تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 01-01-2006
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة jesus_4_us
اولا حمدالله على السلامة ياغلاباوى وكل سنة وانت طيب وشكرا لك على التهنئة لنا براس السنة الميلادية الجديدة

بس على فكرة ياترى عندك علم بالمكتوب ده والا انت مش من اياهم

أتود أن يحشرك الله مع ال***** ؟! فقل لا لعيد رأس السنة

{ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ} (51) سورة المائدة
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على خير البرية أجمعين محمد بن عبد الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد:
يقول رسولنا صلى الله عليه وسلم " لعن الله اليهود وال***** إتخذوا قبور أنبيائهم وأوليائهم مساجد".
أخي المسلم\ أختي المسلمة :
إن للمسلم شخصيته التي تميزه عن غيره من .................................................. ..................... الخ الخ الخ الخ

شكرا ياعم jesus_4_us على كلامك الحلو وتهنئتى بالسلامة والعودة مرة اخري ...

اما الكلام اللى بعد كدة انا مش عارف لزمتة اية او سببة اية في موضوع انا شخصيا فاتحة عشان الكل يهنى بعضة بمناسبة زي دي حتى لو كانت مش من القلب بس على الاقل الكل يتشارك في حاجة واللى زعلان من حد او شايل منة ينهى الكلام دة كلة ...

اما افتوي اللى انت جايبها دي مش عارف ارد عليك واقولك اية ....
في فتاوي مشابهه تخلينى اضربك واقتلك واعتبرك كافر ومتعاملش معاك واحاربك وقت اللزوم لو لسانك طول ولو مشيت في حتة اضطرك تمشي في اضيق الطرق واركبك حمار بالمقلوب واعتبر لمؤاخذة اي حمـار في زريبة انضف منك لانك كـافر ونجـس و و و و و .. الخ وفي اكتر من كدة كمان .............

لكن تفتكر انا بعمل كدة او بفكر في كدة لما بتعامل معاك او مع اي شخص تانى ؟!! موضوع الافتاء والفتاوي دة موضوع كبير اوي ومتشعب ومش اي حد يقول اي حاجة ويفتى وفي النهاية الانسان ربنا منحة عقل عشان يفكر صح ويعمل الصح ... فكونة يغلط او يفكر غلط دي مشكلتة هو ......

يارب تكون فهمت قصدي في الكلام ...

واخي العزيز المفدي شكرا يا عم على كلامك الحلو ودفاعك عنى رغم انى اعرف ادافع عن 10 زيي وانا عيان حتى .. لكن انت قمت مشكورا بالواجب وزيادة ..

تحياتي
الرد مع إقتباس
قديم 01-01-2006
غلاباوي
GUST

وخد دي كمان فوق البيعة يا اخ jesus_4_us عشان تتاكد من كلامي ..

الرد مع إقتباس
قديم 01-01-2006
jesus_4_us jesus_4_us غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2004
jesus_4_us is on a distinguished road
press

اخى العزيز غلاباوى
اعلم انك لسه خارج من المستشفى
وانا لم اجد غيرك لارسلها لك لانك المسلم الوحيد العاقل فى هذا المنتدى

وعلى العموم ياسيدى شكرا على مجاملتك الرقيقة الخاصة لى ومردودة لك فى عيد الاضحى بس اوعى تنسانا بحتة من الخروف !!!!!!!!!!!

الرد مع إقتباس
قديم 01-01-2006
غلاباوي
GUST

متشكر يا عم jesus_4_us ولو انى مش عاقل اوي زي ما انت متصور .,..
هههههههههههههههههه

اما عن الخروف هحاول ابعتلك طبق فتة بالخل والتوم وفوقة كام حتة هبر
بس اللى بيقدم السبت بيلاقي الحد قدامة ..... والعيد الجاي عيدكم انتم
وكلك نظر
الرد مع إقتباس
قديم 01-01-2006
nabilms nabilms غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
nabilms is on a distinguished road
إقتباس:
غلاباوي
في فتاوي مشابهه تخلينى اضربك واقتلك واعتبرك كافر ومتعاملش معاك واحاربك وقت اللزوم لو لسانك طول ولو مشيت في حتة اضطرك تمشي في اضيق الطرق واركبك حمار بالمقلوب واعتبر لمؤاخذة اي حمـار في زريبة انضف منك لانك كـافر ونجـس و و و و و .. الخ وفي اكتر من كدة كمان .............
الاخ الفاضل غلباوى
اقدر أعرف من وجهة نظرك كمسلم عاقل إزاى نقدر نتغلب على حاجة زى دى ونمحوها بقدر الامكان من عقول الراوى والمتلقى على السواء مع العلم أن من يوافقوك على هذا الرأى نسبة لاتتعدى 20% من أجمالى المسلمين ونحن نعيش فى مجتمع كل ما يقال أو يكتب بأسم الدين واجب التنفيذ بدون أعتراض أو مناقشة.
من وجهة نظرى المطلوب الحب يا جماعة للأخر وقبول الأخر حتى لو ليس على دينى أو لونى أو جنسيتى فالله محبة!!!!! مش كده والا ايه
الرد مع إقتباس
قديم 01-01-2006
freeman freeman غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
freeman is on a distinguished road
كل عام والجميع بخير

[B][I] الاخ العزبز .......غلاباوى
الف حمدالله على السلامة .....وكل عام بصحة و عافية وخير أنت وجميع الأخوة المصرين
مسلمين+مسيحين
(عيد ميلاد+اضحى)=سعــــــــــــــــــــــــــــــيد
اخيك freeman
الرد مع إقتباس
قديم 02-01-2006
غلاباوي
GUST

شكرا يا اخ فري مان وكل سنة واحنا كلنا طيبين ...
اما العزيز nablism ... دائما وابدا اؤكد على الحب والاحترام المتبادل بين جميع الاطراف ...
على سبيل المثال محنتى الاخيرة في موضوع العملية زادت من احترامي للكثير ممن كنت قد اسقطهم عمدا من حساباتى كمخلوقات قد يمكن التحاور معاها يوما ما ... ولكن مع الحب والاحترام الذي لمستة احسست بقدر الاحترام المتبادل بين الطرفين ... وهذا هو المطلوب تحقيقة دوما ..
واستشهد بذلك على قصة اليهودي الذي كان يضع القاذورات والاذي فى طريق الرسول صلي الله علية وسلم كل يوم .. وفي يوم مرض الشخص .. فسأل الرسول عنه في مرضة واطمئن علية وكان ذلك سبب في هداية الرجل واسلامة لما لقي من دماثة الاسلوب والحب والاحترام
الرد مع إقتباس
قديم 02-01-2006
mena_hot mena_hot غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2003
mena_hot is on a distinguished road
كل سنة وانتا طيب يا غلاباوي

وميرسي علي المعايدة الرقيقة دي
الرد مع إقتباس
قديم 02-01-2006
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي

لكن تفتكر انا بعمل كدة او بفكر في كدة لما بتعامل معاك او مع اي شخص تانى ؟!! موضوع الافتاء والفتاوي دة موضوع كبير اوي ومتشعب ومش اي حد يقول اي حاجة ويفتى وفي النهاية الانسان ربنا منحة عقل عشان يفكر صح ويعمل الصح ... فكونة يغلط او يفكر غلط دي مشكلتة هو ......

يارب تكون فهمت قصدي في الكلام ...

تحياتي

عزيزى غلاباوى أسمحلى أحييك على رأيك هذا ... لو كل المسلمين فكروا مثلك ... تأكد أنه ستنتهى 90% من مشاكل الأقباط و يمكن مشاكل مصر أيضا ... ربنا يطرح البركة فيك و فى ولادك ...
كل عام و أنت بخير و أن شاء الله سنة 2006 يكون عام خير علينا كلنا على المستوى الشخصى و على الحبيبة مصر ...
الرد مع إقتباس
قديم 02-01-2006
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
غلاباوى نويت تشترى خروف العيد ولاااااااااااااا

احم احم

انت فاهمنى اكيد ههههههههههه

وعموما سنه حلوة عالكل يا رب بكل الطوائف ولااديان والجنسيات ولالوان والعقليات
الرد مع إقتباس
قديم 02-01-2006
nabilms nabilms غير متصل
Registered User

إقتباس:
=غلاباوي= شكرا يا اخ فري مان وكل سنة واحنا كلنا طيبين ...
اما العزيز nablism ... دائما وابدا اؤكد على الحب والاحترام المتبادل بين جميع الاطراف ...
على سبيل المثال محنتى الاخيرة في موضوع العملية زادت من احترامي للكثير ممن كنت قد اسقطهم عمدا من حساباتى كمخلوقات قد يمكن التحاور معاها يوما ما ... ولكن مع الحب والاحترام الذي لمستة احسست بقدر الاحترام المتبادل بين الطرفين ... وهذا هو المطلوب تحقيقة دوما ..
واستشهد بذلك على قصة اليهودي الذي كان يضع القاذورات والاذي فى طريق الرسول صلي الله علية وسلم كل يوم .. وفي يوم مرض الشخص .. فسأل الرسول عنه في مرضة واطمئن علية وكان ذلك سبب في هداية الرجل واسلامة لما لقي من دماثة الاسلوب والحب والاحترام
أفهم من كده أنك بترسم على هداية المنتدى كله ودخوله للأسلام بنفس الطريقة خللوا بالكم يا جماعة أنا بحذركم من الآن
الرد مع إقتباس
قديم 02-01-2006
الصورة الرمزية لـ مار مينا
مار مينا مار مينا غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Nov 2004
مار مينا is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elmafdy

كمان عاوزك تطمنى اكتر على صحتك , اوعى يكون الدكاتره غلطوا و عملوا لك العمليه اياها اللى قلت لك عليها

المفدى
اوعي كان قصدك علي العملية اللي عادل امام خلي الدكاترة يعملوها للجواهرجي في فيلم حمادة وتوتو ..هههههههههههههه

وانت طيب يا غلاباوي .......... علي فكرة للاسف مش كتير اللي بيعيدوا علينا في راس السنة .. مع انهم بيجولنا في العيد ... غريبه الحكاية دي ..
تعرف .. لما اجي اقول لواحد كل سنة وانت طيب يقولي واحنا مالنا . لقوله دي سنة جديدة ... بتغير فيها النتيجة وبتجيب اجندة جديدة وبلوك مكتب جديد .. يعني سنة جديده يقولي لا دي مش بتاعتنا ............
بقولك ايه ابقي هات اللمبي يدبحلك الخروف هههههههههههههههه
وكل سنة وانت طيب
(sml21)

آخر تعديل بواسطة مار مينا ، 02-01-2006 الساعة 10:00 PM
الرد مع إقتباس
قديم 03-01-2006
غلاباوي
GUST

اختى العزيزة مدام انا حر .... انا شخصيا بتبع مبدأ الطيب احسن وامشي جنب الحيطة ..
وبالفعل اشتريت - لمواخذة - بقرتين وسايبهم عند الجزار ياكلوا براحتهم خالص لحد يوم العيد ... وكدة المدام بتاعتى مش هتتكلم في الموضوع دة ... وهقولك على حاجة غريبة اوي .. رغم اني كل سنة ربنا بيقدرني وبدبح لكن عمري ما دخلت من اللحمة دي البيت ولا حتى كيلو .. بوزعها كلها والجزء الخاص بالبيت بوزعة هو كمان .. مش كرم . بس تقدري تقولي لو ربنا مقدرني اكل اللحمة مرتين في الاسبوع في ناس للاسف مش بيشوفوها ولا حتى مرة في الشهر ...

اما الاخ nabilms انا لا شيخ ولا داعية ولا زي ما بتقولوا تقية ... واللى بيسلم بيسلم لنفسة واللى بيتنصر بيتنصر لنفسة وكل واحد بيتعلق من عرقوبة ... وعمري لا قولت ولا هقول لحد اسلم
الرد مع إقتباس
قديم 03-01-2006
nabilms nabilms غير متصل
Registered User

إقتباس:
غلاباوي
اما الاخ nabilms انا لا شيخ ولا داعية ولا زي ما بتقولوا تقية ... واللى بيسلم بيسلم لنفسة واللى بيتنصر بيتنصر لنفسة وكل واحد بيتعلق من عرقوبة ... وعمري لا قولت ولا هقول لحد اسلم
ياعم غلاباوى أنا بضحك معاك ماتزعلش قوى وانا بتعجبنى روحك لان الدين لله المهم بنعامل ربنا أزاى
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة