تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 14-03-2011
Adel Alanbary Adel Alanbary غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2011
Adel Alanbary is on a distinguished road
عتاب من مسلم الى مسيحى

مصر للمصريين

اشكو من مظاهر عديدة من الإضطهاد والتعصب من بعض وليس كل المسيحيين زى ايه

1.انت مسيحى اذا انتت قبطى حتى ولو كانت جذورك يونانيه او رومانية فطالما انت ابوك وامك مسيحيين فأنت قبطى وصاحب البلد

طيب والمسلم اللى اصله فرعونى صميم ده طبعا محتل عربى ده اول درجات التمييز

2. ماذا نقول نحن المسلمون فى ال***** وفى سيدنا عيسى (ص) وفى ستنا المبرئة مريم وماذا يقول الأخوة المسيحيين الذين يشكون من الأضطهاد فينا وفى سيدنا محمد (ص)

اولا: ستنا مريم
"وإذ قالت الملائكة يامريم ان الله اصطفاك وطهرك واصطفاك على نساء العالمين" ال عمران 42

ثانيا سيدنا عيسى (ص)
" واذ قالت الملائكة يامريم ان الله يبشرك بكلمة منه اسمه المسيح عيسى ابن مريم وجيها فى الدنيا والآخرة ومن المقربين ويكلم الناس فى المهد وكهلا ومن الصالحين" 45 و45 ال عمران

ثالثا" الأخوة المسيحيين

نقول فيهم ما نقول فى البشر فيهم الحلو وفيهم غير ذلك وفى اللى يدخل الجنه وفيهم يدخل النار زيهم زى المسلمين فيهم نصيب للجنة وفيهم نصيب للنار مفيش خيار وفقوس
" ومن اهل الكتاب من ان تأمنه بقنطار يؤده اليك ومنهم من ان يأمنه بدينار لا يؤده اليك الا ما دمت عليه قائما" ال عمران

واذا قال القران فى المسلمين " كنت خير امة اخرجت للناس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر" فقد قال القران فى الأخوة المسيحيين
" ليسوا سواء من أهل الكتاب امة قائمة يتلون ايات الله انآء الليل وهم يسجدون يؤمنون بالله واليوم الآخر ويأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويسارعون فى الخيرات واولآئك من الصالحين ومايفعلوا من خير فلن يكفروه والله عليم بالمتقين" ال عمران

هذه 12 صفه غزل فى المسيحيين

" ...ولتجدن أقربهم مودة للذين امنوا الذين قالوا إنا ***** ذلك بأن منهم قسيسيين ورهبانا وانهم لا يستكبرون" المائدة 82

هذه هى مبادئنا واتجاهنا نحو المسيحيين فماذا نسمع منكم

انظر فى المنتدى كيف تنعت رسولنا الكريم افظع وابشع الصفات واللألفاظ

ماذا تننظر منى كمسلم وانت تسبنى وتشتمنى وتعتدى على اشد العدوان فى شخص رسولى ولماذا تشكو يأخى منى بعد اهانتك لى امال فين الإنسانيىة والرحمة اللى فى الدين المسيحى اليس من حقى ان احظى بجزء منه كإنسان على الأقل

قبل الحب يكون الأحترام مع من يختلف عنك فى اللون او المذهب او العمر الخ

هناك الكثير من مظاهر الأضطهاد نعانى منها كمسلمين من اخواننا المسيحيين سوف اذكرها اذا حبيتم بعدين

والسلام ختام

عادل العنبرى
الرد مع إقتباس
قديم 14-03-2011
zzaghlul zzaghlul غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
zzaghlul is on a distinguished road
مشاركة: عتاب من مسلم الى مسيحى

"1.انت مسيحى اذا انتت قبطى حتى ولو كانت جذورك يونانيه او رومانية فطالما انت ابوك وامك مسيحيين فأنت قبطى وصاحب البلد"
اول القصيدة كفر ...مين قال لك يابني ان الاقباط اصلهم يوناني والا رومي والا عفريت ازرق ....هو العرب عند غزوهم لمصر وجدوها فاضية؟ والا اللي كانوا عايشين فيها يونان وروم بس يعني خلصوا علي المصريين الاصليين يعني؟ احترم عقولنا لنتحاور باحترام ...انا شخصيا عمري ما قلت عن المسلمين المصريين الا انهم مصريين زي المسيحيين المصريين مع اختلاف الديانة فقط فلا تتقول علينا بكلام فارغ ليس عليه دليل .....اما عن الدين الاسلامي ورسوله فهذا موضوع ايمان ...نحن لا نؤمن بهذا الدين ولا رسوله ...وبنحاول نقول لكم اسبابنا واحد اتنين ثلاثة....وانت لو لم تقتنع ما حدش حا يكفرك او يقتلك ويفرض دينه عليك زي ما المسلمين بيعملوا بل مطلوب منهم من دينهم يجرجروا الناس ولو بالسلاسل للاسلام فنحن بنقاوم بالذوق وبفضح حقيقة هذا الدين ورسوله زي ما انتم كده لا تؤمنوا ان السيد المسيح هو الاله الظاهر في الجسد والذي صلب وقام في اليوم الثالث من اجل خلاصنا وخلاصك ايضا واحنا مابنزعلش ولا حا نفرض عليكم ايمان بالعافية ....
مرة اخري بلاش تبدا القصيدة بالكفر ...احنا مصريين منذ الاف السنين رضيت ام ابيت. والسلام.
قديم 14-03-2011
Adel Alanbary Adel Alanbary غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2011
Adel Alanbary is on a distinguished road

أستاذى الفاضل
1.مقولة ان احنا اصحاب البلد الأصليين وأحنا بس الأقباط دى بسمعها من مسحيين كتير وانا مش معقول قصدت اللى انت فهمته لأنى لن انه عن خلق وآتى بمثله ولكن ماقصدته ان المسحيين والمسلميين اقباط اما اللى بيقول غير كده فمن (المحتمل) وهو لا يعلم يكون له اصول غير مصرية على اعتبار ان مصر وطأ ارضها جنسيات كتير زى امريكا واكيد تزاوجوا منها.

2.مسألة ايمانك او كفرك بسيدنا محمد او بأى نبى اخر او اى قضية مرجعه لك وحق اصيل لك "وقل الحق من ربكم فمن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر..."
3. مفيش حد يقبل انه يتجرجر بالسلاسل علشان يؤمن ولو قبل يبقى اصلا مش مؤمن وعديم الشخصية وانا لما بتكلم معاك دلوقتى مستحيل يكون هدفى انك تخرج من دينك وتيجى عندى وانا واثق واكيد مش ده هدفك امال ايه الهدف

4. الهدف هو اننا بنعامل الصينى وهو مش مسلم ولا مسيحى ولا يهودى ولكن بأحترمه
فأحنا مصريين (مسلم/مسيحى) اولى بذلك ولا يجب ان يجور احد على الآخر- لا تؤمن بسيدنا محمد (ص) ولكن لا تلعنه لأنى مش حقدر ارد نفس الشتيمة لأن ديينا لايسمح بذلك كما قال سيدنا محمد " الدين حسن الخلق- واحسنكم عند الله احسنكم اخلاقا -واثقل شئ فى الميزان حسن الخلق - انما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق"هواحنا عندما نجادل بعض بالتى هى احسن حنخسر ايه

5. لو دلوقتى احنا وبنتكلم على النت لو بنت مسيحية او العكس حبت جار ليها واسلمت او اتنصرت وقد حدث ويحدث وسوف يحدث دى تقدر تقول عليها انها اتجرجرت بالسلاسل خليك منطقى شوية فيه واحدة اتنصرت اسمها زينب وسافرت امريكا مقلناش ان اخوانا المسيحيين خطفوها احنا مش فى شيكاغو
والسلام عليكم
الرد مع إقتباس
قديم 14-03-2011
zzaghlul zzaghlul غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
zzaghlul is on a distinguished road

يا عزيزي انت باين عليك انسان محترم وانا متفق مع ما تقول .. المشكلة ان الاسلام والقران لا يتفقا معك في رايك فينا بل لعننا لكن مش دي القضية انا مستعد اتعامل معاك حسب كلامك وضميرك ...ايضا المسيحي اللي بيقول انه اصل البلد لا يقصد ان انتا مش مصري واصل البلد ايضا حتي بعد ان اسلم جدودك من زمان مهما كان السبب ...لكننا ساعات بنقول كده ردا علي كثير من المصريين المسلمين اللي فاكرين ان الجنسية المصرية عار عليهم وانه بيعتبر نفسه عربي زي النبي العربي يبقي ده شرف عظيم ليه متناسي ان احنا المسيحيين بنتبع السيد المسيح اللي هو يهودي واسرائيلي ولم نتلزق فيهم لاننا كمصريين نفتخر بمصريتنا ولا نتبرا منها ..فارجو ان تكون فهمت ان حكاية احنا اصل البلد وخلافه لا تعدو ان تكون ردا علي المسلمين الجهلة باصلهم وكارهي جنسيتهم باعتبار الاسلام اصبح جنسيتهم مع العروبة ...متفقين اخي العزيز؟

مسألة السلاسل انا ما بقولش لو واحد او واحدة اسلموا برغبتهم وبدون غصب او اكراه او خداع او ترغيب بمال او غيره يبقي اتجرجر بسلاسل انا باقصد الايات القرانية اللي بتنص علي هذا وما اكثرها تلك الايات اللي بتحض علي قتلنا وعلي محاربة الاخر حتي يسلم سواء بمزاجه او بالقوة او حتي القتل ... هذا هو دينك بلا رتوش وعندما اذكر لك هذا انا لا اقصد اهانة لرسولك او لدينك بل هو تقرير للحقيقة ومن كتابكم فلا تلومني ... فانا ساتعامل معك بنية حسنة وكاخ لي لكن لو سالتني عما اعتقده في دينك فتوقع مني الحق حسب مفهومي وايماني ....فلنبتعد عن هذا النقاش طالما انتا تتعامل معي بعدالة ومساواة وبدون تقية والا فلا تلوم الا نفسك اذا غيرت رأك وشفت نفسك الاعلون وخير امة اخرجت للناس والذي منه ...وكما علمنا ربنا والهنا ومخلصنا يسوع المسيح له كل المجد ان نفعل بالاخر ما نحب ان يفعل بنا يعني اعاملك كما اود ان تعاملني انتا قارن هذا بما يقوله دينك وهو العكس تماما فهو ان واحدة بواحدة والبادي اظلم وبكدة العالم يبقي غابة زي ما هو حاصل فعلا في كل الدول الاسلامية .... علي اي حال اهلا بك اخ كريم ومحترم في منتداك ولعلنا نتعلم ثقافة قبول الاخر ونطلب لبلادنا ان تري جميع ابناءها متساوون ولا تفرق علي اساس الدين او خلافه وتكون مصر دولة مدنية لنتقدم جميعا وتصبح مصرنا عظيمة وتاخد مكانها الصحيح بين الامم. سلام.

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة