تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 22-09-2005
الصورة الرمزية لـ makakola
makakola makakola غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
makakola is on a distinguished road
بصراحة يا جماعة أنا شايف إن لسه فيه وقت طويل قدامنا علشان نعرف الفرق بين حياتنا الروحية وحياتنا المدنية

فيه طرف بينظر للحياه على أنها روحية فقط، ولا أستطيع تكذيبه، لكنه فى هذه الحاله أفضل له أن يترك العالم ويذهب للترهبن مع حياته الروحية
وفيه طرف بينظر للحياة على أنها مدنية فقط، ويبتعد بروحانياته تماما عن ذلك، وأفضل له أن يترك المسيحية من أن يعيش مسيحيا بالإسم

لكن طالما إخترت أن تعيش بالعالم، وألا تسلك طريق الرهبنه، فهنا يجب أن تعادل بين حياتك الروحية وحياتك المدنية فأنت مطالب بكل منهما

سلام المسيح مع الجميع
قديم 22-09-2005
الصورة الرمزية لـ Safnat_Fa3nash007
Safnat_Fa3nash007 Safnat_Fa3nash007 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2005
Safnat_Fa3nash007 is on a distinguished road
+++

يا جماعه ارجوا ان لا يتحول هذا النقاش الى تراشق واتهامات ولا نخرج بشيئ سوى زعل وكره والخ .....

شوفوا يا جماعه
انا اعرف حاجه واحده يا ريت كلنا نمشي على حسبها
انا لن اقول لك قاوم الشر بالشر ولكن اقول لك دافع عن نفسك من الشر
يا اخوتي المسيحي عليه ان يكون مسالمً ولكن السلم له حدود
علمونا اهلنا ونحن صغار ان لا نؤذي احد او نتمشكل مع احد ولكن إن تعرضنا لمضايقه او هجوم ان نضع المهاجمين عند حدهم
حتى في مره وانا عيل عمري 10 سنين او 11 سنه ضربني شب كبير عمره 18 سنه وبالطبع حاولت ان ارد عليه بالقوه التي كنت املكها وهي البصق عليه وسبه لكن هذا لن يرد لي الصفعه التي اعطاني اياها بدون ان ارتكب معه اي ذنب
ذهبت الى والدي وقلت له وانا غاضب اسب وابكي في آن واحد ... واخبرته بما حدث
فما كان منه إلا ان نزل معي الى الشارع وسألني امام الجميع مين الي ضربك روحت قايلوا فلان فراح صافعوا كف على وجهه قدام باقي الشباب وقلوا شايف لما حد اكبر منك يصفعك على وجهك شو بتحس ....... ومن يومها وهو معي مثل السخل

لن اقص هذه القصه لهدف القصه ولكن لاخذ العبر منها
طبعً لو واد زيي زيه ضربني لما تدخل والدي ولكن لان شخص كبير وقوي يستقوي ضعيف
الذي هو انا فهذا ما لم يقبله
طبعا لو محكيتش لوالدي او حكيت لوالدي ووالدي لم يتصرف كما تصرف كان بقيت ملطشه لهذه الشاب وذريعه للاخرين حتي يقوموا بنفس العمل

اخوتي الاحباء الذي يسامح هو القوي وليس الضعيف افهموها بقى
السيد المسيح كان قوي واقوى الاقوياء ولذلك سامح .....
لم يكن بالضعيف حاش لله حتى يسامح

فاقد الشيئ لا يعطيه
على سبيل المثال:
مالوا لو امريكا الدوله العظمى سامحت دوله صغيره معاديه يبقى هو دى السماح ..... مش دوله صغيره معاديه لامريكا تروح تقول انا مسامحه امريكا لانه لو حصلت حاله كهذه فسيبقى اسمه جبن وليس سماح

اخوتي سبب النكسه التي نحن هي فهمنا لمفهوم السماح بالشكل الخاطئ

وحتى وان قال الرب يسوع سامح 70 مره سبع مرات فهو لم يقل سامح دائما بل هنالك تحديد للسماح وإلا فالاجدر ان يقال سامح دائما او سامح كل حين او سامح الى الابد والخ ....

يا ويكا انا معك في رأيك

لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه
"بإسم رب القوات"
(قداسة البابا شينوده الثالث )

آخر تعديل بواسطة Safnat_Fa3nash007 ، 22-09-2005 الساعة 07:47 AM السبب: +++
الرد مع إقتباس
قديم 22-09-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
عمر النقاش بين الاخوات ما يجيب زعل وكره ابدا وده لازم يكون اساس الحوار دايما نختلف اه بس نكره بعض لا والا يبقى المنتديات دى وسيله للفرقه وقلتها احسن
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Safnat_Fa3nash007
يا جماعه ارجوا ان لا يتحول هذا النقاش الى تراشق واتهامات ولا نخرج بشيئ سوى زعل وكره والخ .....

شوفوا يا جماعه
انا اعرف حاجه واحده يا ريت كلنا نمشي على حسبها
انا لن اقول لك قاوم الشر بالشر ولكن اقول لك دافع عن نفسك من الشر
يا اخوتي المسيحي عليه ان يكون مسالمً ولكن السلم له حدود
علمونا اهلنا ونحن صغار ان لا نؤذي احد او نتمشكل مع احد ولكن إن تعرضنا لمضايقه او هجوم ان نضع المهاجمين عند حدهم
حتى في مره وانا عيل عمري 10 سنين او 11 سنه ضربني شب كبير عمره 18 سنه وبالطبع حاولت ان ارد عليه بالقوه التي كنت املكها وهي البصق عليه وسبه لكن هذا لن يرد لي الصفعه التي اعطاني اياها بدون ان ارتكب معه اي ذنب
فما كان منه إلا ان نزل معي الى الشارع وسألني امام الجميع مين الي ضربك روحت قايلوا فلان فراح صافعوا كف على وجهه قدام باقي الشباب وقلوا شايف لما حد اكبر منك يصفعك على وجهك شو بتحس ....... ومن يومها وهو معي مثل السخل

عن نفسى انا ام واول شيئ علمته لاولادى فى المدرسه ان لو حد ضربكم الاول تروحو للمدرسه واحكوا ليها ثم لو لم تفعل شيئ اذهب للمشرفه ولو لم تفعل شيئ يبقى انتم احرار امسكوه ارزعوه علقه سخنه .... ولا ابالغ يا صفنات ان موقف مثل موقفك تعرضت له ابنتى من زميل لها ولانها صغيرة زبنت ولن تستطيع الرد بالعنف ما كان الا من انا حر الا انه ذهب للمدرسه وعنف الولد ومن يومها وهو زى الارنب معاها لانه فهم ان ليها كبير ينخاف منه هل معنى كده انى اقول لاولادى يا حبايبى اللى يضربك فى مدرستك تقوله كمان علشان ربنا يحبك لا متاسفه ومش حيحصل والا اكون بخدع روحى وبكرة اولادى واللى انا متاكده منه اننا اولاد الله ولا يكرهنا وبالتالى هو لا يرضيه ذلنا وهو طالبنا بان نكون غير بادئين بالشر وهذا صح ولكن ان اخذت حقى بالعدل فلن يكرهنى

اخوتي الاحباء الذي يسامح هو القوي وليس الضعيف افهموها بقى
السيد المسيح كان قوي واقوى الاقوياء ولذلك سامح .....
لم يكن بالضعيف حاش لله حتى يسامح

التسامح يكون انى اكون قوى وفى ايدى ارد الاساءه اضعاف ولكن لانى متسامح لا افعل من اجل الرب وليس انى اكون ليس بيدى شيئ الا انى اخد على دماغى واسكت واقول بعد كده سامحت وانا الغل مالينى ولو طلت اقتل اللى اذانى اقتله

على سبيل المثال:
مالوا لو امريكا الدوله العظمى سامحت دوله صغيره معاديه يبقى هو دى السماح ..... مش دوله صغيره معاديه لامريكا تروح تقول انا مسامحه امريكا لانه لو حصلت حاله كهذه فسيبقى اسمه جبن وليس سماح

اخوتي سبب النكسه التي نحن هي فهمنا لمفهوم السماح بالشكل الخاطئ

وحتى وان قال الرب يسوع سامح 70 مره سبع مرات فهو لم يقل سامح دائما بل هنالك تحديد للسماح وإلا فالاجدر ان يقال سامح دائما او سامح كل حين او سامح الى الابد والخ ....

يا ويكا انا معك في رأيك

وانا كمان
الرد مع إقتباس
قديم 22-09-2005
saweres
GUST

احنا لازم نفرق بين المسامحة والمعاملة
ونفرق ما بين المسامحة بحكمة ، والهبل
مش معنى ان لما تعطي خدك الآخر للاطمك ، يبقى انت عبيط أو بتقول له كمان
بل هذا اتضاع
الناس دول مرضى ، وتتم قيادتهم من الشيطان ، ولا يقهر الشيطان غير التواضع
فهل نحارب المرض أم المريض؟؟
الحكمة انك ما تحطش نفسك في موقف تكون انت فيه المخطئ وبعد كده تعيط وتقول ده ضربني
الحكمة انك تعرف تكون حازم وامتى تكون متواضع
لكن تضع في رأسك شيء واحد
فليضئ نوركم هكذا قدام الناس لكي يروا اعمالكم الحسنة و يمجدوا اباكم الذي في السماوات (مت 5 : 16)
الرد مع إقتباس
قديم 22-09-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
yaweeka is on a distinguished road
ما فيش فايدة
يا عم خليك انت اتضرب وتواضع لوحدك ، بس لو سمحت ما تبررش ده بآيات من الانجيل
باستخدامها فى غير موضعها
يعنى لو واحد مسلم شافك اتضربت وسكت مش ها يقول نورك مضئ ويمجد أباك بل ها يقول عليك جـبان ، بلاش استخدام الفلسفة القبطية التى نمت وترعرعت فى عصور الذمة والتى انتجت فكرا مريضا ينسبوه للمسيحية وهى منهم ومن افعالهم ومذلتهم بريئة

الرد مع إقتباس
قديم 22-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة yaweeka
ما فيش فايدة
يا عم خليك انت اتضرب وتواضع لوحدك ، بس لو سمحت ما تبررش ده بآيات من الانجيل
باستخدامها فى غير موضعها
يعنى لو واحد مسلم شافك اتضربت وسكت مش ها يقول نورك مضئ ويمجد أباك بل ها يقول عليك جـبان ، بلاش استخدام الفلسفة القبطية التى نمت وترعرعت فى عصور الذمة والتى انتجت فكرا مريضا ينسبوه للمسيحية وهى منهم ومن افعالهم ومذلتهم بريئة

الفلسفة دي أنتجت آباء قديسين يفتخر العالم كله بهم ، والعالم غير مستحق لهم
ممكن أسأل ماذا أنتجت فلسفة ياويكا؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 22-09-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres
الفلسفة دي أنتجت آباء قديسين يفتخر العالم كله بهم ، والعالم غير مستحق لهم
ممكن أسأل ماذا أنتجت فلسفة ياويكا؟؟
القديسين الذى يفتخر بهم العالم كانوا قبل الغزو العربى ، مع قلة قليلة بعدها لا يعرف عنهم العالم شيئا

ياويكا ليست له فلسفة لكنه يكفر بمسيحيتكم الذليلة هذه ولا يريدها
مسيحيتى لا تعرف ما تتحدثون عنه لانها غير موجودة الا فى عقول بعض الاقباط
الرد مع إقتباس
قديم 22-09-2005
zzaghlul zzaghlul غير متصل
Gold User

zzaghlul is on a distinguished road
حبيبي ساويرس واخي يوساب انا شايف انكم عملتم حزب تقريببا ضد كل الاعضاء اللي بتنادي بالعمل للحصول علي حقوقنا المغتصبة

لن ابدي رأي هنا لان اعتقد انه معروف للجميع

لكن عايز اقول حاجة اذا كانت الدنيا غير ذات قيمة فيالا جميعا نروح الصحراء ونعيش هناك في صلوات وربنا حايبعت لينا غراب باكلنا كل يوم ولا تنسوا ان ندعوا الجميع عن الامتناع عن الزواج بالمرة وكلها جيل والتاني ونستريح من العالم ونريح
ويبقي كدة لا فيه مشكلة اقباط ولا حتي اقباط ايه رأيكم موافقون؟
قديم 22-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة zzaghlul
حبيبي ساويرس واخي يوساب انا شايف انكم عملتم حزب تقريببا ضد كل الاعضاء اللي بتنادي بالعمل للحصول علي حقوقنا المغتصبة

لن ابدي رأي هنا لان اعتقد انه معروف للجميع

لكن عايز اقول حاجة اذا كانت الدنيا غير ذات قيمة فيالا جميعا نروح الصحراء ونعيش هناك في صلوات وربنا حايبعت لينا غراب باكلنا كل يوم ولا تنسوا ان ندعوا الجميع عن الامتناع عن الزواج بالمرة وكلها جيل والتاني ونستريح من العالم ونريح
ويبقي كدة لا فيه مشكلة اقباط ولا حتي اقباط ايه رأيكم موافقون؟
تفكير سلبي مرة أخرى
انا قلت رأيي وهو كالتالي
عايز تعمل ، صلي الأول انما وضع الصلاة جانبا ، فعملك باطل
عايز تعمل ، جميل جدا ، ومحدش له انه يمنعك ، اما ان تنادي بأن الصلاة باطلة ولا تأتي بحق ، ولا تنفع ، فهذا يجعل عملك باطل
ده رأيي
موافق؟
الرد مع إقتباس
قديم 22-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة yaweeka
القديسين الذى يفتخر بهم العالم كانوا قبل الغزو العربى ، مع قلة قليلة بعدها لا يعرف عنهم العالم شيئا

ياويكا ليست له فلسفة لكنه يكفر بمسيحيتكم الذليلة هذه ولا يريدها
مسيحيتى لا تعرف ما تتحدثون عنه لانها غير موجودة الا فى عقول بعض الاقباط
قبل الغزو العربي؟؟ البابا كيرلس السادس وحش يعني؟
أم الغلابة؟
أبونا عبد المسيح المقاري؟؟؟
الأنبا صرابامون أبو طرحة ؟؟
القديس سمعان الخراز صانع أضخم معجزة على وجه الأرض بنعمة المسيح؟؟؟
الأنبا رويس ؟؟؟
عشان خاطري يا ياويكا ، المسيحية لها كتاب اسمه الكتاب المقدس ، لما تحتاج تثبت حاجة يا ريت تستخدمه واقنعنا منه
بس يا ريت بلاش على طريقة
ايليا ذبح كهنة البعل (1مل 18 : 40)
يبقى لازم نذبح شيوخ المسلمين
الرد مع إقتباس
قديم 22-09-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres
قبل الغزو العربي؟؟ البابا كيرلس السادس وحش يعني؟
أم الغلابة؟
أبونا عبد المسيح المقاري؟؟؟
الأنبا صرابامون أبو طرحة ؟؟
القديس سمعان الخراز صانع أضخم معجزة على وجه الأرض بنعمة المسيح؟؟؟
الأنبا رويس ؟؟؟
عشان خاطري يا ياويكا ، المسيحية لها كتاب اسمه الكتاب المقدس ، لما تحتاج تثبت حاجة يا ريت تستخدمه واقنعنا منه
بس يا ريت بلاش على طريقة
ايليا ذبح كهنة البعل (1مل 18 : 40)
يبقى لازم نذبح شيوخ المسلمين
انا لا اكتب لترد على بما لا يمت للموضوع بصلة
انت تتحدث عن قديسين يفخر بهم العالم ، قل لى من يعرف من ذكرتهم سوى الأقباط؟ أو من يفتخر بهم سوى الأقباط؟
يعنى ما تعملش زى المسلمين فى حوارهم ، نتكلم فى شئ وانت ترد فى شئ آخر لا صلة له بالموضوع

سألتك عدة اسئلة انت ويوساب ولم تجب عن اى منها بل تأتى فى الفارغة وتتصدر زى ما بيقولوا
راجع ردودى عليكم ثم قارن ما قلته انت
كما قلت لك ، خليك متواضع لوحدك واقعد اتضرب لوحدك ، بس ما تستشهدش بآيات الكتاب المقدس فى غير موضعها مثلما فعل الأنبا كيرلس لتثبت صواب رأيك لأن ما تستشهد به ليس له علاقة بما تقوله

اما عن استشهادى بالكتاب المقدس فستجده فى ردى على يوساب
case closed
بالنسبة لى لان ردودكم تشعرنى بالقرف من مسيحيتكم التى تريدنا مجموعة مهابيل دراويش ياخدوا على قفاهم ويسكتوا ويقولوا ادينى اكتر ، لا اريد ان اعرف مسيحيتكم هذه لأنها لا تمت بصلة لا للمسيح ولا للإنجيل
الرد مع إقتباس
قديم 22-09-2005
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

Mena0064 is on a distinguished road
هل ممكن الطالب يصلى قبل الإمتحان بدون مذاكرة و فى الآخر ينجح؟
لا طبعا، لازم الإجتهاد إلى جنبا إلى جنب مع الصلاة، الصلاة بدون إجتهاد و كفاح و عمل ما تنفعش! هل المذاكرة قبل الإمتحان هى ضعف إيمان؟ هل النجاح فى الإمتحال غرض أنبل من مساواة الشعب القبطى؟ أمال لية خليتوا العمل لتحرير الأقباط عبودية للشيطان؟

إحنا أبناء الملك، ولدنا أحرار و هنعيش رافعين راسنا لفوق، نصلى فرحين و نعمل جاهدين و نموت أحرار.
الرد مع إقتباس
قديم 22-09-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mena0064

إحنا أبناء الملك، ولدنا أحرار و هنعيش رافعين راسنا لفوق، نصلى فرحين و نعمل جاهدين و نموت أحرار.
يا أخى ازاى تقول انك حر؟
لازم تنكر نفسك وتعيش مذلول واللى يديك على دماغك تحول له خدك وتقول له ربنا يسامحك
واللى يحرمك من بناء كنيسة اقعد ادعى عليه لغاية الصبح ، بس اوعى تتحرك وتطالب بحقك لأنك بفعلك هذا لا تثق فى استجابة الله لصلواتك ومكتوب لا تجرب الرب الهك

الرد مع إقتباس
قديم 22-09-2005
zzaghlul zzaghlul غير متصل
Gold User

zzaghlul is on a distinguished road
ياعزيزي ساويرس انا لم اقل ان الصلاة باطلة ومين قال لكم ان احنا مابنصليش اوبنطالب بعدم الصلاة الصلاة طبعا مهمة وبها الله يستجيب لنا ويتقل الجبال كلامي واضح؟

لكن انتا والاخ يوساب بتقولوا العكس بتجرموا وتحرموا العمل والكفاح السلمي لنوال حقوقنا وعايزينها صلاة وبس زي ما قال لكم اخونا ياويكا والاخرين صلوا انتم علشان ربنا ينجح اعمالنا ونحن طبعا بنصلي وياريت ايدكم معانا تعملوا حاجة مع الصلوات

اما لو الكلام ده مش عاجب فهيا الي الصحراء لنقضي حياة صلاة وبس ونمتنع عن كل ما هو دنيوي لانها دنيا فانية والكل باطل وقبض الريح ويجب ان لا نهتم الا بالاخرة ونستني الي ان نموت وكفاية كدة
قديم 22-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة zzaghlul
ياعزيزي ساويرس انا لم اقل ان الصلاة باطلة ومين قال لكم ان احنا مابنصليش اوبنطالب بعدم الصلاة الصلاة طبعا مهمة وبها الله يستجيب لنا ويتقل الجبال كلامي واضح؟

لكن انتا والاخ يوساب بتقولوا العكس بتجرموا وتحرموا العمل والكفاح السلمي لنوال حقوقنا وعايزينها صلاة وبس زي ما قال لكم اخونا ياويكا والاخرين صلوا انتم علشان ربنا ينجح اعمالنا ونحن طبعا بنصلي وياريت ايدكم معانا تعملوا حاجة مع الصلوات
فيه سؤ تفاهم
يوساب بينادي بالعمل وأنا بنادي بالعمل
حتى أنا ويوساب مختلفين في طريقة العمل
لكن متفقين في الصلاة أولا
--
يوساب ينادي بأهمية تبشير المسيح للمسلمين لينالوا الخلاص وفي نفس الوقت يتغيروا ليصبحوا أشخاصا أفضل ، وده عمل
وأنا أتفق معكم في الكثير من ناحية العمل ، لكن أنادي بالصلاة أولا قبل كل شيء ، لكي يتم مباركة كل عمل
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة