تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 05-03-2008
+Love+Jesus+ +Love+Jesus+ غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2008
+Love+Jesus+ is on a distinguished road
مصر أم الدنيا.....ذريبة؟

انا بكتب لكم هذا المقال بعد سلسلة طويلة من التردد، من كثر الاكتئاب ملقتش غير اني اكتب على منتديات مسيحية
انا مسيحي قبطي، (و قبطي مش معناها اني من المسيحيين الحلوين) لا معناها اني من اهل مصر القديم شأني شأنكم
الوضع في مصر بيسوء جدا جدا جدا و السبب الرئيسي هو الاسلام لكن مش ده السبب فقط
يكفي انك تنزل الشارع و ترى لما تحول شكل النساء علشان تدرك و تتأكد انك مش في (ايران) لا.....انت في بلد (بتنهار)
جمهورية بتنهار العربية
هو ده الاسم الواقعي لتلك البلد اللي اسمها مصر
و الموضوع مش هايف كده و لا يتوقف على خمار حاطاه الستات على دماغها
الموضوع كبير قوي قوي قوي، المصري بشكل عام عقليته من اساسها انه هو الصح و الباقيين كلهم غلط
شان السنة، شان الارثوذكس الاقباط بالظبط في مصر
زي بالظبط ما السنة شايفين انهم الفرقة الوحيدة الناجية من النار من وسط المسلمين و العالم و شغالين يلتشوا في كل اللي حواليهم
شان الارثوذكس الاقباط اللي للاسف يمتلكوا نفس العقلية و معظمهم فاكر انه الصح و الفرقة الوحيدة اللي هتهرب من النار من المسيحيين بكامل طوائفهم اللي منتشرة بانحاء العالم و من كافة الاديان
تدخل جامع زي ما يعيبلك في الشيعة
زي ما تدخل كنيسة و يعيبلك في الانجيلي مثلا (و لو مش بنفس الاسلوب الاسلامي الحقير اللي بيعتمد على الحرب خدعة و يعد يشتملك فيهم)
المشكلة عمتا عند المصري هي انه فاكر نفسه الصح حتى لو بيعبد حجر و الباقيين كلهم حمير
ضيفوا بقى على كده الاسلام بتعاليمه اللي ترجع للعصر السابع الميلادي في مدينة بدو اسمها شبه الجزيرة العربية
خلاص الشيوخ بيستغلوا فقر المسلم و خوفه من الله و من عذاب القبر و وصلوله معاني واضحة و صريحة، يكاد يحفظها عن ظهر قلب
الرسول ما ينطق عن الهوى إلا وحي يوحى
أشرف خلق الله
احكامه و احاديثه لا تناقش
لا تسألوا عن أشياء إن تبدى لكم تسيئكم
لما شيخ يتكلم و هو مش عاجبك كلامه، متردش عليه و سيبك منه و خلاص !!!!
العلمانية شرك عظيم
خلاص ثقافة المسلم سنة 2008 هي ان مراته تلبس خيمة و هو ذبيبة صلاة في دماغه (ولا قرن الغزال) و يصلي 5 صلوات و قول اللهم صلي على محمد 100 مرة تكسب مليون حسنة و و اليهود ناس زبالة و ال***** دول عالم ضالة نعطف عليهم لكن مندلهومش حاجة، و الاخوان ماسكين كل النقابات و حالة الموظفين المسيحيين بالحكومة كرب
تنزل الشارع تحس ان النسوان ديه غسالات، خدامات، مناظر صعبة جدا جدا جدا
نسفوا كيان المراة خلاص
و المشكلة مع ضعف الحالة المادية و سيطرة الاهل على بناتهم (بالكرباج) مبقاش فيه مفر من لبس الخيمة و الظهور بمظهر المتدينة لانها لو خالفت ده مش هتلاقي ابن الحلال اللي هيجي يتجوزها على درة قبلها او عرفي
ندخل على المسيحيين و خاصتا الاقباط اللي انا منهم
تدخل دلوقتي الكنايس تحس انك دخلت دنيا غير الدنيا، تبقى في ايران و فجأة تدخل حوش كنيسة تشعر انك رجعت لمجتمع مدني مرة ثانية و تفرح و تقول (لقيت بني ادمين يامااااااااااااا)
المصيبة في اللي انا بقوله ده هو حالة الانغلاق و الشرنقة اللي سببتها حالة الارتياح ديه للشباب
خلاص كلنا مبنعملش حاجة غير نخدم في الكنيسة
ملناش نشطاات ثاني برة
لو هنلعب كورة نلعب بالكنيسة
لو هنخرج نخرج بالكنيسة
لو هنعمل اي حاجة تبقى في الكنيسة
و انفصلنا تماما عن المشاركة باي نوع من انواع مظاهر الحياة و ضيف على كده جبن القبطي (اللي نسي جدوده و تعبهم و جهادهم) و انه كبر دماغه و بقى يقولك يا عم مواضيع الدين ديه نسيبها للكهنة و نسيوا التبشير تماما، و لا كأن فيه حاجة في الانجيل بتقول بشر و لا فيه اعمال رسل و قصص عن ناس ماتت و هي بتبشر و لا اساسا رجال الكنيسة بيطلبوا منهم التبشير، واعتقد مسيحيين كثير فاكرين معنى التبشير انه للمؤمنين المسيحيين فقط!!!!
المسيحين في مصر رغم كل الاضطهاد الا ان وضعهم افضل و ديه حاجة واضحة لان ببساطة ليهم اله حي بيسمع و بيجيب
لكن يبقى السؤال، هو انت كقبطي هيعد حلمك انك تلاقي بنت الحلال الخادمة المؤمنة قوي و تتجوزها و تسافر بيها على استراليا و لا امريكا للهروب من جحيم بلدك،
المسملين نجحوا تماما انهم يخلوا ده حلمنا طول عمرنا
و اللي فيكم ميتمناش اليوم اللي يخرج فيه من مصر يقولي
هنعد طول عمرنا فاكرين ان كل اخواتنا من الطوائف الثانية وحشين و اننا اللي حلوين؟
امته هنتحرك؟
امته هنبتدي ندرس بجد و تشوف و تقارن و تعقل الامور بدماغنا قبل ما يعقلهلنا رجل دين؟
ليه التمجيد البشع ده لرجال الدين اللي يطابق تماما تمجيد المسلمين لشيوخهم (الارزقية)
انا مش قاصد اعيب في رجال الدين، لكن بجد الموضوع زاد عن حده، كل اللي يرد على مسلم دلوقتي يقولوا بعلو حسهم منعرفهوووووووووووووووش
من كثر ما هو بيثيرك تلاقي مسلم جوه تاكسي مشغل قران فجاة واحد كسر عليه تلاقيه طلع دماغه من الشباك و قاله جرى ايه يا ابن ال.....
اعتقد لو حد فينا مشغل متى 5 في عربيته و واحد كسر عليه هيبقى رد فعله متغير
و كل ما تسمع قرآن كل ما تستحل مالك اخوك، علشان كده تلاقي الحرامية كثار قوي قوي قوي مع كثرة حالة التدين القوي قوي قوي برده
لااااااااا عادي خالص، يموت حجازي على اللي جابوه، المهم احنا نربي عيالنا و نعيش و نعيش و نعيش و هما الوحشين (سواء مسلمين او طوائف مسيحية اخرى)
فربنا يهديهم
لو مسلمين فعندهم ابونا زكريا بطرس (اللي لا ينتمي للكنيسة القبطية طبعا، احنا عايزين نعيش يابا و لو نتبرى منه علشان نعيش، فنتبري منه هو و اللي معاه) و عندهم كمان البالتوك و قناة الحياة (الانجيلية الوحشة اللي كنيستنا لا تحث على مشاهدتها)
لو طوائف اخرى فممكن يروا عظمة الارثوذكسية في قناة ctv او اغابي
غير كده احنا ناس حلوين و مش مستعدين نضيع وقتنا مع حد
بصوا بقى امام حالة الخبل اللي احنا عايشين بيها ديه الاخوان (اللي احنا خايفين يمسكوا البلد) بيعملوا ايه
شغالين كخليات نمل متعاونة جدا، سيطروا على الشارع، على المنتديات، على الجوامع، على قنوات فضائية كثير، لولا الحكومة كان مجلس الشعب كله هيكون ليهم، مسكوا النقابات، تجارتهم مالية البلد، فكرهم بقى زي السجاير بالشارع
كل ده و احنا عمالين ندور على فتاة الاحلام الخادمة اللي هنتجوزها، لاننا خدام و ملقناش غير اننا نبقى خدام، و لان البنات خادمات و ملقتش غير انها تكون خادمات
يبقى يا بخت من وفق اثنين خدام بالحلال، و نبوس ايد ابونا و ندخله نستشيره كقاضي غرام و ندور على شغلة حلوة و نصلي لبابا يسوع و نقوله هات هات هات
مش احنا بنصوم و نتناول، يعني استوفينا طلباتك، هات انت بقى
عايشين بغيبوبة و شرنقة كلنا و لا فاهمين دينا و لا مسيحنا و لا عندنا الجرأة اننا نفهم حد من اللي حوالينا،
و المسلمين عايشين بوهم كبير و ملقوش اللي يرد عليهم (غير مثلا واحد راح يستخبي في استراليا ورا جهاز)
بدل ما نحاول نواجه الجحيم بقى كلنا حلمنا هو الهروب منه
كلنا، انا و انتم و كلنا
انا كل نقضي ده مكنش علشان اصلحكم و اصلح نفسي
لا، ده امر واقع، و مش هيتغير
بس هقولكم على حاجة، الرب يدافع عنكم و انتم تصمتون المرة ديه مش هتنفع لو مسكوا الاخوان البلد، لان ربنا عادل، لما يلاقي ناس نايمة في العسل و بتقولوا مالناش دعوة يا رب حلها انت، عمره ما هيدخل
ادوني حالة واحدة ساعد فيها المسيح حد دون لما يطلب منه بذل مجهود و لو حتى بسيط جدا
المسيح مش خدام اللي جابونا، و متخلوش حبه لينا يزودلنا حالة التوهان اللي احنا عايشين فيها
ربنا مبدأ اعمل و لو قليل و انا ابركك، مش روح نام و تقولي مش عايز الشيطان يمسك بلدي؟
ربنا عادل، و انا بقولكم، لو مسكوا البلد و طبقوا الشريعة و دبحونا، ما نلوم حد غيرنا
لاننا خفنا نتكلم بوقت الكلام
كلنا، انا مش بقول على نفسي سوبرمان انا شأني شأنكم و جبان جدا
########
الا ما حد يجرأ على التبشيير بدينه لحد، و لا حد هيجرأ
و اخيرا اتمنى اليوم اللي يخرجني ربنا فيه من البلد ديه و يخرجكم كلكم قبل ما نعيش مذلولين
وداعا يا ام الدنيا....بقيتي ذريبة و كل شعبك يتحمل المسؤولية
شكرا

آخر تعديل بواسطة موسي الأسود ، 05-03-2008 الساعة 03:46 PM
الرد مع إقتباس
قديم 05-03-2008
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
مشاركة: مصر أم الدنيا.....ذريبة؟

إقتباس:
بس هقولكم على حاجة، الرب يدافع عنكم و انتم تصمتون المرة ديه مش هتنفع لو مسكوا الاخوان البلد، لان ربنا عادل، لما يلاقي ناس نايمة في العسل و بتقولوا مالناش دعوة يا رب حلها انت، عمره ما هيدخل
ادوني حالة واحدة ساعد فيها المسيح حد دون لما يطلب منه بذل مجهود و لو حتى بسيط جدا
المسيح مش خدام اللي جابونا، و متخلوش حبه لينا يزودلنا حالة التوهان اللي احنا عايشين فيها
ربنا مبدأ اعمل و لو قليل و انا ابركك، مش روح نام و تقولي مش عايز الشيطان يمسك بلدي؟
ربنا عادل، و انا بقولكم، لو مسكوا البلد و طبقوا الشريعة و دبحونا، ما نلوم حد غيرنا
لاننا خفنا نتكلم بوقت الكلام
بص يابني انا قلت الكلام قالولي انت متنصر ولسه مش فاهم المسيحية قلنا يمكن
كل اقباط مصر الي في الشوارع والي بره مصر في دول اخري بيقولوا نفس الكلام

انا عارف كل ده وفكرت فيه لما بتكلم مع كل حد في الشوارع في مصر او بره مصر من الجاليات القبطية كله شايل نفس الكلام والهموم

مسلمين مصر معدش ينف يتعاش معاهم وعلمانيين مصر والوسط الفني والثقافي هيختفي مع مرور الوقت يا يهاجروا يايسكتوا

وده الي خلاني اعيد فتح موضوع الاستقلال وانشاء دوله قبطية تبدأ بعمل كنتونات قبطية كبيره في الجنوب يعني التوجة للجنوب عندم حته ارض او بيت بيعه واجري علي اسيوط او الجنوب عيش في قرية او مدينة فيها اقباط حوليك وكلة لازم يعمل كده

وده حل قريب وبسيط لان الخراف لما تتجمع جمب بعض بتبقي كتلة واحده وساندين بعض وعزوه زي مبيقولوا بالبلدي

انما طلب حق تقرير المصير والاستقلال لازم يتم لازم والا هيدفن الشعب القبطي احياء
الرد مع إقتباس
قديم 06-03-2008
+Love+Jesus+ +Love+Jesus+ غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2008
+Love+Jesus+ is on a distinguished road
مشاركة: مصر أم الدنيا.....ذريبة؟

استاذ honey
احترم جدا جرئتك و شجاعتك في الرد
انت انسان جريء فعلا
و خدها مني نصيحة، اوعى للحظة تتخيل انك علشان متنصر اننا بنفهم المسيحية عنك
دانت تلاقيك دارس المسيحية و الاسلام بيما يساوينا كلنا
و مش هعد اقولك ربنا يباركك و لا يساعدك
لا هقولك حاجة واحدة، ربنا يديك الثبات للوقوف ضد الشيطان اللي بيغلبنا كلنا و يرجعنا لضعافتنا
ربنا معاك
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة