تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

عرض نتائج التصويت: هل نقاطع من يسيئون للمسيحية ويضطهدون المسيحيين؟
لأ طبعاً، الله محبة ومن لطمك على خدك الأيمن فحول له الآخر أيضاً وطوبى لكم إذا طردوكم وعايروكم ... 3 8.57%
طبعاً نقاطع، المحبة مش معناها إننا نكون سلبيين وهبل، والسيد المسيح نفسه لم يسكت على لطم.. 28 80.00%
... عبد قائد المائة له بدون وجه حق ولم يترك الباعة فى الهيكل بل انتهرهم بكل حزم وقوة 4 11.43%
مش عارف أعمل إيه، حبقى أسئل أبونا لما آجى أعترف المرة القادمة 0 0%
الناخبون: 35. لم تقم بالتصويت على هذا التصويت

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 23-03-2006
el3omda el3omda غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
el3omda is on a distinguished road
puzzl تحية لنجاح المسلمين فيما فشلنا نحن

أولاً قبل أن أبدأ الموضوع أحب أشارككم هذه الصفحة التى تعرض إساءات إسلامية جديدة للمسيحية حدثت ولازالت تحدث فى معرض القاهرة الدولى للكتاب

http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=10781

الآن أدخل فى الموضوع وأود أيضاً أن أعرف ما هى أرائكم وردودكم...

أظهر لنا موضوع الجريدة الدانمركية - التى أساءت لشخص رسول المسلمين برسوم كاريكاتورية - أن دولة الدانمرك نفسها تأثرت بسبب مقاطعة الدول العربية والإسلامية لمنتجاتها.

وبعيداً عن أعمال العنف المعتادة التى صاحبت ردود أفعالهم ( من حرق وتدمير سفارات وكنائس وقتل مسيحيين، بالإضافة إلى تهديدات بالقتل لأصحاب المقال والكاريكاتير وأى دانمركى فى بلد عربى) وبدون تحيز أعتقد أن المسلمين نجحوا فى توصيل رسالة غضبهم لأوروبا والعالم.

طبيعى أنا لا أكتب هذه الرسالة الآن لكى أصفق للمسلمين، ولكن لكى أقارن بيننا وبينهم، بين ردود أفعالهم وسلبيتنا، بين حميتهم على دينهم ورموزه ولا مبالاتنا .. فكثير من المرات نهان وتسب عقيدتنا ولا نقوم برد فعل مناسب يحفظ لنا حقنا، أو على الأقل ينبه الآخر لغضبنا.

طبعاً لن نضرب أو ندمر أو نحرق، لأن ليست هذه هى المسيحية. ولكن على الأقل فوسيلة المقاطعة أثبتت فعاليتها.

فعلى سبيل المثال لا الحصر؛ لماذا لا نقاطع الصحف والمجلات التى تسخر وتسيء وتشكك فى المسيحية؟
لماذا لا نقاطع الشركات التى عرف عنها أنها لا تعين موظفين مسيحيين نهائياً؟
لماذا لا نقاطع كل من يساند الإخوان المسلمين أو أى جماعات متطرفة أخرى تقوم بالتحريض أو بأعمال عنف ضد المسيحيين؟

قام مسلمين بعمل موقع ينظم حملة مقاطعة الدانمرك يضم كل الأخبار المتعلقة بالموضوع وكل المنتجات الدانمركية .. لما لا نفعل نفس الشيء؟ ليضم الموقع كل المحلات والشركات التى تزدرى العقيدة المسيحية مثل روزاليوسف والنبأ والميدان ومطاعم مؤمن ومنتجات حلوانى وفرجللو ومحلات فتح الله وكل منتج أو مكان يثبت أنه يساند كراهية المسيحية والمسيحيين.
ولا تنسوا أن المسيحيين فى مصر قوة اقتصادية هائلة يمكنهم أن يؤثروا فى كيان أى شركة متطرفة مهما كان كبر حجمها.
أن نتعلم من نجاح الآخرين هو نجاح
الرد مع إقتباس
قديم 23-03-2006
zzaghlul zzaghlul غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
zzaghlul is on a distinguished road
ياريت.
أنا موافق.

احنا الاقباط شعب جبان ومتفرقين ولهذا لن نستطيع النجاح في عمل مثل هذا.

ياراجل انا حاولت في بعض كنايس المهجر ان احنا نقاطع الفضائيات العربية وكذلك جميع شركات المسلمين ومنها مصر للطيران وطيران كل دول الاسلام ولم افلح كل واحد عنده حجة مختلفة علشان يقنع نفسه بالخيبة والتفتيت القبطي عن نفسي التزمت بكل هذا وما زلت لكن يحزنني ان احنا مازلنا متفرقين وسنستمر هكدا الي ان تتغير عقليتنا الجبانة دي.
قديم 23-03-2006
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

Mena0064 is on a distinguished road
حاجة واحد بس إتفق عليها كل الأقباط...جمع الفلوس كأنهم هيعيشوا للأبد.
الرد مع إقتباس
قديم 23-03-2006
el3omda el3omda غير متصل
Registered User

el3omda is on a distinguished road
الموضوع ده أنا شايف إنه مهم جداً جداً
وأتمنى إن كل المسيحيين يفكروا فيه بجد
ولحد دلوقتى أنا شايف إن كل المسيحيين إللى طرحت الموضوع ده عليهم سواء وجهاً لوجه أو عن طريق الإنترنت رأيهم شبه واحد ومتفقين على فكرة المقاطعة
صدقونى الموضوع سهل مش صعب
ويا ريت ندعوا ليه كل أقاربنا وأصدقائنا المسيحيين ونفهمهم إنه وسيلة ضغط رائعة وقوية جداً

وأتمنى من إدارة المنتدى تثبيت الموضوع ده لو اتفقوا معايا إنه مهم ومن الأهمية بما كان لكى يطلع عليه كل زوار المنتدى، ويكون ليهم جزيل الشكر وربنا يعوضهم عن التعب غللى باذلينه سواء فى الموقع أو فى المنتدى
الرد مع إقتباس
قديم 23-03-2006
sammy sammy غير متصل
Gold User

sammy is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mena0064
حاجة واحد بس إتفق عليها كل الأقباط...جمع الفلوس كأنهم هيعيشوا للأبد.
آه يامينا عبرت عن اللى نفسى أقوله...
مش عاوز أضيف البخل وقصر النظر والأنانية عشان ما أفسدش دقة كلمتك ...
لكن أعمل إيه مش قادر أخبى...
قديم 24-03-2006
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

Mena0064 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sammy
آه يامينا عبرت عن اللى نفسى أقوله...
مش عاوز أضيف البخل وقصر النظر والأنانية عشان ما أفسدش دقة كلمتك ...
لكن أعمل إيه مش قادر أخبى...
إنت شكلك مجرب لدغة الأقباط زى حالاتى، لكن معلش العرق يحن هنعمل إية فى الدم اللى بيجرى فينا. بس أنا بقى من كتر اللدغ جسمى تبلد و الحمد لله ولا حتى عقارب الأقباط بقيت أحس بيها. عقبال عندك.

ماشى يا عم عمدة همشى معاك يلا نقاطع بس يا ترى هتعمل إية لما الكاتدائية تطلع فرمان بضرورة شراء المنتجات السعودية و بول البعير، هو اللى قدر يحرم زيارة الأراضى المقدسة و كنائس المسيح ميقدرش على دى؟ معلش إستحمل كلامى التقيل.
على فكرة مقاطعة زى دى فى غياب أى أقباط شجعان لهم شعبية داخل مصر و خارجها لازم تقف وراها الكنيسة، هو دة اللى خلى مقاطعة المسلمين تاخد قوة دفع.

مش هكسر مجاديف الشباب المتفائل، قول يا سيدى عايزنا نقاطع إية؟
الرد مع إقتباس
قديم 24-03-2006
Maged Morcos Maged Morcos غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Aug 2005
Maged Morcos is on a distinguished road
أنا أرى أن نبدأ بمقاطعة الاتى فى مصر جرائد الميدان و الأسبوع و صوت الأمة و الدستور و محلات مؤمن وسوبر ماركت ولاد رجب و المحمل وعلى ما أعتقد أن قاطعناهم لن ينقص مننا أى شئ بل على العكس هنوفر فلوسنا و نحمى صحتنا
الرد مع إقتباس
قديم 24-03-2006
Sheref Sheref غير متصل
Registered User

Sheref is on a distinguished road
thu

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة el3omda
الموضوع ده أنا شايف إنه مهم جداً جداً
وأتمنى إن كل المسيحيين يفكروا فيه بجد
ولحد دلوقتى أنا شايف إن كل المسيحيين إللى طرحت الموضوع ده عليهم سواء وجهاً لوجه أو عن طريق الإنترنت رأيهم شبه واحد ومتفقين على فكرة المقاطعة
صدقونى الموضوع سهل مش صعب
ويا ريت ندعوا ليه كل أقاربنا وأصدقائنا المسيحيين ونفهمهم إنه وسيلة ضغط رائعة وقوية جداً
وأتمنى من إدارة المنتدى تثبيت الموضوع ده لو اتفقوا معايا إنه مهم ومن الأهمية بما كان لكى يطلع عليه كل زوار المنتدى، ويكون ليهم جزيل الشكر وربنا يعوضهم عن التعب غللى باذلينه سواء فى الموقع أو فى المنتدى
---------------------------------------------------------------
[SIZE="4"]
طبعاً نقاطع، المحبة مش معناها إننا نكون سلبيين وهبل، والسيد المسيح نفسه لم يسكت على لطم..
[/SIZE]
Dear el3omda
It is good idea , it is not new .... but let us try again ..
We should have a list for Companies insid Egypt & outside Egypt

Dear zzaghlu
Let us try again & again & and again we are not going to give up we will get 10-15% in every time we try.

Can someone work on the list and, I will take as many copies as I can to the church with me next Sunday.

We will try again nothing to lose but we will have a lot to gain

الرد مع إقتباس
قديم 24-03-2006
الذهبيالفم الذهبيالفم غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
الذهبيالفم is on a distinguished road
عندك جق

فعلى سبيل المثال لا الحصر؛ لماذا لا نقاطع الصحف والمجلات التى تسخر وتسيء وتشكك فى المسيحية؟
لماذا لا نقاطع الشركات التى عرف عنها أنها لا تعين موظفين مسيحيين نهائياً؟
لماذا لا نقاطع كل من يساند الإخوان المسلمين أو أى جماعات متطرفة أخرى تقوم بالتحريض أو بأعمال عنف ضد المسيحيين؟

عندك حق فعلا أنا موافقك كتير و اتفق معاك لكده وياريت كل المسيحيين يكون عندهم الوعي ده ، هذا ليس ضد المسيحية ولا ضد المحبة ده اعلان عن غضبنابشكل مؤثر بس المشكلة يا اخي الحبيب ، أن عددنا صغير جداً ولذا اناشد كل مسيحي مقتدر أن لا يحدد النسل بل علينا زيادة اعدادنا ، لأن قلة العدد تؤثر علينا بالسلب ، أرجوا اعتبار الموضوع هام لكل المسيحيين

-----------------------------------------------
اللون الاحمر للادمن فقط

آخر تعديل بواسطة Host ، 24-03-2006 الساعة 02:34 PM
الرد مع إقتباس
قديم 25-03-2006
Silver User

أنا أرى أن نبدأ بمقاطعة الاتى فى مصر جرائد الميدان و الأسبوع و صوت الأمة و الدستور و محلات مؤمن وسوبر ماركت ولاد رجب و المحمل وعلى ما أعتقد أن قاطعناهم لن ينقص مننا أى شئ بل على العكس هنوفر فلوسنا و نحمى صحتنا
الرد مع إقتباس
قديم 25-03-2006
hanna3 hanna3 غير متصل
Registered User

hanna3 is on a distinguished road
لي سوءال هام للاخوة هنا

لماذا نحن الاقباط ناجيحن جدا في العمل الفردي وفاشلين تماما في اي عمل جماعي ؟؟
هذا منذ اكثر من 1400 عام وليس وليد اليوم فقط للعلم

الرد مع إقتباس
قديم 25-03-2006
eldoktor eldoktor غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
eldoktor is on a distinguished road
يااااااااااااااه اخيرآ ؟ منا بقالى اكتر من اسبوعين عمال انادى بحملة مقاطعة جماعية لكل من يزدرى بمسيحنا و مالاقيتش غير التجاهل التام و اذا رد حد يرد بسخرية !!! انا طبعا موافق بس علشان يكون موقفنا إيجابى و مؤثر لازم نحدد بالظبط الأشياء التى سوف نقاطعها و نبدأ حملة عن طريق المعارف و الإيميلات لكى نكون مؤثرين و الرب يعطينا النجاح
الرد مع إقتباس
قديم 25-03-2006
catia catia غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2005
catia is on a distinguished road
الموضوع ده اتناقش قبل كده
وتلاقوه هناhttp://www.copts.net/forum/showthread.php?t=10919
الرد مع إقتباس
قديم 25-03-2006
The_Lonley_Wolf The_Lonley_Wolf غير متصل
Registered User

The_Lonley_Wolf is on a distinguished road
إقتباس:
لماذا نحن الاقباط ناجيحن جدا في العمل الفردي وفاشلين تماما في اي عمل جماعي ؟؟
هذا منذ اكثر من 1400 عام وليس وليد اليوم فقط للعلم
كلام مش صح احنا كنا محترمين قبل الغزو العربى و اللى احنا فيه ده انعكاس طبيعى بعد العيش لقرون تحت نير القمع المسلم

الاقباط ناجحين فى العمل الفردى لانه يؤدى للمنفعة الفردية و عموما اى حد بيتعرض للأضطهاد و المطاردة كرد فعل بيبتدى يتقوقع على نفسه و ينعزل عن العالم و بيبقى انتماءه الحقيقى القوى لنفسه و مصلحته هو بس بالاضافة لفقدان الثقة العميق فى الاخر مسيحيا كان او مجوسيا

الشعب ده نفسيته خربت فى 1400 سنة تخيلوا معايا كام سنة محتاجينها عشان نفسيته و شخصيته ترجع تتصلح
الرد مع إقتباس
قديم 25-03-2006
Silver User

يا لا نبدأ بمقاطعة الاتى فى مصر جرائد الميدان و الأسبوع و صوت الأمة و الدستور و محلات مؤمن وسوبر ماركت وأولاد رجب و المحمل و التوحيد و النور
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة