تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 24-07-2005
شبيب رامه
GUST

كفايه .استحمار .يا ريس......سيبنا في حالنا بقه .. !!!!

أعتقد أن هذا الوقت بالذات هو الأنسب لك يا ريس لاتخاذ قرار مصيرى بالتخلى عن السلطة مع تشكيل مجلس انتقالى ليباشر إدارة شئون الدولة لحين انتخاب رئيس جديد للبلاد .. وهذه أسلم وسيلة لانتقال السلطة سلميا دون أي مخاطر فالشعب المصري شعب ناضج واع وليس قاصرا وأنصح الرئيس مبارك بأن يستمتع بحياته المقبلة مثل باقى رؤساء العالم الذين نراهم يمارسون حياتهم العادية مثل باقى الشعب بعد اعتزال عالم السياسة .. ما تخافش ياريس ماحدش حيحاكمك .. إنت عارف الشعب بينسى

مصر لاتحتاج إلى إصلاح سياسى الآن بل إلى تغيير كلى شامل لنظام الحكم والدستور 24 سنه يا رس..كفاية استحمااار.. فالنظام الموجود الآن من ناحية الحكم متهالك، كما البيت القديم نقوم بإصلاح الشباك فيقع الباب .. نصلح الباب فيقع جزء من الجدار لا علاج لهذا المنزل إلا الإزالة الفورية وإقامة بناء جديد على أساسات قوية.
وايه رأيك ياريس إنك تاخد الشلة بتاعتك وتروحو شرم الشيخ .. تستريحو وتريحو الشعب .. أنا معاك يا ريس إن الاحساس مع تقدم السن بيقل كتير .!!. ولكن يا ريس أكيد بتشوف الانترنت ..ماحدش طايق يشوف صورتك .. إلا العصابة اللى إنت عارفها ..

أكبر عملية تخريب شهدتها مصر كانت في عهد سيادتك .. الله يرحم السادات والله مع كل اللي عمله بس كان أجدع منك .. وكان فاهم على الأقل

حتى السودان الشقيق يلملم جراحه وأن يقف رئيسه ويعلن أنهم مقبلون على ديمقراطية لم يعرفوها من قبل .. ديمقراطية حقيقية كان يعنيها وهو يتكلم .. وهاهو أعلن رفع حالة الطوارئ .. وواعدا السودانيين بحياة سياسية جديدة

أصبحت شوارع القاهرة الآن مسرحا لمظاهرات كلها تطالب بإسقاط حكم الرئيس .. بعني ياريس الاحساس انعدم

الغريبة انه عندنا شيخ ازهر والمفتي ..
واستعرضوا معي ما أصدره كل من المفتي وشيخ الأزهر من فتاوى وما أطلقوه من تصريحات أو تعليقات في الآونة الأخيرة .. بدءا من الفتوى بتحريم التظاهر احتجاجا وتأثيم الامتناع عن المشاركة في تزوير الاستفتاءات والانتخابات .. وانتهاء بتحريم قتل المقاومة العراقية ليعض المتعاونين مع الاحتلال ممن يضمنون ويسهلون لقواته طيب الإقامة في وطنهم ..

يا فضيلة الإمام: لماذا حرمت امتناع المسلمين عن المشاركة في الاستفتاءات المزورة ولم تحرم تزويرها الذي يجري عادة بأيدي الحكومة ومؤسساتها التي جاءت بالتزوير وبقيت بالتزوير وسوف تستمر بالتزوير؟ ألم يكن الأولى بك أن تحرم وتجرم التزوير بدلا من تحريم الامتناع عن المشاركة فيه

صحيح اللي قال.. انكم مشايخ ..روتانا

نكته سياسية

اخر مظاهرة ياريس واحد من بتوع كفاية..قال على سيدتك انه سيادتك حماااااااااااااااااااااا ر

راح اقاضى حكم عليه ب10 سنيين سجن .. بتوع كفايه احتجوا ..ازاي 10 سنين والقانون بينص على انه اللي يشتم الرس ياخد 5 سنوات

راح القاضي شرح لهم انه 5 سنوات عشان شتم الريس

و5 سنوات عشان نشر سر من اسرار الدولة .. وكده بتوع كفاية اقتنعوا

آخر تعديل بواسطة شبيب رامه ، 24-07-2005 الساعة 11:47 AM
الرد مع إقتباس
قديم 24-07-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
يلا يارمة خليك شاطر وقل لنا إنت ناقل الزبالة دى من أى موضوع هنا
http://alsaha.fares.net/sahat?13@22....aUf.0@.ee6b2ff

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 24-07-2005
saweres
GUST

يا شبيب رامة
الريس ده بتاعنا احنا ، انتم ما عندكوش ريس ، عندكم ملك كابس على قلبكم
على الأقل هيبقى عندنا انتخابات ، صورية مش صورية ، أهواسمها انتخابات والسلام
عقبالكم
الرد مع إقتباس
قديم 24-07-2005
شبيب رامه
GUST

وهل عندما أكون سلفيا "وهابي زي ماتعلمتم" أكون سعوديا ..
والله ياليت
الرد مع إقتباس
قديم 24-07-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة شبيب رامه
والله ياليت
لا ، من لهجتك يا فالح
الرد مع إقتباس
قديم 24-07-2005
شبيب رامه
GUST

وضح لي موضع الخلل بصورة أكثر وضوحا مع رش بعض الأمثلة لنزداد علما وأكون لك من الشاكرين
الرد مع إقتباس
قديم 24-07-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة شبيب رامه
وضح لي موضع الخلل بصورة أكثر وضوحا مع رش بعض الأمثلة لنزداد علما وأكون لك من الشاكرين
ارجع لمشاركاتك الأولى منذ أن كنت أبو نقطة
خليك فاكر اني انا اللي كشفتك
ومعلش يعني ، فيه حاجة اسمها رقم الآي بي
الرد مع إقتباس
قديم 24-07-2005
sammy sammy غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
sammy is on a distinguished road
إقتباس:
ليس بالضرورة ... لكنك بالحتم تكون ارذل وساء سبيلا... لأن أغلب السعودييين سفليون وهابيون أما كل السفليين الوهابيين ليسوا سعوديين ... حاجة كده بيسموها العكس المستوى فى المنطق ... يالله خد الكلمتين دول ورح انشرهم فى موقع أنترنت آخر ... هايقولو عليلك مثقف...
قديم 24-07-2005
شبيب رامه
GUST

حتى إنت ياسوسه
طيب أنا راجعلك بعدين
الرد مع إقتباس
قديم 25-07-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road
و لا كنت اعرف

هو الاخ شبيب رامه مش مصرى و عمال يتكلم عن مصر و يشتم فى رئيسها , انا ما كنتش اعرف كده , و أنا مستغرب هو جايب القلب ده منين و عمال يتكلم بشجاعه .

العزيز شبيب رامه

بداية شكرا لك على محاولتك اصلاح حال مصر , وان كنت ارى انها محاوله لا داعى لها , فنحن أدرى بمشاكلنا و يمكن جدا ان نختلف و نتفق و لكن لا نحتاج للتدخل أو المعونه من اى غريب او اجنبى , الله يسامح اللى دخلوكوا و قبلوا انكم تغرزوا نفسكم فى صميم حياتنا و تبوظوها تحت مسمى الدين .

ثانيا أنا أتمنى أن أقرأ لك مقاله مماثله تتهم فيها القياده السياسيه فى بلدكم بالمثل , او بأنهم حمير كما قلت فى مقالتك , و لا هيه شطاره بس اننا نشتم فى الغريب اللى مالوش سلطه علينا و قدام حكامنا احنا نعمل ارانب , انتظر مقاله تنتقد فيها اى امر فى بلدكم التى لا اعرف اسمها حتى الان .

و الرب يبارك و يهدى الجميع

المفدى
الرد مع إقتباس
قديم 25-07-2005
الصورة الرمزية لـ hema_c
hema_c hema_c غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
hema_c is on a distinguished road
فلسع من هنا يا شبيب , فلسع.
قديم 26-07-2005
شبيب رامه
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elmafdy
أنا مستغرب هو جايب القلب ده منين وعمال يتكلم بشجاعة
والي يطلع الميدان ويرفع لا لمبارك فين يعني في سيبيريا
الرد مع إقتباس
قديم 26-07-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road
السيد شبيب رامه
عندك حق , كلامك معناه انك مصرى و عايش فى مصر , أمال ايه الكلام اللى بيقوله ساويرس ده و ايه موضوع الاى بى اللى بيقول انك مش من مصر .

عموما العلم عند الله , بس انت لو مصرى المفروض يكون قلبك على بلدك اكتر من كده و ما تشاركش فى اهانة رئيس بلدك حتى لو اختلفت معاه فى الرأى لأنه يعتبر رمز للبلد كلها و احترامه من احترام مصر و اهانته اهانه للبلد كلها , و لا أيه رأيك

و الرب يبارك و يهدى الجمبع

المفدى
الرد مع إقتباس
قديم 26-07-2005
شبيب رامه
GUST

إقتباس:
أمال ايه الكلام اللى بيقوله ساويرس ده و ايه موضوع الاى بى اللى بيقول انك مش من مصر
إسأل الأخ ساويرس

إقتباس:
بس انت لو مصرى المفروض يكون قلبك على بلدك اكتر من كده وما تشاركش فى اهانة رئيس بلدك حتى لو اختلفت معاه فى الرأى لأنه يعتبر رمز للبلد كلها و احترامه من احترام مصر و اهانته اهانه للبلد كلها , و لا أيه رأيك
اللااااه ايه الكلام الحلو دا
الرد مع إقتباس
قديم 26-07-2005
saweres
GUST

يا أخ مفدي
شبيب رامة سعودي لا غش فيه
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة