تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 01-06-2006
menamagdy1 menamagdy1 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
menamagdy1 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة msrawy
لست ادرى من اين اتى لك الاحساس بأنى متنرفز لمجرد انى برد على كلامك المغلوط لى و لكن عادى اوهم نفسك برحتك مع انى كنت باضحك من قلبى على سزاجت كلامك فكما ارى انك مازلت تتخبط و مصر تقول كلام غيرصحيح عنا فانت ممن طمس الله على قلوبهم و عقولهم فهم لا يفقهون و فى الاخرة هم فيها خالدون اللى هى جهنم اللى مستنياك و انت قد حققت لى ما كنت اريد معرفته عن من هو ابوك زكريا و اخيرا استمعت له و كما توقعت و قلت لك ان كلامك المغلوط اكيد اخذته من هذا الشخص اللى انت منبهر به و هو فعلا بيقول كلام مريح جدا لكم و لذيذ يتماشى مع ما تحبون سماعه و يطمنكم انكم على حق و المسلمين على باطل و ليكم حق فعلا تقولوا عليه اباكم و اقسم بالله العظيم بأنى عند سماعى لشرح موضوع الصلب منه اذداد ايمانى بالاسلام اكثر لانه تعمد المغالطة فى تفسير الايات و هذا اول خيط يكشف عدم مصداقيته فى الحديث و بصراحة و بدون زعل انا شايف انه شيطان فى صورة انسان يزين لكم ما يحلوا له و يتكلم عن الخطيا و يذكر ايات و احاديث ناقصة عنا و يوهمكم بها و من يسمعها منكم انه مافيش احسن من الصليب فكما توقعت تماما و قد قلت لكم انه واضح ان فى تخبط منكم و عدم فهم صحيح لنا و انتم بتستقوا معلومتكم و فهمكم للاسلام من شخص كل هدفه اقناعكم بكلام محرف و مغلوط عنا وواضح جدا لنا هذا فالمنطق يقول عندما لا نعرف معنى كلمة واحدة نقول قل ما ذكر قبلها و ماذكر بعدها حتى نعرف المعنى الحقيقى لها و هذا ما رأئيته منه فهو يقول ايات ناقصة تتمشى مع ما يريد اقناعكم به ولم يذكر شىء عن اسباب نزولها و معنها الحقيقى المنسوب للحدث التى انزلت من اجله و جلس يقص و يحزف و يربط فى ايات القرأن كما يحلوا له و كل ما استطيع قوله عنه انه فعلا شخص بارع جدا فى عمل المونتاج فى ديننا و بشكل رائع من اجل ان يثبت لكم ان القرأن كله تناقض فأرجوا اذا كان عنده الشجاعة يقف فى مناظرة مع اى طفل عندنا من الاذهر علشان يكشفوا على حقيقته امامكم و هناك شىء لم تأخذ بالك منه وهو ان الاستاذ زكريا هذا بيوجهه الكلام اساسا لمن ليس لنا نحن المسلمين بل لكم و يجب ان يقنعكم بصلب المسيح بأى شكل ففكر بالعقل و حط نفسك مكانه اكيد هتبحث عن خرفات مثله و تسىء للدين الاسلامى لتقنع اتباعك بهذا الشىء و تبرد نارهم و تطمنهم علشان يجعلوك بباهم و كما ترى انه بيقنعكم على حساب تفسير القرأن و الاحاديث على هواه و لا يستحى ان ينتقده احد عاقل لانه لايوجد رقيب منا على تحريفه لديننا حتى يقف امامه و يصحح له اخطائه فى تفسير الايات فساعترف لك بشىء اننى و كثير من المسلمين كنا ننتقد الشيخ الشعراوى عندنا عندما كان يتكلم عن المسيحية و الانجيل المحرف و ارسلنا له و طلبنا منه الا يتكلم عن المسيحية الا فى وجود عالم مسيحى يرد عليه حتى نعرف صحة ما يقوله عن المسيحية و هذه وجهة نظرى فى الموضوع وأشكرك لاستجابتك لى و تعريفى بلاستاذ زكريا كتر الله امثاله لكم
السلام والنعمة
يا مصراوى يا اللى مش متعصب خالص انت واخد المسالة عند ومش عاوز تغهم اللى ابونا زكريا بيقولة لانك لو فهمتة اكيد هتغير ديانتك وطبعا هتكون حياتك التمن لان انتو عندكو كل اللى يحول دينة بتقتلوة طبعا لو مكنش حد بينقتل عندكو لما يغير دينة كان زمان نصكو مغير
علشان كدة انتم عملتو نظام اللى يغير دينة ينقتل علشان تحافظو على اكاذيبكم
وهذة حقيقة ليس افتراء
وبالنسبة ان انت معترض على كلام ابونا زكريا يبقى انت اكيد مش عاوز تفهمة وانت بتعاند نفسك مش حد تانى وطبعا العناد هو اول الطريق للفشل
وابونا زكريا مبيغلطش فى اللى بيقولة وهو عارف هو بيقول اية مش هيستنى واحد زيك يقولة يعمل اية وانت لو عندك اعتراض على حاجة هو بيقولها ممكن تتصل بية وتسالة وطبعا هو اكيد هيحرجك علشان كدة القليل جدا اللى بيسالة وبيعترض بس الحمد للة ربنا بيساعدة وبيخلية يرد الرد اللى فى محلة
اتمنى ان ربنا يهديك وتحاول تفهم ابونا زكريا بجد مش تاخد الموضوع عناد
الرد مع إقتباس
قديم 01-06-2006
الصورة الرمزية لـ ابن مصري
ابن مصري ابن مصري غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2006
ابن مصري is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة menamagdy1
السلام والنعمة
يا مصراوى يا اللى مش متعصب خالص انت واخد المسالة عند ومش عاوز تغهم اللى ابونا زكريا بيقولة لانك لو فهمتة اكيد هتغير ديانتك وطبعا هتكون حياتك التمن لان انتو عندكو كل اللى يحول دينة بتقتلوة طبعا لو مكنش حد بينقتل عندكو لما يغير دينة كان زمان نصكو مغير
علشان كدة انتم عملتو نظام اللى يغير دينة ينقتل علشان تحافظو على اكاذيبكم
وهذة حقيقة ليس افتراء
وبالنسبة ان انت معترض على كلام ابونا زكريا يبقى انت اكيد مش عاوز تفهمة وانت بتعاند نفسك مش حد تانى وطبعا العناد هو اول الطريق للفشل
وابونا زكريا مبيغلطش فى اللى بيقولة وهو عارف هو بيقول اية مش هيستنى واحد زيك يقولة يعمل اية وانت لو عندك اعتراض على حاجة هو بيقولها ممكن تتصل بية وتسالة وطبعا هو اكيد هيحرجك علشان كدة القليل جدا اللى بيسالة وبيعترض بس الحمد للة ربنا بيساعدة وبيخلية يرد الرد اللى فى محلة
اتمنى ان ربنا يهديك وتحاول تفهم ابونا زكريا بجد مش تاخد الموضوع عناد
المشكلة عزيزى menamagdy1 مش إن كان يتصل بأبونا زكريا ولا لأ، فالشخص ده اساساً تافه مالهوش غير فى الهبل و بس و مهما تجيبله ايات من القرأن نفسه مش هيرد عليك، انا عايز اسأل فى حاجة تانية خالص، لو ابونا زكريا بيقول مغالطات و تخاريف زى ما مصراوى بيقول، ليه محدش من جهابذة الاسلام من اللى طلعينلنا فى التلفزيونات ليل نهار و عمالين ينفخوا فى المسلمين يقوم يرد عليه (على ابونا زكريا) و يقوله انت غلطان فى كذا و كذا، بالرغم ان ابونا زكريا عرض مليون مرة على المسلمين ان حد يعمل معاه مناظرة واحدة و يرد عليه، الفالحين فيه ان الراجل كل ما يجيبلهم حاجة من كتبهم المعتمدة من مئات السنين يردوا عليه: ده مش بتعترف بيه - ده اسرائيليات - ده ضعيف ، و بإذن الله الراجل وراهم لحد لم ينكروا القرأن نفسه هو كمان
الرد مع إقتباس
قديم 01-06-2006
menamagdy1 menamagdy1 غير متصل
Registered User

menamagdy1 is on a distinguished road
ههههههههههههههههههه
الرد مع إقتباس
قديم 01-06-2006
msrawy
GUST

emadsami ياعم الحاج افهم بقى و ارحمنى انتم معتقدين ان المسلمين يعرفوا زكريا بتاعكوا دة و هذا غير صحيح و انا قولتلك انى سمعت اسمه فقط بيتكرر فى مواقعكم و لكن لا اعرف ما يقوله حتى استجبت انت لى و ارسلت فيديو علشان اشوفه و احكم بنفسى عليه و قبل ان ترسل لى شىء عنه سألت مسلمين فقهاء فى ديننا عن هذا الشخص و جدتهم ايضا لا يعرفونه و لا يعرفوا اى شىء عنه فكيف يناقشوا اذن و انتم معتقدين انه مشهور عندنا مثل الشعراوى او عمرو خالد كى نعرفه يا جماعة بجد ما فى حد عارفه منا فالكلام الذى يقوله خطير علشان كدة هو مستخبى عنا و لا نعرفه مثلكم و على العموم انا وعدتك بانى سأنشر احاديثه التى ارسلتها لى على كل المسلمين اللى اعرفهم علشان يرفهوا عن نفسهم شوية به احسن ما يجيبوا بربع جنيه لب يسليهم و الله العظيم يا حاج emadsami انت فاهم غلط خالص عنا فنحن لا ننكش فى دينكم و لا انجيلكم مثل ما تفعلون انتم معنا لاننا واثقين فى عقيدتنا و غير محتاجين للتأكد منها او مقارنتها بمسيحيتكم و حتى انا فعلا لا عرف ما هو شكل انجيلكم اصلا و لا اى نسخة منه معتمدة يمكننى ان اصدقها و انما انتم اجدكم حافظين ايات من القرأن و احاديث ملفقة لنا خاصة التى تجدوها تتمشى مع هواكم فى الاسائة لنا و هذا يدل على ضعف ايمانكم بعقيدتكم التى تدفعكم للنبش فى ديننا بهذا الشكل الغريب و تفسير اياته بما يريح قلبكم و اعصابكم و يطمنكم انكم ممكن تفلتوا من جهنم و للعلم ايضا نحن المسلمين مقصرين جدا معكم فنحن ندعوكم للاسلام بالحسنى و انتم تشتمونا و تسيؤا لنا و لرسولنا فيجب فى هذه الحاله تطبيق الجزية عليكم و ان لم تفعلوا نحاربكم كما كان يحدث ايام الفتوحات الاسلامية فكان القائد المسلم يبعث برسالة قصيرة للروم و الفرس و يقول لهم ندعوكم للاسلام اسلموا تسلموا و كانوا طبعا يأخذهم الغرور و الكبريأ مثلكم و يقولوا واحد عربى اتى من ورى البعير يطلب من اباطرة الارض وقتها ان يخضعوا له فطبعا انتم عارفين كان الرومان المساكين بيحصلهم اية بعد رفضهم لرسالته و ان عاجلا او اجلا انشاء الله هيحصلكم مثلهم و كل شىء بأوانه فإن الله سبحانه وتعالى اختار لنا الإسلام ديناً كما قال تعالى: { إن الدين عند الله الإسلام } [آل عمران: 19]، ولن يقبل الله تعالى من أحد ديناً سواه كما قال تعالى: { ومن يبتغ غير الإسلام ديناً فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين } [آل عمران: 85 ]، وقال النبي –صلى الله عليه وسلم-: « والذي نفسي بيده لا يسمع بي يهودي ولا نصراني ثم يموت ولم يؤمن بالذي أرسلت به إلا كان من أصحاب النار » رواه مسلم (153)، وجميع الأديان الموجودة في هذا العصر –سوى دين الإسلام- أديان باطلة لا تقرب إلى الله تعالى؛ بل إنها لا تزيد العبد إلا بعداً منه سبحانه وتعالى بحسب ما فيها من ضلال و الكلام دة مش تهريج و لا شعر زى ما بتقولوا اللهم بلغت اللهم فأشهد انا عملت اللى عليا تجاه ابناء وطنى المشركين حتى انقذهم من جهنم اللى مستنياهم و كتر الف خيرى لحد كدة معاكم و قبل ما اختم ابلغك بخبر سعيد انى عرفت اجيب ترجمة محترمة من النت لفيلم شفرة دافنشى و ركبت عليه تمام و مية مية و اصبح جاهز الان للأنطلاق من قاعدة مصراوى الفضائية هههههههههههه
الرد مع إقتباس
قديم 01-06-2006
Gold User

إقتباس:
emadsami ياعم الحاج افهم بقى و ارحمنى انتم معتقدين ان المسلمين يعرفوا زكريا بتاعكوا دة و هذا غير صحيح و انا قولتلك انى سمعت اسمه فقط بيتكرر فى مواقعكم و لكن لا اعرف ما يقوله حتى استجبت انت لى و ارسلت فيديو علشان اشوفه و احكم بنفسى عليه و قبل ان ترسل لى شىء عنه سألت مسلمين فقهاء فى ديننا عن هذا الشخص و جدتهم ايضا لا يعرفونه و لا يعرفوا اى شىء عنه فكيف يناقشوا اذن و انتم معتقدين انه مشهور عندنا مثل الشعراوى او عمرو خالد كى نعرفه يا جماعة بجد ما فى حد عارفه منا فالكلام الذى يقوله خطير علشان كدة هو مستخبى عنا و لا نعرفه مثلكم و على العموم انا وعدتك بانى سأنشر احاديثه التى ارسلتها لى على كل المسلمين اللى اعرفهم علشان يرفهوا عن نفسهم شوية به احسن ما يجيبوا بربع جنيه لب يسليهم و الله العظيم يا حاج emadsami انت فاهم غلط خالص عنا فنحن لا ننكش فى دينكم و لا انجيلكم مثل ما تفعلون انتم معنا لاننا واثقين فى عقيدتنا و غير محتاجين للتأكد منها او مقارنتها بمسيحيتكم و حتى انا فعلا لا عرف ما هو شكل انجيلكم اصلا و لا اى نسخة منه معتمدة يمكننى ان اصدقها و انما انتم اجدكم حافظين ايات من القرأن و احاديث ملفقة لنا خاصة التى تجدوها تتمشى مع هواكم فى الاسائة لنا و هذا يدل على ضعف ايمانكم بعقيدتكم التى تدفعكم للنبش فى ديننا بهذا الشكل الغريب و تفسير اياته بما يريح قلبكم و اعصابكم و يطمنكم انكم ممكن تفلتوا من جهنم و للعلم ايضا نحن المسلمين مقصرين جدا معكم فنحن ندعوكم للاسلام بالحسنى و انتم تشتمونا و تسيؤا لنا و لرسولنا فيجب فى هذه الحاله تطبيق الجزية عليكم و ان لم تفعلوا نحاربكم كما كان يحدث ايام الفتوحات الاسلامية فكان القائد المسلم يبعث برسالة قصيرة للروم و الفرس و يقول لهم ندعوكم للاسلام اسلموا تسلموا و كانوا طبعا يأخذهم الغرور و الكبريأ مثلكم و يقولوا واحد عربى اتى من ورى البعير يطلب من اباطرة الارض وقتها ان يخضعوا له فطبعا انتم عارفين كان الرومان المساكين بيحصلهم اية بعد رفضهم لرسالته و ان عاجلا او اجلا انشاء الله هيحصلكم مثلهم و كل شىء بأوانه فإن الله سبحانه وتعالى اختار لنا الإسلام ديناً كما قال تعالى: { إن الدين عند الله الإسلام } [آل عمران: 19]، ولن يقبل الله تعالى من أحد ديناً سواه كما قال تعالى: { ومن يبتغ غير الإسلام ديناً فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين } [آل عمران: 85 ]، وقال النبي –صلى الله عليه وسلم-: « والذي نفسي بيده لا يسمع بي يهودي ولا نصراني ثم يموت ولم يؤمن بالذي أرسلت به إلا كان من أصحاب النار » رواه مسلم (153)، وجميع الأديان الموجودة في هذا العصر –سوى دين الإسلام- أديان باطلة لا تقرب إلى الله تعالى؛ بل إنها لا تزيد العبد إلا بعداً منه سبحانه وتعالى بحسب ما فيها من ضلال و الكلام دة مش تهريج و لا شعر زى ما بتقولوا اللهم بلغت اللهم فأشهد انا عملت اللى عليا تجاه ابناء وطنى المشركين حتى انقذهم من جهنم اللى مستنياهم و كتر الف خيرى لحد كدة معاكم و قبل ما اختم ابلغك بخبر سعيد انى عرفت اجيب ترجمة محترمة من النت لفيلم شفرة دافنشى و ركبت عليه تمام و مية مية و اصبح جاهز الان للأنطلاق من قاعدة مصراوى الفضائية هههههههههههه
شفت فيلم "غبى منه فيه"؟؟؟؟ هو انت تغيب تغيب علشان تهرب من الاسئلة و ترجع بكلام عبيط مافيهوش حاجة تقدم ولا تأخر وترجع تمثل تقول انا عملت اللى علية و اللهم اشهد ؟؟ (اما انت بتاع افلام صحيح ) ، يا عم احنا مالناش دعوة بأبونا زكريا، ده راجل وحش و هيدخل النار و كمان مش معروف خالص، و الشيوخ بتوعكم معملوش برامج مخصوص فى دريم و المحور و كل القنوات الفضائية علشان يسكتوه، ولا شيوخ الجوامع بيجيبوا سيرته فى كل خطبة جمعة، ولا عمرو اديب و خالد الجندى طلبوا يقتلوه ابداً ابدأ، وانا يا سيدى كافر و مشرك، و طلبت منك تنورنى بإسلامك و تقنعنى بيه و ترد على اسئلتى، بس انت بتعمل عبيط و تعمل نفسك مش شابف الاسئلة و لغاية دلوقت مدتنيش و لا ربع اجابة (زيك زى كل المسلمين)
يا أخى ده انت لو عندك ذرة احترام لالهك و دينك و رسولك كنت حاولت ترد باجابة مقنعة واحدة، و برضه هاقول يمكن الواد ما اخدش باله و ما شافش الاسئلة ؟؟؟ هاقوم اكتبلك ارقام المشاركات تانى، يمكن تحس على دمك انت او اى مسلم غيرك و تردوا، المشاركات هى ارقام (119 و 128)
الخط كبير اهو وواضح، مفيش حجة بئا ورد، المرة دى الكلام من القرأن و اوعى تقول كتب مشبوهة لأحسن اخواتك يدبحوك..

المرة دى بئا اوعى ترجع من غير اجابة على سؤال واحد على الاقل و بلاش تعمل اطرش فى الزفة
الرد مع إقتباس
قديم 01-06-2006
msrawy
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة emadsami
شفت فيلم "غبى منه فيه"؟؟؟؟ هو انت تغيب تغيب علشان تهرب من الاسئلة و ترجع بكلام عبيط مافيهوش حاجة تقدم ولا تأخر وترجع تمثل تقول انا عملت اللى علية و اللهم اشهد ؟؟ (اما انت بتاع افلام صحيح ) ، يا عم احنا مالناش دعوة بأبونا زكريا، ده راجل وحش و هيدخل النار و كمان مش معروف خالص، و الشيوخ بتوعكم معملوش برامج مخصوص فى دريم و المحور و كل القنوات الفضائية علشان يسكتوه، ولا شيوخ الجوامع بيجيبوا سيرته فى كل خطبة جمعة، ولا عمرو اديب و خالد الجندى طلبوا يقتلوه ابداً ابدأ، وانا يا سيدى كافر و مشرك، و طلبت منك تنورنى بإسلامك و تقنعنى بيه و ترد على اسئلتى، بس انت بتعمل عبيط و تعمل نفسك مش شابف الاسئلة و لغاية دلوقت مدتنيش و لا ربع اجابة (زيك زى كل المسلمين)
يا أخى ده انت لو عندك ذرة احترام لالهك و دينك و رسولك كنت حاولت ترد باجابة مقنعة واحدة، و برضه هاقول يمكن الواد ما اخدش باله و ما شافش الاسئلة ؟؟؟ هاقوم اكتبلك ارقام المشاركات تانى، يمكن تحس على دمك انت او اى مسلم غيرك و تردوا، المشاركات هى ارقام (119 و 128)
الخط كبير اهو وواضح، مفيش حجة بئا ورد، المرة دى الكلام من القرأن و اوعى تقول كتب مشبوهة لأحسن اخواتك يدبحوك..

المرة دى بئا اوعى ترجع من غير اجابة على سؤال واحد على الاقل و بلاش تعمل اطرش فى الزفة
اقولك الحقيقة بس ما تزعلش انا مش داخل الموقع دة علشان اقنعك بالاسلام كما تعتقد انا مجرد بتسلى عليك مش اكتر لانى بصراحة مش مقتنع بيك وواضح انك جاهل جدا بنا و بتتخبط فيما تقوله وانا اصلا مش ها اقنعك بالاسلام و اعتقد ان جهنم افضلك من الاسلام خليك زى ما انت كدة احسن و الله اللى عايزين يسلموا اهلا و سهلا و اللى مش عايزين مع الف سلامة على جهنم و بئس المصير و انا عملت الى عليا نحو ابناء وطنى المشركين و نبهتكم انكم لستم على صواب و ان انتم مضحوك عليكم من ذكريا و غيره و مش مصدقين كلامى و اظن ان انا مش ها اخاف على مصلحتكم اكثر منكم ماشى يا بتاع توتو و الفيلم انشاء الله هايعمل احلى واجب معاكم و ليك نسخة هديه علشان اطيب خاطرك بيها
الرد مع إقتباس
قديم 01-06-2006
Gold User

إقتباس:
و الله اللى عايزين يسلموا اهلا و سهلا و اللى مش عايزين مع الف سلامة على جهنم و بئس المصير
اللى عايزين يسلموا و يعيشوا زى المسلمين عميان مش فاهمين حاجة و جهلة حاقدين على العالم المتقد، و يحطوا فى بقهم جزمة قديمة على مبدأ لا تناقش و لا تجادل حتى تنول الغــلمان الذين لا ينزفون، و ما يحاولوش يفكروا و يكون مصدرهم مشايخ الزاويات و يصدقوا كل اللى يتقالهم.... يبقى اهلاً و سهلاً ....... غير كده على جهنم و بئس المصير

مش تقريباً ده كده معنى كلامك ؟؟؟؟

=msrawy]
إقتباس:
و انا عملت الى عليا نحو ابناء وطنى المشركين و نبهتكم انكم لستم على صواب و ان انتم مضحوك عليكم من ذكريا و غيره و مش مصدقين كلامى و اظن ان انا مش ها اخاف على مصلحتكم اكثر منكم

انا مش عارف انت عملت ايه فى اللى عليك بالظبط غير انك عملت هنا اراجوز و الناس اللى هنا هما اللى اتسلوا عليك و على عدم مقدرتك على الدفاع عن اسلامك، و لو كنت حقيقى عايز تكلم ولاد بلدك المشركين يبقى كان لازم توجه كلامك لاخوانك المسلمين، هما اولى بالنصيحة .. نصيحتى الاخيرة ليك، انك كان لازم الاول تتأكد من إن كنت انت اللى صح و لا غلط، بس واضح انك اساساً ما تعرفش حاجة عن الاسلام غير اللى بيحفظهولك الشيوخ بتاعتكم، بس حقيقى ما اسعدنى و اطربنى فرحاً انك ما عرفتش ترد على كل اللى قولتهولك، و اكيد لو رحت سألت شيخ الازهر نفسه مش هيعرف يرد عليك و يكشفلك حقيقة إله القمر، و بكره لما تكبر ممكن تفتكرنى و تراجع نفسك و تحاول تلاقى اجوبة على اسئلتى، و ساعتها جايز جايز تفهم ...

بالحق، انت ما قلتليش عندك كام سنة يا غــــــــلام ؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 02-06-2006
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road
أخى الحبيب عماد , و باقى اخوتى فى المسيح

اعتب عليك يا اخى انك مازلت تحاور هذا الطفل , فما يحدث للأن لا يمت للحوار بصله , و انت بمحبه و حسن نيه مازلت تحاول و تحاور , و لكنى أرى ان تعب محبتك فى غير محله , فطفل مثل العزيز مصراوى لم يكتب للأن كلمه ذات قيمه , لا مسيحيا ولا اسلاميا و لا حتى عقلانيا , لم يجب مره على مداخله بصوره توحى انه فهم اى كلمه مما يرد عليه , يتكلم و يناقض نفسه كثيرا , ناهيك عن اخطائه الاملائيه و اللغويه و حتى البديهيه .

بأختصار هو انسان يفتقد كل مقومات اقامة حوار عقلانى من أى نوع سواء كان دينى او دنيوى , اعتقد انك حتى لو حاورته فى الكوره او التليفزيون او أى أمر اخر لن تحقق نجاحا فى الحوار معه , و أرى ان مداخلات العزيز مصراوى تتشابه تماما مع حوارات ابنى الصغير منذ اربع او خمس سنوات مضت حينما كان يفتقد المنطقيه و الموضوعيه فى حواراته مع زملائه فى KG2 , و كان لك طرف يتحدث فى موضوع اخر مختلف تماما عن محاوره .

انصحك يا اخى عماد و باقى اخوتى فى المنتديات التركيز فى حوارات ناضجه عقلانيه مثل الحوار الذى بدأ مؤخرا مع اخ مسلم يسمى نفسه العقرب , و كان هناك حوار اخر رائع توقف مؤخرا بين اخى مكه كولا و صديق مسلم اكثر من رائع يسمى فهمى , و غيرهما الكثير من الحوارات الناضجه الراقيه .

و لنترك العزيز مصراوى يبحث عمن يحاوره فى " عربيات سابق و لاحق " و " كروت اليوجى " و " البى بليد " و غيرها من الامور التى اعتقد انها شيقه بالنسبه له و تناسبه اكثر من حوار الاديان .

و الرب يبارك و يهدى الجميع

المفدى
الرد مع إقتباس
قديم 02-06-2006
msrawy
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة emadsami
اللى عايزين يسلموا و يعيشوا زى المسلمين عميان مش فاهمين حاجة و جهلة حاقدين على العالم المتقد، و يحطوا فى بقهم جزمة قديمة على مبدأ لا تناقش و لا تجادل حتى تنول الغــلمان الذين لا ينزفون، و ما يحاولوش يفكروا و يكون مصدرهم مشايخ الزاويات و يصدقوا كل اللى يتقالهم.... يبقى اهلاً و سهلاً ....... غير كده على جهنم و بئس المصير

مش تقريباً ده كده معنى كلامك ؟؟؟؟

=msrawy]

انا مش عارف انت عملت ايه فى اللى عليك بالظبط غير انك عملت هنا اراجوز و الناس اللى هنا هما اللى اتسلوا عليك و على عدم مقدرتك على الدفاع عن اسلامك، و لو كنت حقيقى عايز تكلم ولاد بلدك المشركين يبقى كان لازم توجه كلامك لاخوانك المسلمين، هما اولى بالنصيحة .. نصيحتى الاخيرة ليك، انك كان لازم الاول تتأكد من إن كنت انت اللى صح و لا غلط، بس واضح انك اساساً ما تعرفش حاجة عن الاسلام غير اللى بيحفظهولك الشيوخ بتاعتكم، بس حقيقى ما اسعدنى و اطربنى فرحاً انك ما عرفتش ترد على كل اللى قولتهولك، و اكيد لو رحت سألت شيخ الازهر نفسه مش هيعرف يرد عليك و يكشفلك حقيقة إله القمر، و بكره لما تكبر ممكن تفتكرنى و تراجع نفسك و تحاول تلاقى اجوبة على اسئلتى، و ساعتها جايز جايز تفهم ...

بالحق، انت ما قلتليش عندك كام سنة يا غــــــــلام ؟؟؟
عمو عماد معلش فى حاجة مهمة نسيتها ممكن تسيب ايميلك علشان ابعتلك عن طريق الماسنجر مشهد القسيس بتاع شبرا اللى حاكيت لك عليه علشان تفرفش شوية و كمان مشهد مضغوطة من فيلم شفرة دافنشى هدية منى لك كما وعدتك و بالمرة ابعتلك شوب بول بعير فرز اول محترم يسلكلك افكارك و صحيح نسيت اقولك فى مرة شوفت على النت بالصدفة البحته صور لبنات سكس مشهورين فى امريكا و من غير هدوم و فى اوضاع مخلة و كلهم مش لابسين حاجة خالص غير سلاسل فقط فيها صليب شكله تحفة هل الصليب اللى لبسينه دة عبارة عن ايمان زائد منهم حتى فى حالات السكس و لا بيتبركوا بيه ههههههههههههههههههههههههههههههههه
الرد مع إقتباس
قديم 02-06-2006
مدحت500 مدحت500 غير متصل
Registered User

مدحت500 is on a distinguished road
flower صديقى مصراوى

ياصديقى ارجو ان لاتغضب والحوار لنتقرب لبعضنا بعض كلنا ****معزرون فى فهمناللاخر
انتم تعتقدون ان التقرب الى الله بنشر الدين ولو بالقوه مثل الفتوحات مثل الغزوات السابقه
وتعتقدون الجهاد والقتل والتقيه والنكاح وكلها حاجات دنيويه وسياسيه لكى تخدم الدين ومحمد ويتزايد اتباعه والدول اى استغلال الدين لكى يخدم السياسه اماالمسيحيه عكس ذللك تدعوا الى المحبه ولاتسعى لاحتلال دول وتغير التاريخ واللغه مثل الدول الاسلاميه وحريه الاسلام هى اسم تسلم او دفع جزيه او القتال ..هل هذه حريه المهم ياصديقى صعب تعامل المسلم مع غير المسلم ورغم ذللك انا شخصينا معظم اصدقئى من السلمين ولكن فى اى مشكله المسلم ينصر المسلم حتى بدون حق لان الانتماء الاساسى للاسلام وليس اى شى اخر وانا بعزرك انك لاتعرف اوتقراء اى شى عن الاخر ارجو منك القراءه ومعرفه الظروف قبلا الاسلام وبعد السلام فى شبه الجزيره وحياه محمد وجدوده الى الجد الخامس لمحمد قصى وعن صيام رمضان لانه قبل الاسلام وليله القدر والكعبه وكيف كانت حرب عليها من اولاد بنى هاشم قبل محمد وتعرجميع الظروف وتربط الخيوط بعضها ببعض وتعرف كيف كان استغلال الدين من جدود محمد للسيطره السياسيه
ثيرون يعتقدون – و بالتحديد الاسلاميون التنويريون- أننا نتجنى على الاسلام عندما نقول أنه دين أرهابي ، بدأ أرهابيا و أستمر ارهابيا و سيزال أرهابيا و سينتهي ارهابيا . و عندها قررت البحث عن الأرقام التي لا تكذب و التي هي الدليل القاطع على الحقيقة القاتمة للإسلام.

أحداث الارهاب الاسلامي منذ 11/9/2001 و إلى 16/11/2005 (لا تشمل حادث 11 سبتمبر نفسه):
المصدر: www.thereligionofpeace.com
* قام الارهابيون الاسلاميون بحوالي 3272 عملية ارهابية ، بلغ عدد القتلى فيها 18562 ، و الجرحى 39445
* ضربت هذه العمليات الكثير من الدول منها: العراق 866 عملية ارهابية ، الهند 565 ، باكستان 197 ، أفغانستان 235 ، الجزائر 169 ، الشيشان 92 ، روسيا 25 ، تايلاند 133 ، بنجلاديش 34 ، السعودية 26 ، السودان 32 ، لبنان 19 ، اسرائيل 234 ، نيجيريا 30 ، أندونيسيا 66 ، الفلبين 83 ، الصومال 7 ، اليمن 10 ، الاردن 5 ، داجستان 16 ، سوريا 5 ، البلقان 3 ، مصر 9 ، بريطانيا 7 ، فرنسا 4 ، الولايات المتحدة 14 ، و أخيرا قطر عملية ارهابية واحدة .
* عدد القتلى في العام الواحد من الاربع سنوات السابقة (4640 قتيل/عام) يفوق كل القتلى في محاكم التفتيش الاسباني (بين القرن ال12 و القرن ال15: 350 عام).
* عدد القتلى في يوم 11 سبتمبر 2001 يفوق كل القتلى خلال 36 عام من الحرب في شمال ايرلاندا ، و يفوق عدد حالات الاعدام التي تمت في الولايات المتحدة في ال 65 عام الماضية.
* عدد القتلى على يد الارهاب الاسلامي في العام الواحد يفوق عدد القتلى على يد جماعة الكوكلوسكلان العنصرية في الولايات المتحدة في خمسين عام (بين 1882-1968م)
يصرخ المسلمون ، هذا ليس أسلامنا ، و انما هذه فئة ضالة انحرفت عن الاسلام الحقيقي ، فالاسلام من السلام .
و للأسف نؤكد أن الاسلام من الاستسلام و الخضوع لإله دموي النزعة صنعه محمد ليحكم العرب، و استغله العرب ليحكموا العالم.
فالتاريخ يعلمنا شيئا آخر و هو أن الاسلام و منذ بداياته و هو دموى النزعة سواء من السيرة أم من القرآن.

أولا من السيرة النبوية (كتاب المغازي للواقدي):
* قام الرسول ب 78 غزوة أو سرية في خلال عشر سنوات فقط هي الفترة المدنية و التي بدأت بالهجرة ، بمعدل 8 غزوات في العام ، أي أنه لم يمر شهر و نصف دون غزوة أو سرية.
* قاتل في هذه الغزوات عشرات القبائل العربية ، بما فيها الوثنية (قريش والطائف .. ) ، أو المسيحية (بنو نجران) أو اليهودية (بنو قنيقاع ، بنو قريظة ، ، بنو النضير، و بنو خيبر).
* أرسل الرسول عدة سرايا لقتل شعراء كانوا يهجونه و منهم :
1- عصماء بنت مروان من بني أمية بن زيد (المغازي للواقدي ج1 ص 173) : حيث يروي المصدر "جاءها عمير بن عدي في جوف الليل حتى دخل عليها في بيتها ، وحولها نفر من ولدها نيام منهم من ترضعه في صدرها ; فجسها بيده فوجد الصبي ترضعه فنحاه عنها ، ثم وضع سيفه على صدرها حتى أنفذه من ظهرها ، ثم خرج حتى صلى الصبح مع النبي"
2- أبو عفك الشيخ ذو ال120 عام (المغازي ج1 ص 175): حيث يروي المصدر "حتى كانت ليلة صائفة فنام أبو عفك بالفناء في الصيف في بني عمرو بن عوف فأقبل سالم بن عمير ، فوضع السيف على كبده حتى خش في الفراش وصاح عدو الله فثاب إليه أناس ممن هم على قوله فأدخلوه منزله وقبروه"
3- ابن الاشرف : و كان شاعرا يهجو الرسول (المغازي ج1 ص 184)
4- أم قرفة السيدة المسنة (المغازي ج2 ص 565) : حيث يروي المصدر "قتلها قيس بن المحسر قتلا عنيفا ; ربط بين رجليها حبلا ثم ربطها بين بعيرين وهي عجوز كبيرة"
* و غير هذا تمتلئ السيرة النبوية من تفاصيل دموية بشعة لا يمكن معها إلا الاشمئزاز.

ثانيا من القرآن:
و أما القرآن فحدث و لا حرج ، فقد كانت الفترة المكية فترة تسامح مؤقت مع العدو الكافر ، و لكن الاحداث تحولت إلى الحرب و الجهاد بعد الهجرة ، عندما نجح محمد في تكوين عصابة من قطاع الطرق ليقطع طريق القوافل من و إلى الشام ، و تتطورت هذه العصابة إلى جيش صغير ، سرعان ما كبر و فرض الأمر الواقع على بقية القبائل

*و في بداية الفترة المدنية عانى محمد من عدم وجود متطوعين لعصابته ، فبدأ يؤكد في سورة البقرة (من أوائل السور المدنية) أن الله كان قد كتب على اليهود القتال و لكنهم رفضوا النصياع لأمره ، فوصفهم بالظالمين

"أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلإِ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ مِن بَعْدِ مُوسَى إِذْ قَالُواْ لِنَبِيٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُّقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللّهِ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِن كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلاَّ تُقَاتِلُواْ قَالُواْ وَمَا لَنَا أَلاَّ نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِن دِيَارِنَا وَأَبْنَآئِنَا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْاْ إِلاَّ قَلِيلاً مِّنْهُمْ وَاللّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ" (البقرة 246)

*و لكن لأن الكثير من أعراب الجاهلية لم يكونوا على مستوى دموية إله الاسلام ، و رفض الكثير منهم الخروج للقتال ، بدأ القرآن يهدد بأن الله أشد تنكيلا و بأسا و أشد هولا من الحرب و من المشركين:

"فَقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ تُكَلَّفُ إِلاَّ نَفْسَكَ وَحَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَسَى اللّهُ أَن يَكُفَّ بَأْسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَاللّهُ أَشَدُّ بَأْسًا وَأَشَدُّ تَنكِيلاً" (النساء 84)

*
الرد مع إقتباس
قديم 02-06-2006
مدحت500 مدحت500 غير متصل
Registered User

مدحت500 is on a distinguished road
flower صديقى مصراوى

ولأن محمد و إله الاسلام كانا يريدان جيشا من العبيد يحارب دون خوف ، جاء القرآن ليؤكد لمحمد أنه ينبغي أن يحرض المؤمنين على القتال:

"يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُواْ مِئَتَيْنِ وَإِن يَكُن مِّنكُم مِّئَةٌ يَغْلِبُواْ أَلْفًا مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَفْقَهُونَ" (الانفال 65)

و ليؤكد أن إله الاسلام قد اشترى من المؤمنين أنفسهم ،فأصبحوا عبيدا لوقود الحرب و الجهاد

"إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ" (التوبة 111)

*ثم يعود القرآن و يخفف التهديد و الوعيد ، و يؤكد أن الإله كتب القتال على المؤمنين ، و أنه يعلم ما لا يعلمونه ، و ان القتال هو خير لهم فليقاتلوا:

"كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ" (البقرة 216)

*ثم يرسل محمد الرسالة واضحة من القرآن أن الذين يخشون القتال أكثر من إله الاسلام هم الظالمون الذين يفضلون متاع الدنيا عن الآخرة

"أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّواْ أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً وَقَالُواْ رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلا أَخَّرْتَنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ قُلْ مَتَاعُ الدَّنْيَا قَلِيلٌ وَالآخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى وَلاَ تُظْلَمُونَ فَتِيلاً" (النساء 77)

* و عندما استتب الأمر بين التهديد و الوعيد و الترغيب في الجنة أو خيرات كسرى و قيصر ، و تمكن محمد من اقناع الاعراب بالقتال بدأ بقتال الكفار و المشركين:

"وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلّه فَإِنِ انتَهَوْاْ فَإِنَّ اللّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ" (الانفال 39)

"قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِينَ" (التوبة 14)

"فَإِذا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاء حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا" (محمد 4)

"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ قَاتِلُواْ الَّذِينَ يَلُونَكُم مِّنَ الْكُفَّارِ وَلِيَجِدُواْ فِيكُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ" (التوبة 123)

*و يتلذذ إله الاسلام بالنتيجة ، فإله الاسلام يحب من يقاتل و يموت قربانا لنشر المزيد من الدمار

"إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوصٌ" (الصف 4)

* ومع استتباب الأمر ، جاءت الأوامر العليا بتطورات جديدة ، فاستحلت الاشهر الحرام و التي كان الاعراب يحترمونها ، و يرفضون سفك الدماء فيها

"يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ " (البقرة 217)
"فَإِذَا انسَلَخَ الأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُواْ لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ" (التوبة 5)

* ثم تطور القتال ليصبح متعة و تلذذ سادي بالتعذيب فصار الصلب و تقطيع الأوصال و الاطراف من طبائع الاسلام "السمح" في العصور الأولى.

"إِنَّمَا جَزَاء الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ " (المائدة 33).

* وأخيرا تحول محمد إلى أهل الكتاب فلم يسلموا من يده و سيفه

"قَاتِلُواْ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلاَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَلاَ يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَلاَ يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حَتَّى يُعْطُواْ الْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ" (التوبة 29).

و قد نسخت هذه الآية كل آيات السلم التي قبلها مثل (النحل 125) و (الكافرون 6) ، و قتها كان محمد يمارس التقية و الكذب ، و هو يضمر الشر و الحقد.

و السؤال الآن هل اختلف الاسلام في الماضي عن الحاضر؟ هل هناك ما يشير إلى أي مساحة من السلام أو القدرة على التعايش مع الآخر ؟ لا دليل على ذلك
* ففي الماضي كان خالد بن الوليد سيف الله المسلول ، و في الحاضر تحول أبا مصعب الزرقاوي إلى قنبلة الله الانتحارية.
* في الماضي حارب المسلمون المسلمين كما في موقعة الجمل 656م التي قاتل فيها على (ابن عم محمد) عائشة (زوجة محمد) ، و حاليا يحارب المسلمون المسلمين في العراق ، و قبلا في أفغانستان ، و كذا في الصومال.
* في الماضي اعتبر المسلمون كل ما هو خارج دار الاسلام هو دار الحرب و الجهاد ، و اليوم لا تجد حدودا آمنة بين دولة اسلامية و أخرى غير اسلامية ، فلابد و هناك من حرب أو توتر ، بين الهند و باكستان المسلمة على كشمير ، بين جورجيا و أذربيجان المسلمة ، بين روسيا و الشيشان المسلمين ، بين أثيوبيا و أرتريا ، بين الحكومة السوادنية و قبائل الأفارقة في دارفور ، بين المملكة المغربية و الصحراء المغربية بقبائلها ، بين شمال نيجيريا و جنوبها ، بين تركيا و اليونان ، بين مختلف الحضارات و الاسلام. لقد أكد صمويل هتنجتون في كتابة "صراع الحضارات" ، أن الاسلام يتميز بحدود دموية مع الحضارات الأخرى ، و أنه في عام 1995 كان ما يقرب من 96 % من الجماعات الارهابية في العالم كله ترفع شعار الله أكبر.

و منذ 11 سبتمبر ، تفجرت خلايا الجراد الاسلامي لتقتل بلا تمييز ، و تلدغ بلا شفقة ، و تقتل و تجرج عشرات الآلاف من الأبرياء ، من عشرات الدول ، ومع كل يوم يفقد المسلمون أي غطاء يستر عورة دينهم القبيح ، فلقد اتضح ما كان مسكوتا عنه منذ 14 قرنا ، لقد تسلط النور على كهوف مظلمة لم تفتح منذ أيام محمد بن عبد الله ، و خرجت الرائحة النتنة ، رائحة ملايين من الموتى و انهار من الدماء .
فمتى يعلنون وفاة دين الاسلام ، كما أعلن نزار قباني من قبل وفاة العرب؟

الموقع الفرعي في الحوار المتمدن : ابراهيم القبطي
الرد مع إقتباس
قديم 02-06-2006
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road
أخى الفاضل مدحت

برجاء الرجوع لمداخلاتى فى هذا الموضوع لتوفر على نفسك تعب كتابة مداخلات او ردود للسيد مصراوى , عموما انا شخصيا اعجبت بمداخلاتك اللطيفه و لكنى انصحك الا تحاول الحوار مع اللطيف مصراوى لأنه امر غير ذى جدوى على الاطلاق .

المفدى
الرد مع إقتباس
قديم 02-06-2006
copticdome
GUST

لاول مره الشيخ ابو اسحق الحوينى فيديو فى كلامة عن رضاعة الكبير

يؤكد الشيخ الكبير ان رضاعة الكبير تتم بمص الثدى

http://www.islam-christianity.org/am...d3_el_kabr.wmv

الرد مع إقتباس
قديم 02-06-2006
جيولوجى طارق بهجت جيولوجى طارق بهجت غير متصل
Registered User

جيولوجى طارق بهجت is on a distinguished road
شكرا على اسلوبك المميز
وهدانا الله الى الحق
والى صراطه المستقيم
الرد مع إقتباس
قديم 02-06-2006
msrawy
GUST

رد على الاخ مدحت
كويس انك فتحت موضوع الارهاب هذا رغم عدم علاقته بالمشاركة الاصلية و لكن ها افهمك لانك مثل عماد للاسف بتتخبط و بتجمع ان المسلمين ارهابين رغم ان من يقومون بهذه العمليات يعتبروا نسبة بسيطة جدا مقارنتا بالمسلمين جميعا و سوف اعرض عليك سؤال و تجرد من مسيحيتك للحظ و جاوب بالمنطق و العقل هل كل الاحداث الارهابية التى ذكرتها افادت المسلمين ام اسائت لهم و هل تعتقد ان المسلمين راضين عنها علشان تتهمهم جميعا بالاهاب يا اخى لا تتخبط فى فهمنا بهذا الشكل مثل عمو عماد و فكر بعقلك شوية و ماتخدش الايات بهذه الطريقة و توظفها جميعا على الارهاب بالحرف و هكلمك بصراحة مطلقة علشان متقولش انى متعصب لدينى فأنا و كثير من المسلمين نعترض على التفجيرات و الدبح و مثل هذه النوعية من العمليات و نحن فعلا نعترف انها عمليات ارهابية و نحن اساسا غير راضين عنها لانها تسىء لنا اكثر مما تفيد و لكن فى تعتيم على صوتنا لان الهدف الان اصباغ الارهاب بلاسلام لعدم اعطاء اى فرصة للمسلمين لامتلاك القوة و اديك شايف متربصين لايران ازاى و بيتهموها انها دولة ارهابية لانها على وشك امتلاك سلاح نووى رغم امتلاك اسرائيل له و لا احد منهم يعترض و لكن الفرق ان ايران حكم اسلامى متعصب و دة اللى راعب الغرب منهم و انت شاطر فعلا جبت ايات كتير و اتهمتها انها تحث على الارهاب و مش ها اجادل معاكم فيها علشان مش هتقتنعوا بردى و هتعتبرونى متحيز و لكنى سأعترفلك ان اقرب اية ذكرتها و تنطبق عليكم فعلا هى
"قَاتِلُواْ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلاَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَلاَ يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَلاَ يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حَتَّى يُعْطُواْ الْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ"
هذه الاية صحيحة فعلا و يكذب من يقول انها ليس لها علاقة بكم
لانها فعلا تنطبق عليكم ولكن هناك خطأ فى هذه المقالة التى كتبتها لانك ربطها بالاعمال الارهابية التى تحدث و سأوضح لكم الامر ببساطة بحكم انى مسلم مطلع فلم يحدث فى عهد الرسول او الخلافاء الراشدين ان مسلم قتل قبطى او يهودى او حتى شخص من اهل قريش عبدة الاصنام بدون وجه حق فما كان متبع وقتها و معروف للجميع انهم كانوا يدعون للاسلام الاول بالحسنى كما امرنا الله فى القرأن و ان رفضوا كانوا يحاربونهم بجيش اسلامى قوى و منظم ضد من يرفضون الاسلام و ليس كما يحدث الان من اعمال فردية ليس لها علاقة لا بدين و لا سنة و تسىء للاسلام اكثر مما تفيده و سأوضح لكم ايضا لماذا تحدث مثل هذه الاعمال الارهابية الان و تلصق بنا و تقولوا ان فى نص فى القرأن يحث عليها كما تظنوا ذلك فنحن كمسلمين كان لنا جيش اسلامى قوى هزم الفرس و الروم وفتح بلاد من اقصى الشرق الى اقصى الغرب و ذهب اليها لنشر الاسلام و ليس لقتل اهلها كما تعتقدوا و لم يكن هناك داعى لمثل هذه الاعمال الارهابية وقتها من افراد او جماعات لانه كان هناك جيش قوى للمسلمين يبسط نفوزه على من يسىء للاسلام اما الان فى ظل الحكام المسلمين الضعفاء الذين لا يسعون الى انشاء جيش اسلامى قوى يرهب اعداء الدين تولد عند كثير من المسلمين ضغط نفسى كبير بسبب ما يراه من اعتدائات على المسلمين فى فلسطين و العراق و مصر و الحكام المتخازلين لا يفعلون شىء ايذاء ذلك فيقوم بعضنا حبا فى الشهادة بتنفيذ ما امر الله به بنفسه و بطريقته الخاطئة التى تسىء اكتر مما تفيد الاسلام فبدلا من ان تسمى جهاد تسمى ارهاب فما اريد توضيحه و اؤكد ان الجهاد فى سبيل الله يكون بجيش اسلامى قوى فقط كما ذكرت لكم و كما حدث ايام الرسول و الخلافاء حتى لا يندفع بعض المسلمين لتفجير نفسهم بأسم الجهاد و تنفيذ ما فى القران بطريقة عشوائية و خاطئة وهذا ليس ما علمنا اياه رسولنا الكريم و للاسف هذا الجهاد ينطبق عليكم ايضا لانكم فى نظرنا مشركين بالله و لكن انتم فى بلاد المسلمين الان تعيشون بيننا و ترفضوا الاسلام فالخطوة التالية تجاهكم هى ان تدفعوا الجزية مقابل حمايتكم و يعتبر تقصير منا اننا لا نطبقها فعلا عليكم و يجب ايضا محاربتكم حتى تسلموا اذا كنتم تحتمون فى جيش و لكن هذا ايضا فى حالة وجود جيش اسلامى كما اخبرتكم و لذلك اوضح لكم ان من يفجر نفسه او يقتل فرد منكم يعتبر لا يعرف دينه جيدا عندنا لان ليس الجهاد قتال و دبح المشركين بهذه الطريقة البشعة و الغير مفيدة لنا ارجوا ان اكون وضحت جيدا واى خدمة
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة