تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 02-09-2005
الصورة الرمزية لـ مار مينا
مار مينا مار مينا غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Nov 2004
مار مينا is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي
يا مارمينا ما تجاوبش السؤال بسؤال ....... انا بسأل ياويكا ... عايز ترد انت رد مفيش مشكلة ...

لكن مش ترد بسؤال ..
انا متفق مع يا ويكا ان صرف كل هذه الاموال وفي الاخر يطلعوا لنا ارهابيين ده حرام
واقولك طبعا لا ارضي ان هذه الاموال تنفق علي جامعات تبشيريه دا لو كان فيه حاجه اسمها جامعات تبشيريه اصلا

بذمتك الفلوس دي كلها مش ممكن نستخدمها في حاجه لها فايده ؟؟؟

انا بدفع ضرائب ليه ؟؟؟؟؟
علشان فيه خدمه ترجعلي طيب الازهر لا يقدم لي خدمه بل بالعكس بيقدم لي متعصبين وارهابيين واساءة لي في كتبه بكلامهم عني باني كافر ومشرك ولا ولايه لي علي مسلم و الي اخر الكلام الهجص ده
يعني المفروض ميتصرفش عليه من جيبي ولا مؤاخذه ؟؟
وللا انت ايه رايك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
(sml21)

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 10-03-2008 الساعة 05:47 PM السبب: no red font please
الرد مع إقتباس
قديم 03-09-2005
الصورة الرمزية لـ elasmar99
elasmar99 elasmar99 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2003
elasmar99 is on a distinguished road
من الموقع الرسمي لنقابة اطباء مصر

1- تقرير لجنة الاغاثة من الفترة 1/1/2002 الى الفترة 31/7/ 2002
..........
ورغم العنت الاجرامي لابناء القردة والخنازير في وصول المساعدات الطبية لشعبنا الكريم لمساندة إخوانه في فلسطين إلا أن ذلك لم يثني عزيمتنا في مواصلة الجهد والعطاء لنصرة الشعب الفلسطيني حتي يحصل علي حقه كاملاً بإذن الله .

.............
http://www.doctorsreliefeg.com/Arabic/2002.asp

لاحظ عزيزي ذكر عبارة ابناء القردة والخنازير في واحد من تقارير نقابة الاطباء المصريين لتعرف من هم ومن اين هم . اليس الإرهابي الظواهري واحدا منهم؟
الرد مع إقتباس
قديم 03-09-2005
غلاباوي
GUST

ياريت يا شباب حد يفهمة المقصود بأبناء القردة والخنازير مين واتقال عليهم كدة لية .....
عشان واضح ان الاخ معدوم الفهم .. او على الاقل الميميوري بتاعتة بتهررب زيت

الا اذا كانت سعادتك حاخام ودة يبقي وضع تانى خالص
الرد مع إقتباس
قديم 04-09-2005
sammy sammy غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
sammy is on a distinguished road
إقتباس:
ياريت يا شباب حد يفهمة المقصود بأبناء القردة والخنازير مين واتقال عليهم كدة لية .....
عشان واضح ان الاخ معدوم الفهم .. او على الاقل الميميوري بتاعتة بتهررب زيت

الا اذا كانت سعادتك حاخام ودة يبقي وضع تانى خالص
قبل ماحد يفهم الأخ المقصود مين وإتقال عليهم كده ليه.... ماتفهم إنت نقابة الأطباء وكل الذين يستخدمون الوصف لوصف اليهود من شيوخ ومفتين ودعاة وسياسيين....!!!!!!!1
قديم 04-09-2005
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sammy
قبل ماحد يفهم الأخ المقصود مين وإتقال عليهم كده ليه.... ماتفهم إنت نقابة الأطباء وكل الذين يستخدمون الوصف لوصف اليهود من شيوخ ومفتين ودعاة وسياسيين....!!!!!!!1
يعطيك الصحة سامي حبيبي, الواد الغلباوي لسانة طول جوي ويظهر ان واحد من اطباء النقابة إياها اوهمه انه عنده مخ في الطاسة. على العموم الاطباء عامة في مصر او السودان او حتى اسوان لهم شرف مهنة وعلى ما يبدو ان اطباء العرب يقسمون على ميثاق شرف المهنة دون ان يفهموه او حتى يقراءونه.
نقابة الأطباء العرب اختارت «إخوانجيا» لزعامتها وبالطبع اصبحت النقابة مشغولة بالسياسة والتظاهرات وحماية المسلمين من الكفار بدلا من إحترم لائحة آداب المهنة. ومنها علي سبيل المثال بند من البنود يقول: على الطبيب ان يعالج كل مرضاه بالاهتمام نفسه وبالتقنية نفسها، بقطع النظر عن نشأتهم أو عاداتهم أو وضعهم العائلي أو انتمائهم إلى عرق أو جنسية أو دين أو حزب، وأياً كانت حالتهم الصحية وسمعتهم ومشاعره تجاههم.
بمعني اصح الطبيب المسلم مغصوب ان يعالج اليهودي في ساحة القتال كما لو كان جريح عربي. والان سؤال للإخوة الاقباط هل منكم واحد يثق في طبيب مسلم؟ هل ترضى ان يكون طبيبك مسلم يريد قتلك لانك كافر؟

هل ترضي ان يكون طبيبك الظواهري الذي لازال عضوا في النقابة إياها؟

آخر تعديل بواسطة elasmar99 ، 04-09-2005 الساعة 04:01 AM
الرد مع إقتباس
قديم 04-09-2005
الصورة الرمزية لـ fanous2102
fanous2102 fanous2102 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
fanous2102 is on a distinguished road
سبب البلاوي كلها
الازعر الشريف
و اكبر بلاويه ...هو الدراسات التي يعطيها مجانا
لطلاب البلاد الاخري
يعني كل سنه بيصدر ارهابيين الي العالم كله
قديم 04-09-2005
غلاباوي
GUST

مش هرغي في كلام خايب كتير لانى مقدرش انازعك يا عزيزي في كم الخيابة وتفاهة الاسلوب التى تمتلكها بجدارة ولكن هقولك .... حرب اكتوبر 73 كان فيها اقباط ومسلمين .. عايز تقنعنى ان الاطباء العسكرين لم يقوموا بعلاج قبطي واحد .. ولا كانوا بيعالجوه من مبدأ مش عايزين نخسر كلـب منهم وخلية يموت في الحرب احسن ؟؟؟؟
سؤال يحتاج الاجابة
الرد مع إقتباس
قديم 05-09-2005
Gold User

إقتباس:
مش هرغي في كلام خايب كتير لانى مقدرش انازعك يا عزيزي في كم الخيابة وتفاهة الاسلوب التى تمتلكها بجدارة ولكن هقولك .... حرب اكتوبر 73 كان فيها اقباط ومسلمين .. عايز تقنعنى ان الاطباء العسكرين لم يقوموا بعلاج قبطي واحد .. ولا كانوا بيعالجوه من مبدأ مش عايزين نخسر كلـب منهم وخلية يموت في الحرب احسن ؟؟؟؟
سؤال يحتاج الاجابة
عزيزي الغطس في مجاري السيدة زينب لا يقل قيمة عن المناقشة معك. انا لم اتكلم عن حروب الجيش العربي ولكن مادمت انت تريد ذلك فلم لا كل شئ في الإسلام جايز, هل تستطيع انت إثبات العكس؟
الرد مع إقتباس
قديم 06-09-2005
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
إقتباس:
سؤال يحتاج الاجابة
الاخ غلاياوي ايام الحرب حاجه ودلواقتي حاجه ثانيه خالص -- دلوقتي بمدي تعصب المسلم وكرهه المسيحي هو من الانتماء الاسلام في الشارع المصري لقطاعات عريضه- بمعني الكره لنا =الانتماء الاسلام -- ايام الحرب كنا لسه سمن علي عسل دلوقتي لا -- زي الفريك مابحبش شريك -- مع الاسف منهربش من الحقائق-- ولازم نواجه ده مع بعض مش اقباط بس --لاء - ومسلميين معتدليين معاهم -- انتم لازم تسحبوا الشرعيه تاني من الاخوان
الرد مع إقتباس
قديم 06-09-2005
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة eljaoaga
الاخ غلاياوي ايام الحرب حاجه ودلواقتي حاجه ثانيه خالص -- دلوقتي بمدي تعصب المسلم وكرهه المسيحي هو من الانتماء الاسلام في الشارع المصري لقطاعات عريضه- بمعني الكره لنا =الانتماء الاسلام -- ايام الحرب كنا لسه سمن علي عسل دلوقتي لا -- زي الفريك مابحبش شريك -- مع الاسف منهربش من الحقائق-- ولازم نواجه ده مع بعض مش اقباط بس --لاء - ومسلميين معتدليين معاهم -- انتم لازم تسحبوا الشرعيه تاني من الاخوان
لا لأ لآ لإ ما تحاولش تساعد الغلباوي انا عايز الرد يكون منه هو ويكتب الرد لواحده OKAY ؟
الرد مع إقتباس
قديم 06-09-2005
غلاباوي
GUST

يا خواجة ماتاخدش على الكلام الاهبل دة ... وكل اللي عايز يشعللها نار لغرض ما في نفسة هو المستفيد .. وهقولك معلومة بسيطة اوي .. وانا عارف انك هتشكك فيها لكن صدقنى ومن غير حلفان الكلام دة مؤكد الف في المليون .... تعداد الاقباط حاليا في مصر يمثل 9 % فقط من تعداد الشعب المصري الي جانب نسبة الاقباط المصريين في الخارج يصبح المجموع 11 % وكما قلت لك ستثور انت وباقي الاخوة ولكن هذا الكلام مؤكد ..
ودعنى اقول لك ان نسبة 11 % هذه تجد منها فقط نسبة 3 % نسبة متطرفة ومريضة الاراء وتم غسيل مخهم بالرابسو ... لذلك عندما تجد ان في الشعب بالكامل نسبة 3 % مسيحين ولنقل 10 % مسلمين مثلهم .. يصبح المجموع 13 % ( 13 رقم نحس هههههههه ) وهي نسبة ليست بالعالية في اي مجتمع او اي دولة من دول العالم .... يعنى بابجاز شديد المسيحين بمصر اقلية والمتطرفين فيهم اقلية الاقلية .... فماذا تعتقد يا عزيزي ....

ودعنى اسالك سؤال اخر ... على مر التاريخ كان الشعب المصري كله يد واحد ولم يكن هناك فرق بين طوائفة .. وحتى لو حدثت اليوم لا قدر الله حرب مع اي دولة اخري ستجد الشعب كله يد بيد ليقف ضد العدوان وستسود نظرية انا واخويا على ابن عمي وانا وابن عمي على الغريب .....

نصيحة اخوية يا خواجة .... لا تدع الافكار المراحيضية لدي بعض الاعضاء تفسد تفكيرك ولا تتحدث هنا على الانترنت بل انزل الشارع وشاهد بنفسك كل ما نتكلم عنه وانا واثق تمام الثقة بعقلك ان لم يكن قد تم غسلة او تلويثة بتلك الافكار الرجعية الهدامة

تحياتي

الرد مع إقتباس
قديم 11-11-2005
Gold User

حساب وهندسة وإحصاء :
اقباط داخل مصر 12 مليون.
اقباط في السودان 3,5 مليون
اقباط إثيوبيا 17 مليون
اقباط اريتريا مايزيد عن 800 الف
اقباط لبنان 2500
اقباط كينيا 1,2 مليون
اقباط نبجيريا 1,3 مليون
زامبيا 3400
زمبابوا حوالي 4000
الولايات المتحدة الإمريكية حوالي 1,3 مليون
اوروبا 800 الف
400 الف في باقي الدول العربية
هذه الارقام قمت بجمعها من الانترنت والارقام الحقيقبة معروفة بالتاكيد للكنيسة ولكن كنيستنا لا تبوح بها حتى لاتدخل مع اغبياء الشرق في مشاكل وفي النهاية العبارة المشهورة العدد في اللمون.

آخر تعديل بواسطة elasmar99 ، 11-11-2005 الساعة 06:15 PM
الرد مع إقتباس
قديم 11-11-2005
غلاباوي
GUST

واقباط نزلة السمان 12
واقباط ميت ابو اتاتة 39
واقباط حوش ام بحبح 60

اكمل لك ولا بلاش ...

صحيح على رأي المثل ( القرعة تتعايق بشعر بنت اختها )
الرد مع إقتباس
قديم 11-11-2005
Gold User

إقتباس:
واقباط نزلة السمان 12
واقباط ميت ابو اتاتة 39
واقباط حوش ام بحبح 60

اكمل لك ولا بلاش ...

صحيح على رأي المثل ( القرعة تتعايق بشعر بنت اختها )
مادمت عايز تتكلم عن القرع والكوسة .. ما هي اخبار عقد عملك في السعودية؟ فاضل كام حذاء لازم تقبله؟
الرد مع إقتباس
قديم 11-11-2005
الصورة الرمزية لـ zaki
zaki zaki غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jun 2005
zaki is on a distinguished road
يا عم غلاباوى بيقولك اقباط

اقباط

اقبااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااط

يعنى الموضوع مفهوش لا ارعة ولا بنت اختها

ومعظمهم نزحوا الى الجنوب وقت الاحتلال الاسلامى لمصر

ولا انت ناسى لما الشيخ السادات عرض على اقباط مصر انة يرحلهم اثيوبيا والاقباط رفضوا. اكيد ناسى طبعآ

الموضوع واضح ومش غريب والدولة عرفة كل الكلام دا لكن اللى مش عارف هم المسلمين اللى فى الشارع المدنيين البعاد عن الحياة السياسية

الاقباط
(ابناء مصر المحتلة)
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة