تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 31-08-2006
شيزا شيزا غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Nov 2005
شيزا is on a distinguished road
ايه الغل الي انته فيه ده

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة boraee
عزيزي هل انتم غافلون ام مخدرون عقولكم ...؟؟؟ ما هي خسارة اسرائيل ؟؟؟ 6 مليار دولار؟؟ وانتم خاسئركم لا تقدر بثمن ...القدس ...فلس طين ... العراق ...افغانستان ..... وان شاء الله ايران وسوريا وكل دولة ترفع راية الاسلام ولا تقلق على دول الخيلج فهي مستعمرات امريكية فقوانين الاسلام تنهار في السعودية امام الامريكان الذين يسحقون اعضاء هيئة الامر بالمعروف والنهي عن المنكر بالاحذية

ايه يابني الغل الي انته فيه ده وانته مالك ومال الدول الي بترفع راية الاسلام وكمان ايه حكايتك مع امريكا يابني انته مسمعتش الي قال ( المتغطي بامريكا عريان ) ثم انته فرحان في فلسطين والي اسرائيل بتعملو فيها هوه برده مش انتم الي بتقولو ان اليهود صلبو المسيح ايه خلاص بقيتو حبايب دلوقتي ولا انته ناسي لما ضربو الكنيسة وعلا ما اعتقدك انها اهم كنيسة عملتلكم ايه بقه امريكا .... فوق بقه يا بطيخه انته والي معاك امريكا دولة بيحكمها اليهود ولعملك بقه انا مش ضد امريكا كشعب انا ضدها ك حكومة كل ده سياسة في سياسة علشان امثالك ينخدعو ويخربو البلد الي حضنانا كلها مسلمين ومسيحين ومش بعيد تكون جاسوس وتبيع بلدك لاغراض تافه ومش هتتحقق ولعلمك انا اكتر اصدقائي مسيحين ومفيش حد بيفكر التفكير الاهبل بتاعك انته واعضاء المنتدي الاهبل الي باين من اسمه انه موالي لامريكا وعلي العموم انا اسف لو انفعلت

ارجو منك عدم الغلط في الديانات السمواية ويكون فيه روح مناقشة بدون جرح لمشاعر الاخرين وانا اسف تاني مرة
الرد مع إقتباس
قديم 31-08-2006
الصورة الرمزية لـ boraee
boraee boraee غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
boraee is on a distinguished road
شوفي رغم انك غلطتي فيّ بس انا انضف منك يا شيتا .... لو مش عجبك المنتدى الباب يفوت يعفور .... ولو متضايقه ممكن تقفلي الكمبيوتر وتترفرجي على التليفزيون .... وإلا تسكتي ... ان جاسوس !!! طيب يا كتكوتة الله يسامحك فوقي انت واعرفي ان الاسلام هذا عبارة عن سرطان لابد ن القضاء عليه باستأصاله ليس اكثر ولا اقل
تحياتي ومنورة المنتدى

تعالى يارب بروحك المس اراضينا ....مصر عطشانة لروحك ياالهنا اروينا
الرد مع إقتباس
قديم 31-08-2006
الصورة الرمزية لـ syrian man
syrian man syrian man غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
syrian man is on a distinguished road
إقتباس:
ولا انته ناسي لما ضربو الكنيسة وعلا ما اعتقدك انها اهم كنيسة
اذا كنت تقصد حصار كنيسة المهد فالسبب هو الارهابيين الفلسطينيين (فتح و حماس و الجهاد الاسلامي) هم من التجأوا الى الكنيسة و تحصنوا فيها و استخدموها كمخبأ لهم و قاموا بتدنيسها و زرعوا المتفجرات في زواياها و جلسوا يأكلون و يشربون فوق الهيكل و عاثوا فيها فسادا , فهل تريد من اسرائيل أن تترك هؤلاء الارهابيين يفتلون من أيديها .

في الثمانينات قام الاخوان المسلمون عندنا في سوريا بأعمال عنف من قتل و اغتيال و تفجيرات ..الخ و انهى الأمر بمواجهات دامية في حلب و حماه و جسر الشغور و غيرها من المدن , في حماه و حلب كتب الاخوان المسلمون على الجدران (يا مسيحي يا مسكين حضر حالك عل السكين ) لكنهم عندما سحقهم الجيش هربوا كالفئران و في حماه التجأ بعضهم الى كنيسة ظنا منهم أن الجيش لن يضربها حتى لا يسبب ذلك حساسية بين النظام السوري ( المحكوم من الأقلية النصيرية العلوية ) و بين المسيحيين , لكنك أوامر عليا صدرت من القصر الرئاسي بضرب الكنيسة و القضاء على الاخوان المسلمين الارهابين المتحصنين فيها , و قد تم ذلك فعلا و ضربت الكنيسة ,لكن بعد انتهاء الأحداث قامت الحكومة بتعويض الطائفة و بنت مكان الكنيسة كنيسة جديدة أكبر و أكثر روعة و جمالا من السابقة , و اليوم عندما تسأل أي مسيحي في حماه أو في سوريا كلها يقول لك أن ضرب الكنيسة كان ضروريا بسبب الوضع الذي كان قائما و أنه لو لم يتم الاشتباك مع هؤلائك الارهابيين لهربوا منها و قاموا بعمليات قتل و تفجير في أماكن أخرى و لربما كان الضحايا من المسيحيين الذين احتمى اارهابيين بكنائسهم و أن الجدران و الأحجار يمكن ترميمها لكن من يعيد أرواح الناس التي كان سيقتلها هؤلائك الارهابيين لو فروا من المكان , و الحكومة قامت بالتعويض و بنت كنيسة جديدة مكان القديمة , الغاية من هذه القصة يا عزيزي أن أخبرك أننا لا نؤخذ بالعاطفة فلا تحاول أن تلعب على وتر ضرب كنيسة في فلسطين ( في حالة حرب واشتباكات) لأننا نعرف ظروف الأحداث جيدة و نحكم عقلنا في تبصر الأمور .

أنت كمسلم آخر من يتكلم عن ضرب الكنائس أو الاساءة اليها

نسيت كنيسة ماريوحنا التي حولتموها الىمسجد بعد أن استيلائكم عليها
لكن نسيت كنيسة القيامة التي قام سيدك الخليفة الفاطمي الحاكم بأمر الله بهدمها و كان ذلك سببا من أسباب الحروب الصليبية .
نسيت كنيسة أيا صوفيا التي حولتموها الى مسجد
نسيت الاعتداء على الكنائس في مصر و باكستان و نيجيريا و حتى في لبنان أثناء المظاهرات ضد الرسوم الكاريكاتيرية .

الموضوع طويل وأنا لا أريد الخروج عن المشاركة الاساسية لكنني فقط احببت أن أذكرك .
الرد مع إقتباس
قديم 31-08-2006
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
ببرافو عليك المسلمين اوغاد بمعني الكلمه ولابد من القضاء عليهم عاجلا ام اجلا
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2006
شيزا شيزا غير متصل
Registered User

السلام عليكم
شوف يا بتاع سوريا معني كلامك ان اي مسلم بيدافع عن ارضه وبلده يبقي ارهابي طيب والجماعت المسيحية الي في فلسطين وبتقف جنبا الا جنب مع الجماعت الاسلامية عشان تحارب اليهود وتدافع عن ارضها هما كمان ارهابين ولا ايه ؟؟ وجيش الرب المتمرد ارهابين وقائد الثورة الكوبية ارهابي ؟؟؟؟؟؟؟
طيب انا هوفاقك ان اي مسلم بيدافع عن بلده يبقي ارهابي فين بقه انتم دوركم في الدفاع عن الوطن ؟؟؟؟؟؟؟ مفيش الا جماعة واحده بس في فلسطين مسيحية الي بتدافع عن ارضها والباقي مستخبي كالعاده في لبنان والعراق مسمعناش عن ان جماعة مسيحية خطفت جنود امريكان عشان تبدلهم باسري عراقين الكل مستخبي وواقف بيتفرج والمسلمين هما الي بيدافعو ويجاهدو بأموالهم وروحهم واولادهم اما بالنسبة للتفجيرات الي انتم بتقولو عليها انتحارية فيكفيكم شرف ان في واحد مسلم بيدافع عن االارض بتقديم روحه
هقولك مثال بسيط دلوقتي انته في معتقل وبتتعذب وبيعتدي عليك جنسيا وقدامك انك تفجر نفسك دفاعا عن شرفك هتعمل ايه هتفجر نفسك ولا هتسبهم يــــــ******** ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اما هوني لو احنا اوغاد ولازم القاء علينا فقوم دلوقتي واقتل بنفسك ومتستناش حد يجي يقضي علينا او ينوب عنك ده لو انته راجل وبدافع عن قضية مهمه فجر نفسك في اي جامع ابأ انته ؟؟؟؟ شفت جبان
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2006
Gold User

إقتباس:
شوف يا بتاع سوريا معني كلامك ان اي مسلم بيدافع عن ارضه وبلده يبقي ارهابي طيب والجماعت المسيحية الي في فلسطين وبتقف جنبا الا جنب مع الجماعت الاسلامية عشان تحارب اليهود وتدافع عن ارضها هما كمان ارهابين ولا ايه ؟؟ وجيش الرب المتمرد ارهابين وقائد الثورة الكوبية ارهابي ؟؟؟؟؟؟؟
طيب انا هوفاقك ان اي مسلم بيدافع عن بلده يبقي ارهابي فين بقه انتم دوركم في الدفاع عن الوطن ؟؟؟؟؟؟؟ مفيش الا جماعة واحده بس في فلسطين مسيحية الي بتدافع عن ارضها والباقي مستخبي كالعاده في لبنان والعراق مسمعناش عن ان جماعة مسيحية خطفت جنود امريكان عشان تبدلهم باسري عراقين الكل مستخبي وواقف بيتفرج والمسلمين هما الي بيدافعو ويجاهدو بأموالهم وروحهم واولادهم اما بالنسبة للتفجيرات الي انتم بتقولو عليها انتحارية فيكفيكم شرف ان في واحد مسلم بيدافع عن االارض بتقديم روحه
هقولك مثال بسيط دلوقتي انته في معتقل وبتتعذب وبيعتدي عليك جنسيا وقدامك انك تفجر نفسك دفاعا عن شرفك هتعمل ايه هتفجر نفسك ولا هتسبهم يــــــ******** ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أولا
إقتباس:
شوف يا بتاع سوريا
أنت قليل الأدب و التهذيب , ما هكذا يتخاطب البشر

إقتباس:
والجماعت المسيحية الي في فلسطين وبتقف جنبا الا جنب مع الجماعت الاسلامية عشان تحارب اليهود وتدافع عن ارضها هما كمان ارهابين ولا ايه
لا يوجد جماعات مسيحية لأن المسيحيين في فلسطين (أو من بقي منهم و لم يرحل) منضمون تحت راية الأحزاب الوطنية و خصوصا حركة فتح ,و ليس لهم ميليشيات خاصة كغيرهم .
على كل حال لم يبق في فلسطين من المسيحيين الكثير و معظمهم هاجر بعد تولي السلطة الفلسطينية زمام الأمور في مناطقهم نظرا لما تعرضوا له من اضطهادات و مضايقات .

إقتباس:
وجيش الرب المتمرد ارهابين
اذا كانوا يقتلون المدنيين فهم ارهابيين و الف ارهابيين حتى لو استتروا بكلمة الرب .

إقتباس:
وقائد الثورة الكوبية ارهابي ؟؟؟؟؟؟؟
فيديل كاسترو شيوعي مستبد مثله مثل الانظمة الشيوعية التي كانت مستبدة أيام الاتحاد السوفيتي و مثله مثل الحكام العرب .

إقتباس:
في لبنان و بعد اتفاق الطائف ونهايةالحرب تم نزع كل أسلحة الميليشيات المسلحة ما عدا سلاح حزب الله لأنه في مواجهة اسرائيل و تحت سعار المقاومة لتحرير الجنوب , المسيحيون اللبنانيون هم تحت لواء الجيش الوطني .

في العراق المسيحيون ليس لديهم جماعات مسلحة أو ميليشيات لأن نظام صدام لم يكن يسمح لهم بذلك .

و بعد سقوط بغداد أصبح المسيحيون في العراق مستهدفين من قبل الارهابيين الاسلاميين و كذلك المتسللين من خلف الحدود متعاونين مع بقايا البعثيين والقاعدة , ولهذا هرب معظم المسيحيين الى مناطق كردستان أو الى سوريا

و من جهة ثانية هل تسمي فعلا ما يجري في العراق بأنه مقاومة ؟؟ أمس فقط سقط أكثر من 70 قتيل في هجوم على أحياء الشيعة !!!!!! يا عيني على المقاومة

[QUOTE]اما بالنسبة للتفجيرات الي انتم بتقولو عليها انتحارية فيكفيكم شرف ان في واحد مسلم بيدافع عن االارض بتقديم روحه

اذا كنت تفتخر بالعمليات الانتحارية و تعتبرها بطولة فأنني أحب أن أذكرك بأن أول عملية انتحارية كان منفذها مسيحي سوري اسمه جول جمال ضد بارجة حربية فرنسية أثناء العدوان الثلاثي على مصر ,حيث هاجمها بزورق مليء بالمتفجرات و ضربها و دمرها , اسأل عن جول جمال اذا كنت لا تعلم , و لاحظ أنه ضرب بارجة حربية فرنسية و ليس باصا مدنيا أو مطعما أو مدرسة أو طائرة أو حسينية ...الخ
إقتباس:
اما بالنسبة للتفجيرات الي انتم بتقولو عليها انتحارية فيكفيكم شرف ان في واحد مسلم بيدافع عن االارض بتقديم روحه
تفجير الشيعة في العراق دفاع عن الوطن !!!!!!!!!

قتل الناس في شرم الشيخ و طابا و دهب هو دفاع عن الوطن !!!!

قتل الناس في فنادق عمان دفاع عن الوطن !!!

تقجير مقهى السياح في بالي هودفاع عن الوطن !!!!!

فعلا هزلت

آخر تعديل بواسطة syrian man ، 01-09-2006 الساعة 05:11 PM
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2006
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة شيزا
السلام عليكم
شوف يا بتاع سوريا
الناس تبدأ بــ:
الزميل ...

أو عزيزي ..

أو الأخ ...

أو أستاذ ...

أو ....

أو غيرها

أو دون أي مقدمة أو نداء

أما هذه (شوف يا بتاع سوريا) , فبصراحة !!!!!!!!!!! لا أجد تعبيرا مناسبا لدلاتها .
الرد مع إقتباس
قديم 02-09-2006
شيزا شيزا غير متصل
Registered User

#################

تنا معاك ضد قتل المدنين بس دي سياسه
زي محصل في امريكا ضرب البرجين مش من اسامه بن لادن ده من المخابرات ولو انته فعلا بتفهم في السياسه هتعرف دي لانها واضحة زي الشمس
اما اسامه الي انتو بتقولو عليه ارهابي فمتنساش انه كان كارت امريكي لضرب روسيا في الشيشان وانحرق يبقي لازم امريكا تقلبه بس للاسف علي حساب شعبها وصدام كان كرات امريكي واتحرق عشان كده دخلت العراق عن طريقه دي حجات كبيرة مش من تفكيرك انته تفكر ازاي تعمل دولة قبطية في مصر عشان ده تفكيرك وياريت تفكر فيه علي طول اوهو زي السهاية الي تديها لعيل صغير ثم انته ##### انته مالك بقه واقباط المهجر حاشر نفسك ليه احنا مصريين بنا وبين بعض
انا لو منك اضغطي وانام واصحي الصبح بدري افطر سريس وجعضيض واحاول اعمل اصلاح في #################

الزميل
ارجو ان تحترم اسلوب العقل في الحوار فانت لست في عربخانة للتعامل بهذا الاسلوب مع الاعضاء

الاخ سريان مان نعتز به و نحبه و نقدره فهو اكثر من اخ و صديق لنا ونكمل بعضنا بعضا ولسنا في احتياج الي امثالك المحمديين اللذين يقاتلون و يكفرون بعضهم البعض .
حافظ علي هدوءك و تعامل بالعقل و الا .. اساليب العقاب كثيرة و متنوعة .

آخر تعديل بواسطة موسي الأسود ، 02-09-2006 الساعة 08:08 AM
الرد مع إقتباس
قديم 02-09-2006
basem_jesus basem_jesus غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Aug 2006
basem_jesus is on a distinguished road
انا بيتهيالى انه لو كان بن لادن يعرف النتايج دى مكنش فكر انه يعمل كده
وعموما انا بشكره طبعا وبشكرك على الموضوع الرائع ده
الرد مع إقتباس
قديم 05-12-2006
الصورة الرمزية لـ boraee
boraee boraee غير متصل
Moderator

العفو العفو انا تحت امرك ومستني انك تشارك تاني ومستنيين مشاركتكم
برعي

الرد مع إقتباس
قديم 01-08-2007
الصورة الرمزية لـ boraee
boraee boraee غير متصل
Moderator

للرفع .................................................. ................
>>>>>>>>>>>>>>>>>>up<<<<<<<<<<<<<<<<<<

الرد مع إقتباس
قديم 01-08-2007
ossamagawish ossamagawish غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2007
ossamagawish is on a distinguished road
لا حسن نصر الله ملاك لابس اخضر فى اخضر وخير اللهم اجعله خير حسن نصر الله الحجش ابن الجحش الذى يبحث عن الزعامة الوهمية من اجل ان يقول انه اسر جنديين تسبب فى مقتل اكثر من الفى لبنانى وتدمير دولة بكاملها ولعلمك هو عاهر ابن *** لان الناس تموت وكان كالجرز عايش فى القصر متخفى وتولع الدنيا المهم انه فى امان ياعم دى ناس منفوخه هوا هو الظواهرى وبن ال*** اقصد بن لادن والزرقاوى جميعهم فطموهم من حليب الام وارضعوهم دماء كانهم دراكولا مصاص الدماء وللعلم بعض المصادر تقول بعلاقة شاذة بين بن لادن والظواهرى داخل كهوف طورابورا حاجة بلاش كده
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة