصر وردة الروح is on a distinguished road

أنا واثق انك انسان شريف ونبيل لكن كم عدد أمثالك في الدولة الوهابية المصرية
ليس لنا الا أن ندعو لك و نقول ربنا يكتر من امثالك
دا كلام الاخ موسى
اشكرك على مدحك ليا و كمان على دعوتك ليا بس ليا عندك طلب صغير هو بلاش نقول الدولة الوهابية المصرية دي و الله يا اخ موسى انا اعرف مسلمين كتير جدا بيكرهوا الوهابية لانك لو عرفت ايه هي الوهابية بجد ممكن تكره نفسك و تكفر بالله كمان و انا مش بابالغ لان دي هي الحقيقة فا خليها الدولة المصرية الجميلة

قول الحق يا أستاذي الفاضل لا يحتاج دعوه من أحد ...

دا كلام الباشا
كلامك لا غبار عليه و كله تمام بس انا عايز اقولك على حقيقة اننا بشر و لو تلاحظ اننا من ايام ما كنا في المدرسة كان لو واحد قال حسني مبارك حاف كان المدرس يضربة و يقوله اسمه السيد الرئيس محمد حسني مبارك و المدرس دا كان مسلم مثلا و عارف ان في الاسلام الحاكم ما ينفعش نديله اكتر من حقه و اننا المفروض ننتقده و كمان كان المدرسين المسيحيين كده فا دا غلط من ايام الفراعنة لان دي عادة فينا دا كان فرعون بيقول للناس انا ربكم الاعلى و كانوا مصدقينه و ممكن ما كانوش مصدقينه و لا حاجه بس خايفين منه و كمان الرومان لما احتلوا مصر كان المصريين ما بيعملوش اي رد فعل تجاههم و كمان ما طلعوش الا لما المسلمين دخلوا بغض النظر عن ان المسلمين كانوا محتلين او لا و حتى لما المسلمين دخلوا مصر على فرض الاخوة المسيحيين انهم كانوا معترضين عليهم ما حصلش اي حاجة و قيس على ذلك الا الان ما حدش قادر يقول بم لحسني يعني الناس اللي احنا بنقول عليهم انهم جريئين زي مثلا طلعت السادات يقعد يقول الحكومة بنت كذا و كذا لكن ييجي عند حسني و يقول هو مش غلطان هو قالهم الصح و هم ما سمعوش الكلام و قيس على غير كده كتير من الناس دول الصراحة احنا كمصريين فينا عيب خطير اوي و هو اننا بنخاف بجد دا رأيي و ممكن يكون غلط لكن انا ملاحظ كده

خوف الله المفروض عند الشيوخ دول أكبر من الخوف من الحكومه .... أنا مقدر أنك بتعيب علي شيوخ الازهر لكن للأسف أنا وأخواتي بندفع الثمن من أهلنا وأعرضنا و خطف بناتنا

و الله كلامك صح لكن دي اصلها التربية السيئة اللي اتزرعت فينا من صغرنا انها اوعى تتكلم على الحكومة اوعي امن الدولة اوعى وشك
لكن بالنسبة لشيوخ الازهر انا باقدرهم جدا لكن لازم اقول الحق هم بيخافوا من الحكومة الا القليل
لكن بالنسبة لاي مصري حتى لو كان مسيحي انا ازعل عشانه جدا لو حد ضره و بجد لو بنت مسيحية مثلا تم اغتصابها و الله ازعل عليها زي ما تكون اختي و لو في ايدي اخد لها حقها عمري ما اتأخر و كمان اي واحد شريف هايعمل كدة من غير ما يبص ديانتها ايه

عتابي عليك أنك لم تفكر في أن تقراء هذه القضيه
انا اسف يا عم لكن انا قريتها و لو هي فعلا زي ما حصلت كدة و انهم عايزين يجبروها على الاسلام يبقوا بهايم مش بني ادمين لسببين الاول ان لا يعقل ان حد يجبر حد على انه يدخل دين غير دينه و مش بس كده انه يعتنق فكر هو مش موافق عليه حتى لو كان الفكر دا صح مية في المية تاني حاجة بقى ان العالم دي جهلة بالاسلام لان لو واحد اسلم ظاهريا و قلبة غير مسلم يبقى مافيش فايدة منه حسب العقيدة الاسلامية الا اذا كانوا هم بيدوروا على عدد بس و دا يبقى غباء اكبر بكتير فا ربنا زي ما قلتلك حسب العقيدة الاسلامية هايجازيهم دنيا و اخرة و ان كانت تلك المرأة المسيحية هاتخش النار حسب العقيدة الاسلامية و الله اعلم وقتها لكن ربنا مش هايسبه يعدي كده لان الظلم ظلمات يوم القيامة حسب العقيدة الاسلامية ففي العقيدة الاسلامية ان فيه ست جوعت قطة لحد ما ماتت فدخلت النار و ان فيه ست تانية كانت زانية ربنا رحمها من النار بسبب انها اطعمت *** جائع فاكيد الناس دي لاهي فاهمة الاسلام و لا غير الاسلام هم بس ماشيين ورا النظام من غير ما يبصوا هم بيعملوا ايه
اخر حاجة بقى اني باشكرك على مواقع تعليم اللغة القبطية
لكن برضه مش جايبلك فاكهة لانك ما رديتش عليا في الموضوع اللي انا طرحته هههههههههههه
a tot alleur mes freres christians et muslims
الرد مع إقتباس
قديم 15-05-2008
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road

إقتباس:

حرام عليكم ما تولعوش فيها
الصراحة ياحاج وردة ...
أنا دونا عن الناس دى كلها عاوز فعلا أولع فى مصر والعالم الإسلامى كله ...
تعرف ليه ياوردة ...
أنا أقول لك ...
لما يكون فيه بيت أو غيط موبوء بالأمراض المعدية أو الحشرات أو القوارض والزواحف ...
فالحل الأول يكون بالتطهير اليدوى أى إستعمال الديتول والمصايد والشباشب والمكانس...
وعندما يفشل هذا الحل يتم إستعمال المضادات الحيوية والأمصال والسموم...
وهذه الطريقة قد لاتجدى ...
لذلك يكون الحل القاسى هو الحرق ثم إعادة البناء ....
وفى المناطق الموبوءة بالإسلام تم تجربة الحلين الأولين لذلك لازالت مصر مريضة ....
والحل هو فى حرقها حتى تشفى من وباء الإسلام وبالطبع البقاء فيها سيكون للأقوى روحيا ومعنويا وليس جسديا...

الحرق هنا هو بالقضاء على الإسلام وذلك بإسئصاله من عقول الشعب ...
و قد نجحنا بحمد ربنا إلى حد كبير ويشهد على ذلك ناهد متولى وأسماء الخولى ومحمد حجازى ومجدى علام و هنى وجمانا وعادل وبوش وهانى وسلام وغيرهم الكثير ممن تم شفائهم من داء الإسلام...

والبقية تأتى ....

الرد مع إقتباس
قديم 16-05-2008
الصورة الرمزية لـ صائد الذباب
صائد الذباب صائد الذباب غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
صائد الذباب is on a distinguished road

الرد مع إقتباس
قديم 01-06-2008
Gold User

إنت فين ياحاج وردة ؟؟؟؟

أنا إشتريت الجاز ...

يلا هات الكبريت علشان نولعها سوا

الرد مع إقتباس
قديم 04-06-2008
Moderator

العزيز مصر ورده الروح

عرفت مين حيولع في مصرنا ... ولو عندك لسه شك شوف تعذيب رهبان دير أبو فام .... علشان ينطقوا الشهادتين ...
http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=29241

أنا عارف أنك تخجل من تصرفات المسلمين الهمج البدو في ملاوي... ذي أنت ما قلت عليهم في قضيه الست الغلبانه بهية السيسي ..... وأنك تسعي للأصلاح .....
إقتباس:
يبقوا بهايم مش بني ادمين
إقتباس:
لسببين الاول ان لا يعقل ان حد يجبر حد على انه يدخل دين غير دينه و مش بس كده انه يعتنق فكر هو مش موافق عليه حتى لو كان الفكر دا صح مية في المية تاني حاجة بقى ان العالم دي جهلة بالاسلام لان لو واحد اسلم ظاهريا و قلبة غير مسلم يبقى مافيش فايدة منه حسب العقيدة الاسلامية الا اذا كانوا هم بيدوروا على عدد بس و دا يبقى غباء اكبر بكتير

[QUOTE]
إقتباس:
انا اسف يا عم لكن انا قريتها و لو هي فعلا زي ما حصلت كدة و انهم عايزين يجبروها على الاسلام
مفيش أسف ولا حاجه يا عزيزي ده كان عتاب أخوي مش أكثر ...

ذي ما وضحتك لك يا عزيزي قبل كده تعالج سبب المشكله قبل أن نبحث عن نتائج للمشكله الطائفيه ... و أفضل مثل المنيا حاليا.... تصرفات المحافظ الكذاب ومدير الأمن الفاشل ولعت المنيا والصعيد وهمه ....أكثر همج من بلطجيه قطاع الطرق البدو لأنهم عايزين يقفلوا علي الجرح " في جلسه عرب " ويضيع حق الدير وحق الرهبان وكأننا في غابه البقاء للأقوي ولا قانون وحقوق ولا يحزنون ....المهم أنهم عملوا قعده عرب بين الدير والبدو قبل كده كذا مره .... و الدير دفع تمن الأرض مرتين .... ..قبل كده والدير معه قرار من المحكمه لبناء سور من شهرين..... الطامه الكبري يا عزيزي أنه حتي الأن ... أسبوع من الأحداث الملتهبه لم يخرج علينا حد من مشيخه الأزهر يقول رائيه عن موضوع تعذيب الرهبان للنطق بالشهادتين ....

وأنا عن طريقك بأسائل .... ما وضع و رائ رجال الدين المسلمين المتعلمين في شخص مسلم يعذب شخص أو يضطهد شخص غير مسلم لأجباره علي الأسلام ... هل سيدخل الجنه ???

وقت الجد يا عزيزي المتعلمين بيسكتوا ويختفوا ورجال الأزهر بيهمهموا بكلام غير واضح حسب مزاج الحكومه ... و تجار الفتاوي الوهابين همه أللي بنسمع صوتهم الكئيب في الفضائيات والتلفزيون من عينه زغلول الفشار و محمد عماره .... والأقباط بيدفعوا ثمن الخراب ده ....

إقتباس:
لكن برضه مش جايبلك فاكهة لانك ما رديتش عليا في الموضوع اللي انا طرحته هههههههههههه
كده بردوه ... ده أنت طلعت بخيل قوي ... ياراجل مستخسر شويه فاكهه همه كل بتوع كفر الشيخ بخله كده .... .

وفي الختام سلام

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18

الرد مع إقتباس
قديم 26-07-2008
Moderator

فينك يا مصر ورده الروح ...
أوعوا تكون عملت ذي ماألك ك ك ... وروحت أنت كمان تولع في مصر ... مصر خلاص بقت اماره سعوديه تتشح بالرماد و تتقلد السيف الوهابي ... يعني خربت ... ما ينفعش تولع فيها

الرد مع إقتباس
قديم 26-07-2008
ريجان ريجان غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jun 2006
ريجان is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة El-Basha مشاهدة مشاركة
فينك يا مصر ورده الروح ...
أوعوا تكون عملت ذي ماألك ك ك ... وروحت أنت كمان تولع في مصر ... مصر خلاص بقت اماره سعوديه تتشح بالرماد و تتقلد السيف الوهابي ... يعني خربت ... ما ينفعش تولع فيها
طبعا هى مولعه مولعه لوحدها طبيعى الجهلال وهم الغاليبه الساحقه مولعينا بجهلهم وحقدهم ويائسهم . والمثقفين مولعينا بصمطهم وجبنهم وخوفهم من السجون والمعتقلات .اما شخوخ الازعر فمولعنها طبيعى بفتاويهم وبجمالها وتكفيرهم للآخرين باموال البترول السعوديه الوهابيه . قريبا سنشاهد سيناريوا العراق فى مصر وربما قريبا جدا بالمحاكم الدوليه للقيادات السياسيه لمصر المهروسه بالاقوى .
الرد مع إقتباس
قديم 26-07-2008
Gold User

ولعها ...

ولعها ...

شعللها ...

شعللها...

http://www.youtube.com/watch?v=RaxXulg7mig

الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة