تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 16-11-2003
COPTIC KNIGHT COPTIC KNIGHT غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
COPTIC KNIGHT is on a distinguished road
و ظهر الأستفزاز العلني ..
بدل يا جماعة ما نشجب المسلسل و ننشر هذا الشجب في الجرايد و مواقعنا ننزل نقد موضوعي ..
علي فكرة أمبارح السبت كتب محمد صالح في الأهرام تحت ( ميكرفون ) نقد في المسلسل ..
الرد مع إقتباس
قديم 16-11-2003
Gold User

نسيت المقالة صفحة10 بتاريخ السبت 15 نوفمير 2003
الرد مع إقتباس
قديم 16-11-2003
Gold User

حلقة النهاردة نسميها غباء X غباء :
كنيسة أتحرقت و بعدها مسلم أتقتل و بعد كدة مشاكل بين مسلمين و نصاري كما يسموننا ..
عمرو بذكائه عرف أن الموضوع قيه فتنة و أعد يدور و يدور مين اللي أبتدي و ليه ؟؟؟ مسلمين و لا مسيحيين
مسيحيين ولا مسلمين

مين يا مؤمن دور معانا ::

طلعوا اليهود و سبحان الله علي تفكير المؤلف المخرم ده ..
ياريت أسرائيل ترفع دعوة علي المسلسل أنه ضد السامية
الرد مع إقتباس
قديم 17-11-2003
Unbreakable_81
GUST

كنت داخل برضو المنتدى عشان اعلق على حلقة امبارح المتخلفة دى ياسلااااااااام عمر قعد يفكر فى لغز الالغاز امبارح مين اللى يحرق كنيسة ياترى مين ياجماعة لاحسن انا كمان محتار خصوصا ان انتم عارفين ان المسلمين معروف عنهم السماحة الدينية احتمال المسيحيين هما اللى عملوا كده عشان انوا عاوزين يتدفوا ولا حاجة فى البرد ده

انما طبعا طلعوا اليهود هما اللى عملوا كده لانهم ارهابيين بطبعهم فزى ماشفنا هما اللى دبحوا بتوع الكشح اما دير الانبا انطونيوس فاللى هاجموه كانوا كتيبة من الجيش الاسرائيلى

ملحوظة : هذه الاكاذيب لا تقنع المسلم ذاته فمابالكم بالاخرون

ياجماعة ياريت حد يشرح فكرة المسلسل و تعدياته على اليهود لانه بيصورهم انهم بتوع مؤامرات و ارهابيين و اصحاب بيوت دعارة المهم حد يكتب الحكاية دى كلها بالانجليزى عشان انا ناوى احطها فى منتدى اسرائيلى و ابعت ايميل بيها كمان لرياسة الوزرا الاسرائيلية

فى موقع بيجمع توقيعات للادانة و التشجيب و كده ياريت حد يعمل فيه Petition عن المسلسل ده عشان كلنا نوقع فيه

http://www.petitiononline.com/
الرد مع إقتباس
قديم 18-11-2003
stavro stavro غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2003
stavro is on a distinguished road
يتهيألي شارون او نتانياهو هما اللي حرقوا الكنيسة....
الرد مع إقتباس
قديم 19-11-2003
churchill
GUST

أولا أنا كنت عايز أعتزر عن كلمة قلتها وهي(حتي لو الأمر وصل الي أغتيال المجرم صفوت الشريف ) أنا أعتزر عن هذة الكلمة وفي الحقيقة أنا كنت غضبان جدا ولللأسف أنا ساويت نفسي- بدعوتي لأغتيال صفوت الشريف-مع ناس تحترف أستعمال أقلامها وكتاباتها في نشر الأرهاب والدعوة الية من أمثال مصطفي بكري وشلتة القذرة .
ولكن أنا أري أنة يجب أن يوجة الأقباط ضربة للنظام المصري لكي يفكر الف مرة قبل أن ينتج ويخرج أمثال هذا التوع من المسلسلات ويجب أن لا يكون ردنا مجرد تصحيح الأخطاء التاريخية أو الدينية في المسلسل
يجب أن يكون ردنا أقوي من هذا.
وأنا أقترح أن نوجة ضربتنا للنظام المصري في شي عزيز علية ويطمح الية من حوالي كام سنة
الشي هو كاس العالم وعارفين أن مصر تقدمت بملف لأستضافتة وعارفين كمان أن لو مصر نجحت في تنظيمة سوف يعود عليها ذلك بملايين وفرصتنا الأن أن أخنا نضيع الفرصة دي علي النظام الأرهابي في مصر علشان يتأدب
أزاي
مصر عملت لها شعار في كأس العالم هو(توحيد الشعوب)
ودورنا أن أحنا نوضح للعالم من خلال مؤسساتنا في الخارج أن مصر دولة العنصرية وأضطهاد اللأقباط لا يجب أن تنظم كأس العالم ونعرض لهم صور لأضطهاد الأقباط ونوضح لهم أنهم سوف يعطوا جائزة للأرهاب والتخلف والديكتاتورية لو أدم لمصر كاس العالم
الرد مع إقتباس
قديم 19-11-2003
Unbreakable_81
GUST

فكرة حلوة اوى ياتشيرشل المطلوب بس اننا نكون على اتصال عن طريق المنتدى و نتفق على موقف معين كلنا نعمله زى اننا نبعت ايميلات لجهة معينة و كلما كان الموقف غير فردى كلما كان مؤثر اكثر
الرد مع إقتباس
قديم 19-11-2003
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

knowjesus_knowlove is on a distinguished road
يا أخ تشرشل...
تأكد أنه لن يتم الموافقة على إقامة أى مسابقة دولية مثل كأس العالم فى أى من الدول الإسلامية..
خوفا من الإرهاب الإسلامى..
وحتى لو جندت هذه الدول قواتها لحماية اللاعبين فإن العديد من هؤلاء اللاعبون سيرفضون المشاركة خوفا على حياتهم..
على سبيل المثال رفض تايجر وود المشاركة فى بطولة الجولف التى أقيمت فى إحدى دول الخليج ورغم تقديم منظمى البطولة العديد من الضمانات للحماية....
لذلك لا أعتقد أن اللجان الدولية المنظمة للبطولات الرياضية ستقبل بترشيح مصر أو غيرها من دول العالم الثالث لإقامة هذه البطولات.

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

آخر تعديل بواسطة knowjesus_knowlove ، 19-11-2003 الساعة 05:43 PM
الرد مع إقتباس
قديم 19-11-2003
الصورة الرمزية لـ kokotoni
kokotoni kokotoni غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
kokotoni is on a distinguished road
You can email the Fifa itself at contact@fifa.org - anyone who feels the ability to write a form and put it here and everyone of us just send it to the Fifa -

تشرشل ده انت مصيبة ـ تشرشل الحقيقي يقولك يا معلمي
الرد مع إقتباس
قديم 20-11-2003
Unbreakable_81
GUST

بيقولوا ان اسرائيل بتعارض موضوع كاس العالم اللى فى الدول العربية ده عشان ايه اللى يضمنلها ان لاعبيها يبقوا فى امان لو اشتركت هى فى المسابقة و اقيمت فى بلد عربى؟؟

يدهشنى العشم المصرى الكبير بأن تقام هذه المسابقة فى مصر مع انه واضح اوى ان الموضوع مش هايمشى
الرد مع إقتباس
قديم 20-11-2003
stavro stavro غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2003
stavro is on a distinguished road
churchill يا أمير الدهاء، بس ج.افريقيا ستنظم البطولة ومصر ليس لها فرصة حقيقية... الفيفا يعلم جيدا ان إقامة البطولة فى دولة متخلفة إسلامية غير ممكن عمليا.. مشجعات البرازيل هيروحوا فين؟ الحسين؟ ساكن في حى السيدة وحبيبي ساكن في الحسين.. هيتحجبوا مثلا؟ الإنجليز هيشربوا فى الشارع؟ بالإضافة لصعوبة توفير الأمن والتنظيم الجيد وما إلي دلك
الرد مع إقتباس
قديم 20-11-2003
Gold User

فينك ياويكا بردودك النارية
النهاردة بلبيس أتفتحت بمساعدة رهبان دير الأنبا إلياس ‍‍‍‍‍‍‍‍
اللي فتحوا لهم البوابات حد يرد و يقول أننا قاومنا
الرد مع إقتباس
قديم 20-11-2003
kingdom
GUST

ما تزعلش يا عم COPTIC KNIGHT الرابط ده فيه فضح لمزوري التاريخ في التلفزيون المصري
وهو بعنوان ( هل رحب الاقباط بالفتح العربي لمصر )

http://www.amcoptic.com/a_news/news_egypt/fath.doc

وسلام ونعمه
الرد مع إقتباس
قديم 21-11-2003
الصورة الرمزية لـ sce37
sce37 sce37 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Aug 2003
sce37 is on a distinguished road
كتاب تاريخ الأمصار و البلاد بيذكر قصة أديره
منهم قصه توضح سماحة المسلم مع الأديره و المسيحيين و الراهبات - رغم أنهم ما يستهلوش
الدير بالعراق - على ألتقاء الفرات و دجله
و كانت به بعض راهبات
و أراد 4 من الجنود المسلمين الموحدين بالله أن يظهروا تقديرهم للمدنيين و عنايتهم بالنساء و حفاظهم على عهد الرسول بالأهتمام بالرهبان - خصوصا لما يكونوا راهبات - فدخلوا الدير - بدون قتال أو عراك - و مارسوا الجنس مع الراهبات
و لما خرجوا - أنشدوا شعر - أن الراهبات - مش بنات و لا حاجه - يعنى أخلاقهم أى كلام - فاهمين -؟ -
الحقيقه أن المسيحيين لازم يخجلوا من أن أخلاقهم مش كويسه - زى أخلاق المسلمين اللى بخافوا ربنا

هو ده الفتح العربى و هى دى معملاتهم مع اهل البلاد الأصليين
قصه ممارسة الجنس المباح - هى قصة أنتشار الأسلام من الهند للنوبه
و أهل النوبه - لسه فاكرين

سأضع الرابط للكتاب بعد قليل -
الرد مع إقتباس
قديم 21-11-2003
Gold User

بسرعة يا sce37
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة