تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 22-01-2004
zzaghlul zzaghlul غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
zzaghlul is on a distinguished road
اقتباس

لن ينال هدا المنتدى شعبية وسط أقباط مصر ( وليس فنجرية البق فى المهجر) طالما ظلت تعليقات عدائية سافرة كهده تردد دون تدخل....
حضرتك إرثودكسى ؟ لو أيوه تأدب عند الحديث عن البابا، أما لو كنت تتبع أى طائفة أخرى فالحديث عن القيادات الدينية ليس فى صالحك....

هذا كلام الاخ Starvo

حضرته عايز يحجر علي رأيي باتهامي بقلة الادب في الكلام علي سيدنا البابا

البابا غير معصوم ونقده في غير الامور اللاهوتية مش جريمة

تحية لكل من قال رأيه بشجاعة اخص اخي يوساب اللذي قلما اتفقت معه وطبعا اخونا الشجاع دائما ياويكا
قديم 22-01-2004
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
سبقتنى يا أخى زغلول...
رغم إننى أرثوذكسى صميم إلا أننى تصورت أننى جاهل فى الأرثوذكسية بعد أن رأيت الهجوم الضارى على كل من ينتقد الموقف السياسى لقداسة البابا وكأن كنيستنا الأرثوذكسية تعصم البابا..
كل حبى وإحترامى وتقديرى لقداسته أنا غير المستحق فى كل مايتعلق فى الإيمان المسيحى والروحانيات ولكن هذا لايمنعنى من معارضة رأيه السياسى وتفنيد هذا الرأى ومحاولة إيضاحه لى ولجميع الإخوة فى المسيح.

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 22-01-2004
koukikou koukikou غير متصل
Registered User

koukikou is on a distinguished road
فى مواضيع كتيرة بيبقى واضح إن سيدنا مش بيتكلم براحته و إن عليه ضغوط بشعة - و أفتكر إن دير السلطان حجة علشان نبقى إحنا كمان زعلانين من إسرائيل و لكن لو بكرة مصر قالت سلام حقيقى و تطبيع كامل سيدنا هيكون أول واحد يروح القدس و ينسى موضوع دير السلطان ده خالص - إذا كان بيتساهل فى حقوقنا قى الكنائس و الأديرة اللى شاريينها بفلوسنا و دمنا فى مصر علشان يهدى الأمور و ما تقومش الدنيا حريقة على الأقباط يبقى هتفرق معاه قوى حكاية دير السلطان دى؟ ما أظنش!

لكن عندى تعليق صغنن خالص على كلام الأخ اللى إتكلم على الوطنية و الخيانة و إن الإنسان لا يليق به أن يقف مع أى إحتلال إذا كان إسرائيلى أو أمريكى أو عفريتى - ياترى يا سيدى الفاضل لما ألأقباط يكونوا عايشين فى وطنهم المحتل من العرب المسلمين يبقوا خونة لو حاولوا يسترجعوا هذا الوطن و الا تبقى مقاومة مقدسة زى اللى بيقاوموا المحتل الإسرائيلى فى فلسطين؟؟ و الا هى كل حاجة تحللوها لصالح المسلمين ؟؟
و لو إن يعنى مفيش حد قال إن الأقباط هيسترجعوا السيادة على وطنهم اللى نهبوه المسلمين - خلاص فات الأوان ! لكن ما أعتقدش أبدا إن المفروض إننا نشوف هؤلاء العربان اللى هبطوا علينا من جزيرة الإسلام بيحاولوا يمحوا هوية هذا الوطن و بيقولوا بالصوت العالى إن إيمانهم و وطنهم و ولائهم و إنتمائهم هو الإسلام و يبقى المفروض إننا نقول "وأنا كمان" !! لا يا سيدى لو كان إنتمائهم و وولائهم هو للإسلام يبقى مرحبا بالخيانة لإننا نرفض هذا الإنتماء
الرد مع إقتباس
قديم 22-01-2004
saweres
GUST

إيه ده ؟ كل الردود دى فى يوم واحد ؟؟!!!!!!!!!
بس أنا للأسف معنديش وقت دلوقتى أقرا كل الردود
بس هرد على أخويا عماد اللى اتهمنى بعدم قراءة الكتب ( اللى بجد )
يا عم عماد أنا اعتمادى الرسمى فى التاريخ هو كتاب تاريخ الكنيسة القبطية لأبونا منسى يوحنا وأظن ان ده كتاب بجد
عموما انت لو قريت الموضوع من أوله هتعرف انى قلت ان صلاح الدين قدم الأرض اعتذارا
بيعتذر ليه؟ لأنه تقريبا دبح نص الأقباط بدون ذنب جنوه الا خوفه من ان يشتدوا ويساعدوا الغربيين فقط
ونحن لا نريد أن نغير وضع احتلال عربى بوضع احتلال غربى
فقلنا من الحكمة يبقى الوضع كما هو عليه وكالعادة لم نتدخل فى أى حرب لأننا غير محاربين ومسالمين ( أظن كده )
وصلاح الدين بعد كده غير فكره نهائى عن الأقباط بل وشجعهم على أن يكون لهم دير فى القدس وأنا بقول امتان لأنه لم يبالى بفرقة البوم الناعق التى تطالبه بذبح الأقباط لكى يدخل الجنة والراجل ادانا حتة أرض وسمح لنا نبنى فيها أدعى عليه يعنى !!!!
الدير مملوك للأقباط ومعانا مستندات أقل شيئ الأيقونات التى ما زالت داخل الدير قبطية وليست حبشية
أيوة الأحباش على ما أعتقد ما زالوا أرثوذكس أصلى معرفش عنهم حاجة من ساعة نياحة البابا كيرلس السادس
لكن انهم يترهبنوا بالدير !! قديمة ما هو دير السريان كان بتاع السريان وسابوه لينا ولو عايزين ييجوا يترهبنوا فيه أهلا وسهلا وأنا لو عايز أروح أترهبن عند الأرمن مش هيعارضوا المشكلة لما يحميهم الجيش الاسرائيلى ويطنشوا كل طلباتنا بارجاع الديرلينا
اسرائيل دولة علمانية ( تقريبا ) ولا وجه مقارنة بين محكمة اسرائيلية ومحكمة اسلامية
فالمحكمة حكمت لنا ولم تحكم علينا شوف بس الجيش مرضاش ينفذ بحجة أبعاد الوضع السياسية
وأخيرا يا عم عماد انت تحاملت علىّ أكتر من اللازم
انت مقرتش أعمال الرسل؟ ولا ازاى شاول كان معاه رسايل لرؤساء الكهنة علشان يسجنوا المسيحيين ولا ما قرتش التاريخ اللى بيقول ان يعقوب بن كلس وصاحبه موسى اليهود فى زمن المعز لدين الله كانوا عايزين يثبتوا للخليفة بطلان المسيحية ولكن الله صنع أكبر معجزة فى العالم ألا وهى نقل جبل المقطم!!!
أنا قصدت بالعصور الأولى للمسيحية بالقرن الأول والثانى الميلادى فقط للتحديد
لازم تقرا انت التاريخ علشان تعرف
وتعرف انى لما أطالب بحق لكنيستى مبقاش بباوى يا أخ عماد
الله يسامحكم يللى بتدّعوا انكم أقباط وتحاربوا مصالح كنيستكم ولا تدافعوا عن مقدساتها
أخوكم على كل حال
ساويرس عبد المسيح

آخر تعديل بواسطة saweres ، 22-01-2004 الساعة 02:05 PM
الرد مع إقتباس
قديم 22-01-2004
saweres
GUST

أظن هناك سوء تفاهم

على فكرة علشان أوضح نقطة
مش معنى إنى بقول لإسرائيل لأ يبقى بقول للمسلمين آه أو العكس ما تفهومهاش كده
أنا برفض تماما إن أى حد يتهمنى بتهمة العروبة أنا قبطى جدا جدا جدا
قوميتى القبطية أهم عندى من حياتى وعلشان كده لما يكون دير قبطى انشالله لو كان مين حاطط ايده عليه لازم أقاوم بالطرق المشروعة لكى أسترجع حقى
مضى الزمن الذى كان تغتصب فيه أملاكنا ونقف للتفرج
أو كما قال البعض ( ما هم أرثوذكس زينا أو اسرائيل برضوا قامت بدورها باهداء الدير )
بطلوا تقاعس بقى وفوقوا مش هتحصلوا على حقوقكم الكبيرة اذا انتم نمتوا فى الحقوق الصغيرة زى الدير
أيوة حق صغير لأن معانا حكم محكمة اسرائيلية ووثائق تثبت ملكيتنا للدير
الأهم نسترجع الأكبر وهو قوميتنا الأمين فى القليل يا أساتذة أمين فى الكثير
أيوة العرب محتلين وغزاة ولكنهم انصهروا الآن وصاروا أكبر عددا ما السبيل إذا الى اخراجهم؟؟؟
لم يعد هناك حل غير التعايش بمحبة
ومن يرفض رأى التعايش مطالب بتقديم حلول لا أن يزيدها تعقيدا
ربنا معاكم
أخوكم الصغير ساويرس عبد المسيح
الرد مع إقتباس
قديم 22-01-2004
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

iwcab is on a distinguished road
س : هوه فيه إيه ؟
ص : أصل ق عامل شغلة جامدة قوى علشان ى أخذ منه جنيه
س : مالك ياعم ق ؟ زعلان ليه ؟
ق : لا أنا مش ممكن أسكت - أنا ما أتنازلش عن حقى أبداً
س : ياعم مش مشكلة .. ده جنيه وإنت ياآما ضاع منك .. إنت ناسى لما م أخذ منك ألف جنيه
ق : أيوه م أخذ منى ألف جنيه بس أنا متسامح ودينى بيأمر بالتسامح
س : طيب ما تسامح .. يعنى تسامح فى ألف جنيه ومش عاوز تسامح فى جنيه
ق : لا يمكن - أنا هأقاطع ى ومش هأكلمه إلا لما يرجع الجنيه وأنا معايا حكم
س : طيب تعالى بقى بينى وبينك علشان نتكلم
---------------------
س : أنا مش مصدق إنك مش مسامح فى الجنيه بعد ما سامحت ى بالألف جنيه
ق : الموضوع مش موضوع الجنيه ، الموضوع إن م معادى ى ، وأنا لو سامحت ى وصلحت علاقاتى معاه - م هيزعل ويمكن يدبحنى ، فأنا عامل الجنيه زعلة مع ى علشان ماأصالحوش وم يزعل ، ولو م زعل هأروح فى داهية
س : يعنى قصدك إن الشغلة دى كلها علشان ما تصالحش ى ، و م يزعل
ق : أيوه
س : طيب ما تقول كده ياأخى من الأول - أنا مستغرب من الموقف بتاعك
الرد مع إقتباس
قديم 22-01-2004
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

knowjesus_knowlove is on a distinguished road

ق قبطى
ى يهودى
م مسلم

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 23-01-2004
signal_II signal_II غير متصل
Registered User

signal_II is on a distinguished road
عزيزى ساويرس
شكرا للرد والاهتمام بما كتنبت
لكن اولا بما ان اعتمادك على كتاب تاريخ الكنيسة عارف الكتاب دا اتصص ريشة كام مرة واتفر واتحذف واضاف خصوصا فى اخرطبعتين تلاتة انا هدورلك على واحد كان كاتب عن الموضوع بتفصيل بمنتدى مسيحى

اما عن الباقى تقول

إقتباس:
بيعتذر ليه؟ لأنه تقريبا دبح نص الأقباط بدون ذنب جنوه الا خوفه من ان يشتدوا ويساعدوا الغربيين فقط
ونحن لا نريد أن نغير وضع احتلال عربى بوضع احتلال غربى
يعنى حياة نص الاقباط=حتة ارض ..ياحلاوة الحلاوة
يعنى مغلوطش احفاد صلاح الدين الزاوويين والكشحاوية لما عملوا اللى عملوة
ولما نحن لانريد تغير احتلال باحتلال وافقنا ليةمن الاساس على احتلالهم وقت دخولهم مصر ؟كان تغير احتلالات ؟

ولما احنا ضد الاحتلال وقفنا لية ضد الثورات المتتالية من اقباط الصعيد واقباط الدلتا واشهرهم بالطبع ثورة البشموريين
ولما احنا ضد الاحتلال رفضنا لى محاولة ملك الحبشة الارثوزكسى محاولة تحريرنا او حتى تعديل ووضعنا الزفت بل كان جواب البابا وقتها متشكرين مع السلامة ؟؟خوفا من قتل 100 او 1000 طب مااحنا اتقتل لنا ساعاتها مليون

إقتباس:
غير فكره نهائى عن الأقباط بل وشجعهم على أن يكون لهم دير فى القدس
وشجعهم على ان يكون لهم دير بالقدس لية يعنى من قلة الاديرة وقتها مثلا ؟مش فاهم

إقتباس:
لأنه لم يبالى بفرقة البوم الناعق التى تطالبه بذبح الأقباط لكى يدخل الجنة والراجل ادانا حتة أرض وسمح لنا نبنى فيها أدعى عليه يعنى !!!!
اه بصحيح ..ندعى علية لية ؟؟ لية ؟؟ لية ؟
اصلة ياحرام لا هد كنايس ولا قتل اقباط ولا اجبر البعض على الاسلمة
دا الراجل كتر خيرة رمنلنا حتة ارض نبنى عليها دير ..
يعنى هو هد كام كنيسة وادانا كام دير ؟

إقتباس:
أيوة الأحباش على ما أعتقد ما زالوا أرثوذكس
ايوة الاحباش ( الاثيوبيين والارتريين ) اغلبهم ارثوزكس وانا مقلتش اننا نروح نترهبن عندهم ماداموا زينا
انا قلت طب مانحاول نحل المشكلة معاهم ..وحتى نتوصل لامر او اتفاق نهائى
حتى دول مفيش اختلافات عقائدية بينا وبنهم والعلاقات جيدة فلماذا لانحل المشكلة معهم
مع معرفتى التامة باننا اصحاب الدير فعلا وان كان ذلك يمنع وجود رهبان احباش بة ولم يكونوا يذهبوا لنوال البركةفقط كما قيل

إقتباس:
بس الجيش مرضاش ينفذ بحجة أبعاد الوضع السياسية
صدقنى واقولها لك ربما هذا الامر واعطائة للاحباش ( الارثوزكسيين ) افضل من ان يكون معنا ويكون سبب لايواء ارهابيين او اسلحة هذة هى الاوضاع السياسية التى رفض بسببها ارجاع الدير لنا
تلك التى ظهرت على سبيل المثال فيلم 48ساعة بتل ابيب نادية الجندى تتلقى معلومات او اسلحة لااتذكر تحديدا من كاهن قبطى وتحيا الوحدة الوطنية
ولم نشاهد بيان من الكنيسة يقول ان المناطق الدينية محيدة عن الاعمال العسكرية او ان رجال الدين مهمتهم الصلاة فقط
تخيل هذا يحدث حقيقة بالضغوطات على الكنيسة ماذا سيكون ؟

إقتباس:
وأخيرا يا عم عماد انت تحاملت علىّ أكتر من اللازم
ياساويرس باشا . اوعى تكون بتاع اوراسكوم .انا بقول راى واللى استفزنى قصة دير السلطان كنت فى فترة بخدم فى المكتبة وعملنا احصائية لقينا حكاية دير السلطان متكررة فى كتب الجيب
ولقينا واحد تانى كاتب بصوا شوفوا الوحدة وقت الادان صلاة المزامير والكلام الوردى الذى نقولوة لابنائنا ولم نقل لهم ولا تاريخ حقيقى واحد كان التاريخ توقف منذ دخول العرب مصر
مرة سالت اساتذى وانا بمدارس الاحد كل الشهداء فى عصر الرومان مفيش شهداء بعد ذلك
قالى لا مفيش علشان احنا اخوات مع اخوتنا المسلمين ومفيش اى مشاكل
تخيل ماذا يقال لاطفالنا عن الحب لدرجة التعامى عن التواريخ المؤلمة بحياتنا ومايقال لاطفالهم

إقتباس:
ولا ازاى شاول كان معاه رسايل لرؤساء الكهنة علشان يسجنوا المسيحيين
شاول نفسة بقى اية بعد كدة ؟؟

إقتباس:
يعقوب بن كلس وصاحبه موسى اليهود فى زمن المعز لدين الله كانوا عايزين يثبتوا للخليفة بطلان المسيحية
تصدق حكاية حوارات الاديان فى عهد المعز بتصبنى بارتفاع ضعط الدم مش هامهم غير حوارات اليهود-االمسيحين
مفيش حد منهم عايز يرد على العقيدة الاسلامية
رغم انى قرات كتاب الدر الثمين فى ايضاح الدين ولكن كان نفسى اعرف الكتاب دا اتناقش فى المجالس ام لا
بس دى اسمها مناقشات دينية حتى لو تطرفت شوية .مش مذابح الجهاد

إقتباس:
لازم تقرا انت التاريخ علشان تعرف
وتعرف انى لما أطالب بحق لكنيستى
هحاول اقرا اكتر يمكن اعرف اكتر ( هدف اى واحد) ولكن حقوق كنيستى انا عارفها كويس وبطالب بيها
لكن فى مبدا الاهم فالمهم يعنى يتهد لك دير جوا مصر ولا دير برا مصر ؟؟
بس ياريتك انت متتحاملش عليا

وكان نفسى اسال سوال بفرض تم تقديم استشكال للحكم وتمت الموافقة علية وارجاع الدير لنا هل سيتم السماح لنا بالذهاب للقدس ام لا ؟

بصراحة انا بتعب من الكتابة كتير يعنى ممكن حد يرد على المداخلة التانية او هادر عليها بعد فترة
الرد مع إقتباس
قديم 23-01-2004
saweres
GUST

يا أخ عماد أنا معاك فى معظم اللى قلته ما عدا التنازل عن حقنا فى الدير
وبعدين انت كررت موضوع أسلحة فى الدير ممكن أعرف تقصد ايه؟
ثورة البشمريين تأتى من أن عبد الملك بن مروان ( مش فاكر اذا كان اسمه كده ولا واحد تانى ) حجز البابا وبهدله فانضمينا للمقاومة ( البشموريين ) بس علشان نأدبه
أما احتلال مصر اللى تم فى عهد عمرو بن العاص فده ممكن تسأل لو ما احتلهاش كان حصل ايه للأقباط الأرثوذكس وكام سنة كان البابا بنيامين هربان من العالم دى
عموما كله كان احتلال وقهر وذل من أول اليونانيين لحد العرب المسلمين
بمعنى آخر جلدنا نحّس وبقينا متعودين على الاهانات بشكل مريع
نعم مازلنا محتلين ونطالب بقوميتنا ولغتنا القبطية ومدارسنا القبطية وأوقافنا التى لم تسلم لنا حتى الآن
والشهداء اللى ماتوا شهداء وفى مكان تمنى الاستشهاد لنصل اليه راجع رد الملك البار قسطنطين على والى الاسكندرية عندما قام الوثنين بمذبحة تجاه المسيحيين
على فكرة محدش فتح موضوع مدارسنا القبطية دى لحد دلوقتى
أما ردا على الأخ العزيز جدا يوساب
فأنا لما أقول لينا الحق فى امتلاك الدير مش معناه أنى أقول أنا ضد الاسرائيليين الصهاينة وأتوحد مع اخوتنا العرب المسلمين
لأ أقول ان الاسرائيليين خطفوا دير زى ما المسلمين الارهابيين وحكومتهم خطفت حقوقنا وأهدرتها
لازم نبقى ضد اغتصاب حقوقنا مش نقول يا سلام مش مشكلة الدير ده المهم اللى فى مصر
لا نقول احنا عايزين الدير وعايزين حقوقنا اللى فى مصر كمان ونطالب بيها كأقباط
نوقف البعزقة فى كرامتنا شوية لو سمحتم

آخر تعديل بواسطة saweres ، 23-01-2004 الساعة 06:08 AM
الرد مع إقتباس
قديم 23-01-2004
koukikou koukikou غير متصل
Registered User

koukikou is on a distinguished road
عندى سؤال صغير لو سمحتم
هيحصل إيه لما الأحباش ياخدوا الدير ؟ هل هيمنعونا من دخوله أو هيقلبوه جامع مثلا و يهاجمونا منه ؟
مالهم الأحباش و إيه سبب العداء بيننا و بينهم إننا نزعل قوى لما ياخدوا دير - ما هم منهم قسس كتير بيصلوا مع قسسنا فى كنايسنا فى مصر إشمعنى فى القدس يبقوا مش حبايبنا و ما نسمح لهمش بدير السلطان؟

هو دير السلطان ده مساحته قد إيه؟؟

يا ترى المفروض نطالب قداسة البابا بإتخاذ موقف مقاطعة مماثل من الحكومة المصرية نظرا لأوضاع كنائس كتيرة فى مصرو أديرة زى دير الأنبا أنطونيوس اللى لسه من كام شهر المسلمين نزعوا منه مائة و خمسين فدان؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 23-01-2004
saweres
GUST

أخى koukikou
المشكلة فى لما شوية رهبان ياخدو حاجة ويحميهم بشر ( جيش الدفاع الاسرائيلى )
يعنى المشكلة مش بيننا والحبشة بل بيننا واسرائيل
وتم طرد رهباننا ومطران القدس وقتها الأنبا باسليوس ( على حسب ما أذكر )
و كان من أسباب اللى عمله السادات فى قداسة البابا أن البابا رفض التطبيع مع اسرائيل فى الوقت الذى كان فيه السادات يطالبنا بالتطبيع الكامل ( راجع وطنية الكنيسة القبطية الجزء الثالث )
والموضوع ده من سنة 70
أما موضوع دير الأنبا انطونيوس فنشكر ربنا تم حله لما الحكومة خافت من الاعلام
على أى حال لازم ندافع عن مقدساتنا فى أى مكان لا نتهاون فى أى منها
على فكرة فيه خلفية تاريخية لموضوع مطرانية القدس محدش موافق عليها هبقى أحكيهالكم كاملة
ربنا معاكم
الرد مع إقتباس
قديم 23-01-2004
COPTIC KNIGHT COPTIC KNIGHT غير متصل
Gold User

COPTIC KNIGHT is on a distinguished road
الفكرة أن الأحباش ( مع أحترامي الشديد له ) حسب ما قرأت بدأوا يزيلوا الملامح القبطية في الدير
كمان أسرائيل مش حتخسر علاقتها مع أثيوبيا (أهم محطة لشركة طيران العال ) في أفريقيا عشان شوية الأقباط اللي مفيش أي أستفادة منهم بل الحكومات العربية تشتم أسرائل و الأقباط يقولوا أمين
الرد مع إقتباس
قديم 23-01-2004
saweres
GUST

محدش فاهم خالص يا أقباط؟!!!!!
هو أجدادانا بنوا الهرم ازاى لو عقلهم وعندهم التنسيق عندهم بالطريقة دى
فكروا معايا اذا قمنا بارجاع الدير من يد اسرائيل أقوى دولة فى المنطقة
ستزيد هيبتنا فى المنطقة
سيعرف كثيرون أن هناك من يسمون بالأقباط فى مصر
عندها فقط سوف نستطيع أن نسترجع ما فقدناه بالداخل
الحل هو زيادة هيبتنا بالخارج والضغط بها على من بالداخل من حكومة ودولة لارجاع ما نريده
انما المشكلة ان الظاهر ان فينا عرق عربى
بنتكلم كتير وما بنعملش حاجة ودايما منقسمين على أنفسنا
فكروا كويس واحسبوها هنكسب أكتر لو استرجعنا الدير وزادت أسهمنا الدولية وقتها نسطيع أن نضغط على الدولة
بل ان الدولة نفسها ستبادر بارجاع ما أخذته خوفا من أن يصنع بها كما صُنع مع طالبان
أرجوكم أعيدوا التفكير
أخوكم ساويرس
الرد مع إقتباس
قديم 23-01-2004
Mirage Guardian Mirage Guardian غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jun 2003
Mirage Guardian is on a distinguished road
!!!!!!

??????

مش ممكن كم الفتاوى والأحكام عن جهل ده!!!

موقف البابا من رفض زيارة القدس له مليون دافع (دينى مش سياسى) والذى أفتى بخطأ هذا القرار هانتف ريشه فوراَ لتحدثه بدون علم عن موقف الديانة المسيحية من اليهود عموماً..

لا تحضرنى الآن كل الآيات والتفسيرات عن اسرائيل الحالية.. لكنى سأقتبص رداً للفاضل النسر الذى وإن غاب فكتاباته مازالت تثرى المنتدى وسط كل هذه الآراء المهترئة:

إقتباس:
أعطي الله تلك الأرض ميراثا أبديا لنسل إبراهيم من إسحق (اليهود)
هذا الوعد وعد مشروط فهو مرتبط بأمانتهم وعبادتهم لله
أخطأ بني إسرائيل وعبدوا ألهة أخري - فحدث لهم السبي
والسبي هو طرد من الأرض والنفي الي مكان أخر كأسري
وتم ذلك بالسبي الاشوري والبابلي
تذلل وتاب بني اسرائيل فاعادهم الله لأرضهم من السبي

عصي شعب إسرائيل الرب ورفضوا المسيح
بل وصلبوه فحكم عليهم الرب بالطرد الابدي من تلك الارض
فتم عام 70 ميلادية هدم الهيكل
وهو اخر رمز للعلاقة بين اسرائيل وذلك الشعب

يبقي عدة اسئلة في الموضوع
س1- اليس اليهود هم شعب الله المختار
جـ1- نعم (كانوا) شعب الله (المختار)
ولكن ليسوا الان فالان الكنيسة هي شعب الله المختار
وبدراسة العهد القديم نجد انهم مختارون (لا لمركز عظيم بين الشعوب) بل مختارون لمهمة ومسئولية (اخبار الامم عن الله)
وهذا ما تقوم به الكنيسة الان
اذن شعب الله الان هو المؤمنون والكنيسة
ولا علاقة لليهود الحاليين بكلمة شعب الله

س2- هل يوجد نبوات تتحدث عن عودة اليهود لفلسطين في الكتاب المقدس قبل عودة المسيح ثانية؟
جـ 2- في العهد الجديد لا يوجد حديث عن عودة اليهود لتلك الارض ولا بناء الهيكل ولاشيء من تلك الادعاءات
لكن في العهد القديم يوجد بعض النبوات التي فسرها البعض بطريقة توحي بذلك
لكن بالدراسة الدقيقة لتلك النبوات بدقة نجد انه لا تشير الي تلك العودة المزعومة

كتاب صغير ورائع في هذا الموضوع
Israel in Bible Prophecy
المؤلف
John L.Bray

س3- ما موقفي كمسيحي من القضية الفلسطينية؟
جـ 3- باعتبار ان الشعب اليهودي الحالي ليس شعب الله
ولعدم وجود نبوات حقيقية في الكتاب المقدس عن عودة ذلك الشعب لتلك الارض

فانا كمسيحي اراها قضية سياسية وليست دينية
فهو صراع بين اليهود وسكان فلسطين العرب
ويحاول كل طرف ان يكتسب تعاطف العالم بوضع غطاء ديني للصراع

لكني (كمسيحي) لن اتخذ موقف المحايد ولا موقف الغير معني بالصراع هناك
فعودة اسرائيل لتلك الارض هي نوع من التحدي لارادة الله الذي امر بتشتيتهم
لذلك فمساعدتهم هي ضد فكر وارادة الله
ومساعدة لهم علي الاستمرار في رفض المسيح

لذلك اجد نفسي منحازا للجانب العربي لا بسبب انتمائي العرقي
لكن لانني ارغب كمسيحي ان لا يمتلك اليهود تلك الارض
حتي يدركوا انهم مازالوا مرفوضين من الله ويتوبوا
مع ملاحظة انني لا اكرههم فهم يحتاجون لرسالة المسيح ووظيفتنا توصيلها
وتوصيلها قد يكون بمقاومة استقرارهم في تلك الارض

ما سبق هو ملخص لما اعتقده وحسب رؤيتي للكتاب المقدس

قد اكون مخطئا او مصيبا فيه
لذلك مستعد لمناقشته كتابيا
فكما هو واضح انني لم اقدم اقتباسات وادلة كتابية حتي الان
لسببين الاول
الاختصار فآية واحدة مع الشرح ممكن تاخد صفحات
الثاني
انني افضل ان يبادر من يعتقد بضرورة عودة اليهود قبل مجيء لمسيح بتقديم أدلته ونناقشها
ففي هذا الاتجاه سنصل باسلوب اسرع للنتيجة

النسر
(يتبع)
الرد مع إقتباس
قديم 23-01-2004
Mirage Guardian Mirage Guardian غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jun 2003
Mirage Guardian is on a distinguished road
ما هو الموقف تجاه الرأى المسيحى الذى يساند اليهود (المسيحية الصهيونية)

لست أرى رداً أبلغ من رد الفاضل عماد حنا فى مداخلة سابقة

إقتباس:
هل المسيحية الصهيونية على حق

نظرة مسيحية كتابية على عودة شعب اسرائيل الى فلسطين

قالوا ... ينبغي أن يرجع اسرائيل الى أرض الموعد
ليأتي السيد المسيح ليملك على الأرض

قالوا ... هلموا نساعد اسرائيل ليملك
فنحن لا نساعد اسرائيل ... بل نساعد الرب
...
ونحن نقول
ساعدوا اسرائيل على التوبة... ومعرفة الرب ... والتوقف عن التمرد والعصيان الذي بدأ منذ الفين عاما ...ساعدوهم على الندم لأنهم صلبوه... ساعدوهم على النواح على خطيئتهم ... ساعدوهم لإرجاع الحقوق لأصحابها ...ساعدوهم ليتوقفوا عن اهدار الدماء ...
حينئذ سيأتي الرب
...
في القديم ... رفض الرب شعبا، خانوه، ورفضوه، ومثلوا به
فأصدر أمرا بطرد ذلك الشعب العاصي من تلك الارض الموعودة
والآن
كل من يحاول إرجاع ذلك الشعب وهو في نفس حالة العصيان
يتمرد هو أيضا على الله ... ويشارك في العصيان
...
ببساطة ... من أصدر أمرا بالطرد هو الوحيد الذي يملك اصدار امرا بالرجوع ... وبدون أن نرى توبة وندم ورجوع لذلك الشعب المتمرد لن يكون لذلك الرجوع أي معنى أو هدف ... ولا يكون حكما من قبل الله... ولكنه مزيد من العصيان

...
المسيحية الصهيونية تعبير انتشر كثيرا في الآونة الأخيرة, وهو تعبير أصبح دارجا حتى أن استخدامه جلب على المسيحيين نتائج سلبية عميقة جدا ... فقد اتهم العالم المسيحيون بالتواطوء مع إسرائيل ومساعدتهم على الرجوع واحتلال فلسطين الحبيبة ...

ولأنه هناك اتجاهات مسيحية غربية لها هذا الاتجاه بالفعل علينا أن نتساءل ... هل هم على حق؟ هل الكتاب المقدس يأمرنا أن نساعد اسرائيل الى الرجوع لأرض فلسطين؟ ... وحتى لو كان هناك مسيحيين يؤمنون أن عودة اليهود هو تتميم للنبؤات فهل يحق لنا كمسيحيين أن يكون لنا دور في عودتهم...؟ وهل سيعودون في زمن تكون الكنيسة موجودة على الارض؟ ... اسئلة كثيرة و قبل أن نرد على هذه الأسئلة علينا أن نسأل سؤال هام هو
من الذي أخرج اسرائيل من أرض فلسطين؟
نجد أن الوحيد المتهم بأنه السبب في إخراج اليهود من أرض فلسطين هو السيد المسيح نفسه وذلك لأنهم رفضوه فكان العقاب ... و لقد وصف السيد المسيح هؤلاء اليهود بأنهم:
(1) قلوبهم غليظة: (متى 13: 15) لان قلب هذا الشعب قد غلظ. وآذانهم قد ثقل سماعها. وغمضوا عيونهم لئلا يبصروا بعيونهم ويسمعوا بآذانهم ويفهموا بقلوبهم ويرجعوا فاشفيهم.
(2) قتلة (متى 23: 27-36): .... لذلك ها انا ارسل اليكم انبياء وحكماء وكتبة فمنهم تقتلون وتصلبون ومنهم تجلدون في مجامعكم وتطردون من مدينة الى مدينة. لكي يأتي عليكم كل دم زكي سفك على الارض من دم هابيل الصدّيق الى دم زكريا بن برخيا الذي قتلتموه بين الهيكل والمذبح.
(3) يريدون مجد في العالم( يوحنا 5: 41-47).... كيف تقدرون ان تؤمنوا وانتم تقبلون مجدا بعضكم من بعض. والمجد الذي من الاله الواحد لستم تطلبونه. لا تظنوا اني اشكوكم الى الآب. يوجد الذي يشكوكم وهو موسى الذي عليه رجاؤكم. لانكم لو كنتم تصدقون موسى لكنتم تصدقونني لانه هو كتب عني. فان كنتم لستم تصدقون كتب ذاك فكيف تصدقون كلامي

لكل هذه الأسباب وغيرها تنبأ السيد المسيح عن الدينونة الآتية على شعب اسرائيل والتي كانت ستأتي بعد تركه لأرضنا. ومن أشهر تلك العبارات عن الدينونة ما ذكره متى الانجيلي في الاصحاحات التي بدأت من الإصحاح الثالث والعشرين وحتى الخامس والعشرين والتي تسمى إصحاحات الدينونة وسنركز على الاصحاح الرابع والعشرين.

دينونة آتية: متى 24
يبدأ الحديث في هذا الاصحاح بنظرة إعجاب من التلاميذ الى الهيكل لنقرأ (متى 24: 1) "ثم خرج يسوع ومضى من الهيكل . ? فتقدم تلاميذه لكي يروه ابنية الهيكل." فكانت المفاجئة هي ما صرح به يسوع في العدد الذي يليه مباشرة "فقال لهم يسوع أما تنظرون جميع هذه. الحق اقول لكم انه لا يترك ههنا حجر على حجر لا ينقض" لتكون هذه بداية الحديث عن الدينونة الآتية على شعب إسرائيل
ولقد تمت هذه النبؤه حرفيا سنة 70 ميلادية وطرد اليهود نهائيا... وفشلت كل المحاولات التي حاولت ارجاعهم ... تلك كان رغبة الله كعقاب على تمرد الشعب ... فماذا نسمي من يحاول أن يعاند الله ويحاول ارجاع الشعب؟!!!

فإذا كان هناك عقاب على شعب ما بسبب أنه اقترف خطية معينة... فهل يتم رفع العقاب قبل التوبة عن هذه الخطية؟ ... بالتأكيد لا يمكن ... لأنه ببساطة لم يزل السبب موجودا وهو رفض المسيح ورسالة المسيح

أذا ما هو دور الكنيسة؟

يقول الكتاب المقدس
"أما هم المجتمعون فسألوه قائلين: يارب ، هل في هذا الوقت ترد الملك الى إسرائيل فقال لهم ليس لكم أن تعرفوا الأزمنة والاوقات التي جعلها الآب في سلطانه. لكنكم ستنالون قوة متى حل الروح القدس عليكم وتكونون لي شهودا في اورشليم وفي كل اليهودية والسامرة وإلى أقصى الارض. "(سفر الأعمال 1: 6-8)
ليس لكم
من هذه الآيات كل من يسعى لتأمين رجوع اسرائيل بوازع ديني مسيحي جانبه الصواب لأن كل الأفكار المسيحية لا تؤيد هذا العمل دينيا والكتاب لا يتحدث عن هذا الامر ولا مرة واحدة...
لذلك لا يعنينا مطلقا أن نتدخل في عقاب بات سيظل مستمرا طوال عصر الكنيسة وحتى يتم اختطافها ... يبقى معالجة الامر سياسيا ولندع هذا لرجال السياسة
الشئ الوحيد الذي هو رسالة الكنيسة هو التخبير برسالة المسيح (متى 28: 18-20 ) وإذا خرجت الكنيسة عن هذه الرسالة الى رسالة أخرى فهي ببساطة تحيد عن أمر الله... رسالة الكنيسة روحية وليست سياسية... وتهتم بمعالجة علاقة الانسان مع الله ... وهذا ما يجب أن تفعله مع اليهود الحاليين ... وهذه رسالتهم الوحيدة لهم

هل الصهيونية المسيحية على صواب :

فمن واقع دراستنا هذه وأيضا من واقع دراستنا للكلمة المقدسة نستطيع أن نقول أن المسيحية الصهيونية في محاولة معاونة اسرائيل على الرجوع الى أرض فلسطين بدعوة تعجيل بمجئ المسيح ثانية قد جانبها الصواب للأسباب التالية :
1- اسرائيل طردت من هذه الارض بسبب تمردها على عمل الله ذلك السلوك الذي فعله الله منذ أيام نبي الله موسى ولم يغيره حتى الآن
2- لا تزال اسرائيل متمردة حتى الآن... لذلك ليس لها حق الرجوع... هي مازالت تحت العقاب
3- لم نتلقى نحن المسيحيين أي أمر من قبل الله بأن نفعل هذا الفعل . بل عندما تكلم التلاميذ بشأن هذا الموضوع قال لهم السيد المسيح " ليس لكم هذا الامر "
4- بحسب عقيدة الملك الالفي التي يعتنقها جزء من المسيحيين الانجيليين سيحدث اختطاف للكنيسة ثم يتم أسبوع دانيال الاخير وفيه تكون عودة اسرائيل ... ومن الواضح أن الكنيسة لن يكون لها دور في هذا الموضوع لأنها ستكون قد اختطفت (غير موجودة) ... وبالتالي حتى أصحاب هذه العقيدة لا يمكن أن يبرروا مساعدتهم لإسرائيل لأن الكنيسة لا يجب أن يكون لها أي دور من قريب أو بعيد
5- رجوع اسرائيل حاليا هو وقوف بجانب الشخص المعاقب من قبل الله , وبالتالي التمرد على الله شخصيا
6- في الوضع الحالي الكنيسة بأفرادهم هيّ من صدقت كلام الله وعليها أن تستمر في طاعتها لوصاياه بأن تنفذ أحكامه وكل ما ورد في الكتاب المقدس
الخلاصة
لا يمكننا أن نساعد اسرائيل على أن تحتل فلسطين للأسباب التالية
1- لا يوجد ولا آية كتابية واحدة في الكتاب المقدس تأمرنا بذلك
2- حدد المسيح رسالة الكنيسة وعملها وهدفها ... وليس من بين هذه الرسالة أن تساعد اسرائيل على الرجوع الى فلسطين
3- اسرائيل معاقبة من قبل الله بالطرد... ومساعدتها تمرد على الله شخصيا

فهل بعد كل هذا يحق للمسيحية الصهيونية أن تدعي انها بمساعدتها لإسرائيل تساعد الله في مجيئه الثاني

عماد حنا - مقال مقتطع من كتاب يحمل نفس المضمون عنوانه (ذلك المنتظر) لم يطبع بعد

الخلاصة:
من أراد الحكم على موقف البابا والكنيسة فلابد له أن يتحاجج من واقع الكتاب المقدس والتفسيرات الدينية مش حكاوى القهاوى والقعاد على المسطبة اللى حاصل لدى البعض هنا..

أكرر.. لا أحد ينادى بعصمة البابا من الخطاً فى أى أمر دينى أو غيره.. لكن عندما يتم الحكم فلابد أن يتم من شخص مسيحى حقيقى أولا لا مجرد منتسب لها لفظاً.. أى انه على علم بالكتاب المقدس وتفسيراته عموما حول هذه النقطة قبل ان يجادل فى قرارات البابا ويأولها سياسياً وهو لا فاهم لا دين ولا سياسة
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة